Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی کرمی: احداث سرعت کاه عجیب و غریب در محورهای ایلام این روزها جان و مال رانندگانی که از این مسیر عبور می کنند را به خطر انداخته است که این گزارش به تفصیل، ماجرای سرعت گیرهای دردسرساز را بیان خواهد کرد.

قلیچی یکی از اهالی شهرستان سیروان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: حدود 2 یا سه ماه است که در محدوده بین کارخانه سیمان تا لومار که فاصله‌ای حدود 55 تا 60 کیلومتر دارد برای هر آبادی دو سه تا دست انداز بسیار غیر استاندارد و حدودا 40 سانتی احداث کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: همه ما خوب می‌دانیم که احداث سرعت کاه باید با رعایت دستور العمل‌ها و استانداردهای خاصی صورت گیرد اما هر فرد عادی که از این جاده عبور کند شهادت میدهد که این سرعت کاه‌ها اصلا استاندارد نیستند.

قلیجی ادامه داد: ارتفاع این سرعت کاه‌ها، جنس آنها و نحوه جانمایی شان باید به گونه‌ای باشد که اولا رانندگان بتوانند آنها را ببینند و پس از آن هم بدون این که دچار حادثه شوند سرعت خود را کم و از آن عبور کنند و طبیعی است که این سرعت کاه ها نباید سبب ضرر مالی و جانی برای مردم شوند.

آسیب جدی به ماشینهای مردم پس از عبور از کوه دست انداز

در ادامه قلیچی به حادثه ای که در این مسیر برای  خود او رخ داده بود اشاره کرد و گفت: چند وقت پیش بنده با یک دستگاه خودروی پاترول به همراه فرزندم از در این مسیر در حال تردد بودیم که ناگهان در اثر برخورد با این دست انداز دختر من به سمت بالا پرت شد و سر او با سقف ماشین برخورد کرد.
 وی ادامه داد: بر اثر همین موضوع فنر خودروی من هم شکسته شد و حدود یک میلیون تومان به من خسارت مالی وارد شد.

این پدیده‌های عجیب بلای جان مرم شده اند

جمشیدی یکی دیگر از اهالی این منطقه می‌گوید: اگر این سرعت کاه ها یا بهتر است بگوییم دست اندازها برای حفظ جان مردم هستند نباید خودشان بلای جان و مال ما بشوند.

محمد منصوریان نیز در این رابطه می‌گوید: فاصله بین دو راهی کارخانه سیمان تا لومار حدود 20 تا 25 دقیقه است که با وجود این دست اندازها در حال حاضر می‌توان گفت این فاصله زمانی دو برابر شده است؛ آن هم به شرطی که شما در مسیر دچار سانحه نشوید.

ضررهای ناشی از سرتکاه ها

آقای نقدی یکی از رانندگان خودروی سنگین که همیشه از این مسیر عبور می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: چند ماه است که این دست اندازها را ایجاد کرده‌اند و در حال حاضر همه رانندگان نسبت به این موضوع اعتراض دارند و تا کنون ضررهایی را هم برای برخی از آنها ایجاد کرده است.

این راننده خودروی سنگین بیان کرد: خدا را شکر که  این مسیر در حال حاضر کوتاه تر شده اما این دست اندازها امان ما را بریده است، ما با سرعت کاه  یا دست انداز مشکلی نداریم؛ اما هر چیزی باید معقول باشد. نمی‌شود که ما در ازای هر دومنزل مسکونی 4 دست انداز روی جاده بگذاریم که مبادا رانندگان با احشام یا ساکنین آن روستا تصادف کنند.

دست انداز غیر استاندارد و مشکلات جانی !

هنگام نصب سرعت گیر لازم است ضوابط و استاندارد ها مورد توجه قرار گیرد. نادیده گرفتن این امر، باعث ناکارآمدی این دسته از تجهیزات ترافیکی می شود. همچنین در صورت عدم رعایت این ضوابط و استانداردها، حتی ممکن است خود سرعت گیر باعث انحراف خودرو و خسارت های جانی و مالی به خصوص در جاده های برون شهری شود. برای همین امر است که در هر کشور و بر اساس ضوابط و الزامات خاص ترافیکی، اقدام به نصب استاندارد سرعت گیر می‌شود.

آقای محمدی یکی دیگر از رانندگان سنگین گفت: الان هر فنر از خودروی ما که آسیب ببیند بالای 2 میلیون تومان هزینه تعمیر روی دست ما می‌گذارد. اگر همینطور پیش برویم بیکار خواهیم شد چرا که تمام دستمزد خود را باید صرف تعمییرات خودرو و استهلاک آن کنیم.

آقای محمدی ادامه داد: در استان ما این همه کارشناس وجود دارد آیا واقعا یک نفر نیست که بررسی کند آیا این دست اندازها یا به قول خودشان سرعت گیرها استاندارد هستند یا نه؟

به نظر میرسد هر عقل سلیمی قبول دارد که ارتفاع، تعداد و جنس این دست اندازها باید مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود آیا این تعداد دست انداز با این کیفیت در این مسیر عامل پیشگیری از حادثه هستند یا عامل بروز حادثه؟

اما بعد از شنیدن ابعاد مختلف این مشکل به سراغ مسئولین استان رفتیم تا توضیحات آنان را در خصوص این مشکل جویا شویم.

دست اندازها مربوط به راهداری نیست !

حسنی، روابط عمومی اداره کل راهداری استان ایلام در خصوص مشکل سرعت کاه‌های محور ایلام به سیروان در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: این موارد مربوط به پلیس راه هستند و ما کارهای مربوط به سرعت کاه را در راه‌های استان انجام نمی‌دهیم.

وی افزود: نصب سرعت کاه‌ها معمولا با هماهنگی پلیس راه صورت می‌گیرد اما در برخی نواحی روستایی گاهی افراد به صورت شخصی اقدام به نصب سرعت کاه می‌کند که با این وجود بازهم این موارد باید با هماهنگی پلیس راه صورت بگیرند.

عدم پاسخگویی پلیس راه

در ادامه ی جستجوی خود برای یافتن متولی این سرعت کاه های دردسرساز به سراغ پلیس راه استان رفتیم و سعی کردیم گفتگویی را با رئیس پلیس راه استان ایلام انجام دهیم اما پس از تلاش‌های مکرر، رئیس پلیس راه استان ایلام حاضر به پاسخگویی در این رابطه نشد !

استاندارد احداث سرعتکاه چیست؟

احداث سرعتکاه به عنوان آخرین راهکار جهت ایمن سازی و آرام سازی ترافیک بوده لذا بایستی حال که به عنوان یک راهکار آن را اجرا می‌نماییم حداقل ضوابط و الزامات آن رعایت شود تا ضمن ارتقاء ایمنی محور باعث بر هم ریختن روح و روان کاربران راه نشود.

به طور کلی  سرعت کاه (Speed Hump) ،کاهنده سرعتی است که ارتفاع آن بین ۷ تا ۱۰ سانتیمتر و طول آن حداکثر ۳.۵تا۴.۵ متر بوده که در عرض مسیر نصب می‌شود. طول سرعتکاه ممکن است به ۶.۷ متر برسد که در چنین مواقعی به آن Speed Table نیز می‌گویند.

حال شما بگردید و یک سرعتکاه استاندارد در استان ایلام پیدا کنید ! نمیگوییم محال اما خیلی سخت است.

احداث سرعتگیرهای غیر استاندارد با بلندی زیاد یا بدون تجهیزات ایمنی یا عدم آشکار سازی نه تنها نقش ارتقاء ایمنی راه را به درستی بازی نمیکند بلکه خود نیز باعث خسارات مالی و حتی جانی خواهد شد.

مردم از سوپرمارکت‌ها قیر برای احداث سرعتکاه تهیه میکنند؟!

بنا به گفته روابط عمومی اداره کل راهداری این سرعت کاه‌ها توسط اداره راهداری احداث نشده‌اند و مربوط به پلیس راه یا مردم هستند. اگر واقعا سرعت کاه های محور ایلام به سیروان توسط مردم روستاها احداث شده باشند میتوان اینگونه حدس زد که مردم قیر مورد نیاز برای تولید آسفالت را از سوپر مارکت روستا خریداری کرده و پس از ترکیب با ماسه از آن برای ساخت دست اندازهای آسفالتی استفاده کرده اند!

اما با این منطق باز هم تابلوهای راهنمایی و رانندگی که در این مسیر نصب شده اند نمیتوانند از تولیدات مدرم روستا باشند و قطعا پای مسئولین پلیس راه که اکنون حاضر به پاسخگویی نیستند در میان است.

اهمیت وافر موضوعاتی که با امنیت جانی و مالی مردم در ارتباط هستند امری بدیهی است و لذا بررسی و رفع هر چه سریع تر این مشکل باید هر چه سریع تر در دستور کار تمامی مسئولین مربوطه قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دست انداز پلیس راه سرعتکاه دست اندازها سرعت کاه ها غیر استاندارد دست انداز استان ایلام احداث سرعت سرعت گیر پلیس راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۸۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انحراف به چپ کامیون چهار نفر کشته برجای گذاشت

سرهنگ "ابوالفضل کهزادی" شامگاه پنجشنبه اظهار کرد: در پی اعلام فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی وقوع یک فقره تصادف بین یک دستگاه کامیون بنز و یک دستگاه سواری پژو در محور دره شهر در منطقه زرانگوش، بلافاصله کارشناسان پلیس راه و عوامل امدادی جهت بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: در بررسی به عمل آمده از سوی کارشناسان پلیس راه مشخص شد، راننده کامیون به علت انحراف به چپ با خودروی سواری پژو برخورد کرده است.

رئیس پلیس راه انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه به علت شدت برخورد خودرو ها، هر ۲ خودرو دچار آتش سوزی شدند، ادامه داد: متاسفانه چهار نفر سرنشین سواری پژو به علت شدت جراحات در دم فوت کرده اند.

سرهنگ کهزادی خاطرنشان کرد: برابر اعلام کارشناسان پلیس راه علت تامه تصادف تجاوز به چپ کامیون اعلام شده است.

 دره شهر در فاصله ۱۲۵ کیلومتری ایلام قرار دارد.

منبع: ایرنا

tags # اخبار حوادث سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • سرعت بازرگانی در راه آهن شمال غرب افزایش یافته است
  • حمایت استاندارد ایلام از رشد تولید در استان
  • انحراف به چپ کامیون چهار نفر کشته برجای گذاشت
  • «پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم
  • محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!
  • بیش از ۶۰۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در ایلام در حال ساخت است
  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • ۱۲ هزار مترمربع کف پوش در پایانه مرزی مهران احداث می‌شود
  • احداث ۱۰ هزار مترمربع سایبان در مرز مهران
  • ◄ آزمایش بوژی SF400 واگن های دوطبقه بر اساس استاندارد UIC 518