Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@06:37:10 GMT

کرونا؛ آزمونی سخت و جامع

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۱۷۵۰

کرونا؛ آزمونی سخت و جامع

ایسنا/فارس بیش از دو سال از شیوع بیماری همه گیر و هولناک کرونا در جهان می گذرد و در این مدت نسبتا طولانی در کنار همه ناملایمات و بیماری و مرگ و میر ؛ همه ما مردم در سراسر پهنه گیتی به نحوی مورد امتحان قرار گرفتیم.

دکتر اکبر اجرایی، نماینده دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ستاد مدیریت بیماری کرونای استان فارس، به مناسبت گذشت ۲ سال از شیوع پاندمی کروناویروس، یادداشتی را نوشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرایی در این یادداشت، که در اختیار ایسنا قرار گرفته، نوشته است؛

" بیش از دو سال از شیوع بیماری همه گیر و هولناک کرونا در جهان می گذرد و در این مدت نسبتا طولانی در کنار همه ناملایمات و بیماری و مرگ و میر ؛ همه ما مردم در سراسر پهنه گیتی به نحوی مورد امتحان قرار گرفتیم.

حیات همه انسانها و در همه دوران زندگی؛ سراسر مشحون از آزمون و پستی و بلندی است و خداوند بزرگ در قرآن کریم بارها اشاره کرده است که همه انسان ها در طول دوره زندگی خود بارها مورد آزمون و امتحان و فتنه های گوناگون قرار خواهند گرفت تا عیار واقعی و گوهر ذاتی آنان بهتر مشخص شود و در احادیث مکرر از انبیای الهی و ائمه اطهار علیهم السلام نیز به این نکته اشاره شده و بر انواع امتحان ها در طول دوره زندگی برای همه افراد بشر تصریح شده است.

بیماری کرونا در این مدت در کنار همه ناملایمات و سختی ها و بیماری و ناتوانی و مرگ و میر ها ؛ درس های زیادی را برای بشریت به ارمغان آورده است که به برخی از آنها به طور اختصار اشاره می شود.

کرونا آمد تا صبر ما انسان ها را بیازماید که تا چه اندازه در برابر سختی ها و مشکلات و محدودیت ها توان و تحمل خواهیم داشت.

کرونا آمد تا توانمندان و اغنیا و آنانی که وضعیت معیشتی بهتری دارند را امتحان کند؛ که تا چه اندازه حاضرند نه تنها از درآمد بیشتر خود بگذرند بلکه در این شرایط سخت به زیردستان و افراد پایین تر جامعه کمک کرده تا مشکلات مالی خود را برطرف کنند.

کرونا با  آمدن خود پزشکان و کارکنان بخش سلامت را در آزمونی سخت قرار داد تا در شرایط سخت و پیچیده اولیه ؛ سلامت مردم را به گروگان نگیرند و ایثارگرانه به یاری بیماران و نیازمندان بشتابند و متاسفانه در این راه عده اندکی نتوانستند در این امتحان نمره قابل قبولی کسب کنند.

کرونا آمد تا مدیران ما را امتحان کند که در جایگاه خود تا چه اندازه حاضرند برای سلامت و آسایش بیماران و سایر مردم وقت بگذارند و برای رفع مشکلات آنان تلاش کنند.

کرونا برای سیاستمداران و صاحبان تریبون ها و گروهها و جناح های سیاسی نیز میدان امتحانی خاص بود تا صداقت خود را بیشتر محک بزنند و متاسفانه در این بین معدود افرادی بودند که در این شرایط سخت؛  موفقیت ها و بهبود شرایط را با بهره برداری های سیاسی به نام خود مصادره کرده و ناکامی ها و مشکلات را به گردن گروههای رقیب بیندازند.

کرونا برای تولیدگران؛ کسبه ؛ بازاریان و همه گروه‌های جامعه آزمون و امتحانی خاص آنان داشت تا هم خود را بهتر بشناسند و هم مردم بدانند که در شرایط سخت و گرفتاری ها چه کسانی و کدام گروه از اقشار جامعه حاضرند از منافع بیشتر خود برای آسایش مردم به راحتی بگذرند و دارایی و درآمد خود را با دیگران تقسیم کنند و حتی کسب و کار خود را برای مدت های طولانی تعطیل کنند.

کرونا هم برای بیماران و آنانی که سلامت و آرامش خود را در معرض خطر می دیدند امتحان بود و هم برای آنانی که در شرایط یکسان و در هجوم های چندگانه بیماری کرونا از این آفت؛ سلامت خود را همچنان حفظ کرده تا بتوانند یاریگر دیگران باشند.

کرونا آمد تا اساتید؛ معلمان؛ دانشجویان و دانش آموزان را نیز امتحان کند که در شرایط خاص چگونه می توان درس و تحصیل و آموزش و یادگیری را تعطیل نکرد و آمادگی خود را حفظ کرده تا بتوانیم در همه عرصه ها به آسیب دیدگان و نیازمندان کمک کنیم.

کرونا آمد تا افراد مشهور جامعه همچون هنرمندان؛ ورزشکاران؛ اساتید رشته های مختلف و همه تاثیرگذاران ؛ نقش خود را به خوبی در جامعه ایفا کنند تا تحمل این بلای عظیم و فتنه بزرگ برای همگان آسان تر شود.

کرونا آمد تا ما همواره کوچکی خود را به یاد بیاوریم و هیچ گاه خدا را فراموش نکنیم که بشر با همه پیشرفت ها و تامین همه امکانات و تجهیزات تا چه اندازه در برابر این چنین موجود ناچیزی ناتوان بوده و قادر به کنترل و رفع آن نیست.

پس همه باید هوشیار باشیم و بدانیم که هیچ‌ گرفتاری و مشکلی در جهان بدون حکمت نبوده و آزمونی برای همگان است ؛ و هنر ما این است که با درایت ؛ صبر و تحمل و کمک به هم نوعان از سختی و تلخی این مشکلات بکاهیم و با خلق صحنه های زیبا و جلوه های ویژه و مثال زدنی خاطرات ماندگاری را در صحنه تاریخ رقم بزنیم."

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کرونا در جهان کرونا در ایران کروناویروس کرونا آمد تا چه اندازه شرایط سخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۱۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون

به گزارش خبرآنلاین، آسترازنکا شرکت بزرگ تولیدکننده دارو سرانجام پس از چندسال تایید کرد که واکسن کرونای این شرکت می‌تواند عوارض جانبی لخته خون و کاهش پلاکت‌ ایجاد کند.

تسنیم در خبری نوشت: آسترازنکا ـ شرکت بزرگ تولیدکننده دارو ـ سرانجام پس از چندسال تایید کرد که واکسن کرونای این شرکت با نام تجاری کوویشیلد (Covishield) که در سطح گسترده‌ای استفاده شده، ممکن است عوارض جانبی نادر از جمله لخته خون و کاهش پلاکت‌ خون ایجاد کند.

شرکت بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا، کوویشیلد را با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخت و تولید آن در دوران همه‌گیری کرونا در مؤسسه سرم هند انجام شد. این واکسن در بیش از ۱۵۰ کشور از جمله انگلیس و هند تزریق شد.

یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد مؤثر است.

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که این واکسن ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود که می‌تواند مرگبار باشد.

تعدادی از افراد در بریتانیا یک شکایت جمعی را ثبت و اعلام کرده‌اند که این واکسن منجر به بروز مرگ و میر و صدمات شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی هستند.

در حالی که آسترازنکا ادعای افراد را رد می‌کرد، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن در موارد بسیار نادر، باعث سندرم لخته خون می‌شود که علامت اصلی ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901644

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • دلداری جالب تئو: این امتحان زندگی است، برادر!
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • ۷ سوغاتی خوشمزه زنجان که باید حتماً امتحان کنید
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون