Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: ادعای وزیر دفاع آمریکا مبنی بر ورود نیروهای روسیه به مرز اوکراین، استقرار سلاح های اتمی روسیه در بلاروس برای مقابله با ناتو، اخراج معاون سفیر آمریکا در روسیه، ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره آماده روسیه برای حمله به اوکراین و آمادگی ایران برای کمک به حال و فصل بحران اوکراین از جمله مهمترین خبرها، رویدادها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ادعای وزیر دفاع آمریکا مبنی بر ورود نیروهای روسیه به مرز اوکراین
آستین وزیر دفاع آمریکا مدعی شد روسیه تجهیزات نظامی، امکانات پزشکی و خون‌رسانی در مرز اوکراین را تقویت کرده و سربازان مسکو به مرزهای اوکراین نزدیک‌تر شده‌اند.


به گزارش رویترز، آستین که برای شرکت در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل (مقر ناتو) به سر می‌برد، با استناد به تصاویر ماهواره‌ای اظهار داشت: روسیه تجهیزات رزمی و هوایی بیشتر در منطقه دریای سیاه مستقر کرده و آمادگی خود را در این منطقه افزایش داده است. آنها (روسیه) حتی تجهیزات بیمارستانی و تامین خون‌ را تقویت کرده‌اند.   
با وجود این، روسیه روز سه‌شنبه (۲۶ بهمن) اعلام کرد شماری از نیروهایش را همزمان با پایان یافتن رزمایش مدنظرش از مرز با اوکراین به پایگاه‌ها بازمی‌گرداند.
وزیر دفاع آمریکا با تکرار هشدارهای ناتو به روسیه گفت: ناتو به دنبال راه‌هایی برای افزایش آمادگی نظامی است. ما و متحدانمان همچنان مراقب و گوش‌به‌زنگ خواهیم بود.  
بر اساس این گزارش آستین بعد از بروکسل به لهستان سفر خواهد کرد و با سربازان آمریکایی مستقر در آن کشور دیدار می‌کند. 
دور جدیدی از تنش‌های روسیه با غرب از اواسط ماه دسامبر (آذر ۱۴۰۰) و وقتی آغاز شد که مسکو از مقامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (نانو) و آمریکا خواست از گسترش این سازمان در شرق اروپا به‌ ویژه اوکراین خودداری کنند. مخالفت واشنگتن و اتحادیه اروپا با این خواسته‌ها به استقرار نیروهای نظامی دوطرف در مرزهای اوکراین و احتمال بروز رویارویی مستقیم دو طرف منجر شده است. مسکو بارها اعلام کرده قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و درصدد دریافت تضمین‌های امنیتی است که مانع از توسعه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا (ناتو) می‌شود.
استقرار سلاح های اتمی روسیه در بلاروس برای مقابله با ناتو
الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس در بازدید از رزمایش نظامی مشترک این کشور و روسیه درباره احتمال استقرار سلاح‌های اتمی در بلاروس به منظور مقابله با تهدیدات غربی‌ها حرف زد.


«بلتا»، خبرگزاری رسمی بلاروس گزارشی درباره بازدید میدانی رئیس‌جمهور این کشور در رزمایش نظامی مشترک با روسیه منتشر کرد؛ رزمایش مشترکی که به دلیل برگزار شدن در نزدیکی مرز اوکراین ادعاهای کشورهای غربی درباره احتمال حمله روسیه را به دنبال داشت.
«الکساندر لوکاشنکو» به رسانه‌ها تاکید کرد که سلاح اتمی در بلاروس تنها در صورت تهدید غرب علیه این کشور مستقر خواهد شد. وی تصریح کرد: «اگر مخالفان ما دست به چنین اقدامات پوچی بزنند، نه تنها تسلیحات اتمی بلکه حتی سلاح‌های پیشرفته‌تر نیز در بلاروس مستقر خواهند شد تا از خاک ما محافظت کنند».
طبق گزارش بلتا، رئیس‌جمهور بلاروس البته خطاب به کشورهای غربی تاکید کرد: «اگر هیچ تهدیدی از سوی کشورهای غیردوست وجود نداشته باشد، در آن صورت ما در اینجا به سلاح اتمی نیاز نداریم».
به گفته الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس، دولت این کشور در حال بررسی احتمال خرید سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه به منظور استقرار آنها در نزدیکی مینسک پایتخت این کشور است.
پنجشنبه هفته گذشته بود که وزارت دفاع روسیه از آغاز رزمایش مشترک نظامی با بلاروس تحت عنوان «عزم متحد ۲۰۲۲» خبر داد. طبق اعلام مسکو، در جریان رزمایش اقداماتی برای «تقویت حفاظت از مرزهای دولتی برای جلوگیری از نفوذ گروه‌های شبه نظامی مسلح» اتخاذ می‌شود.
برگزایر رزمایش مشترک نظامی مسکو و مینسک در بلاروس که با اوکراین مرز مشترک دارد، با واکنش‌های زیادی از سوی کشورهای عضو ناتو مواجه شد و رسانه‌های غربی درباره احتمال حمله به اوکراین به بهانه این رزمایش جنجال‌های زیادی ایجاد کردند.
مینسک و مسکو بارها اعلام کرده‌اند که رزمایش‌های مشترک بلاروس و روسیه ماهیت کاملاً دفاعی دارند و هیچ تهدیدی برای کل جامعه اروپایی و به‌ویژه کشورهای همسایه ندارند.
اخراج معاون سفیر آمریکا در روسیه
«بارت گورمن» معاون سفیر آمریکا در مسکو روز پنجشنبه از سوی وزارت امور خارجه روسیه اخراج شد.


به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، اخراج گورمن از روسیه به‌عنوان نفر مأموریت دیپلماتیک آمریکا در این کشور در حالی رخ می‌دهد که تنش‌ها پیرامون اوکراین رو به افزایش است.
وزارت امور خارجه روسیه جزئیاتی درباره علت این اخراج ارائه نکرده اما سفارت آمریکا در مسکو در واکنش به این تصمیم اعلام کرده به این اقدام پاسخ متقابل خواهد داد.
پیش از این «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن درباره تنش‌های دیپلماتیک بین دو طرف گفته بود: «آزار و اذیت دیپلمات‌های روسی ادامه دارد. دوره اخراج ۲۷ دیپلمات روسی از ایالات متحده به تازگی به پایان رسیده است. گفته می‌شود که به شما دستور داده شده که از آمریکا خارج شوید. وقتی ما پرسیدیم که اگر این کار را نکنیم چه بر سر دیپلمات‌های ما می‌آید. به ما گفته شد روز بعد شما را دستگیر می‌کنیم و به نهادهای مربوطه می‌فرستیم. آیا این اخراج دیپلمات‌های ما نیست؟»
جنگ دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا زمانی بالا گرفت که در ۱۵ آوریل سال گذشته میلادی، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده، فرمانی را برای اعمال تحریم علیه ۳۲ فرد و شرکت روسی امضا کرد. واشنگتن همچنین اعلام کرد که ۱۰ دیپلمات روس را از این کشور اخراج می‌کند. در اواخر آوریل هم سفارت ایالات متحده در روسیه اعلام کرد از ۱۲ ماه می خدمات کنسولی را تنها به شهروندان آمریکایی و در تعداد محدودی ارائه خواهد کرد.
ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره آماده روسیه برای حمله به اوکراین
«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل ادعاها درباره حمله روسیه به اوکراین را تکرار کرد.


به نوشته وبگاه شبکه «سی‌بی‌اس»، بلینکن حین سخنرانی در این نشست گفت، روسیه باید از تصمیم خود برای به راه انداختن جنگ علیه اوکراین عقب‌نشینی کرده و اعلام کند قصد تهاجم علیه این کشور را ندارد و پس از برگرداندن هواپیماهای جنگی و تانک‌ها به پایگاه‌هایشان، سر میز مذاکره حاضر شود.
او در ادامه از روسیه درخواست کرد نیروهای خود را از مرزهای اوکراین برگرداند و مدعی شد: «من امروز اینجا نیستم که جنگ را شروع کنم بلکه برای ممانعت از وقوع آن در نشست حاضر شده‌ام».
بلینکن افزود: «روسیه می‌گوید ما در حال کاهش تعداد نیروها [در مرز اوکراین] هستیم. ما در حوزه میدانی شاهد نیستیم چنین اتفاقی رخ دهد. اطلاعات ما حاکی از این است که این نیروها از جمله نظامیان، هواپیماها و کشتی‌ها در حال اماده شدن برای حمله به اوکراین در روزهای آتی هستند».
او در ادامه مدعی شد روسیه قصد دارد برای انجان این حمله زمینه‌سازی کند و چنین اقدامی ممکن است حمله واقعی یا جعلی به یکی از کشورهای همسایه را در نظر داشته باشد که حتی می‌تواند حمله شیمیایی را شامل شود.
وزیر امور خارجه آمریکا به قصد همراه کردن سایر کشورها با جوسازی علیه روسیه گفت: «این بحران به‌طور مستقیم بر هر عضو شورا و تمام کشورهای جهان تأثیر می‌گذارد زیرا اصول اساسی که صلح و امنیت را حفظ می‌کنند و در آستانه هر دو جنگ جهانی و در جنگ سرد تضعیف شده بودند، اکنون نیز مورد تهدید قرار گرفته‌اند».
بلینکن افزود، امروز در نامه‌ای به «سرگئی لاوروف» همتای روس خود، از وی درخواست کرده تا هفته آینده در اروپا دیداری دوجانبه داشته باشند.
«لیندا توماس گرین‌فیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست گفت:‌ «هدف ما این است که اهمیت اوضاع را برجسته کنیم. شواهد میدانی حاکی از این است که روسیه در حال حرکت به سمت حمله قریب‌الوقوع است. اکنون در برهه‌ای حیاتی قرار داریم».
این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز گفت: «باید دید آیا برخی از شرکای غربی ما امروز به‌خاطر دروغ‌پراکنی و انتشار اطلاعات نادرست و غرق شدن در تروریسم اطلاعاتی احساس خجالت می‌کنند. در واقع نمی‌توانم کلمه دیگری برای این اقدامات پیدا کنم. آن‌ها هرگز ابراز ندامت نمی‌کنند اما لازم است که آن‌ها را رسوا کرد».
لاوروف با اشاره به تعیین تاریخ‌های جعلی برای حمله روسیه به اوکراین توسط رسانه‌ها و مقامات غربی گفت: «این اتفاق هر روز رخ می‌دهد. بار اول ۱۵ فوریه است و بعد ۱۶ فوریه و حالا می‌گویند ۲۰ فوریه [حمله روسیه به اوکراین رخ می‌دهد]».
رسانه‌ها و مقامات غربی طی دو ماه گذشته به بهانه «تهدید قریب‌الوقوع» روسیه علیه اوکراین اقدام به اعزام نیرو به شرق اروپا و ارسال تجهیزات جنگی به اوکراین کرده‌اند. طبق زمان ادعایی غربی‌ها از جمله رئیس جمهور اوکراین و نخست‌وزیر انگلیس، روسیه قرار بود روز گذشته (چهارشنبه) به اوکراین حمله کند اما ادعای آن‌ها دروغ از آب درآمد.
در حال حاضر پس از اتمام رزمایش‌های دوره‌ای روسیه در نقاط مختلف این کشور و رزمایشی مشترک با بلاروس، نیروهای روسی در حال بازگشت تدریجی به پایگاه‌های خود هستند.
آمادگی ایران برای کمک به حال و فصل بحران اوکراین
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) با «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات بین المللی تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با تشکر  از پیام تبریک همتای اوکراینی خود به مناسبت روز ملی جمهوری اسلامی ایران و همچنین سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور، اظهار داشت: دو کشور در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و تجاری ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری دو جانبه دارند و حضور تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی در اوکراین نشان از ظرفیت‌های خوب دو کشور برای توسعه همکاری‌ها است. 
امیرعبداللهیان همچنین بر عزم دولت جدید ایران برای گسترش و توسعه روابط دوجانبه بین ایران و اوکراین در زمینه های مختلف تأکید کرد. 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بحران ایجاد شده در روابط اوکراین و روسیه ضمن ابراز خرسندی از کاهش تنش ها ابراز امیدواری کرد که وضعیت جاری از طریق گفتگو و مجاری دیپلماتیک و بدون دخالت کشورهای ثالث حل و فصل شود.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما خواهان حفظ صلح و ثبات در منطقه هستیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران هر گونه کمک و اقدام لازم را انجام دهد. 
وزیر امور خارجه چندی پیش نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی با منوچهر مرادی سفیر ایران در کی یف پیگیر وضعیت ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی در اوکراین شد و توصیه‌های لازم را در این زمینه ارائه کرد.
دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تبریک مجدد به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور، اظهار داشت: ایران و اوکراین همواره از روابط خوب و با ثبات بر خوردار بوده‌اند و تا به امروز هیچ طرفی  نتوانسته است بر روابط خوب دو کشور تأثیر بگذارد.
وزیر امور خارجه اوکراین ضمن قدردانی و تشکر از مواضع اصولی کشورمان در خصوص بحران اوکراین، اظهار داشت: ما به دنبال جنگ نبوده و خواهان حل فصل موضوع به صورت دیپلماتیک و مسالمت آمیز هستیم. 
کولبا همچنین با اشاره به رشد حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ابراز امیدواری کرد که این میزان از مبادلات بیش از پیش افزایش پیدا کند.
گفتنی است، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه (دوشنبه) ۲۵ بهمن در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره آخرین تحولات اوکراین و اقدامات انجام شده برای ایرانیان مقیم این کشور بیان کرده بود: ایران با دقت و حساسیت اتفاقات در اوکراین را پیگیری می‌کند.ما از افزایش تنش در بین اوکراین و روسیه ابراز نگرانی می‌کنیم. به عنوان کشوری که با هر دو کشور روابط حسنه داریم، تلاش می‌کنیم دو طرف را به حل و فصل  اختلافات از طریق مسالمت آمیز دعوت کنیم. آمادگی داریم از مساعی خودمان استفاه کنیم که دیدگاه‌های دو طرف در حل و فصل مسالمت آمیز به هم نزدیک شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین مهرداد سراجی اروپا امریکا ایران خاورمیانه عراق چین مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین مهرداد سراجی استقرار سلاح های اتمی برای حمله به اوکراین معاون سفیر آمریکا وزیر دفاع آمریکا وزیر امور خارجه نیروهای روسی خارجه آمریکا مسالمت آمیز مرز اوکراین حمله روسیه رئیس جمهور ادعای وزیر رسانه ها حل و فصل دو کشور دو طرف تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۰۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است

وزیر دفاع روسیه امروز جمعه گفت: مسکو هرگز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تهدید نکرده و از نظر نظامی و ژئوپلتیکی (جغرافیای سیاسی) علاقه‌ای به حمله به کشورهای این ائتلاف ندارد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شویگو در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) در آستانه، افزود، ما فقط از مردم خود در سرزمین های تاریخی خود محافظت می کنیم.

شویگو گفت: روسیه همواره نهایت تلاش خود را بکار بسته تا توازن قوا و ثبات راهبردی در جهان را حفظ کند.

وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کرد، قصد آمریکا برای استقرار زیرساخت های نظامی خود در آسیای جنوبی و شرقی، تهدیدی مستقیم علیه ثبات کشورهای سازمان همکاری شانگهای است.

وی در اظهارنظر درباره اوضاع در منطقه آسیا-اقیانوسیه گفت، ساختارهای نظامی و سیاسی دارای گرایش به آمریکا تلاش می کنند سیستم امنیتی منطقه را بازسازی کنند تا بر این بخش از کره زمین سلطه یابند.

وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کرد، بازداشت تروریست های افراطی از خاورمیانه و شمال آفریقا به جنوب شرق آسیا زمینه را برای تنش جدید در منطقه ایجاد کرده است.

این مقام روسیه گفت: آمریکا از تاکتیک های دامن زدن به کانون های بی ثباتی در جهان، ایجاد تهدیدهای امنیتی استفاده و در عین حال، کمک های نظامی را به طور همزمان ارائه می دهد.

شویگو همچنین به پیامدهای فاجعه بار احتمالی ناشی از حملات مداوم اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپوریژیا اشاره کرد و گفت حملات مداوم نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته ای زاپوریژیا که می تواند به عواقب فاجعه بار منجر شود، نگران کننده است.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. هند، ایران، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان اعضای کامل آن هستند. افغانستان، بلاروس و مغولستان کشورهای ناظر آن را تشکیل می‌دهند. آذربایجان، ارمنستان، مصر، کامبوج، نپال، قطر، امارات، عربستان سعودی، ترکیه، سریلانکا، مالدیو، میانمار، بحرین و کویت شرکای گفت‌وگو هستند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • حمله نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان