Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@13:03:45 GMT

دانش‌بنیان‌ها در پازل رفع تحریم‌ها

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۶۳۳۰

جعفر قادری نوشت: مشخص است که حتی در صورت رفع فشار‌های خارجی و برطرف شدن تحریم‌ها، هیچ کشور صاحب فن و صاحب نامی برای بومی کردن صنعت و رشد ما پیش‌قدم نخواهد شد، مگر اینکه از طریق به حداکثر رساندن تولید با سرمایه‌های داخلی و بومی، خودمان به فکر حل مشکلات و سرعت بخشیدن به چرخه تولید باشیم.

خبرگزاری میزان - روزنامه حمایت نوشت: ورود انقلاب اسلامی به دهه پنجم با اقتضائات و بایسته‌های خاصی همراه بود که در رأس آن‌ها تجهیز کشور برای خنثی‌سازی تحریم‌ها قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نیم دهه گذشته پس از یاس و ناامیدی دشمن از کارآمدی روش‌های دیگر برای تغییر محاسبات نظام، فشار‌های اقتصادی در صدر اولویت‌های آمریکا قرار گرفت و امروز به اولین حربه علیه کلیت نظام بدل شده است.

تحریم‌های کاخ سفید و متحدانش در اروپا و منطقه پس از بررسی‌های گسترده در خصوص پاشنه آشیل اقتصادی کشورمان به مرحله اجرا در آمده و هر جا که توانستند این فشار را به حداکثر رساندند. تلاش برای به صفر رساندن فروش نفت ایران و ایجاد نارضایتی‌های عمومی پس از اعمال تحریم‌های گسترده، یک قلم از خباثت دشمن را نشان می‌دهد که سعی داشت و دارد تا از این طریق، مردم را در برابر حاکمیت قرار دهد.

این در حالی است که هر جا ابتکار عمل را به دست گرفتیم و توانمندی خود را در موضوعات مختلف افزایش دادیم، حریف نتوانست به اغراض خود دست یابد و در برابر هوشمندی ایران، دست از پا درازتر ناکام ماند. از این منظر باید گفت که تحریم‌ها حتی توانسته‌اند تهدید را به فرصت تبدیل کنند و اگر این محدودیت‌ها نبود، شاید به فکر رفع آن‌ها و چاره‌جویی برای تحکیم پایه‌های اقتصاد نمی‌افتادیم.

برای عبور از گردنه‌های اقتصادی، ساده‌ترین و در عین حال نامطمئن‌ترین روش، رفع تحریم‌هاست. ساده ازاین‌جهت که چنانچه محدودیت‌ها رفع شوند، گشایش‌هایی سطحی ایجادشده و برخی را به این شبهه دچار می‌سازد که وقتی می‌توان با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی به پیشرفت اقتصادی دست یافت، چرا باید به تولید داخل اصرار کرد! نامطمئن نیز به این سبب که رفع موانع اقتصادی و تسهیل ساز و کار‌های آن، خارج از اراده کشور و در دست دیگران است. بنابراین، گشایش‌هایی که به‌ظاهر بر اثر رفع تحریم‌ها ایجاد می‌شوند، حالت تسکین‌دهنده دارند و به این جهت قابل اعتنا نیستند.

این بدان مفهوم نیست که نباید موضوع رفع تحریم‌ها را پیگیری کنیم. نکته اینجاست که اولویت‌ها و سرفصل‌های اقتصادی کشور در موضوع اقتصاد مشخص است و نباید رفع تحریم به مسئله شماره یک کشور - همچنان که در گذشته مطرح بود- تبدیل شود.

از طرفی، برخی در دولت‌های گذشته با گرفتن انگشت اتهام به‌سوی محدودیت‌های اقتصادی تلاش می‌کردند ضعف‌های مدیریتی، بی‌تدبیری‌ها و کم‌کاری‌های خود را فرافکنی کرده و پوشش دهند. تحریم‌ها بنابر ارزیابی‌های کارشناسی، سهم کمتری نسبت به ناکارآمدی‌ها و بی‌توجهی‌ها نسبت به مسئله تولید را در مسائل اقتصادی به خود اختصاص داده‌اند.

با این وصف، اولین پیش‌نیاز بهبود اوضاع، دور شدن از شرطی کردن اقتصاد و گره زدن معیشت مردم به تحولات خارجی است که نمود عینی آن، مذاکرات وین است. دولت هوشمندانه کوشیده حواشی و تبلیغات رسانه‌ای غرب بر معیشت مردم تأثیری نداشته باشد و آن را به‌صورت یک فرآیند مجزا در کنار سایر تعاملات بین‌المللی پیگیری کند.

راهکار اصلی برای مقابله با فشار‌های اقتصادی همان است که رهبر معظم انقلاب در خصوص خنثی‌سازی تحریم‌ها بار‌ها بیان کرده‌اند. تردیدی نیست که باید در حوزه‌هایی که دشمن از آن نواحی تحریم‌های سنگین‌تر و شدیدتر را اعمال کرده، با استفاده از نیرو‌های متخصص داخلی و ظرفیت‌های بومی، توانمندی‌های خود را تقویت کنیم و مسئله تولید را کاملاً جدی بگیریم. با محاسبه هزینه- فایده و مرور کوتاه بر حدود دو دهه تعامل با غرب، روشن است که فرآیند خنثی‌سازی تحریم‌ها از رهگذر تقویت ارکان اقتصاد، به‌مراتب کم‌هزینه‌تر از روش‌های دیگر است.

از ابتدای دهه هشتاد که مذاکرات هسته‌ای با اروپا آغاز شد، ثابت شد اعتماد به قاره سبز و آمریکا باعث اثرات سوء و پسرفت کشور شده، درحالی‌که امروز از قابلیت‌های فراوانی برای رونق تولید برخورداریم.

در موضوع دیپلماسی اقتصادی، اهمیت بکارگیری ارز‌های دوجانبه با کشور‌های منطقه و همسایه زمانی مشخص می‌شود که بدانیم آمریکا با سلاح دلار نه‌تن‌ها ایران بلکه متحدان کشورمان را نیز تهدید کرده است. امروز در میانه تنش روسیه با غرب بر سر پیوستن اوکراین به ناتو، آمریکا و اروپا درباره تحریم بیشتر روسیه به اجماع دست یافته‌اند. این در حالی است که پیش از این مسکو از جانب کاخ سفید تهدید شده بود که از دسترسی به شبکه سوئیفت محروم خواهد شد. بنابراین، در شرایط فعلی که ایران با تحریم‌های ظالمانه یانکی‌ها مواجه است، می‌توانیم به‌جای استفاده از یورو و دلار از ارز‌های مشترک استفاده کنیم.

علاوه بر این، در زمینه تولید چه در حوزه صنعت و چه در حوزه کشاورزی، دخیل کردن شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به محدودیت‌های ایجادشده در زمینه واردات فناوری در نقش کاتالیزور و تسریع‌کننده تولیدات به روز و مشتری‌پسند عمل می‌کند. یکی از انتقادات به حقی که مردم از صنایع داخلی دارند، این است که تولیدات داخلی در مقایسه با محصولات خارجی از کیفیت ساخت پایین‌تری برخوردار هستند.

بخشی از این اشکال به دور ماندن شرکت‌های دانش‌بنیان از صنعت بازمی‌گردد. تجربه ثابت کرده که میدان دادن به جوانان می‌تواند کشور را در باشگاه قدرت‌های علمی جهان وارد کند و نمونه‌های آن را در فناوری‌های نظامی، پزشکی، هوافضا، هسته‌ای، نانوتکنولوژی و ... مشاهده کردیم. بالاخره این‌که حتی در صورت رفع فشار‌های خارجی و برطرف شدن تحریم‌ها، هیچ کشور صاحب فن و صاحب نامی برای بومی کردن صنعت و رشد ما پیش‌قدم نخواهد شد، مگر اینکه از طریق به حداکثر رساندن تولید با سرمایه‌های داخلی و بومی، خودمان به فکر حل مشکلات و سرعت بخشیدن به چرخه تولید باشیم.

بیشتر بخوانید: کارشناس مسائل آمریکا: رفع تحریم‌ واقعی باید در حوزه بانکی و فروش نفت باشد

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: رفع تحریم دانش بنیان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رفع تحریم دانش بنیان رفع تحریم ها محدودیت ها دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۶۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین رونمایی از اولین موتور شش سیلندر ایران ساخت با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور و در پژوهشگاه شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.  

روح الله دهقانی، معاون علمی، فد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، در این مراسم،  با اشاره به توانمندی دانش‌بنیان‌ها در طراحی، تولید و بهینه‌سازی قوای محرکه گفت: قوای محرکه در حجم بالا با سوخت بنزین، یکی از انواع قوای محرکه است که در بسیاری از انواع خودروها، متناسب با نیاز صنایع راهبردی کشور کاربرد دارد.

وی افزود: این یک نیاز کاملاً راهبردی است که کشور اهمیت آن را دریافته و شرکت‌های مختلف در مسیر بومی سازی و تولید آن گام برداشته‌اد.

دهقانی ادامه داد: یک شرکت دانش‌بنیان توانمند کشور، متشکل از چندین متخصص و عضو هیئت علمی برترین دانشگاه‌های ایران و سارسر جهان در مسیر بومی سازی این موتور گام برداشته و امروز به موفقیتی چشمگیر دست یافته‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد و گفت: بالغ بر ۴۰ نفر از برجسته‌ترین دانشگاهیان مطرح در عرصه ملی و بین‌المللی، تشکیل شد و با طرح‌ریزی یک برنامه عمیق چهار ساله در مسیر اکتساب فناوری‌های یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین موتور‌های شش سیلندر گام گذاشتند و به لطف خدا امروز موفق شدند که نمونه بومی‌سازی شده این موتور را با کیفیتی بالا و منطبق با روزآمدترین استانداردها، طراحی، تولید و آزمون کنند.  

دهقانی مهم‌ترین دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان را اثبات توانمندی کشور در توسعه فناوری ساخت انواع قوای محرکه متناسب با نیاز کشور و نیز امکان توسعه و بهینه‌سازی آن‎ها دانست و افزود: امروز توانمندی تولید موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی با حجم ۴۰۰۰ سی‌سی که موتوری راهبردی بوده و دارای کاربری‌های متنوع صنعتی، تفریحی و نظامی است، در این مجموعه دانش‌بنیان به اثبات رسیده است. 

وی ادامه داد: امیدوارم این جریان قوی که در این شرکت و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان به راه افتاده، با قوت ادامه پیدا کند و به زودی تولید انبوه و استفاده از این تولیدات را در کاربری‌های خاص خود نظاره‌گر باشیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این‌که فناوری‌های موتور، جزء کلیدی‌ترین دانش فنی و تولید محصولات فناورانه حوزه حمل و نقل و به طور خاص ساخت انواع قوای محرکه، اشاره کرد و ادامه داد: معاونت علمی به عنوان پشتوانه اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفته و در دیگر حمایت‌ها که از جنس دانشی است مانند دسترسی به فناوری‌های خاص دنیا، همراه این مجموعه دانش‌بنیان بوده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: به طور میانگین نیاز بخش دفاعی کشور به این قوای محرکه حدود  ۱۰ هزار خودرو است و با در نظر گرفتن نیاز سایر حوزه‌ها این ظرفیت به ۳۰ هزار عدد نیز می‌رسد و پژوهشگاه شهید رضایی با ورود به توسعه دانش فنی بومی قوای محرکه، مطالعه و کار بر روی خودرو‌های تاکتیکی و آفرود را آغاز کرد.

دهقانی درباره این پروژه تازه افتتاح شده، توضیح داد: در این پروژه، ضمن الگوبرداری از بیش از ۱۳۰ موتور بنزینی، دستاورد ۱۳ سازنده نامی موتور در سطح جهانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در نهایت موتور مبنای ۴هزار سی‌سی شش سیلندر، برای بومی سازی انتخاب و پس از یک کار تحقیقاتی و فناورانه  چهار ساله، نخستین نمونه از این موتور با رویکرد اثبات توانمندی تولید داخل طراحی و ساخته شد.

وی افزود: متخصصان در این پروژه موفق شدند به ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور دست پیدا کنند و ۱۰ بخش اصلی موتور با موفقیت کامل مهندسی معکوس شد.

دهقانی به اقدامات انجام‌شده توسط این تیم تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: از اقدامات صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی و فناور پروژه موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی می‌توان به طراحی و ساخت قطعات با دقت ۹ میکرون، شبیه سازی، طراحی سیستم راهگاهی و قالب‌های بلوک چدنی، طراحی ساخت محور بلوک موتور، ساخت بلوک آلومینیومی موتور خورجینی برای اولین بار در کشور از جمله این اقدامات است.

وی در همین راستا ادامه داد: ساخت میل لنگ موتور خورجینی با استحکام تسلیم ۸۰۰ مگاپاسکال، ساخت میل بادامک موتور خورجینی و ساخت شاتون موتور خورجینی با یکی از بهترین انواع مواد اولیه و مبتنی بر دانش روزآمد متالورژی نیز از جمله دیگر اقدامات این تیم است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می دانید؟​
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد