Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-04@04:44:18 GMT

مجازات تبعی چیست و چگونه اعمال می شود؟

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۰۰۰۲

محرومیت‌های اجتماعی که در حکم محکومین ذکر نمی‌شوند و در واقع برای مجازات برخی مجرمان به صورت خودکار اعمال می‌شود را با استناد به ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مجازات تبعی می‌گویند. خبرگزاری میزان - گاهی پیش می‌آید که افراد به واسطه جرمی که مرتکب می‌شوند از برخی حقوق اجتماعی نیز محروم می‌شوند که در واقع به این محرومیت ها، مجازات تبعی می‌گویند که در واقع نوعی از مجازات‌ها است که در حکم محکومین ذکر نمی‌شود، اما به طور خودکار، در رابطه با برخی محکومین اعمال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی اعمال این نوع مجازات‌ها محکومین از برخی حقوق اجتماعی مذکور در ماده ۲۶ قانون مجازات اسلامی محروم می‌شوند.

قابل ذکر است که محرومیت از حقوق اجتماعی فقط با محکومیت قطعی کیفری و در جرایم عمدی قابل اعمال است. همچنین در جرایم قابل گذشت، با صرف نظر شاکی از شکایت خود و متوقف شدن اجرای مجازات، مجازات‌های تبعی هم لغو می‌شوند.

در ماده ۲۵ مجازات اسلامی ذکر شده است که:   محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می‌کند: الف- هفت سال در محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی
ب- سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار
پ- دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنیٌ علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج
تبصره ۱- در غیر موارد فوق، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود لکن در گواهی‌های صادره از مراجع ذیربط منعکس نمی‌رسد مگر به درخواست مراجع قضائی برای تعیین یا بازنگری در مجازات
تبصره ۲- در مورد جرائم قابل گذشت در صورتی که پس از صدور حکم قطعی با گذشت شاکی یا مدعی خصوصی، اجرای مجازات موقوف شود اثر تبعی آن نیز رفع می‌شود.
تبصره ۳- در عفو و آزادی مشروط، اثر تبعی محکومیت پس از گذشت مدت‌های فوق از زمان عفو یا اتمام مدت آزادی مشروط رفع می‌شود. محکوم در مدت زمان آزادی مشروط و همچنین در زمان اجرای حکم نیز از حقوق اجتماعی محروم می‌رسد.
همچنین حقوق اجتماعی موضوع ماده ۲۶ این قانون به شرح زیر است:
الف- داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورا‌های اسلامی شهر و روستا
ب- عضویت در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هیات دولت و تصدی معاونت رئیس جمهور
پ- تصدی ریاست قوه قضائیه، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور و ریاست دیوان عدالت اداری
ت- انتخاب شدن یا عضویت در انجمنها، شوراها، احزاب و جمعیت‌ها به موجب قانون یا با رای مردم
ث- عضویت در هیات‌های منصفه و امناء و شورا‌های حل اختلاف
ج- اشتغال به عنوان مدیر مسوول یا سردبیر رسانه‌های گروهی
چ- استخدام و یا اشتغال در کلیه دستگاه‌های حکومتی اعم از قوای سه گانه و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آنها، صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، نیرو‌های مسلح و سایر نهاد‌های تحت نظر رهبری، شهرداری‌ها و موسسات مامور به خدمات عمومی و دستگاه‌های مستلزم تصریح یا ذکر نام برای شمول قانون بر آن‌ها
ح- اشتغال به عنوان وکیل دادگستری و تصدی دفاتر ثبت اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتریاری
خ- انتخاب شدن به سمت قیم، امین، متولی، ناظر یا متصدی موقوفات عام
د- انتخاب شدن به سمت داوری یا کارشناسی در مراجع رسمی
ذ- استفاده از نشان‌های دولتی و عناوین افتخاری
ر- تاسیس، اداره یا عضویت در هیات مدیره شرکت‌های دولتی، تعاونی و خصوصی یا ثبت نام تجارتی یا موسسه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و علمی
تبصره ۱- مستخدمان دستگاه‌های حکومتی در صورت محرومیت از حقوق اجتماعی، خواه به عنوان مجازات اصلی و خواه مجازات تکمیلی یا تبعی، حسب مورد در مدت مقرر در حکم یا قانون، از خدمت منفصل می‌شوند.
تبصره ۲- هر کس به عنوان مجازات تبعی از حقوق اجتماعی محروم گردد پس از گذشت مواعد مقرر در ماده (۲۵) این قانون اعاده حیثیت می‌شود و آثار تبعی محکومیت وی زائل می‌گردد مگر در مورد بند‌های (الف)، (ب) و (پ) این ماده که از حقوق مزبور به طور دائمی محروم می‌شود؛ بنابراین مجازات‌های تبعی به صورت خودبه خود و به تبع مجازات اصلی جرم اعمال و در واقع در راستای سایر مجازات‌ها به مجرم تحمیل می‌شوند. بیشتر بخوانید: کدام جرایم قابل گذشت هستند؟

انتهای پیام/

برچسب ها: مجازات تبعی قانون مجازات اسلامی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجازات تبعی قانون مجازات اسلامی حقوق اجتماعی مجازات اسلامی مجازات تبعی مجازات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۰۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی به کمک ثبت تخلفات رانندگی می‌آید/ اعمال قانون با دوربین‌های نظارت تصویری

به گزارش صدای ایران از ایسنا،سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور با بیان اینکه هوشمندسازی در انجام ماموریت‌ها و ارائه خدمات یکی از اولویت‌های پلیس و مورد تاکید فرمانده فراجا و ریاست پلیس راهور فراجا است، گفت: در همین راستا نیز ما در پلیس راهور تهران بزرگ نیز این موضوع را جزو اولویت‌های خود قرار دادیم و برای تحقق آن برنامه‌ریزی‌های لازم انجام است.

وی با بیان اینکه موضوع ترافیک، موضوعی بین بخشی است که لازم است دستگاه‌های مربوطه در آن مشارکت داشته باشند، اظهارکرد: یکی از اقدامات ما استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی برای کنترل ترافیک و برخورد با تخلفات رانندگی است. در همین راستا نیز جلساتی را با شرکت کنترل ترافیک و چند شرکت دانش‌بنیان و همچنین جمعی از نخبگان دانشگاه صنعتی شریف برگزار کردیم و بنا شد تا زیرساخت‌های استفاده از هوش مصنوعی برای برخورد با تخلفات و نظارت ترافیکی فراهم شود.

برخورد با تخلفات ساکن با کمک هوش مصنوعی

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در فاز نخست برخورد با تخلفات ساکن را در اولویت قرار دادیم، گفت: دو نوع دوربین ترافیکی در سطح شهر تهران وجود دارد، یکی دوربین‌های پلاک‌خوان است که این دوربین‌ها کار خود را انجام می‌دهند و براساس برنامه‌ای که برایشان نوشته شده نسبت به ثبت تخلفات اقدام می‌کنند. نوع دیگر، اما دوربین‌های نظارت تصویری است که در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ عدد از آن در شهر تهران فعال است و امیدواریم که به زودی نیز افزایش پیدا کند.

موسوی‌پور با بیان اینکه این دوربین‌های نظارت تصویری هوشمند نیستند، گفت: درحال حاضر یک کاربر باید این دوربین‌ها کنترل کند، اما ما به دنبال این هستیم که با استفاده از ظرفیت هوش‌مصنوعی این دوربین‌ها بتوانند معابر را رصد کرده و در صورت وقوع تخلف یا وضعیت غیرعادی نظیر تصادف و ... موضوع ثبت و اعلام کنند. این اقدام امکان اجرا دارد و ما باید سامانه مربوطه را روی دوربین‌ها نصب کنیم.

وی ادامه داد: از طریق دوربین‌های نظارت تصویری می‌توانیم سامانه‌ای را نصب کنیم و این سامانه به شکل هوشمند با تخلفات برخورد می‌کند. همانطور که گفتم ما در فاز نخست برخورد با تخلفات ساکن را در اولویت قرار دادیم و قصد داریم تا در همین سال جاری با تعدادی دوربین کار را شروع کنیم و به مرور آن را گسترش دهیم. ما با استفاده از این سامانه و هوش مصنوعی با دوربین‌های نظارت تصویری نسبت به برخورد با تخلفات ساکن، نظیر پارک در محل ممنوع، پارک دوبل، توقف غیرمجاز، سد معابر و ... برخورد خواهیم کرد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه امکان تعریف محدوده، نوع تخلف و حریم رصد برای این دوربین‌ها وجود دارد، گفت: در صورت اجرا تخلفات به شکل هوشمند رصد و پس از اعمال قانون پیامک آن برای رانندگان متخلف ارسال خواهد شد.

موسوی درپاسخ به این پرسش که موانع اجرای این طرح چیست، گفت: بعد از درخواست ما شهرداری این موضوع را در بودجه امسالش قرار داد، به‌هرحال موضوعاتی نظیر تامین اعتبار و ... در این خصوص وجود دارد.

پیش از این سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در گفتگو با ایسنا گفته بود که به زودی دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی بر روی موتورسیکلت‌های پلیس راهور نیز نصب می‌شود و در فاز اول این دوربین‌ها نسبت به ثبت تخلفات ساکن اقدام خواهند کرد.


دیگر خبرها

  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟
  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند
  • دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه
  • عدم تصویب جداول بودجه مانعی برای بحث پرداخت تسهیلات ایجاد نمی‌کند
  • نام‌نویسی افراد تحت تکفل بیمه‌شدگان تامین اجتماعی «غیرحضوری» شد
  • قانون‌گذاری‌های جدید حمایت از معلمان اعمال شود
  • فراهم شدن امکان نامنویسی غیرحضوری افراد تبعی بیمه‌شده و مستمری‌بگیر اصلی
  • اعمال حق تأهل در حقوق کارگران به میزان ۵۰۰ هزار تومان
  • هوش مصنوعی به کمک ثبت تخلفات رانندگی می‌آید/ اعمال قانون با دوربین‌های نظارت تصویری
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟