Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه استقبال از واکسیناسیون در حد قابل قبول نیست و موجب نگرانی ما شده است، گفت: تعداد موارد واکسیناسیون به جز نوبت اول افت شدیدی داشته است؛ استقبال از دوز اول نوبت اول نیز به دلیل این است که کودکان اخیرا وارد چرخه واکسیناسیون شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر سید محمد علوی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۳۰ بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وضعیت بیماری در جهان اظهار کرد: هنوز این بیماری با مرگ و میر بالا در کشورهای صنعتی و پیشرفته وجود دارد. فعلا میزان مرگ در ایران ۲ در میلیون در روز است که تقریبا رقم پایینی است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه اکنون سوش غالب در دنیا اُمیکرون است، افزود: روند هفتگی بیماری نشان می‌دهد بسیاری از کشورها در حال پشت سر گذاشتن موج بیماری هستند. آمار و ارقام نشان می‌دهد ایران نیز در حال پشت سر گذاشتن پیک است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در ۱۹ بهمن‌ماه موارد روزانه بیماری در ایران به ۴۲۰ مورد در میلیون در روز رسید و بعد از آن سیر نزولی شده است بنابراین به نظر می‌رسد پیک با سرعت آرامی پشت سر گذاشته شود.

علوی بیان کرد: باید توجه شود هر چند سرعت گسترش و شیب ابتلا بیشتر است اما تعداد مبتلایان به بیماری از موج قبلی کمتر است.

وی گفت: آمادگی سیستم بهداشت در بیماریابی، رهگیری و مراقبت در ابتدای موج، اجرای طرح شهید سلیمانی، واکسیناسیون گسترده با پوشش حدود ۷۳ درصد، ورود کودکان زیر ۱۸ سال به چرخه واکسیناسیون، نظارت گسترده بر اجرای رعایت پروتکل‌های بهداشتی البته هر چند کامل و مورد رضایت ما نیستند، از علل کنترل موفق و بهنگام در کوتاه شدن زمان پیک تاکنون هستند.

علوی افزود: در حال حاضر ۱۴ شهر خوزستان قرمز، پنج شهر نارنجی و هشت شهر زرد هستند. البته این رنگ‌بندی‌ها نیز ابهاماتی دارند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: موارد ابتلا و بستری در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن کاهشی بوده اما موارد مرگ افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه استقبال از واکسیناسیون در حد قابل قبول نیست و موجب نگرانی ما شده است، افزود: تعداد موارد واکسیناسیون به جز نوبت اول افت شدیدی داشته است؛ استقبال از دوز اول نوبت اول نیز به دلیل این است که کودکان اخیرا وارد چرخه واکسیناسیون شده‌اند.

علوی بیان کرد: میزان مثبت شدن تست‌های PCR به ۴۴ درصد رسیده است در حالی که در هفته‌های گذشته به ۶۸ درصد هم رسیده بود بنابراین به تدریج چرخش ویروس در جامعه در حال کاهش است.

وی با بیان اینکه میزان انتقال بیماری در خانواده‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به موج قبلی بیشتر شده است، افزود: ۶۲ درصد موارد انتقال بیماری در خانواده‌ها رخ می‌دهد بنابراین باید آموزش‌های بهداشتی بیشتر به مردم ارائه شود تا از انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده جلوگیری شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: ۲۱ درصد موارد ابتلا نیز بر اثر ترددهای مکرر درون شهری و ۷ درصد موارد ابتلا نیز در مراسم عروسی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون کودکان در خوزستان حدود ۷ درصد است، گفت: چند هفته است که می‌گوییم پوشش نوبت اول واکسیناسیون در افراد بالای ۱۲ سال ۸۴ درصد است و رشد زیادی در این زمینه نداشته‌ایم.

علوی بیان کرد: میزان افت پوشش واکسیناسیون نوبت دو به یک ۱۳ تا ۱۶ درصد و در نوبت سه به دو حدود ۵۴ درصد است.

وی با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد: البته مقایسه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان در مقایسه با کشور، بهتر است اما این مساله به معنی وضعیت خوب نیست زیرا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور پایین است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات برخی شهرستان‌ها مانند لالی، شوشتر، هفتکل، کارون، اندیمشک، ماهشهر، باوی و اندیکا در حد ۲۰ تا ۳۰ درصد است و جای نگرانی دارد.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های میدانی میزان استفاده از ماسک در خوزستان ۴۳.۶ درصد است که کاهش یافته است. میزان استفاده از ماسک در حاشیه شهر ۱۰ درصد است و اگر خودمان بررسی میدانی کنیم ارقام پایین‌تر نیز خواهند بود.

علوی با اشاره به افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها بیان کرد: با این وجود باید این مراکز که گلوگاه‌های انتقال بیماری هستند، پروتکل‌های بهداشتی را به صورت صددرصد رعایت کنند. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌های برخی شهرستان‌ها مانند دشت آزادگان، شادگان، بهبهان، هندیجان و رامشیر بسیار پایین است و ادامه چنین وضعیتی در مطب‌ها قابل قبول نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به ورود سویه‌های آلفا و دلتا به کشور از طریق مرزها، گفت: با توجه به اینکه واریانت‌ها مرتب تغییر پیدا می‌کنند، کنترل مرزهای زمینی برای جلوگیری از ورود سوش جدید بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مرزهای زمینی خوزستان چندان انجام نمی‌شود؛ تنها تست انجام می‌شود و با مشخص شدن نتیجه تست تنها به فرد توصیه می‌کنند که مواظبت کند در حالی که باید موارد مثبت در مرزها قرنطینه شوند که این کار انجام نمی‌شود.

علوی گفت: با وجود اینکه از اجرای طرح شهید سلیمانی رضایت نداریم اما در کشور وضعیت خوبی داریم. دانشگاه علوم پزشکی اهواز دومین دانشگاه از نظر تست‌های سریع، سومین دانشگاه در تعداد مراقبت، دومین دانشگاه از نظر صدور تعداد اخطار و سومین دانشگاه از نظر پلمب واحدها است.  

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در موج سوم با اقدامات انجام شده در طرح شهید سلیمانی، به جای بستری ۴۱ هزار بیمار در بیمارستان‌ها ۱۷ هزار بیمار در بیمارستان‌های خوزستان بستری شدند یعنی از مراجعه ۲۴ هزار بیمار به بیمارستان و وقوع ۳ هزار و ۲۰۰ مرگ جلوگیری کردیم. در موج چهارم از این تجربه استفاده نکردیم و موارد مرگ افزایش یافت. در موج کنونی در حال انجام این اقدامات هستیم و از طولانی شدن موج جلوگیری کرده‌ایم و اگر اتفاق خاصی نیفتد، به سلامتی در حال پشت سرگذاشتن این موج هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اخبار اجتماعی خوزستان کروناویروس کرونا در ایران پیک ششم کرونا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز رعایت پروتکل های بهداشتی انتقال بیماری نوبت اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۱۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد از اطلاع رسانی تعطیلی مدارس وادارات خوزستان/همه سرکار بودند

آفتاب‌‌نیوز :

کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان ساعت حوالی هفت صبح بود که از راه‌های مختلف مثل صدا و سیما و فضای مجازی اعلام کرد که مدارس شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی و حمیدیه تعطیل اعلام شده و ادارات در این شهرستان‌ها با تأخیر ۲ ساعته آغاز می‌شود.

برای نمونه مدیریت بحران استانداری خوزستان ساعت ۷:۰۲ امروز خبر تعطیلی مدارس و تأخیر در آغاز فعالیت ادارات را روی کانال خود منتشر کرده بود و سایر نهادهای مسئول بعد از این ساعت اقدام به اطلاع رسانی کردند که این امر باعث شد دانش آموزان و کارمندان متوجه این تعطیلی نشوند.

این در حالی است که اغلب دانش آموزان بدون اطلاع از این تعطیلی به مدارس رفته بودند و دچار نوعی سردرگمی شده بودند. همچنین اغلب سرویس‌ها هم برگشته بودند و اقدام به برگرداندن دانش آموزانی که به مدرسه رفته بودند، نکردند. از سوی دیگر دانش آموزانی که به مدرسه رفته بودند به علت استنشاق گرد و خاک شدید موجود در هوا به نوعی عوارض گرد و خاک اثر خود را بر سلامتی آنها گذاشته بود.

از سوی دیگر اعلام شد که ادارات با ۲ ساعت تأخیر آغاز می‌شود که اغلب و شاید همه کارمندان وقتی خبر را شنیدید که پشت میز کار خود بودند. حتی شعب بانکی استان که باید فعالیت‌های خود را ساعت ۷:۳۰ آغاز می‌کردند نیز با نوعی سردرگمی مواجه شدند و برخی از شعب در این زمان فعال و برخی دیگر فعال نبود و مردم و مراجعه کنندگان از همه جا بی خبر نیز دچار سردرگمی پشت درهای بسته برخی شعب بانک‌های استانی شدند.

این برای اولین بار نیست که اطلاع رسانی تعطیلی ادارات و مدارس با تأخیر آغاز می‌شود و این نشان می‌دهد، فرآیند تصمیم گیری برای تعطیلی ادارات و مدارس در استان خوزستان معیوب بوده و باید در این زمینه تجدید نظر اساسی صورت گرفت؛ اینکه با این همه پیشرفت فناوری هواشناسی در جهان، هنوز امکان پیش بینی برخاستن گرد و غبار و شدت آن قابل پیش بینی نیست، قابل توجیه نیست.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • انتقاد از اطلاع رسانی تعطیلی مدارس وادارات خوزستان/همه سرکار بودند
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود