Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه - بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ بیش از دو سال است که سایه شوم خود را بر جهان گسترده است و بر تمام ارکان زندگی در حوزه‌های سلامت، اقتصاد، اجتماعی، روانی، معنوی، و حتی روابط بین‌الملل  نیز تأثیر عمیق و گاه جبران‌ناپذیری گذاشته است و منجر به فوت میلیون‌ها انسان گردیده است.

بی‌شک در مدیریت درست این بیماری عملکرد اصولی، علمی و منطقی مسئولین و جامعه پزشکی از یک‌سو و آگاهی و همراهی هدفمند مردم از سوی دیگر نقش بنیادین خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر سید جلیل موسوی دبیر قرارگاه دانشگاهی کنترل کرونای آذربایجان غربی می گوید: در روند تشخیص و بررسی بیماری کرونا انجام آزمایش PCR و RDT (تست سریع) جایگاه اول را دارند و· در مراحل بعد تصویربرداری به‌ویژه سی تی اسکن قفسه سینه از اهمیت ویژه برخوردار است، سی تی اسکن صرفاً جهت بررسی درگیری ریوی و میزان آن است.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در موج پنجم کرونا که درگیری‌های ریوی شایع بود بررسی‌ها بیانگر این است که حدود ۴۰ درصد سی تی اسکن‌های انجام شده نرمال بوده است و درصد قابل‌توجه دیگر درگیری خفیف داشته‌اند که ضرورت انجام سی تی اسکن نیستند.

به گفته موسوی در موج ششم که سویه غالب با درصد بالا اُمیکرون است درگیری بیشتر در دستگاه تنفسی فوقانی است و حدود ۹۰-۸۵ درصد بیماران بی علامت، کم علامت و خفیف هستند که هیچ نیازی برای انجام سی تی اسکن ندارند چرا که بررسی‌ها نشان می دهند که افزون بر ۵۰ درصد شاید بیشتر سی تی اسکن‌های انجام شده از شروع موج ششم نرمال هستند.

وی معتقد است تکنیک سی تی اسکن استفاده از اشعه ایکس با دز بالاست و این اشعه ضمن تأثیر مخرب بر بافت‌های بدن در ایجاد سرطان‌ها نقش مهیمی ایفا می‌کند و چه‌بسا با این حجم عظیم سی تی اسکن‌ها در ۲۰-۱۰ سال آینده با سونامی سرطان‌ها مواجه باشیم. که سرطان پستان، ریه، تیروئید، غدد لنفاوی و ... از شایع‌ترین بدخیمی‌های ناشی از اشعه ایکس می‌تواند باشد.

این پزشک متخصص قرار گرفتن در معرض تابش زیاد اشعه ایکس را برای کودکان و زنان به‌ویژه خانم‌های باردار بسیار خطرناک و زیان‌بار می داند.

دبیر قرارگاه دانشگاهی کنترل کرونای آذربایجان غربی گفت: در دو سال گذشته گروهی از مردم چند بار به کرونا مبتلا شده‌اند و به‌کرات سی تی اسکن انجام داده‌اند که در کل موجب ایجاد دز تجمعی اشعه، گردیده و زیان را مضاعف می‌کند، و همچنین در روند تشخیص بیماران منجر به رفت‌وآمد مکرر به مراکز تشخیصی شده و در ادامه زنجیره انتقال نقش اساسی دارد.

موسوی معتقد است برای انجام هر کاری یا عدم انجام آن باید دلایل علمی، منطقی و قانع‌کننده داشته باشیم و کار درست را درست انجام دهیم؛ لذا از تمام همکاران عزیز و محترم پزشک تقاضا داریم در انجام سی تی اسکن قفسه سینه اندیکاسیون‌ها را رعایت بفرمایند و از مردم عزیز خواهش می‌کنیم بر انجام آن اصرار و پافشاری نکنند.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سی تی اسکن آذربایجان غربی کووید 19 ا میکرون کرونا سی تی اسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۷۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکر درخشان دانشکده علوم پزشکی چابهار در دو سیل اخیر/ برنامه‌های مراقبتی بدون وقفه تداوم دارد

  شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست مشترک با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به وسعت سیل اخیر در مناطق جنوب استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به نوپا بودن دانشکده علوم پزشکی چابهار، خوشبختانه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دقیق تیم مدیریتی دانشکده باعث شده تاکنون هیچ موردی از اپیدمی و طغیان بیماری در مناطق سیل زده پدیدار نشود و گزارش تیم‌های ارزیاب اعزامی از سوی وزارت بهداشت نیز عملکرد این دانشکده را فوق‌العاده اعلام کرده است.

  عرشی گفت: علی رغم مشکلات گذشته در حوزه تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی چابهار، دو بارندگی منجر به سیل در آن منطقه و همچنین خسارات وارده به برخی زیرساخت‌های بهداشتی، خوشبختانه با تلاش شبانه روزی کادر بهداشت به خصوص در مناطق روستایی، اقدامات پیشگیرانه تداوم داشته و وقفه‌ای در برنامه‌های مراقبتی ایجاد نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ / تکلیف نیروهای شرکتی چه می‌شود؟
  • تجویز داروی خارج از این فهرست ممنوع است
  • عملکر درخشان دانشکده علوم پزشکی چابهار در دو سیل اخیر/ برنامه‌های مراقبتی بدون وقفه تداوم دارد
  • سقوط ۲۶ پله ای افغانستان در میزان آزادی مطبوعات
  • تجویز داروی خارج از فهرست کشوری ممنوع است
  • بی‌تحرکی چه بلایی سر پاها می‌آورد؟
  • بیش از ۳ هزار لیتر چسب مایع بدون مجوز در خراسان شمالی کشف شد
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • عاشق دوآتشه استقلال؛ التماس می‌‎کردم دستانم را قطع نکنند!
  • مهلت ثبت نام پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد پیام نور تمدید شد