Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، سهیل سعادتی نیا از برگزاری همایش ملی «هزاره شیخ طبرسی» از علمای قرون پنج و شش هجری به همت دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر خبر داد و اظهار کرد: این همایش از سال ۱۳۹۷ به صورت رسمی آغاز به‌کار کرد، هر چند پیشتر هم اقداماتی جهت اخذ مجوز صورت گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر اجرایی همایش ملی هزاره شیخ طبرسی بیان کرد: معرفی، زندگی و آثار شیخ طبرسی، شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب، شیخ طبرسی و علمای دینی مازندران، استادان و شاگردان شیخ طبرسی، اندیشه های کلامی شیخ طبرسی در «الاحتجاج»، اندیشه های فقهی شیخ طبرسی ومسائل فقهی در «الاحتجاج»، تحلیل احادیث منقول در «الاحتجاج»، بررسی مناظرات بین الادیانی در «الاحتجاج»، تاثیر شیخ طبرسی بر عالمان پس از خود و معرفی معارف شیعی، مسائل حقوقی در «الاحتجاج»، محور دانش آموزی با فرازهایی چون:مسابقه، مقاله نویسی ، پوستر، روزنامه دیواری، نقاشی ، عکاسی و ... و تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی طبرستان در عصر شیخ طبرسی محورهای این همایش اطلاع رسانی شده است.

وی افزود: دبیرخانه همایش از همان سال ۱۳۹۷ با اخذ مجوز ISC شروع به‌کار کرد در سال بعد فراخوان مقالات همایش با محوریت معرفی زندگی و آثار شیخ طبرسی ابومنصور احمد بن ابی طالب طبرسی صاحب الاحتجاج عالم شیعی سده پنجم و ششم طبرستان، پیرامون این کتاب و کتب فقهی کلامی و مناظرات کلامی موجود در الاحتجاج، استادان شاگردان شیخ طبرسی، اوضاع فرهنگی،سیاسی و اجتماعی طبرستان در سده پنجم و ششم  منتشر شد، در همان سال جلسه‌ای در استانداری با حضور آیت الله «علی معلمی»نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قائم شهر برگزار و تقسیم کار مطرح شد اما بعد از شیوع بحران کرونا اجرای کار به تاخیر  افتاد.

سعادتی نیا یادآور شد: در این مدت دیدارهایی با برخی از اداره‌کل ها صورت گرفت مقالات ارسال و مورد داوری قرار گرفت دبیرخانه همایش پیگیر نسخ خطی مفقوده شیخ طبرسی و آثار مربوط به الحتجاج ایشان بود که دستاوردهای خوبی داشت و توانست نسخه چهار اثر مرتبط به این کتاب را به دست بیاورد.

وی اعلام کرد: کشف‌الحتجاج که ترجمه و شرح فارسی الحتجاج متعلق به سده دهم و یازدهم است در ۱۶ نسخه یافت شده که باید مورد تصحیح قرار بگیرد همینطور نسخه خطی منتخب الحتجاج و نیز ملحق الحتجاج و همچنین شرح حدیت احتجاج که شرحی فارسی است یافت شد.

سعادتی نیا افزود: علاوه بر این چهار اثر که یافت شد در حال تصحیح است سه اثر دیگر هم دریافت شده آثاری تحت عنوان تاریخ‌الائمه و کتاب‌الصلات و فضل‌الزهرا نسخ خطی همگام با آثار خطی شیخ طبرسی است اما نام مولف ندارد که البته باید مورد تحقیق دقیق زبانشناختی قرار بگیرد تا بتوانیم با اطمینان بیشتر اعلام کنیم که آیا این نسخ همان آثار شیخ طبرسی است که شاگرد او ابن شهر آشوب در معارف‌العلما یاد کرده یا خیر.

وی اذعان کرد: علاوه بر این دستاوردهای علمی همایش که باید در آینده مورد تحقیق، تصحیح و انتشار قرار بگیرد در طی این مدت بیش از ۴۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شد و مورد داوری هیات داوران قرار گرفته که از بین این تعداد ۲۶ مقاله برگزیده و منتخب چاپ در کتاب مجموع مقالات شدند که در روز همایش رونمایی خواهد شد.

همایش ملی ابومنصور احمد بن علی بن ابی‌طالب طبرسی مشهور به شیخ طبرسی از علمای قرن پنجم و ششم هجری ۲۷ بهمن به‌صورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر امروز در حال برگزاری است.

48

کد خبر 1603413

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: شیخ طبرسی همایش ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۳۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی،مسئول برگزاری این مراسم گفت:به مناسبت هفته سلامت همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی در شهر خرو برگزار شد.
مهدی رحمانی افزود: در این همایش ۸۰۰ نفر از خانواده‌های شهر خرو مسیر ۲ کیلومتری میدان امام رضا (ع) تا پارک گلزار شهدای گمنام را پیاده‌روی کردند.

او گفت: در پایان این مراسم به تعداد ۱۱۰ نفر از شرکت کنندگان به قید قرعه جوایزی اهدا شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش پیاده روی در طبیعت بهاری
  • برگزاری همایش پیاده روی خانودگی در بهبهان +فیلم
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور
  • همدلانه با رادیو سلامت برای ارج نهادن مقام معلم | برگزاری پویش روز معلم روی موج سلامت
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • برگزاری همایش پیاده رویی در میامی و ایوانکی
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • کنکوری‌ها مراقب شگردهای کلاهبرداران باشند
  • برگزاری همایش محله های ارتقا دهنده سلامت