Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - اگر چه پاییز و زمستان فصل کشت و کار کشاورزان نیست، اما رخ نمایی نرگس زار‌ها در فصل سرما حکایت از کار و تلاش دارد.

خراسان جنوبی پنجمین تولید کننده این گل در کشور است و شهرستان خوسف با دارا بودن بیش از ۲۴ هکتار نرگس زار قطب تولید گل نرگس در استان را به خود اختصاص داده.  

شهرستان خوسف خاستگاه تولید گل نرگس در شرق کشور است، اما امسال سرمازدگی‌ها و خشکسالی‌ها رمقی برای قد و قامت این رعنا گل نگذاشته است، جدا از قهر طبیعت باید گفت تخریب قنوات هم دلیل دیگری شده تا نرگس پژمرده سر از خاک بیرون بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرگس زار‌هایی که تشنه جرعه‌ای آبند!

خانم علیزاده یکی از بانوان نرگس کار از روستای آییش و علی آباد علی نظر است. او می‌گوید: امسال هم تولیدمان کاهش داشته و هم کیفیت گل هایمان، قد گل‌ها کوتاه است و از هر ۶ غنچه تنها یک یا دو غنچه باز می‌شود.

او گفت: امسال نرگس هایمان آب خوبی نخورده اند، دو سالی می‌شود که بر اثر بارندگی‌ها قناتمان تخریب شده است و آب کافی برای آبدهی به گل‌ها نداریم.

این بانوی نرگس کار گفت: تعدادی از زمین‌های نرگسمان هم خشک شده و چند زمینی هم که نرگس دارد از آب باران آبیاری شده است.

او می‌گوید: چند میلیون پیاز نرگس از بی آبی پوسیده و گلی از آن جوانه نزده  اگر امسال هم زمین هایمان آب کافی نخورد پیاز نرگس ضعیف‌تر شده و از بین می‌رود.

نرگس کاران از روی زمین ماندن وعده‌ها خسته شده اند!

با چند تن از اهالی همراه شدیم و تا قنات بالا دست نرگس زار‌ها رفتیم، به جای قنات با گودالی ۱۰ متری مواجه شدیم که کمی آب در آن جمع شده بود.

یکی از اهالی گفت: پارسال بود که جهاد کشاورزی شهرستان خوسف این قنات را لایروبی و ترمیم کرد، اما وضعیت آبدهی آن بهتر که نشد هیچ، بدتر هم شد!

بیشتر بخوانید

لب خشکیده زمین دل نرگس را لرزاندح

او گفت: این آب شرب است و مردم روستا هم از آن استفاده می‌کنند، اما نه بهداشتی است و نه جای ایمنی دارد برای برداشت آب، حتی بعضی اوقات ریزش هم داشته و مردم جرات نمی‌کنند به آن نزدیک شوند.

آقای اسماعیلی هم به ما گفت: آقایان مسئول به ما قول دادند که این قنات را کاملا بازسازی می‌کنند، اما هنوز پروژه را به سرانجام نرسانده اند، حالا قنات یک متر از خاک پر شده و آبدهی آن هم کاهش داشته است. 

به محض تامین اعتبار کار از سر گرفته خواهد شد

رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف در پاسخ به مطالبات نرگس کاران گفت: سال‌های گذشته مرمت قنواتی مانند قنات آییش و دستگرد را که نرگس کاران از آن برای آبیاری استفاده می‌کنند در دستور کار قرار دادیم با وجود اینکه هزینه‌های سنگینی داشته، اما به صورت عمده کار را انجام داده ایم.

او مدعی شد: مسیر این قنوات اصلاح و سرگشا شده که رضایت مردم را هم به همراه داشته و آبدهی قنات هم بیشتر شده .

رضوی در ادامه گفت: تنها دو قنات فرعی روستای علی آباد علی نظر و کلاته رود که به دلیل خشکسالی آبدهیشان کمتر شده بود طی دو سال گذشته با بیل مکانیکی‌ای که توسط فرمانداری فرستاده شده بود سرگشا شد، اما به دلیل کمبود اعتبار نیمه تمام مانده که قول داده ایم در صورت تامین اعتبار آن را به سرانجام برسانیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف گفت: این قنات در محدوده مسکونی نیست و مظهر آن مانند خیلی از قنوات باز است و خطری برای مردم و دام‌ها ندارد.

نرگس خوسف چشم انتظار حمایت‌های بیشتر

گل نرگس یکی از ظرفیت‌های بی بدیل کویر است، محصولی استراتژیک که در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و سمت و سوی تجاری پیدا کرده.  

شهرستان خوسف سالانه ۱۳ میلیون گل نرگس را تولید روانه بازار می‌کند، اما باید برای دلگرمی کشاورزان و افزایش سطح زیر کشت بیش از پیش حمایت شوند.

گل نرگس ظرفیتی مغفول مانده است که راه دور و درازی برای رونق دارد، امسال با وجود همه مشکلات اعم از سرمازدگی، خشکسالی و تخریب قنوات نرگس کاران، باز هم گل نرگس ۱۰ میلیارد تومان را نصیب کشاورزان کرده، اما می‌شود با دست گیری‌های بیشتر، احیای قنوات، ایجاد بازار فروش و اعطای تسهیلات به آن‌ها تولید این گل را افزایش داد. 

گزارش از فاطمه آریان پور

انتهای پیام/ س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گل نرگس جهاد کشاورزی خشکسالی شهرستان خوسف نرگس کاران نرگس زار نرگس کار گل نرگس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۶۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) وقتی طوفان شدید به یک قطار رسید

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس
  • وقتی آندره آ پیرلو فوتبال را به هنر تبدیل می‌کند / فیلم
  • (ویدئو) وقتی طوفان شدید به یک قطار رسید
  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی
  • اتصال فاضلاب منزل به قنات جرم است
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • مجموعۀ ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • وقتی سکوی قهرمانی نابود می شود! / فیلم