Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشگاه خبرنگاران جوان - حضرت زینب (س) سومین فرزند امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه (س) در پنج جمادی الاول متولد شد. ایشان در واقعه کربلا در کنار برادرش حسین بن علی (ع) حاضر بود و بعد از واقعه عاشورا به همراه دیگر بازماندگان کاروان امام حسین (ع)، به اسارت در آمدند و به کوفه و از آنجا به شام برده شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان در اسارت نیز به همراه امام سجاد (ع) به دفاع از حقانیت امام حسین (ع) سخنرانی کردند.

به مناسبت سالروز وفات حضرت زینب کبری (س) گفت‌وگوی ما را با حجت الاسلام والمسلمین سید حمید ناصری بخوانید:

 

از ویژگی‌ها و فضائل اخلاقی حضرت زینب (س) بگویید.

امام حسین علیه السلام در شب آخری که در کربلا با خانواده و اهل خیمه‌ها وداع کردند، جمله‌ای به حضرت زینب گفتند که درس بزرگی است. ایشان فرمودند: ای خواهرمن در نماز شب خودت من را فراموش نکن. ابا عبدالله الحسین امام معصوم هستند و در این باره، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از قول رسول خدا (ص) فرمود: مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد». (بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۵۳)

یعنی همانطور که همه حاجی‌ها به کعبه نیازمندند همه انسان‌ها به امام نیازمندند. حضرت زینب به اباعبدالله نیازمند است؛ اما آنقدر ایشان در بعد معنوی پیشرفت کرد، گسترش و ارتقا داشت که اباعبدالله الحسین به حضرت زینب (س) می‌فرماید که مرا در نماز‌های شبت فراموش نکن و به نافله شب تو نیازمندم. این یک درس است که زن‌های جامعه اگر تاثیر بپذیرند و اقتدار کنند به حضرت زهرا، به جایی می‌توانند برسند که حتی امام معصوم به دعای آن‌ها نیازمند باشد و یک زن می‌تواند به هر جا که می‌خواهد برسد. زن در جامعه ما محدود و محصور نیست. زن مقید به قیودی نیست که باعث عدم پیشرفتش شود؛ بلکه با رعایت اصول، آداب و احکام می‌تواند به هر جا که بخواهد برسد.

از فضائل علمی حضرت زینب مطلبی بفرمایید.

امام سجاد علیه السلام فرمودند: به حمد و سپاس خداوند عمه جان تو یک زن عالمه‌ای هستی بدون اینکه معلم خاصی داشته باشی و یک زن فهیمی هستی بدون اینکه کسی این فهم را به تو آموزش داده باشد. این روایت هم اشاره به سختی‌هایی که حضرت زینب در زندگی کشیدند دارد. ایشان با این سختی‌ها رشد و پرورش پیدا کرد، غم مادر، برادر، پدر و عزیزانش را دید و به جایی رسید که حضرت امیرالمومنین فرمود: تو زینت پدر هستی. زینب (س) خیلی شرایط سختی داشتند؛ در جامعه عرب آن زمان که دختر‌ها را محدود می‌کردند زندگی می‌کردند. البته امیرالمومنین محدودیتی برای دخترش قائل نبود، ولی دختر به جایی می‌رسد که زینت پدر می‌شود؛ ایمان، علم و تقوای ایشان به اندازه‌ای بالا بود که زینت پدر بود. حضرت زینب (س) مسائل شرعی را برای خواهران توضیح می‌دادند، کلاس‌های قرآن مکرری داشتند که فقط کلاس روان خوانی نبود بلکه کلاس تفسیر هم برگزار می‌کردند. در روایت داریم که ۱۱۰ آیه قرآن را حضرت زینب (س) تفسیر کرد. ایشان در کوفه به گونه‌ای تفسیر و سخنرانی می‌کرد که هر کسی سخنرانی ایشان را می‌شنید می‌گفت احساس می‌کردیم که حضرت علی علیه السلام خطبه می‌خواند.

وفات آن حضرت چگونه بود؟

وفات حضرت زینب سلام الله علیها یک سال و نیم بعد از شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام بود. در آن مدت در روایات داریم که اصلاً در سایه نخوابیدند و بستر خود را زیر آفتاب پهن می‌کردند. عبدالله همسر حضرت زینب وقتی به ایشان می‌گفت که خانم جان سنی از شما گذشته اذیت می‌شوی، حضرت زینب می‌گفتند: عبدالله در کربلا نبودی که ببینی چگونه بچه را اِرباً اِربا کرده اند، تیر در گلوی علی اصغر زده اند، شیعیان چه سختی‌هایی کشیدند و دشمن حتی به بچه‌ها هم رحم نمی‌کرد و آب را بر روی همه بسته بود. حتی جلوی بچه‌ها آب را روی زمین می‌ریختند و به آن‌ها نمی‌دادند. حضرت زینب (س) آنقدر واقعه کربلا را مرور کردند و غصه خوردند که یک سال و نیم بعد از شهادت امام حسین علیه السلام با غم فراوان از دنیا رفتند.

حضرت زینب (س) در اجتماع و حتی در کوران کربلا و اسارت در حفظ حجاب خود تلاش کردند. در این باره نکته ای دارید؟

درباره حجاب حضرت زینب این یک جمله ما را کفایت می‌کند که «زینب عفیفه ای است که در راه عفتش عباس می‌دهد، ولی نخ معجر نمی‌دهد» برادرانش در راه اسلام فدا می‌شوند، اما ایشان نخی از روسری و حجاب خودش را نمی‌دهد، تا وقتی که پارچه‌هایی بود پارچه بر سر خودش می‌گذاشت آن وقتی هم که کاروان اسرا را داشتند می‌بردند، زنی نزد حضرت زینب آمد و گفت: خانم جان شما معلم قرآن من در مدینه بودید، اگر خواسته‌ای دارید به من بگویید تا برایتان انجام دهم، حضرت به آن بانو گفتند اگر مقداری پارچه داری به ما بده تا بر سر و صورتمان بکشیم، ما ناموس پیغمبر و ناموس امام علی علیه السلام هستیم، نباید به این شکل در خیابان‌ها بگردیم.

حضرت زینب حجابش را به شیوه‌ای رعایت کرد که مردی ایشان را ندید، وقتی در مدینه راه می‌رفت چهار برادر و مرد در کنارش راه می‌رفتند. حجاب حضرت زینب (س) حجابی بوده که از مادرش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یاد گرفت.

حضرت زینب کبری فعالیت اجتماعی داشت، اما در عین اینکه فعالیت اجتماعی داشت با حیا بود. این درسی است که از ایشان می‌شود الگوبرداری کرد. اگر قرار باشد زن محجبه باشد و نتواند فعالیت اجتماعی داشته باشد صحیح نیست. همانطور که امروز می‌بینیم بانوان و ورزشکاران خانم بسیاری در محیط‌های ورزشی جهانی شرکت می‌کنند، اما حجاب خودشان را هم حفظ می‌کنند، همه این‌ها از حضرت زینب کبری سلام الله علیها و مادرشان تاثیر گرفتند.

زندگی حضرت زینب و صبر و استقامت ایشان چه پیامی برای شیعیان دارد؟

«ان الانسان لفی خسر» همه انسان‌ها به خسارت و ضرر می‌رسند به جز کسانی که ایمان دارند، عمل صالح انجام می‌دهند و به حق تأسی پیدا می‌کنند و صبر دارند.

یکی از ملاک‌هایی که خداوند متعال در قرآن بیان کرد این است که اگر می‌خواهید در آخرالزمان در زندگی خود به هلاکت، خسارت، ضرر و بیچارگی نرسید، صبر پیشه کنید.

صبر سه قسمت است؛ یک وقت صبر در برابر طاعت الهی مثل نماز اول صبح خواندن است. دوم صبر بر معصیت است. گناه لذت و شیرینی دارد و از این لذت باید صبر و دوری کرد. سوم هم صبر در برابر ظلمی است که به انسان می‌شود. البته که انسان نباید در برابر ظلم کسی سکوت کند، اما یک وقتی هست که مصلحت در صبر کردن است؛ مثلا وقتی که حق حضرت امیر را گرفتند و ایشان ۲۵ سال خانه نشین شدند، حضرت علی بر ظلمی که در حقش شده بود صبر کرد. به خاطر اینکه جامعه اسلامی و مسلمانان از بین نروند. پیامی هم که زندگی زینب کبری سلام الله علیها برای ما شیعیان می‌تواند داشته باشد، همین نوع صبر است. به یک روایت شریف از حضرت امام علی علیه السلام اشاره می‌کنم که فرمودند: حَلاوَةُ الظَّفَرِ تَمْحُو مَرارَةَ الصَّبْرِ؛ شیرینی موفقیت و پیروزی، تلخی صبر وشکیبایی را از بین می‌برد.

حضرت زینب کبری هم صبر کرد، اما اجر و پاداشی برد که خداوند متعال اندازه آن را می‌داند ایشان به جایگاه و درجه‌ای رسید که در روز قیامت خواهیم فهمید. امام حسین به ایشان فرمودند من را در نماز شب خود فراموش نکن. همچنین حضرت زهرا سلام الله علیها به حضرت زینب گفتند که تو جانشین من هستی، از هر طرف نگاه کنیم امامان معصوم و پیامبر تعاریفی از حضرت زینب کبری دادند که در طول تاریخ بی نظیر است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رجب وفات حضرت زینب علی علیه السلام سلام الله علیها حضرت زینب کبری امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۶۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت / ثور ۱۴۰۳ برابر با ۲۱ شوال ۱۴۴۵ و ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ است. روز سه شنبه طبق روایات متعلق است به حضرت امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.

مناسبت‌ها و احکام دینی و اسلامی صدقه اول صبح مطلوب است و رفع نحوست کند.
بیمار امروز زود خوب شود. مسافرت مسافرت خوف حادثه دارد و سودی ندارد و در صورت ضرورت همراه صدقه انجام شود. زایمان مناسب زایمان نیست.

احکام نجوم

امروز قمر در برج جدی است و برای امور زیر خوب است:

وام و قرض دادن و گرفتن.

از شیر گرفتن کودک.

برداشت محصولات کشاورزی.

تشکیل شرکت و تاسیس موسسه.

و کندن چاه و کانال خوب است.

نوشتن حرز و سایر ادعیه و نماز و بستن آن برای اولین بار مناسب نیست.

مباشرت امشب

مباشرت و زفاف عروس خوب نیست.

اصلاح سر و صورت

طبق روایات، اصلاح مو (سروصورت) در این روز از ماه قمری، باعث دولت می‌شود.

حجامت خون دادن فصد زالو انداختن

خون دادن یا حجامت در این روز از ماه قمری، باعث روشنی دل می‌شود.

ناخن گرفتن

سه شنبه برای گرفتن ناخن، روز مناسبی نیست و در روایتی گوید باید بر هلاکت خود بترسد.

دوخت و دوز

سه شنبه برای بریدن، و دوختن لباس نو روز مناسبی نیست و شخص، از آن لباس خیری نخواهد دید (به روایتی آن لباس یا در آتش میسوزد یا سرقت شود و یا شخص، در آن لباس مرگش فرا رسد) (خرید لباس اشکال ندارد) (کسانی که شغلشان خیاطی است میتوانند در روز‌های خوب بُرش بزنند و در روز‌های دیگر ان را تکمیل کنند

وقت استخاره در روز سه‌شنبه 

از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تاعشای آخر (وقت خوابیدن)

تعبیر خواب 

تعبیر خوابی که امشب شبِ چهار شنبه دیده شود طبق ایه‌ی ۲۲ سوره مبارکه "حج"  است.

کلما ارادوا ان یخرجوا منها من غم اعیدوا فیها... 

و از معنای آن استفاده می‌شود که برای خواب بیننده پیش امدی است که موجب ملال خاطر وی می‌شود و هر چه سعی کند از آن خلاص نگردد صدقه بدهد تا رفع گردد؛ و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید.

ذکر روز سه‌شنبه

 یا ارحم الراحمین  ۱۰۰ مرتبهه

ذکر بعد از نماز صبح ۹۰۳ مرتبه یاقابض که موجب رسیدن به آرزو‌ها میگردد.

روز سه شنبه طبق روایات متعلق است به حضرت امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.

 منبع: تقویم همسران نوشته‌ی حبیب الله تقیان

tags # تقویم نجومی ، تقویم همسران سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • دهه کرامت فرصتی مناسب برای تببین جایگاه اهل بیت علیهم السلام
  • اجرای طرح کنترل پوکی استخوان برای زنان بالای ۵۰ سال در زاهدان
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث