Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، موضوع اشتغال و کاهش بیکاری یکی از اساسی‌ترین نیازهای یک جامعه تلقی می‌شود، امروزه مساله بیکاری و به دنبال آن چگونگی ایجاد اشتغال، به‌عنوان یکی از مسائل مهم اجتماعی ـ اقتصادی، گریبانگیر بسیاری از کشورها و دولت‌ها است. این مساله همانند بسیاری دیگر از مسائل کلان کشور، ابعادی چندوجهی و اثر سیستمی قابل‌توجهی دارد؛ از این رو ارائه راهکارهای علمی آزموده شده برای مهار بیکاری اهمیت فراوانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شورای اشتغال استان کردستان به عنوان یکی از جلسات مهم و راهبردی حوزه اشتغال امروز با حضور مجازی فرمانداران و مسئولان و متولیان حوزه اشتغال به ریاست استاندار کردستان برگزار شد.

برهان صلواتی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در این جلسه عنوان کرد: ایجاد اشتغال برای 17 هزار نفر در سال‌جاری و 33 هزار نفر در سال آینده برای استان کردستان هدف‌گذاری شده است.

به گفته وی، از مجموع 525 میلیارد تومان اعتبار اختصاص به اداره کار، حدود 409 میلیارد تومان آن از طرف بانک‌ها پرداخت شده است.

صلواتی با انتقاد از عملکرد استان در زمینه ایجاد مشاغل خانگی در مقایسه با سایر استان‌ها، گفت: وضعیت مطلوبی در این زمینه نداریم و انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها شتاب بیشتری به کار داده و موضوع ثبت مشاغل در سامانه رصد نیز به عنوان یک اصل مهم و اولویت‌دار مورد توجه قرار گیرد.

شاغلین بدون بیمه 

علی‌اشرف یوسفی‌قیاسی دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان کردستان در پاسخ به  مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان که عملکرد بانک‌ها را از عمده دلایل وضعیت نامطلوب استان در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی عنوان کرده بود، گفت: همکاران سیستم بانکی در استان از هیچ تلاشی در خصوص پرداخت تسهیلات اشتغالزایی فروگذار نبوده‌اند.

وی افزود:‌ یکی از مشکلات اساسی این است که در برخی از واحدها ۴۰ تا ۵۰ نفر در واحدها کار می کنند اما ۲۰ نفر از انها یمه هستند! باید دید این گپ کجاست چرا نظارت لازم بر این مهم صورت نمی‌گیرد؟

وی خاطرنشان کرد: به شعبات بانک‌ها اعلام کرده‌ایم که تا ۲۸ اسفند تسهیلات پرداخت کنند و برای سال آینده هم برنامه‌های سرمایه‌گذاری خوبی را مد نظر داریم.

شناسایی ظرفیت‌های اشتغال در روستاها

رحمت صادقی رئیس دانشگاه کردستان کار بر محور و مبنای مطالعه و تحقیق را مهم‌ترین ضرورت در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های استان در زمینه اشتغالزایی عنوان کرد و گفت: در زمینه فکری و مطالعاتی به شرط همکاری دستگاه‌های اجرایی دانشگاه کردستان کمک حال دستگاه‌ها برای شناسایی ظرفیت‌های استان در ایجاد اشتغال خواهد بود.

وی افزود: در همین راستا کار مطالعاتی بسیار خوبی در زمینه ظرفیت‌های روستاها در حوزه اشتغال انجام گرفته می‌تواند بهترین پایگاه اطلاعاتی برای برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه در سطح استان باشد.

حرکت در مسیر صنعتی شدن استان

رئوف رحیمی از کارآفرینان استان کردستان هم از رویه و روند فعالیت شورای اشتغال انتقاد کرد و گفت: متاسفانه رویه کار در بسیاری از حوزه‌ها درست نبوده و همین مسئله موجب شده که اقدام اساسی در حوزه بهره‌گیری از ظرفیت‌ها انجام نشود.

وی خاطرنشان کرد: فرایند چندین دهه فعالیت و عقب بودن استان از میانگین کشوری در بخش صنعت بیانگر این است که باید به جای اینکه به فکر صنعت باشیم در مسیر صنعتی‌شدن استان تلاش کنیم.

وی افزود: در حوزه اشتغال استان هم به جای برنامه‌محور بودن، تقاضامحور حرکت کرده‌ایم و این یکی از دلایل عدم موفقیت در زمینه اشتغالزایی پایدار و عقب‌ماندگی از میانگین شاخص‌های کشوری است.

 بازگرداند واحد های غیر فعال به چرخه تولید

اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان در جمع‌بندی این جلسه اظهار کرد: همانطور که بارها اعلام شده عملکرد مدیران باید بدون سانسور در جلسه شورای اشتغال اعلام و هر دستگاهی کوتاهی کرده معرفی شود.

وی با بیان اینکه  تعارفات اخلاقی بر سر مسائل عمومی و امور مردم مصداق عینی بداخلاقی است گفت: مبنای عملکرد دستگاه‌ها در حوزه اشتغالزایی سامانه رصد است و آمار اشتغال باید به صورت دقیق در سامانه ثبت شود.

استاندار کردستان بر راستی آزمایی اشتغال ایجاد شده در استان تاکید کرد و گفت:‌  یکی از موانع اشتغالزایی در استان، تاخیر در پاسخ به استعلام‌ها است باید بسته‌های سرمایه‌گذاری بی‌نام با توجه به ظرفیت‌های هر شهرستان تدوین و در زمان ورود سرمایه‌گذار در اختیار آنها قرار گیرد.

وی عنوان کرد: پهن‌کردن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران به معنای تسهیل‌گری در فرآیند کار است و اجازه ندهیم در گیرودار پروسه‌های اداری بیفتند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در کنار تلاش برای جذب و دعوت از سرمایه‌گذاران و ایجاد ظرفیت‌های جدید، بازگرداندن واحدهای غیرفعال به چرخه تولید و بهره‌گیری از ظرفیت کامل واحدهای تولیدی است. 

سهم بخش کشاورزی در اشتغال کردستان

پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم اظهار کرد: بخش کشاورزی با 130 هزار بهره‌بردار نقش مهمی در اشتغالزایی و رشد اقتصادی استان دارد.

وی گفت: تجاری‌سازی محصولات کشاورزی از اولویت‌های مهمی است که در سال آینده در جهاد کشاورزی دنبال خواهیم کرد.

وی زنجیره تولید و کشت قراردادی را از دیگر ظرفیت های مهم در این حوزه عنوان کرد و گفت: مذاکراتی با بخش خصوصی در راستای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در استان صورت گرفته که می‌تواند به موضوع اشتغالزایی و رشد اقتصادی کمک قابل توجهی داشته باشد.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: کردستان اشتغال بیکاری شورای اشتغال استان کردستان سرمایه گذاری حوزه اشتغال دستگاه ها ظرفیت ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۳۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش‌های هسته‌ای تسهیل کننده نیمی از اهداف توسعه پایدار

 رئیس انجمن هسته‌ای ایران در آغاز به کار نخستین کنفرانس بین المللی فناوری علوم وفنون هسته‌ای ۲۰۲۴ در اصفهان، فناوری هسته‌ای را یکی از فناوری‌های کاملا اثبات شده در پاسخ دقیق به برخی از چالش‌ها دانست و گفت: رویداد‌های بین المللی و نشست‌های علمی در حوزه فناوری هسته‌ای دستیابی به اهداف توسعه پایدار وپاسخ و راه حل چالش‌های پیش رو در امنیت انرژی وتامین انرژی وتامین غذا که مستقیم با حیات انسان در ارتباط است را می‌تواند تسهیل کند.


جواد کریمی ثابت افزود: برگزاری این نشست‌ها بستری مناسب برای یافتن راه حل‌هایی برای این موضوع است.


او گفت: در این راستا، ایران ظرفیت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را در دستور کار قرار داده است ومسئولان جمهوری اسلامی ایران با تمرکز بر تعهدات خود در حوزه فناوری هسته‌ای وبرنامه‌های تولید این میزان برق هسته‌ای را با جدیت دنبال می‌کنند.


رئیس انجمن هسته‌ای ایران افزود: این کنفرانس در ۱۶ پنل و ۱۳ محور فعالیت خود را آغاز کرده است و فناوری هسته‌ای در کشور ایران به بلوغ رسیده و این بلوغ را در ارائه مقالات وسخنرانی‌ها و نمایشگاه‌ها قابل مشاهده است.


سی‌اُمین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ با حضور ۵۰ دانشمند هسته‌ای از پنج قاره جهان در اصفهان تا دو روز دیگر ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • نرخ جدید نان «آزادپز» در کردستان اعلام شد
  • همایش‌های هسته‌ای تسهیل کننده نیمی از اهداف توسعه پایدار
  • ۶۳ پرونده تخلف برای واحدهای صنفی در کردستان تشکیل شد
  • ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار نفر توسط چینی ها در کرمان
  • ۶۳ پرونده برای واحدهای متخلف در کردستان تشکیل شد
  • چینی‌ها برای ۱۲ هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند
  • پویش تربیت تسهیل گر جوانی جمعیت برگزار می‌شود
  • جذب سرمایه گذاری برای تکمیل وایجاد واحدهای بخش کشاورزی در زنجان
  • سود حداقل 28 درصد سالیانه تضمینی با خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق املاک و مستغلات «امین شهر»
  • ۷۰ درصد ظرفیت شهرک صنعتی شورمست غیرفعال است