Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@00:49:33 GMT

دیدگاه کارشناسان درباره آینده بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۰۸۵۷

دیدگاه کارشناسان درباره آینده بازار مسکن

آفتاب‌‌نیوز :

بخشی از ثبات این روزهای بازار مسکن را می‌توان ناشی از تاثیرپذیری آن از مذاکرات هسته‌ای دانست. اما باید توجه داشت که این بازار از آذرماه سال گذشته تا کنون به ثبات نسبی رسیده و نرخ رشد سالیانه آن از حدود ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است. اگرچه عوامل سیاسی به عنوان یکی از مولفه‌ها در ایجاد آرامش بازار مسکن موثر هستند، این بازار از متغیرهایی همچون کمبود عرضه، توان طرف تقاضا، وضعیت تورم عمومی، رشد نهاده‌های ساختمانی و تورم بازارهای موازی تاثیر می‌گیرد که بجز بازارهای موازی، سایر عوامل با افزایش مواجهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه بازارهای ارز، طلا، خودرو و بورس در حالت انتظار قرار دارند، بازار مسکن نیز به نوعی بلاتکلیف است. به رسم معمول با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بررسیها از افزایش حجم معاملات در هفته‌های اخیر حکایت دارد اما قیمتها بالا نرفته است. بخشی از این موضوع به کاهش توان متقاضیان به عنوان مولفه‌ای قوی برمی‌گردد. به هر ترتیب با توجه به افزایش ۶۵۵ درصدی قیمت مسکن شهر تهران طی پنج سال گذشته، ظرفیت رشد این بازار به طور محسوسی کاهش یافته است.

تجربه ادوار گذشته بازار مسکن نشان داده که رکود این بازار به طور معمول بین ۳۰ تا ۴۸ ماه طول کشیده و حداکثر طول دوره رشد قیمت آن ۳۶ ماه بوده است.

در شرایطی فعلی نیز دو دیدگاه درخصوص وضعیت آینده بازار ملک وجود دارد؛ گروهی معتقدند با امضای برجام و کاهش احتمالی قیمت ارز، بازار مسکن نیز دچار افت خواهد شد. گروه دیگر اما می‌گویند بازار مسکن برخلاف ارز و طلا که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، چندان به این بازارها وابسته نیست و کسری عرضه نسبت به تقاضا مولفه مهمتری برای این بازار محسوب می‌شود. با این وجود هر دو گروه مذکور با احتیاط نسبت به رشد قیمت مسکن در آینده اظهارنظر می‌کنند.

بیت‌الله ستاریان ـ کارشناس بازار مسکن ـ درباره پیش‌بینی این بازار می‌گوید: در صورت تحقق برجام، انتظار توسعه در اقتصاد را داریم اما بازار مسکن با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد که به همین دلیل با رکود تورمی همراه می‌شود و قیمت بالا می‌رود.

فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون انبوه سازان ـ نیز تقریبا با ستاریان هم‌نظر است او با اشاره به تجربه سال ۱۳۹۴ خاطرنشان می‌کند: در آن مقطع با امضای برجام، ثبات بر بازار مسکن حاکم شد. اما قیمتهای موجود در بازار مسکن از اقتصاد کلان نشأت گرفته است؛ چرا که مسکن یک کالای تولیدی است و قیمت آن بر اساس نرخ زمین و هزینه ساخت مشخص می‌شود.

همچنین حسن محتشم ـ عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران ـ معتقد است: مسکن با بازارهای طلا و بورس، هماهنگی همزمان ندارد و لزوما از قیمت ارز و طلا تبعیت نکرده است؛ چرا که بازارهای ارز و طلا ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند اما مسکن اینگونه نیست. این بازار مدتی صبر می کند، به تثبیت می رسد، سپس خود را با وضعیت کلی اقتصاد وفق می‌دهد؛ این هماهنگی می‌تواند کاهشی یا افزایشی باشد.

با این حال مصطفی قلی خسروی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک ـ به ادامه آرامش بازار مسکن خوشبین است. او در این خصوص می‌گوید: خوشبختانه در ماههای اخیر بازار مسکن به ثبات رسیده است. مقدار زیادی از این آرامش مرهون تلاش دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن و اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای است. با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا، خودرو و مسکن نیز پایین آمد و بررسی‌های ما از کاهش حدود نیم درصدی قیمت خانه در تهران طی دو هفته گذشته حکایت دارد.

وی ضمن ابراز گلایه از سامانه‌های فروش ملکی که بعضا در جهت افزایش قیمت مسکن عمل می‌کنند بیان کرد: همانطور که بعد از جهش قیمتها انتظار افزایش مجدد وجود ندارد، طبیعتا انتظار ریزش شدید هم غیرمنطقی است. همین که بازار مسکن به ثبات رسیده اتفاق خوبی است که می‌تواند در آینده به افزایش قدرت خرید متقاضیان منجر شود. با طرح نهضت ملی مسکن بسیار امیدواریم که عرضه و تقاضا به تعادل برسد و نرخها منطقی شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بازار مسکن مسکن املاک بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۰۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مساله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش‌های متعدد اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ رهن و اجاره «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ رهن و اجاره مسکن در «منطقه ۱۹» تهران را بررسی کنیم.

براساس گفته برخی از کارشناسان فعال این است، تعداد معاملات بیش از هر چیز وابسته به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری و به‌ویژه نرخ ارز بود، با افزایش قیمت دلار حجم معاملات مسکن افزایش می‌یافت و با افزایش حجم معاملات مسکن نهایتاً قیمت‌ها در بازار املاک و مستغلات روند صعودی به خود می‌گرفت.

روند معاملات در سال ۱۴۰۲، متفاوت از همیشه شکل گرفت؛ زیرا در بسیاری از ماه‌های سال ۱۴۰۲ تعداد معاملات رسمی کمتر از ۲۰۰۰ یا بعضاً کمتر از ۱۰۰۰ معامله در ماه بود. حتی افزایش قیمت دلار در ماه های پایانی سال نتوانست تکانه جدی در حجم معاملات ایجاد کند.

کاهش قدرت خرید مسکن و افزایش مداوم قیمت‌ها در صنعت ساختمان موجب تعمیق رکود در بازار شده است.

یک آپارتمان ۸۲ متری دوخوابه در منطقه ۱۹ محله «خانی‌آباد نو» تهران با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۳ میلیون تومان قابل اجاره و این واحد ساخت (۱۳۸۲) است.

همچنین برای رهن کامل یک واحد آپارتمان ۸۰ متری دوخوابه، ۲ سال ساخت در همین منطقه در محله «عبدل‌آباد» تهران، نیازمند ۶۰۰ میلیون تومان ودیعه خواهید بود.

قیمت رهن واحدهای دیگر در منطقه ۱۹ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۹)

متراژ ساختمان

قیمت اجاره (تومان)

قیمت رهن (تومان)

اسفندیاری - بوستان ۶۳ ۱,۵۰۰,۰۰۰ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بهمن‌یار ۶۰ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
خانی‌آباد نو ۸۲ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌خواه ۸۰ _ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
عبدل‌آباد ۸۰ _ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
نعمت‌آباد ۸۲ ۳,۵۰۰,۰۰۰ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک شریعتی ۸۵ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کد خبر 6092329 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو