Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-03@14:14:08 GMT

سرماخوردگی با چاشنی کرونا

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۵۴۴۹

گسترش سویه اومیکرون در جهان، باعث شد تا شرایط پاندمی کرونا در ادامه مسیر پیش رو، با ابهاماتی همراه باشد که مهم‌ترین آن، قدرت بیماری زایی سویه جدید است. ناطقان: با جایگزینی سویه اومیکرون با دلتا، شرایط پاندمی کرونا هم دستخوش تغییر و تحول شده است. یعنی، تا وقتی دلتا بود، همه نگران درگیری ریه و مرگ و میر بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما، با آمدن سویه اومیکرون، این ذهنیت در افکار عمومی شکل گرفته که گویی کرونا تمام شده است.

همگان، اومیکرون را به اسم سرماخوردگی باور کردند، تا اینکه آمار روزانه کرونا دوباره سیر صعودی پیدا کرد و تصورات اشتباه ما از اومیکرون نمایان شد. زیرا، اومیکرون از خطرناک‌ترین ویژگی‌های سویه جدید کرونا است که به دلیل تغییرات زیاد ساختاری، قدرت حیات ویروس بیش از سویه قبلی می‌شود. همچنین، یکی دیگر از ویژگی‌های سویه اومیکرون سرعت شیوع آن است.

نوع علائم جهش اومیکرون با انواع جهش‌های قبلی کرونا تفاوتی ندارد و بنابراین شدت علائم به صورت طیفی از بی علامتی تا علائم خفیف، شدید، بستری و مرگ خواهد بود.

دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، گزارش کرده که علائم اومیکرون از دلتا خفیف‌تر است، با این حال با توجه به قدرت سرایت بیشتر اومیکرون، قاعدتاً اگر تعداد موارد ابتلاء بالا برود، تعداد موارد بستری نیز افزایش می‌یابد و تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شوند. در نهایت نیز عدم دسترسی به خدمات، منجر به افزایش موارد مرگ و میر خواهد بود. همچنین با افزایش قدرت سرایت، افراد در معرض خطر بیشتر مبتلا شده و بیماری در این افراد شدیدتر است.

مطالعات نشان می‌دهند واکسن‌های موجود علیه اومیکرون هم مؤثرند و با دریافت دوز یادآور، ایمنی بدن قوی‌تر هم می‌شود.

به گفته سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، تزریق دوز سوم واکسن کرونا تأثیر ۸۰ درصدی بر پیشگیری از ابتلاء به اومیکرون خواهد داشت.

همچنین کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بهترین و ساده‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلاء به اومیکرون حفظ تهویه مناسب و استفاده از ماسک است؛ مهم‌ترین مسئله در این زمینه که مسئولان وزارت بهداشت هم تاکید دارند این است که دوز سوم واکسن کرونا را دریافت گردد تا ایمنی بیشتری ایجاد شود.

تجربه در کشور‌های دیگر نشان داده است، با وجود روند خوب واکسیناسیون در کشور‌های اروپایی و آمریکا، اما همچنان آن‌ها درگیر موج جدید کرونا شده‌اند و از همین رو افراد بالای ۱۸ سال و کسانی که ۳ ماه از تزریق دوز دوم واکسن آن‌ها گذشته باید برای دریافت دوز سوم واکسن کرونا به مراکز درمانی وزارت بهداشت مراجعه کنند. همچنین تأثیر دوز سوم واکسن ۸۰ درصد از ابتلاء به سویه اومیکرون پیشگیری خواهد کرد و این موضوع دستاورد خوبی برای افراد است.

یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اومیکرون ۷۰ برابر سریع‌تر از سویه دلتا در نای و ریه‌ها تکثیر می‌شود. با وجودی که سرعت تکثیر اومیکرون در مقایسه با سویه دلتا ۷۰ برابر بیشتر است، اما یافته‌ها نشان می‌دهد رشد سویه جدید در بافت ریه ۱۰ برابر کُندتر است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد سویه اومیکرون باعث ابتلای افرادی شده است که پیشتر واکسن تزریق کرده یا پس از ابتلاء به کرونا بهبود یافته‌اند. همچنین سویه اومیکرون ویروس کرونا سریع‌تر از سویه دلتا در حال گسترش است و باعث ابتلای افرادی شده است که پیشتر واکسن تزریق کرده یا پس از ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند و محتمل‌تر است که افراد واکسینه شده یا بهبود یافته از کووید -۱۹ مبتلا یا مجدداً مبتلا شوند.

مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند اومیکرون ظاهراً پادتن‌های تولید شده توسط برخی واکسن‌های کووید ۱۹ را بهتر دور می‌زند، ولی دیگر اشکال ایمنی وجود دارد که ممکن است جلوی ابتلاء و بیماری را بگیرد.

نتایج یک مطالعه مقدماتی هم نشان می‌دهد که اومیکرون موجب آسیب‌های طولانی مدت تری بر قلب، کلیه‌ها، کبد و دستگاه گوارش شده و باعث بروز سپسیس (گندیدگی خون) هم می‌شود..

حمید عمادی رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی، با عنوان این مطلب که برخی از افراد حالات شدید اومیکرون را تجربه می‌کنند، گفت: این گروه کسانی هستند که واکسن دریافت نکرده‌اند. در واقع بستری و مرگ و میر واکسن‌نزده‌ها در صورت ابتلاء به شکل واضح ۹۰ درصد بیش از سایر گروه‌ها است.

وی با بیان این موضوع که پیش‌بینی آینده کرونا کار اشتباهی است، افزود: با توجه به اینکه در شاخه صعودی پیک قرار داریم، تا حدود دو هفته آینده به قله پیک ششم برسیم.

در همین حال، پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، درباره احتمال بالا رفتن مرگ و میرها، گفت: کشور ما همچنان در سیر بالارونده پیک اومیکرون قرار دارد و به قله نزدیک شده‌ایم، ولی در عین حال تا دو سه هفته آینده افزایش میزان مرگ‌های کرونایی دور از انتظار نیست.

وی درباره مدت دوره قرنطینه افراد مبتلا به اومیکرون، گفت: فرد مبتلا به اومیکرون باید حداقل ۵ روز در قرنطینه باشد و چنانچه بدون علامت شود، می‌تواند با دیگران تماس داشته باشد و پس از این مدت هم حتماً با ماسک وارد اجتماع شود.

طبرسی با اشاره به اینکه اومیکرون در مقایسه با سایر سویه‌های کرونا بیشتر کودکان را درگیر می‌کند، اظهار کرد: واکسیناسیون نشدن در برابر کرونا یکی از مهم‌ترین علت‌های ابتلای کودکان به اومیکرون است.

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سویه اومیکرون دوز سوم واکسن وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۵۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد

بنا بر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

در همین راستا، وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشور‌هایی که زائران آنها عازم به سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند و در وسایل همراه خود قرار دهند، علاوه بر این که در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس