Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@20:07:14 GMT

امام علی(ع) محور و منادی وحدت امت اسلام است

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۳۴۲۷

امام علی(ع) محور و منادی وحدت امت اسلام است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی را شناخت بیشتر ائمه اطهار (ع) و پیروی واقعی از آن‌ها عنوان کرد و گفت: ایام ماه رجب متعلق به اولیا الهی است که ۱۳ رجب میلاد امام علی (ع)، ۱۵ رجب سالروز رحلت حضرت زینب (س) و ۲۷ رجب سالروز مبعث رسول اکرم (ص) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امام جمعه زاهدان افزود: در زیارت اهل بیت (ع) زیارت‌هایی از ناحیه ائمه وارد شده که سلسله معارف در رابطه با امام شناسی است و به معرفی جایگاه ائمه می‌پردازد از جمله زیارت جامعه کبیره که از امام هادی (ع) نقل شده و به نوعی منشور امام شناسی است.
آیت‌الله محامی بیان داشت: در خصوص امیرالمومنین (ع) و امام حسین (ع) زیارت‌ها به دو شکل هستند شامل زیارت‌های مطلقه و زیارت‌های مخصوصه که زیارت مطلقه مربوط به ایام خاص نیست و همواره توصیه شده اما زیارت مخصوصه زیارتی است که به قرائت آن در ایام خاص توصیه شده است.
وی ادامه داد: در خصوص امام علی (ع) در کتاب مفاتیح‌الجنان توسط مرحوم شیخ عباس قمی سه زیارت مخصوص نقل شده ابتدا زیارت امیرالمومنین (ع) در روز میلاد رسول گرامی اسلام دوم در روز مبعث رسول اکرم (ص) و سوم نیز در روز عید غدیر که در هر سه مناسبت مستحب است به زیارت امیرالمومنین (ع) مشرف شده و به قرائت زیارات وارد شده بپردازیم که چنین چیزی ارتباط وثیق و تنگاتنگ امام علی (ع) و پیامبر اکرم (ص) را می‌رساند که اوج این ارتباط نیز در آیه مباهله نازل شده است.
آیت‌الله محامی به قرائت و تفسیر زیارت مختصه امیرالمومنین در روز مبعث پرداخت و اظهار داشت: در این زیارت خطاب به خداوند بیان می‌شود که خداوندا تو علی (ع) را شمشیر نبوت، معجزه، پرچمدار، هدایتگر امت، دست پیامبر، حلال مشکلات، افتخار، عزت و مایه حفظ جان پیامبر قرار دادی و باید به قرائت و تفسیر این زیارت در روز مبعث بپردازیم.
امام‌جمعه زاهدان گفت: افتخار ما این است که امام ما امیرالمومنین (ع) و شیعه ایشان هستیم و چنین چیزی مسئولیت سنگینی است زیرا شیعه علی (ع) کسی است که رهرو او بوده و پا در جای پای او و اهل بیت (ع) بگذارد.
نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: امام علی (ع) هم محور وحدت و هم منادی وحدت امت اسلامی است از این جهت محور وحدت است که تنها خلیفه مورد اتفاق است که اهل سنت او را خلیفه چهارم و شیعیان او را جانشین پیامبر می‌دانند.
نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: همه جوامع اسلامی و آحاد امت اسلامی به امام علی (ع) به عنوان خلیفه رسول‌الله معتقد هستند و کتاب‌های شیعه و اهل سنت از فضائل، کرامات و شخصیت امام علی (ع) سرشار است و علیرغم اینکه در صدر اسلام تلاش کردند تا فضائل حضرت پنهان شود اما خداوند متعال خواست تا فضائل ایشان همه دنیا را فرا بگیرد.
وی گفت: امام علی (ع) از این جهت منادی وحدت است که ۲۵ سال برای احقاق حقوق خود دست به کاری نزده و سکوت کرد تا وحدت امت اسلامی خدشه دار نشود و همه ما مسلمانان باید از امام علی (ع) درس گرفته و به وحدت اسلامی عمق ببخشیم.
نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان در ادامه به شرح یک سوال پرداخت و گفت: علیرغم اینکه همه مسلمانان به فضائل امام علی (ع) اعتراف دارند سوال این است که چرا قاریان اهل سنت از ذکر نام خداوند متعال که منشأ نام علی (ع) است پرهیز کرده و تنها به بیان صدق الله العظیم اکتفا می‌کنند و باید توجه داشت که این «علی» نام امام علی (ع) نیست بلکه این علی صفت خداوند متعال است و به طور مکرر در قرآن کریم این صفت خداوند به کار برده شده از جمله "و هوالعلی العظیم" "و هوالعلی الکبیر" " و هوالعلی الحکیم" " علی کبیرا" و در جمله صدق الله العلی العظیم یعنی خدایی که علی و والاست و خدایی که عظیم و بزرگ است راست گفته است و البته این اسم علی از همین اسم انشقاق یافته و اسم ایشان علی گذاشته شده است اما در آیه صدق الله العلی العظیم صفت خداوند است و مشخص نیست که چرا قاریان اهل سنت از بردن این نام اجتناب می‌کنند.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان یکی از راه‌های تحصیل تقوا الهی را تقویت ارتباط با خداوند متعال و بندگی و تلاش برای دفاع از دین و حقیقت و کار و تلاش برای خدمت صادقانه به مردم عنوان کرد و گفت: در این ایام مرسوم است که اعتکاف برگزار می‌شود اما اصل زمان اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان است که نقل شده پیامبر گرامی اسلام در دهه آخر ماه مبارک رمضان به مسجد رفته و به اعتکاف می‌پرداختند که این دهه زمان اختصاصی اعتکاف است اما در طول سال هر وقت اعتکاف صورت گیرد مستحب است.
وی ادامه داد: اعتکاف اختصاص وقتی از زندگی برای عبادت خداوند است تا انسان مشغول عبادت خداوند باشد مگر زمانی که نیاز به استراحت و خورد و خوراک دارد و کسی که به اعتکاف می‌رود یعنی عشق به عبادت خداوند دارد که به برکت انقلاب اسلامی در کشور ما اعتکاف رشد و گسترش خوبی پیدا کرده و سال‌های قبل از کرونا با استقبال بی نظیر مردم خصوصاً جوانان روبرو شده بود که امسال نیز با وجود محدودیت‌های کرونایی این مراسم برگزار شد که جای تشکر و سپاسگذاری دارد.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان به شکر گذاری قولی و عملی از انقلاب تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری به طور مکرر به جهاد تبیین اشاره و تاکید داشته اند که باید گوش به فرمان رهبر بوده و در این جهت نقش آفرینی کنیم.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تصریح کرد: هر کس در هر جایگاه و به هر میزانی که می‌تواند باید در این جهت تلاش کرده و به بیان دستاوردها و برکات انقلاب اسلامی و تجزیه و تحلیل آسیب‌ها بپردازد.
وی ادامه داد: باید ببینیم که آسیب‌ها و نقاط ضعف حاصل انقلاب است یا کم کاری خود ما یا انقلابی نمایی عده‌ای است که ادعای انقلابی گری دارند اما برخلاف آرمان‌های انقلاب گام بر می‌دارد و باید ببینیم آیا مشکل از انقلاب است یا ضعف در مدیریت‌ها، ضعف در نظارت‌ها یا سو مدیریت‌ها و در واقع بین انقلاب اسلامی و مدعیان انقلاب تفکیک ایجاد شود.
آیت‌الله محامی بیان داشت: تعبیر دیگری از مقام معظم رهبری وجود دارد که ایشان فرموده اند که هر گاه به مبانی انقلاب عمل کنیم موفق خواهیم بود و هر گاه از مبانی انقلاب فاصله بگیریم به همان میزان با مشکل مواجه خواهیم شد که اگر به تجزیه و تحلیل بپردازیم مسائل به خوبی روشن خواهد شد و مردم و خصوصاً نسل جدید تفاوت انقلاب و دوران قبل از انقلاب را به خوبی خواهند فهمید.
این استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: دشمن به دنبال ایجاد شبهه و ضربه زدن به مبانی فکری مردم است که باید در این جهت اهتمام ویژه داشته و به شبهات پاسخگو باشیم.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان با اشاره به ادامه سفرهای شهرستانی در روزهای گذشته به شرح گزارش سفر پرداخت و گفت: در سفر به شهرستان‌های خاش و سراوان با اقشار مختلف مردم، علما و مسئولین دیدار کرده و از نزدیک در جریان مسائل و معضلات قرار گرفتیم که باید از تلاش‌های مسئولان در جهت حل مشکلات مردم و نیز برقراری نعمت امنیت توسط نیروهای نظامی کمال تشکر را داشته باشیم.
وی ادامه داد: بیشتر گلایه‌ها از برخی سو مدیریت‌ها، ضعف نظارت‌ها، اقدامات غلط و خودتحریمی‌ها و نیز اختلال ایجاد شده در فرهنگ کار و تلاش بود به گونه‌ای که به گفته مسئول بنیاد مسکن شهرستان سراوان زمینه کار در شهرستان زیاد اما متأسفانه کسی حاضر به فعالیت نیست و تعداد زیادی از نیروها از خارج استان تأمین می‌شوند که اختلال در فرهنگ کار از آسیب‌های جامعه است و بایددر این جهت برنامه ریزی داشته باشیم.
امام جمعه زاهدان ضمن اشاره به بحران کمبود فرآورده‌های خونی در استان خواستار حضور بیشتر مردم در پایگاه‌های انتقال خون شد و اهدای خون را نوعی کمک به نیازمند و صدقه‌ای برای دفع بلا عنوان کرد.

کد خبر 5427400

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان مصطفی محامی نماز جمعه زاهدان ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا آیین اعتکاف اردبیل همدان عکس استانها واکسن کرونا خطبه های نماز جمعه محرومیت زدایی تبریز کشاورزی سیستان وبلوچستان مقام معظم رهبری خداوند متعال امت اسلام زیارت ها روز مبعث آیت الله امام علی اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۳۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت مسئولان به مردم باید به‌دور از تبعیض باشد

امام جمعه سنندج گفت: خدمت مسئولان به مردم باید به‌دور از "تبعیض، باندوباندبازی و فامیل‌بازی" باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، ماموستا فائق رستمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که در مسجد جامع این شهر اقامه شد، با تبریک روز و هفته معلم به همه معلمان و دانش‌آموزان اظهار داشت: خداوند آنقدر برای علم و جایگاه معلم اهمیت قائل شده که زبان از بیان آن قاصر است.

وی به جایگاه و منزلت معلم در قرآن و از دیدگاه پیامبر گرامی اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: تعلیم و تربیت، در تعلیمات اسلام جایگاه ویژه‌‏ای دارد و جایگاه روشن و قاطعی درباره آن در آیات و روایات اسلامی دیده می‏‌شود، معلمان همانند والدینمان، حق پدری و مادری بر گردن ما دارند.

کمک‌های سپاه به نیازمندان تداوم داشته باشد

امام جمعه سنندج با تبریک هفته بسیج دانش‌آموزی تصریح کرد: سپاه با اجرای رزمایش‌های مومنانه و اهدای جهیزیه به خانواده‌ها و زوجین نیازمند کمک‌های خوبی به این اقشار کرده که جای قدردانی دارد و امیدواریم تداوم داشته باشد.

وی "خدمت به جامعه بشریت، توسعه، عمران، آبادانی، احساس مسئولیت، صداقت، امانتداری و داشتن دغدغه مردم" را اولویت دین اسلام و اهداف پیامبران خواند و افزود: باید یک مسئول دغدغه همه اقشار مختلف مردم را داشته باشد.

ماموستا رستمی با تاکید بر اینکه مسئولان ملجاء و پناه مردم باشند، عنوان کرد: خدمت به جامعه باید به دور از تبعیض، فامیل‌بازی و باندوباندبازی و همراه با اجرای عدالت که از دستورات دین اسلام است، باشد.

وی اظهار کرد: در استانی زندگی می‌کنیم که از همه لحاظ و ظرفیت‌ها غنی و مسئولان باید این سرمایه‌ها را در جهت خدمت و رفع مشکلات مردم و استان به‌کار بگیرند کما اینکه این دغدغه را نیز دارند.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان در پایان عظمت و جایگاه دین اسلام را نیز یادآور شد و تاکید کرد: بانوان همواره حجاب و عفاف خود را رعایت کنند چراکه خداوند نیز این راه دفاع کرده و مسئولان کشورمان نیز دلسوز مردم هستند نه بیگانگانی که دنبال اهداف شوم و به انحراف کشاندن و تغییر باورای جوانانمان هستند.

تحلیلی از پاسخ ایران به جنایات رژیم صهیونیستی

وی خاطرنشان کرد: ماه‌هاست که رژیم صهیونیستی در غزه جنایت می‌کند و انسان‌های بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشاند، هیچ کشوری دفاع نکرد جز ایران که با موشک‌های نقطه‌زن و پهباد از مردم فلسطین دفاع و پاسخی به تحرکات آنان داد که این نمونه دفاع الهی است که از نسبت به مسلمانان انجام شد.

ماموستا رستمی ابراز داشت: امیدوارم خداوند امنیت و آسایش کنونی را حفظ و همه ما مسلمانان را از آتش تفرقه و اختلاف دور کند.

انتهای پیام/481/.

دیگر خبرها

  • امام صادق (ع) محور وحدت بین مذاهب اسلامی است
  • اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام
  • عملیات وعده صادق نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • خدمت مسئولان به مردم باید به‌دور از تبعیض باشد
  • ارزش‌های دین اسلام و انقلاب را باید تبلیغ و تبیین کنیم
  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • دوست داشت گمنام باشد و حالا یک قطعه پلاک از او باقی مانده است
  • دوست داشت گمنام باشد و حالا یک قطعه پلاک از او باقی مانده