Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «عربی۲۱» در یک گزارش تحلیلی به آثار و نتایج نزدیکی روابط بین ابوظبی-آنکارا و تاثیرات آن بر پرونده یمن پرداخته است؛ وضعیت جدیدی که بعد از سفر روز دوشنبه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به امارات متحده عربی پیش آمد.

در ابتدای این گزارش آمده استT ناظران تحولات یمن، بهبود روابط ابوظبی و آنکارا را بیشتر در چارچوب منافع دوجانبه برای دو کشور می‌بینند و معتقدند که تاثیرات آن روی پرونده‌های منطقه‌ای و موازنه‌های راهبردی کم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، تحلیلگران ترکیه انتظار دارند تا آنکارا از این پس نقش فعال‌تری در بحران یمن ایفا کند؛ تا از این طریق بتواند از مناسبات و روابط عربی جدیدی که با دولت‌های حوزه خلیج‌فارس شکل داده است، حمایت به عمل آورد.

تاثیرات غیرمستقیم

«نبیل الشرجبی» استاد دانشگاه الحدیده (غرب یمن) در این خصوص معتقد است که پیش‌زمینه‌های روابط و رفتار سیاسی امارات و ترکیه در واقعیت امر و باتوجه به رویدادها و تحولات اخیر، به منافع دوجانبه بیشتر نزدیک است. وی در گفت‌وگوی خود با پایگاه عربی۲۱ می‌گوید: «هر دو طرف سعی دارند تا نشان دهند که در سیاست خارجی به طور مستقل تصمیم‌گیری می‌کنند و  به خاطر طرف مقابل متحمل هزینه نمی‌شوند».

استاد دانشگاه الحدیده یمن ضمن اشاره به اینکه نزدیکی روابط بین امارات و ترکیه تاثیر زیادی برپرونده یمن نخواهد داشت، اذعان کرد: تنها ممکن به صورت غیر مستقیم تاثیری بر وضعیت بحران یمن ایجاد شود و آن هم بعد از درخواست کمک نظامی امارات از ترکیه خواهد بود؛ به‌ویژه در خصوص هواپیماهای بدون سرنشین، تا ابوظبی از آن‌ها در تحولات یمن استفاده کند.

تاثیر غیرمستقیم نزدیکی روابط بین امارات و ترکیه در چارچوب درخواست کمک نظامی ابوظبی خواهد بود.

براساس دیدگاه این استاد دانشگاه یمنی، خروجی‌ روابط و مسیرهای همکاری اماراتی-تُرکی اول از همه در خدمت منافع دوجانبه آن‌ها، به ویژه در بُعد اقتصادی خواهد بود. در این بین موقعیت جغرافیایی ترکیه بسیار حائزاهمیت خواهد بود؛ چرا که شرق، جنوب و شمال قاره آسیا را به هم متصل و علاوه بر این دو کشور را به پروژه «راه ابریشم چین» ملحق می‌کند، پروژه‌ای که موجب تقویت روابط آنکارا-ابوظبی خواهد بود.

الشربجی در پایان با اشاره به اینکه ترکیه امکان این را دارد تا  از طریق افغانستان به حلقه وصل کشورهای عربی منطقه به دو بازار بزرگ جهانی [چین و هند] تبدیل شود، گفت: تُرک‌ها در این منطقه نفوذ بالایی دارند و می‌توانند با هزینه و وقت کمتری، زمینه نقل و انتقالات بین این دو بازار جهانی و منطقه خلیج‌فارس را فراهم کنند.

وزن ترکیه در یمن

«فراس رضوان اوغلو» روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی ترکیه معتقد است که کشورش اکنون بعد از نزدیکی‌ روابط‌ش با امارات، در عرصه تحولات یمن دارای وزنی از تاثیرگذاری شده که تا پیش از این نداشته است. وی در ادامه برای اشاره به نزدیکی سیاست‌ها و مواضع ابوظبی-آنکارا در پرونده بحران یمن می‌گوید: آنکارا حملات انصارالله یمن به دولت امارات را تروریستی خوانده و شاید حتی آن‌ها را به لیست گروه‌های نامطلوب اضافه کند. 

این نویسنده و روزنامه‌نگار تُرکی معتقد است که نزدیکی روابط امارات و ترکیه، معادلات میدانی یمن را بسیار تغییر خواهد داد. وی می‌گوید: این به معنای آن‌ست که آنکارا می‌خواهد با تحمیل هزینه به ایران، از ابوظبی حمایت کند. چنین امری پیش خواهد آمد و گویا ترکیه به این نتیجه [برای تقویت روابط عربی‌اش] نیاز دارد.

ترکیه خود را نیازمند متحد می‌بیند و برای تقویت روابط عربی‌اش به فروش تسلیحات و تبادل اطلاعات نظامی روی می‌آورد.

تحلیلگر مسائل سیاسی ترکیه افزود: «فعالیت و تردد ایالات متحده آمریکا در منطقه با هدف حمایت از متحدانش [عربستان سعودی، امارات و قبل از آن‌ها قطر] آنکارا را وادار کرد تا به دنبال قدرت منطقه‌ای دیگری باشد که در زمان وقوع هر جنگ کوچک یا بزرگی در کنار آن قرار بگیرد».

وی در پایان و درباره میزان نقشی که ترکیه در یمن ایفا خواهد کرد، گفت: «چنانچه ترکیه بخواهد در یمن [از امارات] حمایت کند، این حمایت محدود به فروش سلاح نخواهد بود؛ بلکه از اطلاعات نظامی آنکارا نیز استفاده خواهد شد».

نزدیکی روابط براساس اولویت‌بندی

«عبدالعزیز المجیدی» نویسنده و تحلیلگر یمنی معتقد است که بهبود روابط ابوظبی-آنکارا بازتاب مستقیمی بر پرونده یمن نخواهد داشت؛ این مسئله نیز دلایل بسیاری دارد. مهم‌ترین دلیل آن است که هم‌اکنون پرونده یمن در وهله اول به یک موضوع خاص عربستان تبدیل شده است. نقش امارات متحده عربی نیز در آغاز این جنگ می‌تواند بررسی شود. 

 بهبود روابط ابوظبی-آنکارا تاثیری بر بحران یمن نخواهد داشت؛ چراکه امارات از یمن خارج شده است.

المجیدی در گفت‌وگو با عربی۲۱ تاکید کرد: وضعیت کنونی یمن به دلیل مدیریت دیپلماتیک شکننده از سوی دولت یمن به وجود آمده؛ مدیریتی که با تسلیم کامل دولت به ائتلاف سعودی-اماراتی همراه شد. مقامات دولت به جای آنکه تمام امکانات دیپلماتیک و روابط خارجی خود را در جهت تقویت موقعیت جغرافیایی یمن در جهان به کار گیرند، با آشفتگی ائتلاف عربی همراه شده و کشور را از مناسبات بین‌المللی جدا کرد.

نویسنده و تحلیلگر یمنی در خصوص روابط ترکیه با یمن اظهار داشت: روابط این دو تا قبل از آغاز بحران یمن تا حد زیادی عادی بود. با آغاز انقلاب مردمی در ۲۰۱۴، آنکارا به لحاظ سیاسی از دولت یمن بر ضد انقلابیون حمایت کرد. بعد از آن موافقتش را در خصوص حمله ائتلاف عربی به یمن اعلام و این تجاوز را تایید کرد.

ائتلاف عربی حاظر در یمن به رهبری عربستان سعودی و همراهی دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس نظیر امارات متحده عربی، سال ۲۰۱۵ با تجاوز به خاک این کشور حملاتش را ضد مردم و انقلابیون آغاز کرد؛ تا از این طریق قدرت را به دولت دست‌نشانده ریاض بازگرداند. هم اکنون هفت سال از حملات ائتلاف عربی به یمن می‌گذرد و عربستان و متحدانش باوجود هزینه‌های فراوان هیچ دستاوردی نداشته‌اند. به همین دلیل امارات متحده عربی در فوریه ۲۰۲۰ اعلام کرد که نیروهایش را از خاک یمن خارج می‌کند.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس جمهور ترکیه امارات روابط ترکیه و امارات امارات متحده عربی امارات و ترکیه ابوظبی آنکارا نزدیکی روابط ائتلاف عربی پرونده یمن بحران یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۱۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم

محمد بحرینیان می‌گوید: باید بررسی کنیم چطور چین با 320 میلیارد دلار می‌تواند به توسعه دست یابد اما ایران با سرمایه‌ای به مراتب بیش از این میزان قادر به رشد و توسعه نبوده است.

این پژوهشگر توسعه با حضور در کافه خبر خبرانلاین با تاکید بر اینکه ما در وضعیت بغرنجی گیر کرده‌ایم به آمارهای خروج سرمایه از ایران و ناترازی در روابط اقتصادی ایران و امارات و سایر کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: در طول سی و دو سال گذشته متجاوز از بیست درصد درآمدهای ارزی ، با امارات مازاد منفی داشته‌ایم . این رقم بالغ بر دویست میلیارد دلار می‌شود. ما تحقیقی را در این مورد انجام دادیم که به زودی منتشر می‌کنیم .

وی به ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: در بستر و زمان‌های مناسب نیز بیش از دویست میلیارد دلار از پوئل ما به ترکیه تزریق شد و همین حالا هم همچنان تزریق پول ما به ترکیه ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • ◄ وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • اولین پمپ بنزین رباتیک در امارات افتتاح شد
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه