Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@03:13:28 GMT

حواشی سخن نسنجیده خانم نویسنده!/سنگ نادانی در چاه!

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۵۷۷۸

حواشی سخن نسنجیده خانم نویسنده!/سنگ نادانی در چاه!

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در آخرین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر و در نشست خبری فیلم «نمور» نوشین معراجی، نویسنده فیلمنامه اثر مذکور در اظهاراتی عجیب سخنانی موهن بر زبان جاری کرد که فیلم این نشست به سرعت کوتاهی در فضای مجای دست به دست شد و واکنش‌های اقشار مختلف را درپی داشت.

متعاقب اظهارات موهن نویسنده فیلم «نمور» واکنش عمومی علیه سخنانی که برخلاف حرمت روابط نامشروع و رد حرام‌زادگی در روابط نامشروع زده بود، در همین ارتباط در بخش «فارس من» خبرگزاری فارس، کاربران، پویشی با موضوع «برخورد قاطع با ترویج بی‌دینی توسط برخی سلبریتی‌ها» ثبت کرده‌اند که در کمتر از ۳ روز بیش از ۲۲ هزار امضا گرفته و همچنان در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به فاصله اندکی از این رخداد، فیلم این اظهارات در فضای مجازی بازنشر و با اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. و اما ماجرا از این قرار بود که در نشست خبری فیلم سینمایی «نمور» که در در واپسین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد، یکی‌از خبرنگاران حاضر در نشست از نوشین معراجی نویسنده فیلم «نمور» پرسید: باتوجه به حلال‌زاده نبودن یکی از شخصیت‌های فیلم، چرا این اثر به مقام مادر تقدیم شده است؟ و معراجی در پاسخ گفت: «وقتی دو نفر همدیگر را دوست دارند، عشقی که بین‌شان وجود داشته، آن قدر حرمت دارد که به‌نظر من بچه‌ای که از آن‌ها به دنیا می‌آید حلال‌زاده است! »

لازم به ذکر است که این پرسش در حالی به این شیوه مطرح شد که قصه فیلم «نمور» هیچ ردی از حرام زاده بودن را در خود نداشت. اما پاسخ خانم نویسنده تعجب برانگیز بود.

ورود نویسنده فیلم نمور به موضوعی که در آن هیچ تخصصی ندارد باعث بروز این حاشیه‌ها شده است. امروزه فیلمسازان در بخش های مختلف(بسته به موضوعات فیلم) مشاوران بسیاری را به کمک می گیرند تا موجب حواشی و جنجال های فرهنگی، اجتماعی نشوند. اما این نویسنده نه تنها مشاور دینی و مذهبی را کنار خود نداشته است بل با  ساده انگاری تمام به موضوعی ورود کرده است که در جامعه اسلامی قبح شکنی نامیده می‌شود و نماد روشنی از اباحه‌گری  و به نوعی حرکت در مسیر دشمنان انقلاب برای استحاله فرهنگی است. منظور از استحاله فرهنگی؛ تلاش دشمنان یک ملت برای گرفتن اعتقادات و ارزش‌های مردم آن جامعه است.

بی‌شک می‌توان  استحاله فرهنگی و اباحه‌گری را بهترین تعریف برای چنین اقدامی برشمرد بدین معنا که فرد به تعالیم دینى‌ و پاى‌بندی به ارزش‌هاى دینى بی تفاوت می‌شود و مسیرهای تغییر در آن را پیش می‌کشد. این پدیده در حوزه فردى موجب می‌شود تا آدمى وظایفى را که در برابر خود و خداوند دارد، ادا نکند و حرام را مباح شمارد و راه بى‌قیدى در پیش گیرد. زیان‌هاى اباحه‌گرى در حوزه اجتماعى نمودى بیش‌تر دارد و شخص با مباح شمردن نبایدهاى اجتماعى دست به هر کارى که پسند دل است، مى‌آلاید و هنجارهاى زندگى جمعى را نادیده مى‌انگارد، همچنانی که این خانم نویسنده در سخنان اخیر خود ارتباط بدون پیوند شرعی ازدواج را حلال عنوان کرده است. 

جشنواره فیلم فجر امسال پس از چند دهه  در ابتدای دولت انقلابی برگزار گردید  و آشکارا تلاش بسیاری در مسیر اصلاح برخی از فیلم ها هم صورت گرفت. چرا که عموم فیلم‌های حاضر در این دوره محصول دولت قبل بوده‌اند. با این همه به نسبت دوره‌های پیشین تلاش شده بود که قطار جشنواره به ریل انقلاب اسلامی برگردد و این رویکرد چه در فضای محیطی جشنواره و چه در انتخاب آثار و برگزاری جشنواره  و نشست‌های تخصصی و ...کاملا مشهود بود. 

فیلم نمور جزو ضعیف ترین فیلم های جشنواره چهلم بود فیلمی با ساختاری قابل پیشبینی، به حدی که تماشاچیان فیلم در دقایقی از اکران با سرو صدای خود به بازی ضعیف برخی از بازیگران واکنش منفی نشان داده و حتی در اعتراض به سطح پایین فیلم سالن را ترک کردند.

به نظر می‌رسد پاسخ نویسنده فیلم نمور می تواند برای فرار از نقدهای حرفه‌ای و جدی بوده باشد. ایشان به شیوه جنجال‌آفرین برخی از سلبریتی‌ها نه تنها حرام زاده بودن و رابطه نامشروع را در فیلم رد نکرد بل به زبانی ساده انگارانه بر طبل اباحه‌گری و ابتذال کوبید. 

  به دنبال وایرال شدن ویدیوی سخنان موهن این فیلمنامه‌نویس در فضای مجای که چهلمین جشنواره فیلم فجر را نیز تحت الشعاع خود قرار داد، با واکنش‌های اقشار مختلف در سطح گسترده‌ای مواجه بودیم.

ائمه جمعه اغلب شهرهای کشور امروز در واکنش به مساله مذکور واکنش نشان داده و آن را مغایر با شئونات اسلامی قلمداد کردند.

با وجود اینکه نوشین معراجی، نویسنده فیلمنامه  «نمور» در یادداشتی عذرخواهی کرده و تاکید کرده که سخنانش در ویدیو تقطیع شده و منظورش به درستی بیان نشده، اما داود بیدل کارگردان این فیلم بدون تایید متن مشروح سخنان و منظور معراجی و عذرخواهی وی، در یادداشتی تاکید کرد: این نظر، نظر شخصی نویسنده فیلم بوده و هیچ ارتباطی با «نمور» ندارد. وی تصریح کرده است که روی موازین دینی و موارد شرعی و اخلاقی حساسیت دارد و خط قرمزها را رد نمی‌کند اما همواره نسبت به شناساندن خطرات نوظهور و ضدفرهنگی تلاش خواهد کرد.

ستاد برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «ویدیوی سخنان نویسنده یکی از فیلم‌های سینمایی حاضر در نشست خبری جشنواره، به‌طور قطع، نوعی اظهارنظر شخصی است و ارتباطی به سازمان جشنواره ندارد. اظهارات این نویسنده و سخنان هنجارشکنانه وی که البته با تکذیب و عذرخواهی وی نیز همراه شده است ربطی به رویکرد و نگاه سازمان جشنواره فجر ندارد و این‌گونه اظهارات مغایر با شرع مقدس از  سوی ستاد جشنواره به شدت تقبیح و محکوم می‌گردد. ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر از اساس این‌گونه اظهارنظرهای مبتنی بر اباحه‌گری را محکوم می‌داند و معتقد است سینمای ایران باید پاک و مطهر از هر حرکت، سخن و رفتار غیر شرعی باشد».

با دقت در واکنش‌ها و نوشته‌های کارگردان و نیز ستاد جشنواره فجر، مشخص می‌شود که عذرخواهی و بحث تقطیع یا ادیت و سوء تعبیر معراجی، از سوی ایشان تایید نشده، و تنها خود و فیلم و جشنواره را مبرای از سخنان نسنجیده وی دانسته‌اند کما اینکه حقیقت ماجرا هم همین بوده و جشنواره چهلم فیلم فجر تا واپسین روز برگزاری در صحت و سلامت کامل و بدون موردی ناهنجار، به کار خود ادامه داده و حتی فیلم مذکور نیز مشکلی محتوایی نداشته و مضامینی از حرمت و خانواده در آن به تصویر کشیده شده است.

در آخر اینکه با توجه به معضل پیش آمده می‌توان به این نکته اذعان داشت که اولا هر سخن نسنجیده‌ای آن هم در مجامع و اماکن عمومی، چه تبعاتی درپی خواهد داشت و این مساله همانطور که ائمه محترم جمعه به حساسیت آن اشاره کردند  و احساسات را جریحه‌دار کرد، باید به صورت جدی پیگیری شود که رویه‌ای برای اهانت‌های بعدی و عرایض نسنجیده نشود که هر کس بخواهد بدون در نظر گرفتن موازین شرعی و اخلاقی و با هتک حرمت به تمام هرآنچه که در جامعه ارزش بوده و خواهد بود، احساسات جمعی را خدشه‌دار کند. مادامیکه جامعه ما برای رسیدن به حرمت و امنیت اخلاقی خود تا بدینجا خون دلها خورده است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: چهلمین جشنواره نشست نوشین معراجی حواشی خانم نویسنده اباحه گری چهلمین جشنواره فیلم فجر نویسنده فیلم اباحه گری فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۵۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!

به گزارش قدس آنلاین، هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیش‌رو، قیمت‌های پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.

در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آن‌که این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامه‌نویس فسیل و بسیاری از فیلم‌های کمدی چند سال اخیر به گفت‌وگو نشستیم.

صالحی در واکنش به قیمت‌ها و درصد تحقق‌ آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردان‌ها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمی‌کنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود. 

صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامه‌نویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص می‌دهند اما اینجا این‌گونه نیست.

بدون سازوکار درست، ارگان‌ها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمی‌گیرند

نویسنده فیلم بخارست با بیان آن‌که با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگان‌ها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگان‌ها یا تهیه‌کننده نباشد با شما چانه می‌زنند و آن عدد را دریافت نمی‌کنید. 

این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسنده‌ها در سینما رخ می‌دهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد.

او ادامه داد: از این رو در بازار قیمت‌شکنی اتفاق می‌افتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمی‌کنند چراکه قیمت‌های خیلی پایین‌تری وجود دارد. قیمت را نصف می‌کنند و با یک فیلمنامه‌نویس دیگر کار می‌کنند.

نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامه‌نویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگان‌ها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.

در این بیانیه حتی قیمت‌ها به تفکیک ژانر نوشته نشده‌اند!

صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دسته‌بندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دسته‌بندی نشده‌اند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام می‌شود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند.

وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را می‌کنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه می‌دانیم که بودجه تهیه‌کننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد می‌دهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار می‌کند.

او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرم‌ها، دسته‌بندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا می‌توان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه‌های خاص و تاریخی.

فیلمنامه‌ اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش می‌شود

نویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلم‌های کمدی هم تعلق نمی‌گیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسب‌تری دریافت می‌کنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمی‌گیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش می‌شود.

صالحی در نهایت با اشاره به پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار می‌کنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی می‌فروشد، خودشان یک هدیه در نظر می‌گیرند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند
  • امام جمعه اردبیل به سفیر اسرائیل در آذربایجان /ظاهرا آذری‌ها را موجودات نادانی فرض کرده که می‌تواند دروغ هایش را به ما بفروشد
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • (ویدئو) خوددرمانی اورانگوتان با طب گیاهی پس از زخمی شدن
  • نویسنده اسرائیلی: پیروزی در رفح در انتظار ما نیست/ نتانیاهو از ترس فلج شده است
  • تجربه حضور «رویاباف و قاضی» در کانادا/ ماجرای خانم قاضی چیست؟