Web Analytics Made Easy - Statcounter

دو وب‌سایت نظارتی آمریکا با استناد به تصاویر ماهواره‌ای جدید گزارش دادند، به نظر می‌رسد رآکتور هسته‌ای تولید پلوتونیوم کره‌شمالی، با توجه به ذوب شدن برف در این تاسیسات، در حال فعالیت باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، پروژه «بیاند پَرِلل» در مرکز مستقر در واشنگتن موسوم به مطالعات استراتژیک و بین‌المللی روز جمعه گزارش داد که تصاویر ماهواره‌ای مادون قرمز حرارتی از ۲۷ ژانویه و ۴ فوریه تخلیه آب گرم را از رآکتور ۵ مگاواتی در مجتمع هسته‌ای یونگ‌بیون نشان داد و این نشان می‌دهد که رآکتور و سیستم خنک‌کننده آن در حال کار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کره‌شمالی قبلاً میله‌های سوختی مصرف شده رآکتور را برای تولید پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی بازفرآوری کرده بود.

در این گزارش آمده است: لوله تخلیه خنک‌کننده رآکتور بدون یخ است و دمای آبی که از رآکتور تخلیه می‌شود گرم‌تر از آب رودخانه "کوریونگ" است که در کنار این تاسیسات جریان دارد. به دلیل این اختلاف دما، قسمتی که آب رآکتور به رودخانه می‌ریزد، یخ نبسته است. در مقابل، مناطق عمیق‌تر رودخانه یخ زده باقی مانده‌اند.

با این حال در گزارش این وب‌سایت آمده است که تجزیه و تحلیل حرارتی تنها به این موضوع اشاره دارد که رآکتور، آزمایشگاه رادیوشیمی و دستگاه سانتریفیوژ "اشغال" هستند، نه "عملیاتی" به این معنا که فعالیت‌های مهم خاصی در حال انجام باشد.  

این گزارش می‌گوید: اگر آنها در فاز عملیاتی بودند، ذوب شدن برف بسیار سریع‌تر و گسترده‌تر از آنچه در تصاویر حرارتی و چندطیفی فعلی مشاهده می‌شود، دیده می‌شد و الگوهای حرارتی قوی‌تری را نشان می‌داد.

یک وب‌سایت نظارتی دیگر موسوم به "۳۸ نورث" پنجشنبه تحلیل‌های مشابهی را بر پایه تصاویر ماهواره‌ای اول فوریه از ذوب شدن برف‌ها در بخشی از ساختمان این تاسیسات و ساختمان‌های مجاور آن گزارش کرد. این وبسایت همچنین اشاره کرد که تخلیه آب گرم از اواخر دسامبر مشاهده شده است.

این وب‌سایت می‌گوید، گرچه در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم، ذوب شدن برف روی سقف سالن‌های سانتریفیوژ دیده نمی‌شود اما این بدان معنا نیست که سانتریفیوژها عملیاتی نبوده‌اند چون این منطقه به شدت کنترل می‌شود تا گرمای تولید شده که موجب ذوب شدن برف میشود، به بیرون سرایت نکند.

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوت گذشته در گزارش سالانه خود اعلام کرد که به نظر می‌رسد رآکتور یونگ‌بیون از ماه ژوئیه در حال استفاده باشد.

کره‌شمالی شش آزمایش هسته‌ای داشته که آخرین مورد آن در سپتامبر ۲۰۱۷ بوده است. مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا و کره‌شمالی از زمان برگزاری نشست سال ۲۰۱۹ در هانوی میان دو طرف که بدون حصول توافق به پایان رسید، متوقف شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کره شمالی فعالیت هسته ای کره شمالی تصاویر ماهواره ای ذوب شدن برف کره شمالی وب سایت هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۸۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در واکنش به گزارش وضعیت حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا درباره این کشور گفت: بدترین وضعیت حقوق بشری را در جهان در ایالات متحده داریم که با سرکوب سیستماتیک، رویارویی قومی و مذهبی در آنجا ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که در رسانه دولتی این کشور منتشر شد، گفته است: «وزارت امور خارجه کره شمالی انتشار گزارش حقوق بشر توسط وزارت امور خارجه آمریکا بر اساس دروغ، جعل، تعصب و خصومت را قاطعانه محکوم و رد می‌کند و آن را اقدامات مداخله جویانه واشنگتن در امور داخلی کره شمالی می‌داند.»

به نقل از خبرگزاری تاس، در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «آیا در ایالات متحده نقض جدی حقوق بشر از جمله سرکوب سیستماتیک مردم خود، رویارویی قومی و مذهبی و جنایات مختلف خشونت آمیز را شاهد نیستیم؟»

وی همچنین به ادعای مقام‌های آمریکایی درباره ضرورت نفوذ اطلاعاتی در کره اشاره کرد و ادامه داد: این نمایش یک دسیسه سیاسی بسیار بدخواهانه و یک چالش سیاسی خطرناک است که هدف آن تخریب نظام ما از درون است. واکنش پیونگ یانگ به این اقدامات هیچ محدودیتی ندارد.»

۲۳ آوریل سال جاری میلادی، وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در جهان منتشر کرد که نارضایتی تعدادی از کشورها از جمله مجارستان، ویتنام، مکزیک، پاکستان و ترکیه را برانگیخت.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز خاطرنشان کرد که این گزارش صرفا نمایش استانداردهای دوگانه نیست، بلکه یک تبعیض نژادی آشکار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور
  • کره شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • کتابِ «حکایت زخم‌ها» به چاپ دوم رسید
  • گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی چه بود؟
  • کتابِ «حکایت زخم ها» به چاپ دوم رسید
  • معرفی بهترین سایت های خرید عطر عمده در ایران
  • کره شمالی : بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید