Web Analytics Made Easy - Statcounter

معصومه ایرانمنش گفت: به نظر می رسد مهم ترین آموزه مکتب زینب کبری (س) دفاع همه جانبه و تا سرحد جان از امام زمانه خویش است، در این راستا باید شاخصه های این نگرش را مشخص کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معصومه ایرانمنش مدرس حوزه علمیه استان کرمان در رابطه با جایگاه حضرت زینب (س) در جامعه امروزی به خبرنگار "راه آرمان "گفت: خوب می‌دانیم اهل ‌بیت (ع)‌ به دلیل دارا بودن درجه عصمت در تعاریف خود کم‌گویی یا زیاده‌گویی ندارند، یکی از ویژگی های منحصر به فرد حضرت زینب (س) توصیف‌های متفاوت اهل‌ بیت به ویژه پنج تن آل رسول(ص) از ایشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
نوزادی که جبرئیل نامش را زینب گذاشت

وی افزود: حضرت زینب (س) درنزداه لبیت (ع) ازجایگاه خاص ومنزلتی والا برخوردارهستند، لذا طبق روایت واردشده درهنگام تولد حضرت زینب(س)؛ پیامبر(ص) مسافرت بودند و زمانی که آمدند، قنداقه حضرت زینب(ع) رابدست مبارکشان دادند پیغمبرمنتظر وحی شدند، جبرئیل نازل شد وعرض کرد، نامش را زینب بگذارید پیامبر(ص) صورت نوزاد را بوسیدند و گریه کردند، و علت گریه را جویا شدند فرمودند «جبرئیل به من خبرداد این دخترشریک حسین من است در مصیبتها و بلاها».
 
حضرت زینب ادامه دهنده راه خدیجه(س) در زنده نگه داشتن اسلام

مدرس حوزه علمیه  با اشاره به اینکه  پیامبر اکرم (ص) فرمودند:« حاضرین به غائبین برسانند و رعایت کنند حال این دختررا که نمونه و نماینده خدیجه کبری (ع) است» ادامه داد: زیرا آنچنان که حضرت خدیجه (س) تمام هستی مادی و معنوی خود را برای شکل گیری اسلام بر طَبق اخلاص نهاد، حضرت زینب (س) نیز تمام هستی خود را برای زنده نگه داشتن اسلام اصیل هزینه خواهد کرد.
 
ایرانمنش تصریح کرد: احترام ویژه و خاصی که اهل بیت به حضرت زینب(س) داشتند، نشانه جایگاه و مقام ارزشمنداین بانوی فداکار  است و از موارد دیگر منزلت حضرت زینب(س) شناخت القاب ایشان است مخصوصا که این القاب ازجانب ائمه اطهارو اهل بیت به ایشان داده شده بود که نشانه صفات گرانقدر و والای این بانوی بزرگوار است که به تعدادی ازآنها اشاره می شود از جمله (عالمه غیر معلمه، فهمه غیرمفهمه، نائبه الزهرا، محبوبه المصطفی، قره عین المرتضی و عقیله که لقب اصلی حضرت زینب(س)است یعنی بانوی خردمند بنی هاشم است.
 
حضرت زهرا(س) اولین شهید مدافع ولایت بودند

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه از جمله ارکان اصلی دین امامت و ولایت است و در این باره اهل بیت و خاندانشان در حفظ این مقام رفیع و بلند که از ضروری ترین نیازجامعه بشری است؛ فداکاری های بسیار کردند توضیح داد: اولین شهید مدافع ولایت و امامت حضرت فاطمه زهرا(س)است و حضرت زینب (س) هم دراین راستا طبق وظیفه تلاش وافری در پاسداری ازامامت داشتندکه بسیار مجاهدانه دراین زمینه درخشیدند.
 
وی خاطر نشان کرد: در جاودانگی حادثه عاشورا حضرت زینب(س) نقش عظیمی را ایفا کردند که البته آغاز آن از حادثه عاشورا نبود بلکه حضرت این رسالت را درمکتب حضرت زهرا(س) آموخت بودند و آشنابودند دردوران مادرشان،دردوران پدرشان حضرت علی(س) و پس ازشهادت پدر، در دوران برادر بزرگشان امام حسن مجتبی(ع) همواره آرام بخش غم های برادران و خانواده و مدافع امامت و ولایت بودند.

استاد حوزه علمیه افزود: حضرت زینب (س) امانتدار دو امام بودند بعد از شهادت حضرت علی(ع) و در حادثه عاشورا نقش حضرت زینب(س) درحفظ جایگاه امامت و ولایت به اوج خود رسید اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند.
 مهمترین آموزه مکتب زینب(س) دفاع از امام زمان خویش است

ایرانمنش توضیح داد: به نظر می رسد مهم ترین آموزه مکتب زینب کبری (س) دفاع همه جانبه و تا سرحد جان از امام زمانه خویش است، در این راستا باید شاخصه های این نگرش را مشخص کرد.

وی ادامه داد: در جامعه‌ ای که حاکمیت ارزش های انسانی کاسته شود و جریان نفاق برای رسیدن به اهداف دنیایی خود از هیچ تلاشی فروگذار نکند باید دینداری با چاشنی صبر را الگوی خویش قرار داد؛ خداوند متعال در سوره عصر، ایمان و عمل صالح در کنار سفارش به صبر و حق‌گرایی را به عنوان شاخصه های دوری از خسران معرفی می کند.

راه دستیابی به درجات والای ایمان، صبر است


ایرانمنش تشریح کرد: در مکتب حضرت زینب (س) نیز راه دستیابی به درجات والای ایمان، با صبر در برابر ناملایمات زندگی تعریف می‌شود، دنیا در این نگرش خار و زبون و محل بلا و ابتلاست، پس دنیا و هر چه در آن است نباید سبب غصه انسان شود.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: بنابراین آنچه در این زندگی اهمیت پیدا می‌کند رضایت خالق هستی است، وقتی محور اعمال انسان، رضای معبود شد درصد رضایتمندی انسان از زندگی نیز به اوج می‌رسد؛ همانگونه که حضرت زینب (ع) درزمان اسارت و تهدیدات ناجوانمردانه دشمنان بهترین فرصت ها را برای تبلیغ دین و دفاع از ولایت انجام دادند.
 
تبدیل تهدید به فرصت و جهاد تبیین هنر زینبی است

وی همچنین اشاره کرد: حضرت زینب (س) در سخت ‌ترین شرایط روحی و جسمی، رسالت افشاگری جریان نفاق را بر عهده گرفتند و تهدیدها را تبدیل به فرصت کردند، و از این جهت به مادر بزرگوارش حضرت زهرا(س) شباهت دارند که بعد از فقدان پدر بزرگوارش به اقدام علیه جریان نفاق می‌پردازد.
 
وی در پایان گفت: دنیا از دیدگاه زینب کبری (س) زمانی زیباست که لبخند رضایت امام زمان را با تمام وجود احساس کنیم و این بزرگترین سرمایه روان شناختی مکتب زینب کبری (س) است، بنابراین دنیای زینب کبری (س) با یزیدیان متفاوت است، اینجا حس زیباشناختی او به قدری متفاوت می‌شود که «حرف مردم» ولو کسی که به ظاهر بر اریکه قدرت تکیه زده برایش ارزشی ندارد، چون یافته است که جز در مسیر رضای معبود نباید هیچ حرکتی انجام داد پس جز زیبایی چیزی نمی بیند.
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حضرت زینب س حوزه علمیه زینب کبری زهرا س

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۷۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب و عفاف؛ مهمترین محور سخنان خطیبان نماز جمعه شهر‌های گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان اجرای طرح نور و تبیین اهمیت رعایت عفاف و حجاب ، ویژگی های موسم پر فیض حج ، لزوم داشتن برنامه ای برای افزایش جمعیت ، نقش جوانان در تعالی جامعه ، هفته کار و کارگر و نقش آنان در تولید ، بیان جنایتهای اسرائیل در غزه ، تبیین عملیات تنبیهی وعده صادق و اهمیت شوراها از موضوعاتی بود که امامان جمعه امروز در خطبه های نماز جمعه استان مطرح کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مهمترین چالش امروز نظام ما با دشمن جنگ ترکیبی و ‏ادراکی است
  • خبرنگاران جنگ ترکیبی دشمن را با جهاد تبیین روشنگری کنند
  • تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • حجاب و عفاف؛ مهمترین محور سخنان خطیبان نماز جمعه شهر‌های گلستان
  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • دفاع مقدس برگرفته از تاسوعا و عاشورای حسینی است/ عملیات وعده صادق نتیجه خون شهداست
  • شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان