Web Analytics Made Easy - Statcounter

 کارون ، زهره ، کرخه ، جراحی و دز ، رودخانه‌هایی که رفاقتی دیرینه با جلگه خوزستان دارند و با عبورشان پیام آبادانی را به جای جای جلگه می‌رسانند.

تا هنگامی که ساکنان جلگه ، خود را جرئی از طبیعت می‌دانستند ، رودخانه ، سخاوتمندانه دَم حیات بخش خود را می‌بخشید.

اما همنشینان رودخانه ، خیال دیگری در سر پروراندند و جز تصویر خود بازتاب دیگری در رود ندیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی سر راهش ایستاده و معطلش کرده اند یا نشانی دلخواهشان را به او داده اند و رودخانه تا به خودش آمد خود را آنجایی یافت که انسان می‌خواست.

آدمی ، رودخانه را بسیار دورتر از بستر همیشگی خود بُرد.

رودخانه با همه دخالت‌های بشری ، با هر سختی که هست عبور می‌کند ، اما دیگر  ، خبری از رودخانه پیشین نخواهد بود.

یک سوم آب‌های جاری کشور در خوزستان

خوزستان حدود ۵ هزار کیلومتر رودخانه اصلی، ۱۱ هزار کیلومتر، رودخانه فرعی و حدود ۲۰ هزار کیلومتر آبراهه دارد.

ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا حفاظت از بستر و حریم رودخانه‌ها مهم است؟

در پاسخ باید گفت: هر تغییرو تجاوزی در پهنه رودخانه‌ها رخ دهد، تاثیر خود را در رژیم جریان آب نشان می‌دهد.

هر سازه‌ای در بستر رودخانه ایجاد شود ، باعث کوچک شدن بستر طبیعی رودخانه ، رسوب گذاری ، تغییر رژیم جریان و تغییر شکل جریان ، می‌شود.

از جنبه تخصصی و به لحاظ مهندسی رودخانه ، تجاوز به بستر رودخانه ، ریسک وقوع  سیلاب را افزایش می‌دهد و  سیلاب را به نقاطی هدایت می‌کند که در گذشته مورد هدف رودخانه نبوده است ؛ بنابراین حفاظت از بستر و حریم رودخانه‌ها به طور مستقیم در مدیریت سیلاب، موثر است.

از سویی دیگرتجاوز به بستر رودخانه باعث می‌شود مدیریت مخازن سدها ، از دست بخش بهره بردار سدها خارج شود و کنترل ذخیره پشت سدها با اختلال روبه رو شود.

اگر در بستر طبیعی رودخانه‌ها سازه‌ای ایجاد شود و پهنه طبیعی رودخانه را تغییر دهد ، در صورت وقوع سیلاب ، ممکن است حتی تاسیساتی که در خارج از محیط پهنه بندی سیلاب ایجاد شده اند دچار آبگرفتگی شوند .

همچنین ساخت و ساز در بستر فعال رودخانه‌ها عامل رسوب گذاری در نقاطی است که مانعی جلوی جریان آب را می‌گیرد.

رسوب گذاری رودخانه ، سبب کاهش ظرفیت آبگذری رودخانه‌ها ، پخش سیلاب و هدایت جریان آب به سمت تاسیسات خارج از بستر سیلابی می‌شود.

تجربه فراموش نشدنی سیل ۹۸

بر اساس اعلام سازمان آب و برق خوزستان ۲۴۵ روستای خوزستان در بستر سیلابی رودخانه‌ها قرار گرفته اند.

در سیلاب ۹۸ ، از تعداد ۱۲۰ روستای در مسیر سیلاب، تعداد ۷۶ روستا دچار آبگرفتگی شدند و وضعیت ۳۲ روستا نیز بحرانی شد.

روستاهایی که اغلب در بستر رودخانه کرخه قرار گرفته بودند.

بر اساس مطالعات سازمان آب و برق خوزستان ، تاب آوری رودخانه کرخه در مقابل سیلاب پیش از ساخت و سازها در حریم رودخانه حدود ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه بود.

بارگزاری‌ها در بستر رودخانه کرخه باعث شد در جریان سیل ۹۸ تاب آوری رودخانه کاهش معنا داری پیدا کند.

کاهش تاب آوری رودخانه در آن مقطع مشکل دیگری را نیز ایجاد کرد و باعث شد مخازن سدهای بالادست به موقع تخلیه نشوند و روستاها دچار آبگرفتگی شوند.

اما چه عواملی تاب آوری رودخانه در مقابل سیلاب‌های محتمل را کاهش داده است؟ در اثر دخالت‌های بشر مرفولوژی (ریخت رودخانه) در طول زمان تغییرپیدا کرده است.

سوال بعدی که مطرح می‌شود این است که تغییر ریخت رودخانه ، چگونه به وجود آمده است؟ ساخت و سازهای بدون مجوز در بستر رودخانه‌ها ، ساخت جاده ، احداث کانال ، ایجاد مزارع کشاورزی ، سکونت روستائیان در بستر رودخانه همگی از عواملی هستند که ریخت رودخانه را تغییر می‌دهند و از میزان تاب آوری رودخانه کم می‌کنند .

در سیل ۹۸ علاوه بر تخریب روستاها و زمین‌های کشاورزی، جاده‌ها و مسیرهای دسترسی هم تحت تاثیر قرار گرفتند و شاهد بودیم که جاده ترانزیتی و مهم جاده اهواز – اندیمشک ۳ روز به زیر آب رفته بود و امکان تردد وجود نداشت.

خسارت‌های پنهانی مثل آبشویی و فرسایش آبی را نیز نباید فراموش کرد.

کد خبر 1604708

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۵۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: ایجاد بنا و تاسیسات، خاکبرداری و خاکریزی، گود برداری، پی کنی، دیوارکشی، فنس کشی، استقرار کانکس و آلاچیق، سوزاندن بقایا، قطع و ریشه کنی و خشک کردن باغات، احداث پارک و فضای سبز، استخر ذخیره آب و محوطه سازی از جمله موارد تغییر کاربری محسوب می شود و با متخلفان در این زمینه برخورد می شود.

 

علی مبارکی افزود: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، ماموران جهاد کشاورزی موظفند با حضور نماینده دادسرا راساً نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده کنند.

 

رئیس اداره امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور هم گفت: ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی و باغی جاده بوژان در محدوده روستاهای حمیدآباد، تحت منظر و حصار بوژان قلع و قمع شد.

 

جهانداری با بیان اینکه عمده اجرای حکم قلع و قمع مربوط به زمین هایی بود که اطراف آن دیوارکشی شده بود، ابراز کرد: با توجه به اینکه اجرای دیوار مانع از دید کارشناسان شده بود و افراد در داخل زمین ها مشغول ویلا سازی شده بودند، تمامی این دیوار کشی ها تخریب شد.

 

وی بیان داشت: این اقدام قانونی منجر به قلع و قمع ۱۰ مورد دیوارکشی به مساحت ۵۶۰ مترمربع، یک استخر به مساحت ۵۰ متر مربع و معدوم سازی یک مورد تابلو مربوط به جاده سازی و قطعه بندی شد و ۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی آزادسازی شد.

 

جهانداری از مردم خواست: هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌ های کشاورزی را از طریق سامانه ۱۳۱ گزارش کنند.

 

دیگر خبرها

  • پاسکاری ساخت سیل بند منجر به ورود سیلاب به داخل شهر سبزوار شد
  • جاری شدن سیل در بیش از ۴۰ نقطه در بستر رودخانه‌های شهرستان بردسکن
  • مقابله با ساخت و سازهای غیراصولی و ناایمن در کرمانشاه
  • اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد
  • سد بزرگ ایران پر شد | هشدار مهم : از رودخانه فاصله بگیرید
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
  • احتمال افزایش خروجی سد دز
  • ترمیم راه‌های روستایی در کرمان با شروع بارش باران + فیلم
  • قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور