Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@15:54:52 GMT

نوبرانه ها در انبارها می پوسد/ صادرات روی ریل توقف

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۵۵۳۸

نوبرانه ها در انبارها می پوسد/ صادرات روی ریل توقف

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: امسال با آنکه حال و روز تولید مرکبات در مازندران خوب بود اما توقف صادرات از یک سو و افت قیمت، کام باغداران مازندران را تلخ کرد و همه امیدشان به بازار شب عید است تا محصولاتشان را به فروش برساند.

هرچه قیمت برنج در سایه دلالی اوج گرفت و ترمز برید، واسطه‌ها و زیاده خواهان بر سر نوبرانه های باغات مازندران زدند تاجایی که برخی باغداران و کیوی کاران، رغبت برداشت محصول را هم از دست دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفر حسینی باغدار غرب مازندرانی که سال قبل و در دی ماه محصول مرکبات را روی درخت به قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان فروخته بود، گفت: امسال در روزهای پایانی بهمن، محصول را در داخل انبار به قیمت هفت هزار تومان فروختم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با احتساب هزینه کارگری، سبد، بسته وبندی و غیره، هر کیلوگرم پرتقال برایم بیش از هشت تا ۹ هزار تومان آب خورد و بخشی از محصول نیز در انبار به ضایعات تبدیل شد.

تلخ کامی باغداران مازندران

پای صحبت دیگر باغداران و حجره داران مازندران هم بنشینید، حرف‌های سایر کشاورزان را تکرار می‌کنند، باغداران و کیوی کارانی که رنج و زحمت تولید و برداشت محصول بر شانه‌هایشان مانده و کامشان از بی برنامگی و روزه مرگی تلخ است.

اباصلت بالویی باغدار و تولیدکننده‌ای که چندتن محصول کیوی خود را در سردخانه انبار کرده است، نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هزینه تولید و برداشت و انبارداری بیش از ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان تمام شده است اما نرخ کنونی این محصول در بازار بسیار پایین‌تر است.

هزینه تولید و برداشت و انبارداری بیش از ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان تمام شده اما نرخ کنونی این محصول در بازار بسیار پایین‌تر است

وی با بیان اینکه توقف صادرات کیوی به هندوستان، تاجران و باغداران زیادی را ورشکست کرده است، افزود: برخی از خریداران و تاجران، محصول را تا کیلویی ۱۷ هزار تومان نیز خریده بودند و اکنون با افت شدید قیمت، ضررهای چندبرابری متحمل شدند.

حال و روز باغداری و بازار مرکبات مازندران همیشه پرالتهاب و دارای نوسان است و به دلیل نبود برنامه مناسب و نداشتن بازار مطمئن، همچنان این بازار روی دست‌های دلالان می چرخد.

قیمت مرکبات مازندران در روزهای اولیه برداشت بین هشت تا ۹ هزار تومان پیش فروش شد و بعدها با افت قیمت و توقف صادرات برخی باغداران تا کیلویی بین چهار تا شش هزار تومان به فروش رساندند.

هم اینک در بازارهای روز و تره بار پرتقال با کیفیت مازندران بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان فروش می‌شود و در روزهای پایانی سال، باغداران و کشاورزان به بازار شب عید چشم دوخته‌اند تا انبارهایشان را خالی کنند.

نبود انبارداری مناسب و استاندارد سبب شده تا هرساله در آستانه عید شاهد فاسد شدن بخش قابل توجهی از مرکبات مازندران در انبارها باشیم و ضعف در زیرساخت‌ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی، رنج باغداران را مضاعف کرده است.

نوشداروی ذخیره سازی شب عید

امسال ۳۰ هزار تن سهمیه برای خرید مرکبات شب در مازندران تعیین شده و این درحالی است که طبق آمارها حدود ۶۰۰ هزار تن محصول در انبارها وجود دارد و تبدیل ۱۰ درصد آن به ضایعات، خسارت‌های چندبرابری و هنگفتی روی دست استان برجای خواهد گذاشت.

سلیمان حاتم نژاد مدیر تعاون روستایی مازندران نیز با بیان اینکه امسال ۲۸ هزار تن مرکبات شب عید در استان توزیع می‌کنیم، اظهار داشت: تامسون‌های خریداری شده بین ۱۸۰ تا ۳۰۰ گرم وزن دارد و این محصول کیلویی ۹ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تن از باغدار خریداری شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نرخ میوه شب عید از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود، زمان توزیع میوه را از ۲۰ اسفند ذکر کرد و گفت: بخشی از مرکبات خریداری شده نیز به دیگر استان‌ها حمل و ارسال می‌شود.

زمان تا شب عید برای باغداران مازندران اندکی دیر می‌گذرد چرا که با گذشت هر روز چندکیلو بر محصول فاسد شده افزوده می‌شود و آنان ناچارند پرتقال‌های خراب شده را در گوشه و کنار از جمله حاشیه رودخانه‌ها و مزارع دور ریزند. عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود درصد از مرکبات در انبارها به باغداران توصیه کرد تا برای پیشگیری از صدمات و کاهش خسارت ناشی از بیماری‌های انباری، به اصول فنی توجه کنند.

وی بسته بندی و ایجاد راهروها و خالی گذاشتن یک سوم از فضای انبار و جعبه، استفاده از پلت و جعبه‌های مناسب، تنظیم دما و رطوبت انبار، نصب تهویه در قسمت جنوبی و شمالی انبار را برای پیشگیری از آسیب و بیماری‌های محصول ضروری دانست.

وی با بیان اینکه استفاده از واکس‌های محافظ انباری و پوشش‌های پلاستیکی میوه‌ها توصیه نمی‌شود، گفت: در صورت استفاده از تیمار آب گرم همراه با سموم غذایی، تنظیم دما و ثابت نگه داشتن دمای آب مورد توجه قرار گیرد.

درحالی بخشی از مرکبات مازندران در انبارها در حال فاسد و خراب شدن است که در این میان صادرات و رفع موانع فراروی می‌تواند گره‌ای از مشکلات باغداران بگشاید.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران که طی چند ماه گذشته تلاش‌های زیادی برای خروج مازندران از بن بسته توسعه کرده است، برای رفع مشکلات باغداران و رفع موانع صادراتی به سراغ معاون وزیر جهاد کشاورزی، رفت و خواستار تسریع در صادرات این محصول و رفع مشکلات شد.

راه اندازی پروازهای کارگو برای صادرات

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قرار شد، پروازهای کارگو و ویژه برای صادرات محصولات مرکبات از فرودگاه ساری برقرار شد، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل گسترش شبکه دلالی و و روند کند صادرات شاهد بروز مشکلاتی در این بخش هستیم.

وی تاکید کرد: با توجه به خرید پرتقال برای تنظیم بازار شب عید باید نسبت به تسریع در فرایند صادرات این محصول نیز برنامه ریزی شود.

بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در مازندران تولید می‌شود و سال جاری به دلیل بروز مشکلات و موانع بر سر صادرات محصولات کشاورزی و باغی، باغداران چشم به برنامه‌های دولت برای گره گشایی از مشکلات دارند و به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، صادرات و توسعه بازارچه‌های فروش می‌تواند باغداری مازندران را از رکود خارج کند.

طی سال جاری صادرات ۵۰۰ هزار تنی مرکبات در مازندران هدف گذاری شده بود و آمارهای گمرکات نشان می‌دهد که درصد کمی از محصولات باغی و کیوی استان از پایانه‌های استان روانه مرزهای خارجی شده است.

کد خبر 5427239

منبع: مهر

کلیدواژه: باغات مرکبات جهادکشاورزی مازندران ویروس کرونا کرمانشاه بوشهر خطبه های نماز جمعه آمار کرونا شیوع کرونا آیین اعتکاف اردبیل همدان عکس استانها کشاورزی تبریز محرومیت زدایی واکسن کرونا گفتگو با خبرنگار مهر مرکبات مازندران هزار تومان هزار تن شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۵۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد

استاندار خراسان جنوبی گفت: توجه به صادرات، ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را تا دو هزار درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، جواد قناعت امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در جریان بازدید از پایون استان در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خراسان جنوبی از لحاظ وسعت سومین استان پهناور کشور است و یک درصد جمعیت کشور را دارد.

وی با اشاره به فاصله زیاد این استان با کانون‌های جمیعتی کشور، افزود: تراکم جمعیتی استان هم پایین است و در شرقی‌ترین نقطه کشور واقع شده و ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی و معدنی داشته و بزرگان و علمای خوبی در حوزه های علمی و دینی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به رتبه‌های برتر استان در تولید محصولات استراتژیک، گفت: در تولید محصولات استراتژیکی مانند زرشک و عناب رتبه اول کشور و جهان و در محصول زعفران رتبه دوم کشور را داریم، همچنین با ۸۰۰ نوع گیاه دارویی، رتبه سوم کشور را داریم.

وی با بیان اینکه این استان رتبه چهارم کشوری را در تولید پنبه و رتبه پنجم را در تولید گل نرگس و پسته و رتبه هشتم در تولید انار را دارد، افزود: ذخایر معدنی فراوانی داریم از جمله ۷۶ درصد زغال‌سنگ کشور و ۸۵ درصد بنتونییت خاورمیانه در خراسان جنوبی است و این استان در حوزه های طلا، گرانیت، نقره، مس، آلومینیوم و… غنی است.

قناعت از ۹ اثر ثبت جهانی استان خبر داد و گفت: این ۹ اثر نشان‌دهنده اصالت استان است و از منظر گردشگری هم توجه خاصی به خراسان جنوبی شده است.

وی با بیان اینکه استان ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، گفت: چهار گذرگاه مرزی داریم که یکی از این مرزها ماهیرود و فعال است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: ۳۵ درصد صادرات جمهوری اسلامی به لحاظ ارزش و ۴۰ تا ۵۰ درصد به لحاظ وزنی از مرز ماهیرود سربیشه انجام می‌شود که بسیار هم استراتژیک است.

وی با تأکید بر ضرورت تکمیل چرخه فرآوری محصولات استان، عنوان کرد: یکی از راهکارهای توسعه خراسان جنوبی توجه به زنجیره ارزش محصولات استان است و توجه ویژه ما هم بر محصولات راهبردی و توسعه ها متمرکز است.

قناعت با اشاره به طرح زنجیره‌های ارزش استان‌ها در وزارت کشور، گفت: زمانی که این طرح آغاز شد ما دوره کاری را تشکیل دادیم و در کنار ظرفیت‌های مختلفی که داریم روی دو محصول زرشک و گوهرسنگ بیشتر متمرکز شدیم و در کنار همه ظرفیت‌ها، این محصولات در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی هم غرفه دارند.

وی از ۹۹ درصد تولید زرشک ایران و جهان در استان گفت و اظهار داشت: با حدود ۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت زرشک، سالانه ۱۱۶ هزار تن زرشک تر و ۲۵ تا ۳۰ هزار تن هم زرشک خشک و صادراتی داریم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان این مطلب که در حوزه صادرات محصول زرشک اتفاقات خوبی در گذشته نیفتاده، گفت: ۷۵۰ تن یعنی تنها ۲.۵ درصد زرشک استان صادر می‌شود که هدف گذاری شده با تکمیل زنجیره ارزش و واحدهای فناوری، صادرات زرشک را افزایش دهیم.

وی افزود: اگر توسعه محصول و صادرات و برندسازی زرشک را داشته باشیم، ارزش افزوده از ۵۰ تا ۷۰ درصد به ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش می‌یابد، این مورد هدف‌گذاری ما برای نمایشگاه سال آینده هم است.

قناعت درخصوص گوهرسنگ‌های استان هم گفت: معادن از ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی است، ذخایر معدنی شناسایی شده ما بیش از ۷ میلیون تن است و رتبه ما از لحاظ تعداد معادن فعال چهارم و از لحاظ ذخایر هفتم است.

وی از ثبت ملی ۵ گوهرسنگ استان خراسان جنوبی از جمله عقیق پاییزی سرایان، شکوفه فردوس، فلورین طبس و عقیق نهبندان خبر داد و گفت: ارزش افزوده ما در گوهرسنگ‌ها هزار درصد است که اگر به صادرات توجه شود، می توانیم تا ارزش افزوده این محصول را دو هزار درصد افزایش دهیم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ما بازارچه تخصصی گوهرسنگ را در دو شهرستان داریم و شهرک تخصصی گوهرسنگ را با کمک ایمیدرو ایجاد خواهیم کرد تا با واردات سنگ‌های خام از افغانستان، به بازار جهانی دسترسی پیدا کنیم.

قناعت در پایان با بیان اینکه چشم‌اندازی که برای نمایشگاه ۲۰۲۵ داریم این است که با هماهنگی وزارت کشور تمرکز بر روی محصول زرشک و گوهر سنگ باشد، گفت: برای سال بعد تکمیل زنجیره این دو محصول، دانش بنیانی کردن و افزایش صادرات این محصولات هدف‌گذاری شده است.

کد خبر 749145

دیگر خبرها

  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • توقف صادرات مقاطع طویل لوله و پروفیل فولادی با الزام برگشت ارز
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • امسال ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد
  • صادرات بیش از ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد