Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیستان و بلوچستان سرزمین طلای سفید است، تنها استانی که هم در شمال و هم در جنوب آن دوبار در سال می توان پنبه کشت کرد، اینک نیز با هدف صرفه جویی در مصرف آب کشت پنبه جایگزین تولید هندوانه در برخی از اراضی کشاورزی آن شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، علیرغم دو دهه خشکسالی در سیستان و بلوچستان در حالی کشت برخی محصولات پرآبخواه مانند خربزه، طالبی، گَرمَک و هندوانه در اراضی کشاورزی سفره‌های آب زیر زمینی را به یغما می برد که سوددهی محصولات فوق، عدم نقدینگی و توانایی مالی بیشتر کشاورزان منطقه در کشت اراضی و عدم ریسک پذیری آنان در جایگزینی کشت های جدید و تغییر الگوی کشت، پایین بودن سطح آگاهی کشاورزان و مالکین اراضی در ارتباط با اهمیت و ارزش آب استحصال شده در منطقه وضعیت سفره های آب زیر زمینی را به مرز بحران نزدیک تر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این درحالیست که کشاورز منطقه دلگان اقدام به جایگزینی محصولات کشاورزی کم آب بر به جای تولید هندوانه و امثال آن کرده تا از این طریق علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب به رونق اشتغال و پویایی چرخ کارخانه بافت در سیستان وبلوچستان نیز کمکی کرده باشند.

پیش از این نیز با مشارکت دو شرکت زرین دشت فارس و آستان قدس رضوی، ٢٠٠ هکتار از زمین های کشاورزی در شهرستان های ایرانشهر، بمپور، تفتان و خاش به صورت قراردادی به کشت پنبه اختصاص یافته بود.

پنبه تولیدی در اختیار شرکت های ریسندگی و بافندگی قرار می گیرد

امان اله طوقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه برای دومین سال پیاپی بعد از رفع محدودیت کشت پنبه در استان، برای نخستین بار کشت پنبه در سطح 500هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان دلگان آغاز شد.

وی با بیان اینکه تمامی مراحل کشت پنبه به صورت قراردادی و با مشارکت اتحادیه منسوجات کشور و کشاورزان انجام می شود، گفت: بذر، کود، بیمه و نظارت این محصول بر عهده شرکت طرف قرار داد است.

طوقی با اشاره به این که کار برداشت پنبه در اواخر شهریور ماه سال آینده انجام خواهد شد،ادامه داد: پیش بینی می شود از این میزان سطح زیر کشت بیش از هزار و 500تن محصول پنبه برداشت و در اختیار شرکت های ریسندگی و بافندگی قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در بخش دیگر از اشتغال 500 نفر در منطقه دلگان در امر کاشت و داشت پنبه خبر داد و گفت: همزمان با کشت پنبه، به منظور دستیابی به تولید پنبه با کیفیت مطابق با استانداردهای بین المللی کار آموزش علمی و عملی کاشت و داشت پنبه با حضور فلیپ ری مونترو، کارشناس ارشد پنبه در اروپا به کشاورزان آموزش داده شد.

فلیپ ری مونترو، کارشناس ارشد پنبه در اروپا نیز با بیان اینکه نتیجه کشت پنبه در خاک این منطقه مطلوب است، گفت: مدیریت موضوع مهم در خصوص کاشت پنبه است که باید به آن توجه کرد، این مدیریت شامل کود و بذر بوده که بعد از انجام آن باید نتیجه را بررسی کرد.
 
به گزارش عصرهامون سیستان و بلوچستان سرزمین طلای سفید است، تنها استانی که هم در شمال و هم در جنوب آن دوبار در سال می توان پنبه کشت کرد، این خطه از کشور که در گذشته یکی از مناطق حاصل‌خیز پنبه در کشور ‏بود در سال 45 به شیوع آفت کرم سرخ در منطقه، با ممنوعیت هایی برای کشت دربرخی از مناطق مواجه شد به گونه ای که ‏با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی، حدود 60 سال است که این ممنوعیت همچنان ادامه پیدا کرد؛ حالا پس از چند دهه رشته هایی که پنبه شده بود، طنابی شد برای جهش تولید و زمین ‏هایی که دوباره سفید پوش خواهند شد.‏
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان کشت پنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۶۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از دهه دوم فروردین امسال تاکنون بیش‌از ۳۰ هزار و ۲۴۶ تن گندم از کشاورزان استان به ارزش ۵۳۰ میلیارد تومان خریداری شده است.
عباس اشکانی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است افزود: کار برداشت حدود ۴۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان به اتمام رسیده است.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰ دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید برای تحویل این محصول استراتژیک در سطح استان پیش بینی شده است و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک میکنند.
اشکانی افزود: شهرستان‌های دلگان با ۱۵ هزار تن و بمپوربا هشت هزار تن بیشترین گندم تحویلی به مراکز خریدرا به خود اختصاص داده اند.

دیگر خبرها

  • شبکه آب ۲۸ روستای سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان متصل شد
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • ثبت ۵۴۰ هزار و ۳۸۸ تردد بین استانی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • ثبت بیش از ۵۴۰ هزار تردد بین استانی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • ۴۰ درصد گندمزارهای سیستان و بلوچستان درو شد
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد
  • خطر سیل در کمین نان مردم جنوب کشور
  • تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان احیا می‌شوند