Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

قاسم محمدی سخنگوی جمعیت آبادگران ایران اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه احزاب به عنوان رکنی از ارکان دموکراسی در سایه قوانین کشور بعد از هر انتخابات –چه برنده باشند یا بازنده- باید بتوانند بدنه حزبی خود را بازسازی کرده و به فعالیت‌های تشکل خود جان تازه‌ای بدهند، اظهار کرد: حزبی موفق است که همواره نیروهایش از پایین به سمت بالا در حرکت باشند و سالها در یک حالت و با یک تیم قدیمی درجا نزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: احزاب در فضای بعد از هر انتخابات باید نظرات مردم و اصناف مختلف را جمع‌آوری، بررسی و تحلیل داده کنند و برای پیداکردن راه حل، آن مطالبه را در اختیار کارگروه‌ها، کمیته‌ها و دفاتر تخصصی خود قرار دهند. احزاب بر حسب ضروت‌ها و تقاضاها و نیازهای اجتماعی در چارچوبی که نظام سیاسی، قانون اساسی و تکالیف حزبی اجازه می‌دهند، گام به گام پیش می‌رود و به عنوان واسطه بین مردم و نظام سیاسی عمل می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما فقط عنوان حزب را یدک می‌کشیم، گفت: اینکه احزاب بتوانند به عنوان رکن دموکراسی اقدامات ذکر شده را انجام دهند، جای تردید است که حداقل در کوتاه مدت چنین فضایی را به دست بیاورند. آنچه ما به عنوان کارکردهای متعارف حزب در دنیا می‌شناسیم قاعدتا احزاب باید حوزه‌های تخصصی مختلف و  متنوعی را شکل داده و کادرهای مرتبط با آن را شکل بدهند چراکه به نوعی کمیته‌های تخصصی احزاب نظرات متنوع و متکثر جامعه را نمایندگی می‌کنند.

محمدی با اشاره به اینکه کار جدی در ایجاد کمیته‌های تخصصی در احزاب ایران نشده است، بیان کرد: احزاب ما در این حوزه هم ضعف عمده دارند، هر از گاهی بر حسب نسیم‌های موسمی سیاسی، وضعی و آلارم‌های اجتماعی که ناشی از انتخابات است عده‌ای معطوف به این وضعیت می شوند و البته اکثراً قائم به فرد و در قالب جبهه‌ها، انجمن‌ها، جمعیت‌ها و ائتلاف‌هایی به سراغ افکار عمومی می‌روند اما این کنش‌های فصلی و موسمی به حدی تکرار شده که حزب بعد از انتخابات عملا ماموریت خود را پایان یافته تلقی می‌کند و چون برای منتخبان مورد حمایت حزب برنده مکانیسم عیارسنجی عملکرد و پاسخگویی وجود ندارد، به مرور مردم را دلزده می‌کنند و این همان آسیب و مرضی است که احزاب ما امروز به آن مبتلا هستند.

 مدیریت حزبی کشور دچار مشکل است

نماینده پیشین مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی می‌گویند بخش مربوط به احزاب قانون اساسی باید اصلاح شود،اما من چنین اعتقادی ندارم. در حال حاضر زود است سراغ قانون اساسی برویم چون هنوز در پایین دست، احکام و قوانین موضوعی احزاب را حل نکردیم. امروز علاوه بر خلأهای قانونی مربوط به احزاب، در حزب‌داری هم دچار مشکل هستیم.
 

نیاز به یک انقلاب حزبی داریم

محمدی ادامه داد: به نظرم برای ایجاد جامعه‌ای عملگرا و زنده برای شریک شدن مردم در کارزارهای مهم سیاسی بعد از چهل و سه سال که از انقلاب می‌گذرد، نیاز به یک انقلاب حزبی داریم و لازم است احزاب از نظر شکلی و محتوایی بعد از ۴۳ سال پوست اندازی کنند، چون در تشکیل دولت، مجلس و دیگر نهادهای انتخابی واقعا جای احزاب خالی است و جا دارد در مورد ارتباط یافتن قانون احزاب با قانون انتخابات یک فکر اساسی و تجدیدنظر جدی شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های حزب آبادگران مبتنی بر برنامه‌محوری، ارائه برنامه، آموزش‌های باز و جامعه محور و کمک روند آشنائی جامعه با فلسفه تحزب و کارکرد ذاتی حزب در مسیر درستی قرار دارد، اظهار کرد: جمعیت آبادگران جوان مجامع عادی و فوق‌العاده خود را به صورت مرتب برگزار می‌کند. این حزب در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، محیط زیستی، بین‌الملل و تا حدودی مباحث اقتصادی کمیته‌های فعال دارد که در این کمیته‌ها مجموعه‌ای مرکب از جوانان، بانوان و افراد مجرب و البته متخصص و دانش‌آموختگان دانشگاه پیرامون حوزه تخصصی خود در جلساتی برنامه‌ریزی شده بحث، تبادل نظر و نهایتا اقدام به جمع آوری و فایل کردن تصمیمات و تحقیقات خود می‌کنند و بخشی از نتایج جلسات تخصصی کمیته‌های حزب آبادگران جوان در اختیار سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و مراکز مربوطه و کلا دولت مستقر قرار می‌گیرد.

هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند مانع فعالیت‌های حزبی ما شود

نماینده پیشین مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ادامه‌دار شدن شیوع ویروس کرونا، حزب آبادگران جوان در بسترهای آنلاین به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه در قالب کمیته‌های مختلف از یک سو و جلسات شورای مرکزی از سوی دیگر فعال است و هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند مانع فعالیت‌های حزبی ما شود. حزبی که دارای مرامنانه، منشور و مانیفست است باید به سمتی برود که هم کارکرد حزبی را به صورت اکتیو حفظ کند و هم در جهت نفع ملی که سطحی از آن در زنده ماندن کنش‌های سازمان یافته حزبی تبلور می‌یابد حرکت کند. معتقدم ما یعنی افراد و احزاب وظیفه داریم برای بالندگی و توسعه همه جانبه ایران و نظام جمهوری اسلامی تمام اهتمام خود را به کار گیریم.  

وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها هم باید قابلیت نقدپذیری توسط احزاب بازنده (دولت‌های در سایه) را داشته باشند و اینکه اولا  شرایط را برای فعالیت حزب یا احزاب رقیب تسهیل کند و دوم، مشورت‌ها، راهکارها و برنامه‌هایی که احزاب در ارکان و کارگروه‌های تخصصی خود چکش‌کاری و پخته کرده‌اند را با روی فراخ و رغبت تا حدی که ممکن است، به کار ببندند. همچنین دولت‌های مستقر این نگاه را نسبت به مطبوعات منتقد رقیب تعمیم دهند و رسانه‌ها هم باید نقدشان منصفانه و به وقتش هم نقاط قوت و توفیقات دولت مستقر را پررنگ کنند. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۶۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیتر استانو روز جمعه در نشست با خبرنگاران در بروکسل گفت: من فقط می‌توانم آنچه را که بارها اعلام کرده‌ایم تکرار کنم. سپاه پاسداران و اعضای آن تمام توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز درباره (موانع) شناسایی این سازمان به‌عنوان نهاد تروریستی توضیح داده است.

وی عنوان کرد که نام سپاه پاسداران زمانی ممکن است در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اضافه شود که یک دادگاه اروپایی تصمیم مرتبطی را در این زمینه اتخاذ کند. اتفاقی که به گفته این مقام اروپایی تاکنون رخ نداده است.

بحث افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی ایران، به فهرست سازمان‌های تروریستی، در مقطعی از ناآرامی‌های آذر ۱۴۰۱، به سوژه رسانه‌های غربی تبدیل شد. این طرح غیرقانونی به‌واسطه تحرکات گروه‌های ضد انقلاب و حمایت لابی رژیم صهیونیستی به محافل سیاسی هم راه‌پیدا کرد اما با شکست مواجه شد.

در انگلیس مقام‌های این کشور اعلام کردند که چنین اقدامی به مصلحت روابط دیپلماتیک دو کشور نیست و تمایلی به تشدید روابط با ایران ندارند. بر اساس گزارش‌ها دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم به تازگی در سفر به سرزمین‌های اشغالی آب پاکی را روی دوست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ریخت و اعلام کرد که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی شناسایی نخواهد کرد.

در اروپا هم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرده است که چنین اقدامی بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست. جوسپ بورل هفته پیش در نشست با خبرنگاران گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

به گزارش آنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وی به آن دسته از مقام‌های اروپایی که خواستار شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی هستند گفت: آنها باید به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشته شود و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیردوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرار بیش از ۱۰۰ زندانی در نیجریه
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • جان‌باختن یک نفر در حادثه سقوط به دره در دزپارت
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • رقابت ساره جوانمردی با ستارگان مطرح پاراتیراندازی جهان