Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار سبزوار در فهرست‌های جداگانه‌ای بخشی از اطلاعات مالی این نهاد را افشا کرده که می‌توان با استفاده از این اطلاعات، عملکرد مالی آن را تحلیل کرد؛ اما این اولین گام برای شفافیت است.

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * شهردار جوان کرمان، سنت حسنه‌ای را پایه گذاشت. بخشی از وبسایت شهرداری را به افشای میزان حقوق کارکنان خود اختصاص داد و به طور دقیق اعلام کرد که هریک از کارکنان و در هر سمت و رده کاری، چه مقدار حقوق دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این سنت حسنه را برخی دیگر شهرداران نیز دنبال کردند؛ مثل شهردار سبزوار که سامانه‌ای با عنوان «سامانه جامع شفافیت شهرداری سبزوار» روی وبسایت شهرداری قرار داده و در آن لیست زبانه‌هایی مانند لیست پرسنل شهرداری، لیست پرسنل شرکتی، لیست شورای مدیران، سامانه جامع امور قرارداد‌ها و لیست شفاف املاک و مستغلات قرار داده شده است. هرچند واژه مستغلات با غلط املایی در این سامانه نوشته شده، اما در آن املاک متعلق به شهرداری با سرشناسه‌هایی مانند نوع ملک، نوع کاربری و نوع بهره برداری اعلام شده است.

 

افشای اطلاعات املاک در شهرداری سبزوار

در این فایل می‌توانید لیست املاک شهرداری سبزوار را ببینید. بیش از ۱۰۰ مورد در این فهرست قرار داده شده که کاربری برخی از این املاک بدون کاربری ذکر شده است. طبق این جدول همه این املاک در سبزوار ثبت شده اند؛ هم داخل این شهر و هم حاشیه‌های آن. اما تعداد املاکی که بدون کاربری روی زمین مانده اند، قابل توجه است؛ حدود ۷۰ ملک که بیشتر آن‌ها در سطح شهر سبزوار پراکنده اند. یکی از این اراضی هم در شهرک صنعتی سبزوار واقع شده است. یعنی حدود ۷۰ درصد از املاک شهرداری در سبزوار و اطراف آن، بدون کاربری رها شده است. اراضی سنگ سفید هم با اینکه کاربری کشاورزی دارند، با کاربری مسکونی درحال استفاده هستند.

 

مساحت این املاک در سامانه شهرداری سبزوار مشخص نیست، اما براساس شناسه ملک و کدپستی که از ملک در این سامانه مشخص شده، احتمالا با جستجو در املاک این شهرستان، به اطلاعات دقیق تری از آن دست یافت.


قراردادهای ریالی یا تومانی؟

شهرداری سبزوار همچنین فهرستی از قرارداد‌های این نهاد و مراکز وابسته و مبلغ این قراردادها، طرف قرارداد و نوع آن را مشخص کرده است. در این فهرست قرارداد‌های امسال و نیمه دوم سال گذشته شهرداری منتشر شده و شامل ۸۵ قرارداد می‌شود. بیشترین مبلغ هم مربوط به قرارداد با شرکت حامد سبزوار به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد است که طی آن باید امور خدماتی به صورت حجمی مانند امور دفتری، توزیع فیش، رفع سد معبر و ... انجام شود. البته اینکه این مبالغ به ریال است یا تومان در این سامانه مشخص نشده، اما از بقیه حساب و کتاب‌های این فهرست می‌توان حدس که مبالغ به تومان باشد.

 

فهرست قرارداد‌های شهرداری سبزوار در این فایل قابل دسترسی است و می‌توان با بررسی آن به تحلیل‌های بیشتری رسید. مثلا به نظر می‌رسد که شهرداری سبزوار تنها ۴ قرارداد بیشتر از ۱۰ میلیارد دارد؛ نحوه پرداخت محکوم به پرونده ۹۷۰۶۰۱ حقوقی سوم به مبلغ بیش الز ۱۳ میلیارد تومان (یا ریال) به حساب وحید اکبری، وکیل دادگستری است. قرارداد دیگر مربوط به سازمان مدیریت پسماند که باید زباله‌های جمع آوری شده روزانه را به سایت دفن زباله منتقل کند. این قرارداد طرف دیگری ندارد و به نظر می‌رسد سازمان مدیریت پسماند برای این منظور ۱۴ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان (یا ریال) را دریافت می‌کند.

 

شهرداری سبزوار در قرارداد دیگری ۲۰ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان (یا ریال) با هادی اعیانی مقدم منعقد کرده برای بارگیری روزانه ۱۵۰ تن زباله و انتقال به سایت دفن آن‌ها در اراضی نخبر. سه قرارداد دیگر هم هست که ارزشی بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان (یا ریال) دارند که در این فایل قابل مشاهده است.

 

فهرست کارکنان شهرداری سبزوار نیز در این سامانه موجود است، اما اطلاعات خاصی که قابل تحلیل مالی باشد، در این فهرست وجود ندارد. شهردار سبزوار وعده داده که در گام بعدی، مقدار حقوق کارکنان را هم افشار می‌کند. شاید در فروردین سال ۱۴۰۱. در فهرست شورای مدیران هم فقط نام شهردار و دو معاونش به چشم می‌خورد.

 

اما و اگرهای شفافیت شهرداری سبزوار

موسی رجب زاده، شهردار سبزوار در آذرماه با حکم وزیر کشور کلیددار این شهر شد. قبلا هم معاونت امور عمرانی فرمانداری سبزوار را به عهده داشته، سمت مدیریتی در بنیاد مسکن سبزوار و خراسان رضوی داشته و یکی از مدیران موثر در بازسازی منازل مردم زلزله زده بم، کرمانشاه، بروجرد و سرپل ذهاب بوده و حالا چهل و دومین شهردار آن است. او در مراسمی که برای رونمایی از این سامانه برگزار شد، گفته بود که هزینه تمام شده برای اجرای این سامانه، ۴۰ میلیون تومان بوده که کارکنان شهرداری به صورت جهادی روی آن کار کرده اند.

 

اقدام شهرداری سبزوار قابل تقدیر است؛ همین مقدار اطلاعات هم قبلا به سختی از سوی نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی و نیمه دولتی افشا می‌شد. اما نکته این است که این همه شفافیت نیست و اینکه معنی شفافیت صرفا به افشای برخی اطلاعات ختم نمی‌شود. شفافیت مالی را می‌توان بیش از افشای اطلاعات، قابل مشاهده کردن روند انعقاد قرارداد‌ها و اجازه دسترسی به حساب‌های مالی شهرداری است.

 

شهرداری ها، چون نهادی دولتی محسوب نمی‌شوند، با اینکه بخشی از بودجه خود را از دولت تأمین می‌کنند، اما هیچ نهاد نظارتی بر عملکرد آنان نظارت ندارد. نهاد‌هایی مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور و ... نظارت مستقیم بر عملکرد مالی شهرداری‌ها ندارند. شهرداری سبزوار در طرح شفافیت خود، در قالب فایل اطلاعاتی را ارائه داده که قابل راستی آزمایی نیست. در واقع آنچه در شهرداری سبزوار، کرمان و یزد و حتی پیشتر در شهرداری مشهد رخ داده، خوب است، اما هنوز راه زیادی تا اجرای شفافیت واقعی و اداره شهر در اتاق شیشه ای، راه زیادی مانده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شفافیت شهرداری ها شهرداری سبزوار افشای اطلاعات مالی شهرداری سبزوار شهردار سبزوار بدون کاربری قرارداد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۵۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای جذب سرمایه گذار برای ساخت شهربازی در بوستان جوان قم

سیدرضا حسینی،مدیر منطقه دو شهرداری قم با بیان اینکه ۲ پروژه در منطقه در سال ۱۴۰۳ برای سرمایه‌گذاری معرفی‌شده که یکی بوستان جوان است، اظهار کرد: بحث شهربازی این بوستان با توجه به ظرفیت‌های جغرافیایی بوستان و دریاچه آن به مساحت ۱۷۰۰۰ متر مطرح است تا به مرحله‌ای برسد که علاوه بر شهروندان، زائران و مسافران هم بتوانند استفاده کنند.

 وی در خصوص وضعیت بوستان جوان افزود: بوستان جوان یک پروژه عظیم در سطح منطقه ۲ است و ظرفیت‌های بسیاری در این بوستان در صورت وجود نگاه ویژه وجود دارد.

 مدیر منطقه دو شهرداری قم با اشاره به اقداماتی که برای بهسازی بوستان جوان انجام‌شده است، گفت: سال گذشته فقط برای روشنایی بوستان یک قرارداد ۹ میلیارد تومانی داشتیم که شروع شد و امسال هم ۱۰ میلیارد برای تکمیل روشنایی و توسعه بوستان جوان در دست اقدام است. 

حسینی با بیان اینکه وجود کاربری‌های ناسازگار یکی از مشکلات اساسی این بوستان است، اظهار کرد: برای این موضوع مصوبه سفر ریاست جمهوری را داریم که باید ۲۲ هکتار از اراضی اطراف بوستان که کاربری‌های نامتجانسی مانند دامداری و مرغداری دارند، تملک شوند. 

وی ادامه داد: ما پیگیر هستیم که تملک‌های موردنیاز این منطقه از محل زمین‌های راه و شهرسازی را به نتیجه برسانیم تا کاربری‌های نامناسب این بوستان جمع‌آوری شود تا این بوستان کارکرد واقعی خودش را پیدا کند.

 مدیر منطقه دو شهرداری قم گفت: راه دسترسی بوستان جوان هم راه مناسبی است و لازم است یک نگاه ویژه از سمت مدیریت استان به این بوستان شود، چراکه یک ظرفیت خوبی هم برای شهروندان و هم مسافران و زائران است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی به شرط ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان
  • شفافیت در سند تحول و تعالی قوه قضاییه
  • کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در شهر تهران
  • تلاش برای جذب سرمایه گذار برای ساخت شهربازی در بوستان جوان قم
  • امضای قرارداد فشار افزایی با ابهامات باقی مانده
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است
  • خرداد ماه امسال اولین قرارداد خریدو فروش در سامانه خودنویس رونمایی می‌شود