Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترکیه علی‌رغم دارا بودن یک سوم ظرفیت غذایی ایران توانسته با ارائه منویی بسیار متنوع و جذاب از انواع غذاها به یکی از مقاصد محبوب "گردشگران خوراک" در دنیا تبدیل شود و به درآمدی بالغ بر ۵ میلیارد دلار دست یابد اما سهم کشورمان در این حوزه، نزدیک صفر است - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛  ایران به واسطه برخوردادی از کثرت اقوام و فرهنگ‌های مختلف همچنین تنوع اقلیمی بالا، از انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های گوناگون بهره‌مند است تا جائیکه وجود بیش از 2500 نوع غذا، 109 نوع نوشیدنی و انواع نان و شیرینی در کشورمان باعث شده است مکتب آشپزی ایران جزء یکی از سه مکتب اصلی خوراک کنار مکاتب آشپزی رومی و چینی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود این ظرفیت عظیم همراه با حسن تعامل و مهمان‌نوازی مثال‌زدنی ایرانیان می‌تواند عاملی مناسب برای ایجاد انگیزه و رغبت در گردشگران به‌منظور انتخاب ایران به عنوان گزینه سفر باشد.

 گردشگری خوراک در حقیقت  می‌تواند برگ برنده‌ای برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی ایران باشد، به گونه‌ای که ضمن تنوع بخشیدن به سبد محصولات گردشگری کشورمان، از آن به عنوان  نماینده‌ای تمام عیار برای شناسایی و معرفی هرچه بیشتر فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی استفاده کرد.

متأسفانه اما در سایه نادیده گرفتن جایگاه مهم و نقش راهبردی جهانگردی خوراک در توسعه گردشگری ایران، امروز شاهدیم که برنامه‌های تدوین شده و اقدامات صورت گرفته در این راستا نتوانسته آنگونه که باید و شاید  در مراکز گردشگری نمود عملی پیدا کند. 

به گونه‌ای که باید گفت در ایران به جز چند رستوران در چند شهر محدود، غالباً رستوران‌ها صرفاً دارای یک منوی تکراری به صورت ترکیبی از چند نوع غذای منحصراً ایرانی هستند که این موضوع قطعاً اثر روانی نامناسبی برای جذب گردشگر خواهد داشت.

درآمد 5 میلیارد دلاری ترکیه از گردشگری خوراک

همه این‌ها در حالی است که کشوری مانند ترکیه علی‌رغم دارا بودن یک سوم ظرفیت غذایی ایران با اتکا بر اصول موجود در اقتصاد تجربی، توانسته با ارائه منویی بسیار متنوع و جذاب از انواع غذاهای گوناگون محلی و خارجی موجب ایجاد حس هیجان و لذت‌بخشی در گردشگران این کشور  شود.

همچنین ترکیه با اتخاذ تدابیر مقتضی در راستای توسعه گردشگری خوراک به قدری در توسعه این قسم از گردشگری موفق عمل کرده است که امروز در بسیاری از کشورهای دنیا غذاهای ترکی عرضه می‌شود و گردشگران به خوبی آن را می‌شناسند.

در پرتو همین توجه لازم به این حوزه، ترکیه امروز به یکی از  مقاصد محبوب "گردشگران خوراک" در دنیا تبدیل شده است به گونه‌ای که تا پایان سال 2018، به درآمدی بالغ بر 5 میلیارد دلار دست پیدا کرده است!

اهمیت  موضوع گردشگری خوراک را از نتایج حاصل از نظرسنجی‌ها می‌توان دریافت کرد که بیش از 88 درصد گردشگران در جهان، آشنایی با سبک‌های مختلف آشپزی و خوردن غذاهای سنتی کشورهای مختلف را از مهم‌ترین فاکتورهای سفر خود می‌دانند همچنین سازمان گردشگری جهانی وابسته به سازمان ملل هم پیش از این اعلام کرده بود، 30 درصد درآمد کل گردشگری جهان وابسته به صنایع غذایی است.

در همین راستا محسن رنجبر، کارشناس گردشگری خوراک در گفت‌و‍‌گو با تسنیم با اشاره به این موضوع که همواره خوراک یکی از آیتم‌های مهم برای گردشگری در طول سفر است، گفت: به طور میانگین دوسوم هزینه‌های مربوط به سفر صرف تهیه خوراک می‌شود.

وی با بیان این مطلب که  مکتب غذایی ایران در حقیقتی ترکیبی از هندوستان، خاورمیانه، قفقاز  و حتی ترکیه را شامل می‌شود، بیان کرد: متأسفانه با وجود این ظرفیت، تاکنون نتوانستیم ایران را به عنوان مقصد گردشگری خوراک به دنیا معرفی کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که هم‌اکنون  20 کشور دنیا با به‌کارگیری و استفاده از ظرفیت‌های غذایی سایر کشورها و سیاست‌گذاری متقن و اصولی در حوزه گردشگری خوراک توانستند به مقاصد برجسته گردشگری خوراک در دنیا تبدیل شوند، تصریح کرد: این اتفاق در شرایطی است که نامی از ایران در بین این 20 کشور وجود ندارد! در حالیکه اساساً هیچ کدام از این کشورها ظرفیت بالقوه غنی و گسترده ایران در این حوزه ندارد.

برندسازی گردشگری ایران با استفاده از ظرفیت عظیم غذایی کشورمان

رنجبر همچنین تأکید کرد: مطابق مطالعات صورت گرفته همواره می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت غذا مقصدی جذاب  را در حوزه گردشگری برندسازی کرد که در پرتو آن بتوان موجبات توسعه این صنعت  را فراهم کرد. 

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای توسعه گردشگری خوراک در کشور در طول 6 سال گذشته اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم تمامی غذاهای سنتی و محلی ایرانی را شناسایی و سپس علاوه بر مواد اولیه به کارگرفته در آن، نحو پخت و طبخ غذا را هم مدون و احصا کنیم.

بنا به گفته این کارشناس گردشگری خوراک، یکی از ضروریات توسعه گردشگری خوراک توجه بیشتر به استاندارد‌سازی رستوران‌های ایرانی است؛ به این صورت که یکی از ملاک‌های درجه‌بندی رستوران‌های استاندارد را میزان ارائه غذاهای سنتی و با کیفیت همراه با قیمت مناسب در نظر بگیریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اقدام کشورهای پیشرو در راستای ایجاد جذابیت برای مقاصد خود با استفاده از تنوع بخشی به غذاهای قابل ارائه تأکید کرد: باید با تعریف مسیرهای غذایی(گاسترونومی)، در طول یک مسیر مشخص در راه رسیدن به مقصد گردشگری مدنظر با تعبیه رستورانی‌هایی که غذاهای سنی و محلی را با سرویس و خدمات مناسب ارائه می‌کنند، موجب ایجاد جذابیت برای گردشگران در آن مقصد شد.

رنجبر با بیان این موضوع که ایران  از ظرفیت‌های مناسب و عظیمی در ابعاد مختلف گردشگری اعم از فرهنگی، تاریخی و طبیعی برخوردار است، اذعان کرد: غذای ایرانی نیز در کنار سایر جاذبه‌ها در حقیقت یکی از ظرفیت‌های غنی موجود در ایران است که متأسفانه در طول ادوار گذشته به اندازه دیگر جاذبه‌ها به آن توجه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است با توجه به تنوع فرهنگی و غذایی هر منطقه و با در نظر گرفتن عوامل زیست محیطی، زمین‌شناسی و به دور از هرگونه حب و بغض، ضمن طراحی رستوران ایرانی و ارائه غذاهای ایرانی با کیفیت، جای جای ایران و حقیقت چهار ضلع کشورمان را برندسازی کرده و باعث جذب گردشگران از این‌ طریق به اقصی نقاط ایران شویم.

چرا ایران با وجود تنوع غذایی نتوانسته به‌عنوان یک مقصد گردشگری خوراک به دنیا معرفی شود؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گردشگری گردشگری گردشگری خوراک توسعه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۸۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!

ونیز ایتالیا نخستین شهر در جهان شد که برای بازدید از کانال‌های تاریخی و جاذبه‌های دیگر در روزهای اوج از گردشگرانِ روزانه هزینه دریافت می‌کند. درحالی‌که برخی مسئولان ونیز انتظار دارند اعمال این سیاست از جمعیت گردشگران انبوه بکاهد، اما برخی دیگر، از جمله شهروندان ونیزی اعمال این قانون را زیر سوال برده و حتی نسبت به آن معترض شده‌اند.

به گزارش ایسنا، این اقدام برای مقابله با توریسم بیش از حد و کاهش اثرات مخربی که جمعیت زیاد می‌تواند در برخی از مکان‌های آسیب‌پذیر شهر داشته باشد، طراحی شده است و در عین حال می‌تواند برخی گردشگران را به بازدید از این شهر در زمان‌های غیر اوج گردشگری ترغیب کند.

هزینه ورود به شهر ونیز که تقریباً ۵.۳۷ دلار است فقط در ۲۹ روز از شلوغ‌ترین روزهای سال بین ۲۵ آوریل، مصادف با تعطیلات در ایتالیا تا ۱۴ ژوئن اعمال می‌شود.

بیشتر افرادی که به این شهر وارد می‌شوند باید ثبت‌نام کنند و یک کد QR یا بلیت دریافت کنند، اما برخی از گردشگران از پرداخت هزینه معاف هستند، به عنوان مثال، بازدیدکنندگانی که شب را در هتل یا اقامتگاهی رسمی می‌گذرانند مشمول این هزینه توریستی نمی‌شوند. به همین ترتیب، ساکنان، افراد متولد ونیز، افرادی که از اقوام ساکن، کارگران، دانش‌آموزان و بازدیدکنندگان زیر ۱۴ سال هستند نیز از پرداخت این هزینه معاف شده‌اند.

افزون بر آن قوانین، محدودیتی برای تعداد گردشگرانی که ممکن است در یک روزِ معین بازدید ونیز را رزرو کنند وجود ندارد.

«لوئیجی بروگنارو» ـ شهردار ونیز ـ سیستم جدید را آزمایشی برای محافظت از شهر خواند و «سیمونه ونتورینی»، مشاور گردشگری ونیز، اظهار کرد: «تمام جهان دوست دارند از ونیز دیدن کنند و این برای ما افتخار است. اما همه افراد در جهان نمی‌توانند دقیقاً در یک روز این کار را انجام دهند.»

کارشناسان تردید دارند که این هزینه توریستی بتواند به طور معناداری از جمعیت گردشگران بکاهد یا منابع مالی کافی برای پوشش هزینه‌های مربوط به مدیریت آب و پسماند در اختیار مسئولان قرار دهد.

«مگان اپلر وود» ـ مدیرعامل برنامه مدیریت دارایی‌های گردشگری پایدار (STAMP) در دانشگاه کرنل ـ در بیانیه‌ای اظهار کرد: «بیشتر تحقیقات برای شهرهایی مانند ونیز نشان می‌دهد که مالیات اضافی آن‌طور که ادعا می‌شود ورود گردشگران را کاهش نمی‌دهد. به منظور پرداختن به بار گردشگری، نهادهای مدیریتی باید هزینه هر گردشگر را تعیین کنند تا اطمینان حاصل شود که استفاده عادلانه و پایدار از منابع محلی وجود دارد. پس از تعیین این هزینه‌ها، اصلاح مالیاتی برای پوشش این هزینه‌ها الزامی خواهد بود.»

به گزارش رسانه‌های دیگر، برخی از ساکنان ونیز پنجشنبه گذشته به این سیاست جدید اعتراض کردند و حتی برخی از آنها با پلیس ضدشورش ایتالیا درگیر شدند.

این شهر تالابی تقریباً ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، در حالی که چند نسل پیش جمعیت آن چندین برابر بود و حالا در شلوغ‌ترین روزهایش، می‌تواند تقریباً به اندازه ساکنانش گردشگر جذب کند.

ونیز به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود و سالانه پذیرای بیش از ۵ میلیون گردشگر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • وجود بیش از ۲۰ نوع خوراک دارویی و بیش از ۸۰ نوع خوراک بومی در کرمانشاه
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • رشد ۵۰ درصدی گردشگری در بخش «کَن»
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد ۵۰ درصدی داشته است
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر