Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@06:01:48 GMT

نگرانی حزب حاکم ترکیه از نتایج نظرسنجی‌های میدانی

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۲۷۵۵

نگرانی حزب حاکم ترکیه از نتایج نظرسنجی‌های میدانی

اغلب نظرسنجی‌های معتبر نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، در مسیر افول قرار گرفته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها در ترکیه، کار و بار شرکت های افکارسنجی عمومی سکه است. آنان شب و روز در حال انجام سفارش نظرسنجی های عمومی میدانی هستند و به سفارش احزاب و نهادهای مختلف، نبض سیاسی مردم را در کوچه و خیابان می سنجند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آن که 16 ماه به انتخابات عمومی 2023 ترکیه باقی مانده، مخالفین بر طبل برگزاری انتخابات پیش از موعد می کوبند و بحران اقتصادی هم کاری کرده که بسیاری از مردم به این جمع بندی برسند: این دولت، نمی تواند کشور را اداره کند.» اما سوال اینجاست: اگر دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه رفتنی شود، کدام حزب یا احزاب به قدرت خواهند رسید؟

اغلب نظرسنجی های معتبر نشان می دهد که حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، در مسیر قهقهرا و افول قرار گرفته است.

نتایج عینی و شایان اعتماد

مدیریت شرکت های نظرسنجی معتبر و حرفه ای در ترکیه، یک شغل مهم و پردرآمد است و مدیران این شرکت ها در اغلب گفتگوهای تلویزیونی، به عنوان شخصیت مرجع و قابل اعتماد، حضور دارند. دیروز مدیران چند شرکت نظرسنجی در ترکیه، گزارش هایی منتشر کردند که نشان می دهد نتایج تحقیقات میدانی آنها بسیار به هم نزدیک است و اختلاف رقم جدی وجود ندارد.

روسای شرکت‌های تحقیقاتی اُپتیمار، جنار، موبایل آرئا، ترکیه ریپورت، دیروز نتایج آخرین نظرسنجی های خود را در برنامه "چیست" ارائه شده توسط مهمت آکیف ارسوی به اشتراک گذاشتند.

حلمی داشدمیر، مراد گزیجی، احسان آکتاش، جان سلجوق و مراد کاران، نتایج آخرین دریافته های میدانی 5 شرکت مزبور را منتشر کردند که ارقام آن به شرح زیر است:

پاسخ مردم به سوال: اگر یکشنبه آینده انتخابات برگزار شود، به کدام حزب رای می دهید؟

نتایج شرکت ترکیه ریپورت:

حزب عدالت و توسعه (اردوغان) 36.5 درصد

حزب جمهوری خلق (کلیچدار اوغلو)  28.2 درصد

حزب خوب (آکشنر)  13.8 درصد

حزب حرکت ملی (باغچلی) 8.4 درصد

حزب دموکراتیک خلق ها (اقماری پ.ک.ک)  12.2 درصد

نتایج شرکت گزیجی:

حزب عدالت و توسعه (اردوغان) 31.3 درصد

حزب جمهوری خلق (کلیچدار اوغلو)  27.2 درصد

حزب خوب (آکشنر)  12.1

حزب حرکت ملی (باغچلی) 8.1 درصد

حزب دموکراتیک خلق ها (اقماری پ.ک.ک)  11.5 درصد

حزب جهش و دموکراسی (باباجان)  2.1 درصد

حزب مملکت (محرم اینجه)  1.3 درصد

حزب آینده (داود اوغلو) 1.4 درصد

اصلی ترین شباهت گزارش ها در این است که بر اساس رقم میانگین مورد توافق همه شرکت های نظرسنجی، حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان، نهایتاً بین 31 تا 36 درصد از رای مردم ترکیه را در اختیار دارد و این پایین ترین رای این حزب در بیست سال اخیر است.

یکی دیگر از شباهت ها، این است که حزب خوب به رهبری مرال آکشنر، همواره در حال رشد و افزایش رای بوده است. این در حالی است که منبع و سبد اصلی افزایش آرای این حزب، همان رای ملی گرایان راست افراطی است که از سبد دولت باغچلی شریک تندخو و تندرو اردوغان، برداشته می شود.

با وجود همه شباهت ها، تفاوت مهم کار شرکت های نظرسنجی، در این است که بر اساس برخی نظرسنجی ها، احزاب کوچک، هنوز هم رشد چندانی ندارند اما در نظرسنجی های دیگر، می توان به اهمیت آنها نیز پی برد.

نترسید، خبری نیست

طرفداران حزب حاکم ترکیه در برابر نتایج اعلام شده توسط شرکت های نظرسنجی، دو دیدگاه متفاوت دارند.

گروه اول، معتقدند که آکپارتی باید تکانی به خود بدهد و آب رفته را به جوی بازگرداند. عبدالقادر سلوی از تحلیلگران حریت و از روزنامه نگارانی که با اردوغان رابطه شخصی و نزدیکی دارد، چنین نوشته است:«همه می گویند رقیب اصلی اردوغان، کمال کلیچدار اوغلو است. اما من چنین نمی اندیشم. رقیب اردوغان، پدیده ای است به نام گرانی زندگی. اگر فکری به حال علاج تورم و گرانی نشود، اردوغان از چنین رقیبی شکست خواهد خورد.»

اما گروه دوم، افرادی هستند که معتقدند خبری نیست و دلیلی برای ترس و هراس وجود ندارد. جم کوچوک سردبیر روزنامه ترکیه از مهمترین روزنامه های تبلیغاتی طرفدار اردوغان گفته است: «رکورد تولید برخی محصولات شکسته شده، صنایع دفاعی ما به اوج رسیده، صادرات ما چند برابر شده و عده ای حسود و حقیر، این واقعیت ها را انکار می کنند. به این حزب ها گوش ندهید. حزب ما همچنان اول است.»

مخالفین چه وعده ای دارند؟

اگر چه حزب حاکم ترکیه حال و روز خوشی ندارد، اما واقعیت این است که مخالفین هم برای نجات این کشور از وضعیت فعلی، نقشه راه مبسوط و روشنی ندارند. این همان موضوعی است که احسان آکتاش رئیس موسسه نظرسنجی گنار روی آن دست گذاشته و گفته است: «آکپارتی هنوز هم به وضعیتی دچار نشده که بتوانیم بگوییم همه مشتریان و هواداران خود را از دست داده است. این حزب، هنوز هم شانس و فرصتی فراوانی برای گرفتن رای دارد. نه به این دلیل که همچون گذشته، قدرتمند است. بلکه به این دلیل که مخالفین، برنامه روشنی ندارند. تا همین امروز هم، غیر از تاکید مکرر بر ضرورت تغییر نظام سیاسی ترکیه و بازگشت به نظام پارلمانی، چیز روشنی از مخالفین نشنیده ایم. خوب...واقعاً تمام مشکلات کشور با تغییر نظام حل می شود؟»

اما علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی، چنین نمی اندیشد.

او گفته است: «به محض این که قدرت را در دست بگیریم، در حوزه اقتصاد کلان، سیاست پولی بانک مرکزی و مدیریت منابع ارزی و جذب سرمایه گذار، دست به اصلاحات مهمی می زنیم. ما به فساد مالی و ندانم کاری های اقتصادی، پایان خواهیم داد.»

از حالا تا ماه ششم سال 2023 میلادی، رقابت سیاسی بین احزاب ترکیه ادامه دارد و مخالفین بر این باورند که به طور قطعی، اردوغان و باغچلی را از صحنه قدرت کنار خواهند زد. حال باید دید آیا این رویای آنان عملی خواهد شد، یا اردوغان راهی برای بقا پیدا خواهد کرد.

حال و روز بد حزب حاکم ترکیه

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه حزب عدالت و توسعه شرکت های نظرسنجی حزب حاکم ترکیه نظرسنجی ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۲۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد

اظهارات رجب طیب اردوغان در سخنرانی روز جمعه در پنجمین کنفرانس سالانه اتحادیه پارلمانی قدس در استانبول، در مورد تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیان شد.

اردوغان خاطرنشان کرد: اتحادیه نمایندگان قدس به واسطه فعالیت‌های خود در همه زمینه‌ها به صدا و روح مسئله فلسطین در سطح جهانی تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گوشه و کنار قدس شریف آثاری از نیاکان قهرمان ما وجود دارد که ۴۰۰ سال به شهر مقدس خدمت کردند و هیچکس نمی‌تواند آن را پاک کند. هیچ‌کس نمی‌تواند از ما انتظار داشته باشد که در قبال نسل‌کشی برادران فلسطینی‌مان که ۲۰۳ روز به تنهایی مقاومت کرده‌اند، سکوت کنیم.»

اردوغان با بیان اینکه اسرائیل به تدریج هویت بیت المقدس باستانی را از بین می‌برد و نقض حرمت مسجد الاقصی، قبله اول مسلمانان را تشدید می‌کند، تصریح کرد: طرز فکر کسانی که با کشتن همتایان غزه‌ای خود، تولد فرزندان خود را جشن می‌گیرند، به این معناست که آنها ارتباط با اساسی‌ترین ارزش‌های انسانی ندارند..»

وی با تاکید بر اینکه ترکیه همچنان حماس را که از سرزمین خود در برابر اشغالگران دفاع می‌کند به عنوان یک جنبش آزادیبخش ملی تلقی می‌کند، تصریح کرد: ترکیه تنها کشوری است که برای ۵۴ محصول محدودیت تجاری بر اسرائیل اعمال می‌کند.

دولت آمریکا همچنین به دلیل حمایت بی قید و شرط نظامی و دیپلماتیک از اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفت. او گفت که با این کار به تشدید مشکل غزه کمک می‌کند نه راه حل.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • نظرسنجی| افزایش رویگردانی از نتانیاهو در آمریکایی‌ها