Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-29@14:30:33 GMT

مشکلات زیست‌محیطی المپیک زمستانی چین

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۵۰۰۱

مشکلات زیست‌محیطی المپیک زمستانی چین

بازی‌های المپیک زمستانی 2022 این هفته در چین به پایان می‌رسد. این بازی‌ها تا اینجا با حجم انبوهی از جنجال همراه بوده؛ از تحریم‌های دیپلماتیک به خاطر نگرانی‌های حقوق بشر گرفته تا شکایت از یک ورزشکار تایوانی که یونیفرمی به تن داشت که روی آن «چین» نوشته شده بود.

یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در مورد المپیک‌ها، تاثیرات زیست‌محیطی بازی‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پکن، تا امروز، اولین شهری است که میزبان بازی‌های المپیک تابستانی و زمستانی بوده، اما این بدان‌معنا نیست که این شهر بعد از این هم برای میزبانی بازی‌های المپیک زمستانی مناسب باشد.

به ادعای کمیته سازمان‌دهی بازی‌ها، این بازی‌ها سبزترین بازی‌هایی است که تاکنون در جهان برگزار شده است. 26 مکان برگزاری بازی‌ها، ازجمله مکان‌های تمرین، همگی کاملاً با انرژی‌های تجدیدپذیر کار می‌کنند. با این حال، در پشت صحنه بازی‌های زمستانی دوستدار محیط زیست، حقایق ناخوشایندی در مورد تاثیرات آب و هوایی آنها نهفته که به نظر می‌رسد با ادعاهای برگزارکنندگان این مسابقات در تضاد باشد.

بزرگ‌ترین مسئله‌ای که باعث ایجاد اختلاف در مورد تاثیرات زیست‌محیطی بازی‌های المپیک شده، حجم عظیم برف مصنوعی است که برای حمایت از این رویداد تهیه شده است. در مرکز ملی اسکی آلپاین در یانگینگ بین ژانویه تا ماه مارس سال گذشته فقط 2 سانتیمتر برف باریده است. با این حال، این مرکز، به عنوان محل برگزاری اسکی اسلالوم و اسکی سرعت تعیین شد. در محل برگزاری مسابقات اسکی صحرایی، پرش اسکی و اسنوبورد واقع در ژانگ‌ژیاکو نیز بارش برف اندک است؛ واقعیتی که سال 2015 و زمانی که که چین پیشنهادش برای میزبانی بازی‌ها را ارائه کرد نیز مورد توجه کمیته بین‌المللی المپیک قرار گرفت.

در مجموع در این بازی‌ها برای ایجاد 1.2 میلیون متر مکعب برف مصنوعی از 49 میلیون گالن آب، 130 دستگاه برف مولد با فن قوی و 300 تفنگ برف‌ساز استفاده شده است. در یانگینگ از 200 گلوله برفی بزرگ که توسط لوله‌هایی به یک مخزن متصل شده بودند، برای شلیک برف مصنوعی استفاده شد. شمال چین، به‌ویژه پکن، سال‌هاست که با کمبود آب مواجه است. این کشور اگرچه 20 درصد جمعیت جهان را در خود جای داده، اما تنها 6 درصد از منابع آب شیرین دنیا را در اختیار دارد. اغلب منابع آب زیرزمینی در جنوب چین یافت می‌شوند نه در شمال این کشور. مشکل زمانی نمود پیدا می‌کند که متوجه شویم محل برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در شمال چین واقع شده است.

ماشین‌های سازنده برف مصنوعی در حال کار در خارج از دهکده‌ المپیک ژانگ‌ژیاکو

همچنین نگرانی‌هایی نیز درمورد مکان برگزاری برخی از رشته‌های المپیکی، به ویژه اسکی آلپاین، وجود دارد. در سال 1985، منطقه سونگ‌شان به منظور محافظت از جنگل‌های آن به عنوان منطقه ملی اعلام شد. با این حال، هنگامی که چین پیشنهادش برای المپیک را ارائه داد، مقامات دولتی مرزهای این حفاظت‌گاه را برای ساخت منطقه‌ای به‌عنوان محل برگزاری رشته‌های مختلف در بازی‌های المپیک زمستانی، تغییر دادند. پیش از این ورود به منطقه مرکزی حفاظت‌گاه بدون کسب مجوز از دولت، غیرقانونی بود.

نادیده گرفتن قوانین، به منظور ساخت یک پیست اسکی در کوه ژیائوهایتو که دومین کوه مرتفع پکن است نیز انجام شد. در آن زمان، بسیاری از مردم داخل و خارج از چین به دلیل تاثیر این پیست بر اکوسیستم‌های طبیعی پارک و 180 گونه جانوری موجود در آن، با ساخت آن مخالفت کردند. اما چنین انتقادی توسط کمیته بین‌المللی المپیک رد شده و ساخت پیست اسکی ادامه یافت.

مانند تمامی رویدادهای بزرگ، می‌توان از تاثیرات آب و هوایی دیگر، از جمله تعداد زیاد پروازهای بین‌المللی، تاثیرات ناشی از بیماری‌های همه‌گیر، انجام تعداد زیادی تست PCR و استفاده از ماسک که منجر به تولید مقادیر انبوهی از ضایعات و زباله خواهد شد نیز نام برد.

البته این مسائل منحصر به المپیک پکن نیست. در بازی‌های المپیک زمستانی قبلی در سئول نیز از مقادیر زیادی برف مصنوعی استفاده شده بود زیرا کمتر شهری از شرایط مناسب برای میزبانی بازی‌های زمستانی برخوردار است. تحقیقات انجام گرفته حاکی از آن است که اگر گرمایش جهانی به همین منوال ادامه یابد، تا پایان این قرن، فقط یک شهر در سرتاسر جهان می‌تواند برای میزبانی بازی‌های المپیک زمستانی مناسب باشد؛ شهر ساپورو در ژاپن.

برچسب هاالمپیک زمستانی 2022 چین برف محیط زیست مشکلات زیست‌محیطی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: المپیک زمستانی 2022 چین برف محیط زیست مشکلات زیست محیطی آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو بازی های المپیک زمستانی برای میزبانی بازی ها محل برگزاری زیست محیطی برف مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۵۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در مهاباد با اعلام این خبر از نظارت جدی بر نحوه فعالیت مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی مهاباد و روند اجرای آیین نامه کاهش تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی خبر داد.

سعید شهند افزود: جلب مشارکت های مردمی، همکاری جوامع محلی و فرهنگ سازی ها در رسیدن این تالاب ها به وضعیت مناسب زیست محیطی تاثیرگذار بوده است.

او اضافه کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته و همکاری مناسب آب منطقه ای استان و حمایت های ستاد احیای دریاچه ارومیه، تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی، پارسال و امسال، صد در صد آبگیری شده اند و وضعیت زیست محیطی مناسبی دارند.

شهند تصریح کرد: دستورالعمل مدیریت زیست محیطی غارآبی سهولان هم تدوین و درآن، نقش دهیاری و شورای روستای سهولان برای بهره برداری گردشگری برجسته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همچنین گفت: براساس مصوبه کارگروه غارشناسی استان، بهره برداری گردشگری اثر طبیعی ملی غار سهولان مهاباد به دهیاری و شورای روستای سهولان واگذار شده و مدیریت زیست محیطی آن هم که از طرف دانشگاه ارومیه تدوین می شود، مراحل پایانی را می گذراند.

شهند افزود: نظارت بر فعالیت تصفیه خانه شهرک های صنعتی در چارچوب استانداردهای زیست محیطی از دیگر وظایف اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی مهاباد از اواخر پارسال راه اندازی شده و در حال بهره برداری است اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست هم بر نحوه فعالیت تصفیه خانه نظارت میکند که فعالیت و خروجی آن، در چارچوب استانداردهای زیست محیطی باشد.

پویش"مسیر سبز ایران پاک" هم در زمینه فرهنگ سازی کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی و مهاباد هم اجرا شده است.

آیین نامه کاهش تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی، پارسال تدوین شد و امسال هم تکالیفی برای دستگاه های مختلف تعریف شده که بر آن نظارت می شود ولی باید سبک زندگی ها به سمتی برود که باعث کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی شود.

"مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین" شعار امسال هفته زمین پاک است که برای تحقق آن، پویش"نه به زباله" در استان و مهاباد نیز راه اندازی شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت