Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@10:25:35 GMT

لوازم خانگی در صدر کشفیات قاچاق قرار دارد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۳۱۶۴

لوازم خانگی در صدر کشفیات قاچاق قرار دارد

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در حال حاضر روند قاچاق ورودی و خروجی نزولی است، گفت: اولین کالایی که بیشترین حجم کشفیات قاچاق و پرونده‌ها را دارد در حوزه لوازم خانگی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصطفی پورکاظم شایسته، معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با قاچاق کالا در راستای حمایت از تولید گفت: قاچاق یک پدیده چندوجهی و به شدت متاثر از وضعیت اقتصادی هر کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هرچه قدر که وضعیت اقتصادی هر کشوری سالم تر، تجارت خارجی و داخلی رسمی آن آسان تر باشد و مسائل مالی و ارزش پول و سایر ملزومات اقتصادی آن روان تر باشد، عرصه برای قاچاق تنگ‌تر می‌شود.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: روند قاچاق در کشور از سال 1393، حدود 25 میلیارد دلار برای کالای ورودی و خروجی تخمین زده شد و طی سال‌های 94 و 95 و 96 نیز حدود 10 میلیارد دلار از حجم قاچاق کشور کاسته شد.

وی افزود: مشخصه سال 1397 و 1398 و 1399 با توجه به وضعیت اقتصادی کشور این بود که ما در قاچاق خروجی نیز به تعبیری دارای مزیت شدیم چون در گذشته به طور سنتی فقط قاچاق سوخت انجام می‌شد اما با توجه به تغییراتی که در پول ملی و همچنین در حوزه ارز صورت گرفت و بخشی از منابع مالی ما نیز مورد تحریم ظالمانه دشمن قرار گرفت لذا بخش عمده کالاها و مایحتاج داخلی هم مزیت پیدا کرد که از کشور خارج شود.

پورکاظم شایسته تصریح کرد: سیر قاچاق ورودی و خروجی در حال حاضر نزولی است اگرچه با وجود این وضعیت اقتصادی کشور و مشکلاتی که داشتیم قاچاق کالا می‌توانست چند برابر میزان فعلی باشد.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به فرمان و تأکید مقام معظم رهبری در سال 1381 مبنی بر لزوم مدیریت و برخورد با قاچاق از پیش از مبادی تا سطح عرضه گفت: اگر ما بر اساس ماده 13 قانون، شناسه و کد رهگیری کالا به ویژه در مورد کالاهای حجیم و بزرگ و لوازم خانگی را انجام دهیم دیگر نیازی به برخورد با مغازه دار هم نخواهیم داشت.

این مقام مسئول از برخورد هماهنگ شده با چند باند سازمان یافته و کلان در حوزه قاچاق لوازم خانگی در غرب و جنوب کشور خبرداد و گفت: حجم قابل توجهی از این انبارهای قاچاق مصادره شد.

پورکاظم شایسته عنوان کرد: اولین کالایی که بیشترین حجم کشفیات قاچاق و پرونده‌ها را دارد در حوزه لوازم خانگی است.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه 14.3 دهم درصد از لوازم خانگی در سال 1399 قاچاق بوده گفت: ما امسال و سال 1401 باید این حجم از قاچاق را به زیر 10 درصد برسانیم.

چرا بعد از اجرای هر طرح مبارزه با قاچاق قیمت لوازم خانگی زیاد می‌شود؟/پرهام‌فر: صرف ممنوعیت واردات برای رشد تولید کافی نیست

امیرمحمد پرهام فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درمورد راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین اقدامات صورت گرفته در این زمینه گفت: در این چهار سال که واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع شده اتفاقات خوبی در بخش تولید افتاده که هیچ تردیدی در آن نیست اما مشکل این است که کالای تولید داخل به اندازه نیاز بازار تأمین نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تقاضا در بازار برای کالای مطلوب با قیمت مناسب همواره وجود داشته و دارد، افزود: اگر تولیدکننده ایرانی توانست در این بازار سهم خودش را پیدا کند که عالی است اما متاسفانه در برخی گروه های لوازم خانگی داخلی، میزان تولید ما حداکثر 15 تا 20 درصد از نیاز بازار را جواب می‌دهد.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه جاروبرقی و مایکروفر میزان تولید کمتر از میزان تقاضا است و یا مثلا ماشین لباسشویی که در داخل تولید می‌شود از نظر قیمت و کیفیت با کالای خارجی خیلی فاصله دارد.

پرهام فر تصریح کرد: اگر تولیدکننده داخلی، بازار را به نحو مناسبی تأمین می‌کرد دیگر بعد از اجرای هر طرح مبارزه با قاچاق کالا، قیمت‌ها افزایشی نمی‌شدند اما چون تأمین بازار دچار مشکل است، هر طرحی هم که برای مبارزه با قاچاق اجرا کنیم، بلافاصله اثرش را روی قیمت ها می‌گذارد بطوری که گویا کالای قاچاق سهمی در تأمین بازار دارد.

وی همچنین به فرمایشات مقام معظم رهبری و گلایه ایشان از افزایش قیمت‌ها و نادیده گرفته شدن حقوق مصرف کننده نیز اشاره و تأکید کرد: صرف اینکه بگوییم با ممنوعیت و محدودیت از تولید حمایت کردیم درست نیست چراکه حداقل تجربه سه چهار سال اخیر این را نشان نمی‌دهد.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه کالاهای لوازم خانگی با همکاری تولیدکنندگان داخلی مشمول شناسه کالا و کد رهگیری شدند، گفت: یکی از خاصیت‌های کد رهگیری این است که تعداد دقیق تولید محصولات لوازم خانگی را مشخص می‌کند آن وقت وزارت صمت هم با یک برآورد درست از مصرف کالا در داخل می‌تواند تناسبی بین آنها برقرار کند و جلوی قاچاق و واردات را بگیرد و صد درصد کالاها از کانال داخلی تولید و تأمین شود، اما متاسفانه این کار انجام نمی‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز بازار لوازم خانگی اقتصاد ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز بازار لوازم خانگی اقتصاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وضعیت اقتصادی لوازم خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۳۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری

فضل‌الله رحمتی  با اشاره به وجود ۳۰ محصول صادرات محور اظهارداشت: خوراک آبزیان، شیرخشک، اسکیم (پودر پایه شیر خشک نوزاد)، پودر بستنی، چربی‌های گیاهی، کاشی، سرامیک، لوله موکت، کفپوش از نمد، سیمان، کیلنکر، سنگ ساختمانی، چینی بهداشتی، ورق گالوانیزه، کابل شبکه، سیلندر گاز، محصولات فولادی و ادوات کشاورزی از جمله محصولات صادراتی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

وی یکی از مشکلات چهارمحال و بختیاری را نبود خط ریلی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به فاصله جغرافیایی این استان با مرز‌های کشور و بالابودن هزینه حمل و نقل، امید می‌رود با همت مسوولان این زیرساخت مهم و اساسی در بخش اقتصادی در استان فراهم شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری یکی دیگر از مشکلات این استان را فعال نبودن منطقه ویژه اقتصادی عنوان کرد و گفت: فعالیت منطقه ویژه اقتصادی کمک مهمی به صادرات محصولات استان می‌کند.

رحمتی در خصوص اهمیت حضور در نمایشگاه‌های مختلف اظهار داشت: سال گذشته چهارمحال و بختیاری با هدف شناخت مقاصد صادراتی، معرفی گروه‌های کالایی، تنوع بخشی به بازار‌های صادراتی در پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو حضور یافت و نتیجه این حضور جهش صادراتی در استان بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به حضور این استان در ششمین نمایشگاه "ایران اکسپو" گفت: تلاش می‌شود در این دوره از نمایشگاه ایران اکسپو که با حضور ۲ هزار شرکت تجاری برگزاری می‌شود مشتریان و هدف‌های جدید صادراتی برای محصولات این استان شناسایی شود.

رحمتی با اشاره به حضور ۴۱ شرکت تولیدی در چهارمحال و بختیاری تولید کننده محصولات صادراتی و موفق به گرفتن استاندارد‌های جهانی در ۶ گروه کالایی شده‌اند، افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده میز توانمندی‌های صادراتی را در غرفه زنجیره ارزش استان در اختیار گرفته شده که بتوانیم از این طریق توانمندی صادراتی استان را به بازرگانان و شرکت‌کنندگان حاضر در این نمایشگاه از ۸۰ کشور دنیا ارائه شود.

وی ادامه داد: ۶ واحد و شرکت تولیدی برای حضور در نمایشگاه "ایران اکسپو" به صورت مستقیم دارای غرفه‌های مجزا هستند.

رحمتی یادآور شد: افزون بر این ۲۰ محصولی که امکان افزایش تولید در صورت وجود بازار صادراتی دارند انتخاب شده که در غرفه ارائه توانمندی‌های صادراتی به صورت مستقیم با ۲ هزار نفری که از ۸۰ کشور دنیا در این نمایشگاه حضور دارند وارد مذاکره می‌شویم.

بیشتر بخوانید

رفع موانع تولید ۱۵ واحد تولیدی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری

وی تاکید کرد: حضور در نمایشگاه ایران اکسپو موجب معرفی محصولات استان، ایجاد مشتری‌های جدید، افزایش مقاصد صادراتی و تنوع بخشی به گروه‌های کالایی می‌شود.

رحمتی با بیان اینکه نمایشگاه ایران اکسپو در ۲ بخش حاکمیتی و خصوصی برگزار می‌شود، گفت: در بخش حاکمیتی در غرفه ۴۱ همه استان‌ها دارای غرفه هستند و هر غرفه دارای سه بخش شامل زنجیره‌های ارزش استان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های صادراتی است که اداره کل صمت استان مسئولیت جایگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برعهده دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد ریال لوازم خانگی در شمال تهران توقیف شد
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در همدان
  • کشف محموله لوازم خانگی قاچاق در مراغه
  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • اجرای طرح مبارزه با قاچاق در استان سمنان/ ۹ متخلف دستگیر شدند
  • کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل
  • جریمه بیش از ۵ میلیارد ریالی، فرجام قاچاق لوازم یدکی خودرو در تایباد
  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری