Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

جزئیات سهمیه‌های کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱

ثبت نام مجدد در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ از ۲۰ بهمن آغاز شده است و تا ۳۰ بهمن ادامه دارد.

زمان برگزاری آزمون در روز‌های چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه یعنی در تاریخ‌های ۲۸، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان سنجش جزئیات کامل سهمیه‌های کنکور ارشد ۱۴۰۱ را اعلام کرده است که در ادامه می‌خوانید.

سهمیه رزمندگان و ایثارگران

هر یک از متقاضیان سهمیه رزمندگان و ایثارگران می توانند براساس شرایط خود که در بند‌های الف و ب زیر آمده است، متقاضی این سهمیه شوند.

الف) سهمیه رزمندگان

رزمندگانی که بر اساس ماده یک و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از تاریخ ۳۱ شهریور ۵۹ لغایت ۳۱ شهریور ۶۷ حداقل ۶ ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذی ربط نواحی مقاومت بسیج سراسر کشور یا وزارت جهاد کشاورزی برای تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید نهایی قرار گیرد.

بدیهی است در صورت تایید نهایی توسط ارگان‌های ذی ربط در سهمیه رزمندگان گزینش می شوند.

الف) رزمندگان جبهه مقاومت مشروط به دارا بودن حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه با تایید ستادکل نیرو‌های مسلح سازمان بسیج مستضعفین و ستادکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌توانند از تسهیلات ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بهره‌مند شوند.

متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان سازمان بسیج مستضعفین در صورت عدم تایید سهمیه و درج سهمیه آزاد روی کارت شرکت در آزمون، به واحد‌های تابعه شهرستان‌های محل تشکیل پرونده مراجعه کنند.

 کد پیگیری ۱۲ رقمی سازمان بسیج مستضعفین و یا نیرو‌های مسلح برای هر آزمون در هر سال متفاوت است. بنابراین متقاضیان ضرورت دارد برای ثبت نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی مخصوص همان آزمون اقدام کنند.

 مناطق عملیاتی بر اساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می‌شود.

 مدت حضور یا خدمت در جبهه موظفی سربازان و پاسداران وظیفه و همچنین تعهدات و ماموریت‌های خدمتی پرسنل وزارتخانه ها، سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی در جبهه و نیز طرح ۶ ماهه دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه تلقی نمی‌شود.

نیرو‌های فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی شوند.

آن دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر میزان موظفی، که از تاریخ ۳۱ شهریور سال ۵۹ تا ۳۱ شهریور سال ۶۷ حداقل ۶ ماه پیوسته و یا ۹ ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته اند، با تایید بالاترین مقام هریک از نیرو‌های مسلح ستاد کل نیرو‌های مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران میتوانند از مزایای این قانون استفاده کنند.

این قبیل افراد می‌توانند ابتدا به سازمان‌های تابعه مراجعه و فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون مربوط را تکمیل و کد پیگیری ۱۲ رقمی دریافت کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد تایید نهایی قرار گیرد.

این قبیل متقاضیان لازم است بند مربوط به سهمیه خود را در تقاضانامه ثبت‌نامی علامتگذاری و نسبت به درج کد پیگیری ۱۲ رقمی در محل مربوط اقدام کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح مورد تأیید نهایی قرار گیرد و در صورت تایید نهایی توسط ارگان ذی ربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند.

 متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان لازم است برای دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی به نشانی اینترنتی ir.aja.www مراجعه کنند.

متقاضیانی که از سـال ۱۳۶۸ به بعد یک نوبت با سهمیه رزمندگان در آزمون‌های ورودی پذیرفته شده اند، در صورتی که دارای حداقـل مدت ۱۲ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشند، با توجه به تذکر مهم فوق می توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت کنند. در غیر این صورت حق استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون را نخواهند داشت.

آن دسته از متقاضیانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان یک بار در مقطع کاردانی و یک بار هم در مقطع کارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده اند، در صورتی که دارای حداقل مدت ۱۸ راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱، ۲۵ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشند، می توانند در این آزمون با سهمیه رزمندگان شرکت کنند.

شرایط و مدارک دریافت ارز دانشجویی اعلام شد

 سازمان امور دانشجویان با اعلام جزئیات این شرایط عنوان کرد: با توجه به نامه شماره ۳۳۵۴۲۴.۰۰ مورخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، به اطلاع کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل واجد شرایط دریافت ارز دانشجویی می‌رساند متقاضیان می‌توانند از یک اسفند ۱۴۰۰ فرم‌های لازم به‌ همراه مدارک پیوست را تکمیل و در سامانه سجاد به آدرس https://portal.saorg.ir/ بارگذاری کنند.

به گزارش سازمان امور دانشجویان، سازمان امور دانشجویان فقط موظف به تایید وضعیت تحصیلی دانشجویان بوده، روند و ضوابط پرداخت ارز بر اساس بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی است. ضمناً تأمین و پرداخت ارز دانشجویی اعم از مقرری و شهریه به نرخ بازار مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) است.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ارز دانشجویی:

گواهی اشتغال به تحصیل ترم جاری با تایید سامانه میخک

فرم I ۲۰ مختص دانشجویان کشور آمریکا به همراه گواهی اشتغال به تحصیل با تایید سامانه میخک

صرفاً ویزای دانشجویی

آپلود صفحات ورود و خروج پاسپورت

معافیت تحصیلی مختص دانشجویان مذکر

آپلود دانشنامه یا لغو تعهد مقاطع قبل الزامی است.

دانشجویان قبل از درخواست ارز در سامانه به موارد زیر توجه کنند:

به مقطع کارشناسی، پیش دانشگاهی و سایر تحصیل در دوره‌های زبان و دوره‌هایی که منجر به اخذ مدرک تحصیلی دانشگاهی نمی شود و همچنین مقطع معادل، پذیرش دانشگاه، بورسیه محل تحصیل ارز تعلق نمی‌گیرد.

بین ترم‌های تحصیلی نباید فاصله باشد.

فقط به دانشجویانی ارز تعلق می‌گیرد که از کشور خارج شده و مشغول به تحصیل شده باشند.

هزینه پرداخت شده جهت درخواست ارز در سامانه مسترد نمی‌شود، لطفاً از درخواست خود مطمئن باشید.

کاهش کیفیت آموزش مجازی با توجه به اختلال اینترنتی

علی اکبر صفوی درباره وضعیت بستر اینترنتی در آموزش مجازی گفت: جامعه دانشگاهی از اختلالات اینترنت در طول چهار الی پنج ماه اخیر گلایه داشته است و از این موضوع برای نحوه برگزاری کلاس‌های الکترونیکی و انتخاب واحد هم رنج می‌برد.

طبق گفته مسئولان آموزش عالی، ظرفیت مصرفی کشور در بستر اینترنتی با اختلاف روبه‌رو شده و کیفیت سرویس‌دهی‌ها پایین‌تر آمده است. این مشکل در طول چند ماه اخیر وجود داشته و در بازه زمانی امتحانات هم دردسر ساز شده است.

او گفت: اختلال در بستر اینترنتی باید در حوزه وزارت ارتباطات پیگیری شود و اختلال در کیفیت و سرعت اینترنت در چند ماه گذشته زیاد و موجب آزار و اذیت در برگزاری کلاس‌ها و امتحانات شده است.

کارشناسان معتقد هستند که بیشتر دانشجویان امکان حضور در یک کلاس درس مجازی را ندارند؛ چرا که برای مصرف اینترنت از چندین خدمات دهنده سرویس می‌گیرند؛ بنابراین معضل تنها از طرف یک خدمت دهنده و یک سرویس نیست و به صورت سراسری وجود دارد.

او گفت: با ایجاد اختلالات اینترنتی، میزان استرس و فشار روحی که به دانشجو، استادان، مدیریت دانشگاه و کارشناس‌های فنی وارد می‌شود بسیار زیاد خواهد بود.

صفر تا صد جزئیات بیمه دانشجویی اعلام شد/ از چگونگی فرآیند ثبت نام تا نرخ بیمه‌ها

 سازمان تامین اجتماعی به تازگی پوشش‌های بیمه‌ای گسترده‌ای را با تلاش مسئولان وزارت علوم برای دانشجویان در نظر گرفته است و دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی معتبر خود و پرداخت حق بیمه می‌توانند از این خدمات جهت بیمه کردن خودشان در زمان تحصیل استفاده کنند.

دانشجویانی که هم اکنون در حال تحصیل بوده و تحت تکفل قانونی پدر و یا مادر هستند هم می‌توانند از خدمات درمانی سازمان بیمه تامین اجتماعی در کنار سرپرست خود همزمان با پرداخت حق بیمه در قالب بیمه دانشجویی تامین اجتماعی استفاده کنند.

داشتن کارت واکسن برای زائران عتبات دانشگاهی الزامی شد

تمام زائران عتبات دانشگاهیان اعم از اصلی و ذخیره برای اعزام به عتبات، داشتن کارت واکسیناسیون الزامی است و همه زائرانی که به صورت هوایی و در صورت بازگشایی مرز‌ها به صورت زمینی عازم عراق شوند، باید واکسن کرونا زده باشند.

طبق اعلام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان داشتن کارت واکسیناسیون و نتیجه منفی آزمایش PCR برای ۷۲ ساعت قبل از پرواز الزامی است.

 کشور عراق داشتن کارت واکسن با دو دوز تزریق و همراه بردن نتیجه منفی آزمایش PCR را برای زوار لازم می‌داند.

«داشتن کارت واکسیناسیون برای تمام زائران عتبات دانشگاهیان اعم از اصلی و ذخیره الزامی است». این قانون به منظور حفظ سلامت عمومی زائران ایرانی و شهروندان کشور میزبان وضع شده و رعایت آن از لحاظ اجتماعی، اخلاقی و شرعی واجب است.

پایان خبر/ 

باشگاه خبرنگاران جوان/ علمی/ دانشگاه و کنکور 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم کنکور استفاده از سهمیه رزمندگان زائران عتبات دانشگاهی سازمان بسیج مستضعفین جمهوری اسلامی ایران کارت واکسیناسیون کل نیرو های مسلح حضور داوطلبانه ارز دانشجویی تایید نهایی داشتن کارت آموزش عالی ۳۱ شهریور ثبت نام ستاد کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۱۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت جامعه دانشگاهی آبادان و خرمشهر از جنبش دانشجویی جهان علیه صهیونیست ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ اساتید و دانشجویان دانشگاه پیام نور آبادان اعلام کردند: آمریکا ادعای دموکراسی، حکومت مردمی و نیز آزادی بیان را یدک می‌کشد، اما در مقابل اعتراضات آرام و البته به حق دانشگاهیان نسبت به وحشیگری‌های صهیونیست‌ها در غزه برخورد‌های خشن و غیر انسانی از خود بروز می‌دهد.
این دانشگاهیان با محکوم کردند رفتار ضد بشری پلیس امریکا گفتند: بسیاری دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا در راهپیمایی‌های سراسری اعتراض خود را نسبت به نسل کشی و کودک کشی در غزه را اعلام کرده اند، اما حکومت به ظاهر مردمی آمریکا نه تنها آن را تحمل نمی‌کند بلکه وحشیانه‌ترین و غیر انسانی‌ترین رفتار‌ها را بادانشجویان و حتی اساتید آقا و خانم از خود نشان می‌دهد که این خود نشان دهنده اوج تزویر و ریاکاری در سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکاست.
این اساتید و دانش جویان خواستار توقف سریع نسل کشی در غزه شدند و از مجامع جهانی خواستند برخورد سریع و البته مناسبی با رژیم جنایکار صهیونیستی و نیز حامیان آنها داشته باشند.

در خرمشهر هم دانشجویان و اساتید با تجمع و سردادن شعارهای ضد صهیونیستی  از اقدام شجاعانه دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی و اقدامات پلیس در برخورد با دانشجویان اروپایی و آمریکایی و ضرب و شتم آنان را حمایت کردند.

دانشجویان در این تجمع با سردادن شعار‌های مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس از ماهیت واقعی غرب گفتند که همیشه مدعی آزادی بیان و حمایت از تظاهرات آرام است، اما در روز‌های اخیر چگونه با خشن‌ترین روش‌ها تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان غربی را سرکوب می کنند. 

دیگر خبرها

  • سهمیه سوخت خودر‌وهای بدون بیمه قطع می شود(+ عکس نامه)
  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اعزام زائران اربعین از مرکزی
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت
  • حمایت جامعه دانشگاهی آبادان و خرمشهر از جنبش دانشجویی جهان علیه صهیونیست ها
  • حمایت جامعه دانشگاهی اهواز از اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه صهیونیست‌ها
  • جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده است