Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@15:17:14 GMT

چندقلویی‌زایی دام در شیروان ۲۲ درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۷۲۸۵

چندقلویی‌زایی دام در شیروان ۲۲ درصد افزایش یافت

حمید کاظمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تولد بره های چهارقلو در ایستگاه پرورش گوسفند کردی شیروان بتازگی خبر داد و اظهار داشت: چهار قلوزایی در بین نژاد بومی بوده است که این نژاد با اجرای شیوه های مدیریت اصولی و علمی و همچنین تغذیه درست قابلیت چند قلوزایی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: انجام پروتکل های بهداشتی در زمان فصل جفت گیری از دیگر دلایل زایش چند قلوزایی در بین گله های این ایستگاه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاظمیان با بیان اینکه گوسفند نژاد کردی یکی از ژن های گوسفند دنبه دار بوده که هدف اصلی پرورش آن تولید گوشت است گفت: منطقه پراکنش عمده این نژاد خراسان شمالی است که عمدتا به صورت سنتی و عشایری در مراتع پرورش می یابند.

مدیر ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان اظهار داشت: گوسفند کردی یکی از بهترین و سازگارترین گونه های نژادی برای مناطق کوهستانی به ویژه در این استان است که این نژاد به خاطر اندام درشت و همچنین استخوان بندی قوی، برای پروار بندی مناسب بوده و از بهترین نژادهای گوشتی کشور است.

وی افزود: بهره برداری صحیح از این نژاد مانند سایر نژادهای بومی مستلزم شناسایی استعدادهای تولیدی، تولید مثلی و توان توسعه آن است.

در این راستا ایستگاه اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان با هدف نگهداری، خالص سازی و اصلاح نژاد گوسفند کردی با تولید و توزیع قوچ های خالص کردی با راندمان تولیدی بالا به عنوان پشتوانه ای در جهت افزایش راندمان اقتصادی و سودآوری دامداران منطقه فعالیت می کند.

 ایستگاه اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی مهم و سازگار با شرایط اقلیمی استان است.

این ایستگاه در سال ۱۳۶۸ در روستای حسین آباد این شهرستان، در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار تاسیس شد که گوسفندان این مجموعه هر دو سال سه بار زایش دارند.

۵۵۰ هزار راس  هزار راس دام سبک و ۱۸ هزار راس دام سنگین در شهرستان شیروان نگهداری می شود.

خراسان شمالی با جمعیت دامی بیش از دو میلیون راس دام سبک بیش از ۳.۵ درصد جمعیت دام سبک کشور را دارد و از جمله استان های صادر کننده دام زنده به سایر استان ها است.

برچسب‌ها گوسفند خراسان شمالی شیروان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گوسفند خراسان شمالی شیروان گوسفند خراسان شمالی شیروان اصلاح نژاد گوسفند کردی گوسفند کردی شیروان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۷۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان

مصطفی سیامکی افزود: بذرپاشی مشارکتی مراتع روستای شناقی سفلی در سطح ۱۳۰ هکتار و مراتع باداملی در سطح ۱۰۰ هکتار انجام شد.
وی گفت: همچنین طرح‌های مرتع‌داری روستا‌های گره زو، گوگلی، قلهک علیا و سفلی، بیگان و کلاته مهین در سطح ۹ هزار هکتار بذر پاشی شد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شیروان ادامه داد: احیای ۱۳ هزار و ۷۰۰ هکتار از مراتع این شهرستان در روستا‌های حلواچشمه، گوگلی، قلهک علیا و سفلی، بیگان، کوسه و کلاته مهین در دستور کار قرار دارد.
گستره شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار است که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار جزو اراضی مستثنیات قانونی شخصی شامل زمین‌های زراعی، باغ ها، جاده‌ها و محوطه‌های روستا و شهر‌ها است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • محرومیت‌زدایی امیدبخش بسیج سازندگی در کردستان + فیلم
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • کسب رتبه نخست منطقه ۹ اصفهان در افزایش تناژ جمع‌آوری مواد بازیافتی
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • تلف شدن ۲۰ راس گوسفند
  • مینی پالایشگاه دهدشت اشتغال زایی مستقیم ۳٠٠ نفر را محقق می کند
  • افزایش ظرفیت صادراتی خراسان شمالی دستاورد نمایشگاه اکسپو است
  • تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار