Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-07@14:11:30 GMT

هر ایرانی هر ۳ سال یکبار به سینما می‌رود!

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۷۲۴۶

هر ایرانی هر ۳ سال یکبار به سینما می‌رود!

امروز مشکل سینما تنها کمبود سالن و صندلی نیست و مشکل بی مهری است که مردم به این پرده نقره ای و هنر هفتم دارند. نگاهی به آمار بازدید از فیلم های سینمایی در سالهای اخیر و بویژه دو سال شیوع کرونا نشان م یدهد که سینما در ایران عملا به نفس نفس افتاده و این صنعت در کشور رو به ورشکستگی است.

اوضاع به حدی وخیم است که حتی برگزاری بزرگترین جشنواره سینمایی کشور(جشنواره فیلم فجر) هم نتوانسته آنطور که باید رونق را به سینماهای کشور برگرداند و در همین استان دو میلیون نفری کرمانشاه تنها ۳۸۰۰ نفر از فیلم های جشنواره دیدن کردند!

مهدی ربانی نژاد معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه چهارشنبه (۲۷ بهمن) در آیین تجلیل از عوامل اجرایی برگزاری نهمین دوره جشنواره فیلم فجر استان به تشریح بخشی از وضعیت اسفبار سینماهای کشور و استان پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ربانی نژاد با بیان اینکه اطلاعات دقیقی از وضعیت سینما در سالهای ابتدای انقلاب نداریم، گفت: تقریبا از سال ۱۳۶۴ اطلاعات و آمار در این زمینه مستند است و اگر مقایسه ای میان وضعیت سینما در این سال و سال ۱۳۹۸ که سال پیش از شیوع کرونا در کشور محسوب می شود داشته باشیم، متوجه وضعیت اسفبار سینما در کشور و استان می شویم.

این مسئول گفت: سال ۱۳۶۴ سینما در ایران فروشی ۵۶۲ میلیون تومانی را تجربه کرده و این درحالیست که قیمت بلیت در این سال ۷۳ ریال بوده است. سال ۱۳۹۸ که اوج فروش سینماها بوده، میزان فروش سینماها حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بوده و  این درحالی است که قیمت بلیت سینما در این سال یازده هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

هر ایرانی هر ۳ سال یکبار سینما می رود

وی افزود: اگر مقایسه مخاطبان سینما را هم در سالهای ۶۴ و ۹۸ داشته باشیم، در سال ۶۴ حدود ۷۷ میلیون و ۱۵۹ هزار نفر به سینما رفتند و این درحالی است که جمعیت کشور در آن سال حدود ۴۶ میلیون نفر بوده و یعنی میانگین سینما رفتن به ازای هر فرد ۱.۵۶ مرتبه در سال بوده است.

وی افزود: سال ۹۸ این شاخص به کمتر از سه دهم رسیده است، یعنی تقریبا هر ایرانی در سالهای اخیر هر سه سال یکبار سینما رفته است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: سال ۶۴ فیلم "عقابها" سه میلیون و ۲۴۶ هزار نفر مخاطب داشت و با گذشته بیش از ۳۴ سال در سال ۹۸ هم فیلم مطرب هم همین حدود یعنی سه میلیون و ۲۹۸ هزار نفر مخاطب داشته است، اما باید توجه داشت که جمعیت کشور طی این سالها تقریبا دو برابر شده است.

ربانی نژاد گفت: همچنین مقایسه محتوای فیلم "عقابها" و "مطرب" نشان دهنده تغییر ذائقه سینمایی مردم است که در جای خود جای بحث دارد.

این مسئول به تشدید وضعیت اسفبار سینماها در دوران شیوع کرونا هم اشاره کرد و افزود: اینکه در یک استان دو میلیون نفری با برگزاری بزرگترین جشنواره سینمایی کشور تنها ۳۸۴۰ نفر مخاطب فیلم های جشنواره می شوند خود گویای وضعیت اسفبار سینما بویژه در استان است.

ربانی نژاد گفت: امسال به دلیل شرایط کرونایی جهت اکران فیلم های جشنوراه فیلم فجر مجموعا بیش از ۸۴۸۰ صندلی در سانس های مختلف ظرفیت ایجاد کردیم، اما تنها ۳۸۴۰ نفر از فیلم ها بازدید کردند.

وی افزود: برخی فیلم ها مجموعا در هر سه سینما حتی ۱۰ نفر هم مخاطب نداشتند و برخی فیلم ها با چهار یا شش بازدید کننده اکران شدند.

یک سوم سالن های سینمایی در "تهران" است/ ۱۵۰ سالن در ۲۰ استان توزیع شده است!

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه به بی عدالتی در توزیع سالن های سینمایی در کشور هم اشاره کرد و افوزد: در کشور ۶۳۱ سالن سینمایی داریم که فقط ۲۲۱ سالن یعنی یک سوم آن در تهران است. ۱۰۶ سالن دیگر هم به تعداد مساوی میان دو استان اصفهان و خراسان رضوی توزیع شده است.

وی افزود: استان های آذربایجان شرقی و فارس هم هرکدام ۳۰ سالن دارند و ۹۵ سالن دیگر میان پنج استان دیگر توزیع شده است. حدود ۱۵۰ سالن دیگر نیز میان بیش از ۲۰ استان مابقی توزیع شده است!

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در همین استان کرمانشاه ما سه سینما با حدود هفت سالن داریم که البته برخی سالن های آن بسیار کوچک است و واقعا شبیه سالن سینمایی نیست.

وی افزود: ۱۳ شهرستان دیگر استان هیچکدام سینما ندارند، یا اگر داشته اند تعطیل شده اند.

وی افزود: در مجموع باید گفت امروز آژیر قرمز سینماها به صدا درآمده و عمده سینماها روبه ورشکستگی هستند، چرا که در همین جشنواره فیلم فجر که فیلم های دست اول اکران می شوند در استان ۹۶ میلیون تومان فروش داشتیم که اگر هزینه تبلیغات را کم کنیم رقم کمی برای سینماداران باقی می ماند.

ربانی نژاد گفت: سینما امروز یک ابزار تفریحی صرف نیست و یک ابزار توسعه فرهنگی محسوب می شود و باید مسئولین حساسیت ویژه ای در این زمینه داشته و مشکلات این حوزه و عدم استقبال مخاطبان را ریشه یابی کنند.

کد خبر 1603821

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان کرمانشاه سینمای ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره فجر توزیع شده ربانی نژاد معاون هنری فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۷۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای در صدد نا دیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان می‌کنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت می‌کنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد. رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخص‌هایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بوده‌اند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای سالی پنج پروژه دارد.

محمد خزاعی گفت: ما نمی‌توانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه می‌کند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرم‌ها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردان‌ها، تهیه‌کننده‌ها و بازیگران هر سال در پلتفرم‌ها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد. او با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آن‌ها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخش‌های اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند؛ و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است. به گفته وی، این وضعیت گوشه ای از تلاش های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغه‌مند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم. رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسل‌های مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ می‌توان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کم‌کاری منجر می‌شود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر می‌کند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم. محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتاده‌ایم، میزان سرمایه‌گذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است. او با بیان اینکه ورود انبوه و بی‌رویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغال‌زایی منجر می‌شود. چگونه است که تولید آثار در همه بخش‌های سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش می‌کند این برنامه‌ها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است. محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی می‌شود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکرده‌اند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزه‌های دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است. او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکل‌گیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست،گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار می‌رود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود. خزاعی با گلایه از برخی بی انصافی‌ها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش می‌گیرند تا به پرسش‌هایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست. او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمی‌شود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان می‌دهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کرده‌ایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به گزاره‌ها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گسترده‌تر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می دهد چشم‌انداز پیش رو روشن است. اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زین‌العابدین، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری‌خلیلی در این جلسه حضور داشتند. ۵۷۵۷ برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903971

دیگر خبرها

  • انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
  • پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید
  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند
  • پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است