Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علیرضا کاکاوند» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: کرمانشاه استانی مرزنشین است که در تمام مراحل دفاع از آرمان های انقلاب دین خود را نسبت به نظام مقدس ادا کرده و هم اکنون که این استان در معرض مشکلات قرار دارد هر اندازه بتوانیم کار و تلاش کنیم اندک است.

وی از تامین و توزیع درست آب شرب سالم و بهداشتی، جمع آوری، تصفیه و فاضلاب به عنوان رسالت آبفا یاد کرد و گفت: نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰هزار نفر جمعیت در استان وجود دارد که یک میلیون و ۵۴۰هزار نفر در شهرها ساکن هستند و ۴۹۸هزارنفر در مناطق روستایی سکونت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهره‌مندی ۹۹درصد جمعیت شهری استان از آب سالم

وی با بیان اینکه بیش از ۹۹درصد جمعیت شهری استان از نعمت آب شرب بهداشتی بهره مند هستند، اظهار کرد: حدود ۹۳درصد جمعیت روستایی از آب شرب لوله‌کشی و بهداشتی بهره‌مند هستند.

این مسوول یادآور شد، شاخص بهره‌مندی در جامعه روستایی استان حدود ۸۰/۵ درصد است، اختلاف این ۹۳درصد با ۸۰درصد به فرسودگی تاسیسات برمی گردد، چون بسیاری از روستاهای ما زمان جهاد سازندگی سابق راه اندازی شده و عمری از زمان تاسیسات می گذرد و دلیل این اختلاف در شاخص و درصد بهره مندی ناشی از فرسودگی تاسیسات است.

وی با بیان اینکه مملکت و استان ما با خشکسالی مواجه شده است، ادامه داد: سال آبی ۹۹ تا ۱۴۰۰ یکی از خشکسال ترین سال ها در نیم قرن اخیر بود و استان کرمانشاه بیشترین کاهش بارندگی را در سال گذشته در کشور داشته است.

کاکاوند با بیان اینکه منابع تامین آب اعم از چشمه و سراب ها و حتی قنات ها به شدت با کاهش آبدهی مواجه شده است، ادامه داد: به عنوان مثال در سراب قنبر کرمانشاه که تا حدود ۴۰۰لیتر در ثانیه تامین آب می شد در حال حاضر به ۳۰لیتر در ثانیه رسیده است.

وی با بیان اینکه امسال اکثر چاه ها مهندسی مجدد و احیای چاه داشته است، ادامه داد: براساس آمار هواشناسی به نسبت سال گذشته نیز اوضاع خوبی نداریم و شهر کرمانشاه امسال نسبت به میانگین بلندمدت و حتی نسبت به پارسال نیز ۴۹درصد کاهش بارندگی داشته است.

۷۰درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند

این مسوول اضافه کرد: در بخش فاضلاب در حوزه شهری یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر از خدمات انتقال و تصفیه فاضلاب بهره مند هستند و حدود ۷۰درصد جمعیت شهری دارای پوشش خدمات فاضلاب است، میانگین این عدد در کشور حدود ۴۸درصد است و نسبت به میانگین کشور وضعیت بهتر داریم.

۱۳۰میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل تصفیه‌خانه‌ها نیاز است

به گفته وی، تعدادی تصفیه‌خانه فاضلاب به صورت نیمه کاره وجود دارد که تا مرحله ۷۰ درصد پیش رفته‌اند ولی به دلیل مشکلات مالی و اعتباری متوقف شده و یا به کندی پیش می روند و یکی از خواسته های اساسی ما در حوزه فاضلاب تکمیل این تصفیه خانه ها است که پنج تصفیه خانه در روانسر، جوانرود، تازه آباد، کرند و سرمست است.

کاکاوند اضافه کرد: برای تکمیل این میزان ۱۳۰ میلیاردتومان اعتبار نیاز داریم که در صورت تامین، این آمادگی را داریم که ۲ تصفیه خانه را در نیمه اول سال ۱۴۰۱ و بعدی را در نیمه دوم سال آینده به بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه یادآور شد، مشکل اساسی ما در حوزه فاضلاب در شهر کرمانشاه است، شهر کرمانشاه یک هزار و ۳۰۰کیلومتر طول شبکه و خطوط جمع آوری و انتقال در بخش فاضلاب دارد که ۸۴۰ کیلومتر آن کار شده است.

وی اظهار داشت: جمعیت شهر ما حدود یک میلیون نفر است، تصفیه خانه در سه مدول راه اندازی شده است که مدول اول آن طراحی شده و نواقصی دارد و جمعیتی حدود ۳۳۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد، یعنی فاضلاب دو سوم جمعیت شهر کرمانشاه فاضلاب تصفیه نمی شود و خام وارد رودخانه قره سو می شود که عمدتا به دلیل مشکلات مالی و اعتباری است.

کاکاوند ادامه داد: بخش دیگر تصفیه خانه ما در شهر کرمانشاه سالها تعطیل بوده است و در سال گذشته پیگیری های زیادی داشتیم به خصوص در اواخر سال گذشته لایحه بودجه ۱۴۰۰ که به مجلس رفت و نمایندگان در آخرین روزها در حوزه آب روستایی و هم فاضلاب شهر کرمانشاه ما کمک کردند که حدود ۲۲۰میلیارد تومان اعتبار مصوب شد.

مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه کلنگ‌زنی می‌شود

این مسوول افزود: ما هم قول داده ایم که مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب را شروع کنیم که پیگیر مطالبات و برآورد آن شده ایم که در یکماه گذشته به پایان رسید و اکنون انتخاب پیمانکار فراخوان داده شده است و در اواخر بهمن و اوایل اسفند کلنگ زنی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه صورت می گیرد.

این مسوول ادامه داد: اتمام این کار در بازه زمانی سه ساله انجام می شود، شرایط تصفیه و کیفیت پساب خروجی استانداردهایی دارد و بنا به مصرفی است که از پساب می شود، در شهر کرمانشاه عمدتا پساب تصفیه خانه و فاضلاب وارد رودخانه قره سو می شود.

وی اظهار داشت: مدتی است که پیگیر هستیم پساب را به صنایع تحویل دهیم و قراردادی با شرکت پتروپالایش آناهیتا بسته ایم و به دلیل داشتن چندین متقاضی اخیرا فراخوان داده ایم و خوشبین هستیم که در سال آینده این پساب را به صنایع تحویل دهیم.

علت قطعی آب در برخی محلات کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد، از سال‌های گذشته محلاتی در کرمانشاه همواره با قطعی آب مواجه بوده است، اکنون قطعی آب در برخی مناطق همانند ظفر، نوکان و سایر محلات بهتر شده است.

وی در خصوص آب شرب شهر کرمانشاه گفت: کرمانشاه جمعیت بیش از یک میلیون نفر دارد، نیاز ما در حالت عادی حدود پنج مترمکعب بر ثانیه و ۲۵۰هزار مترمکعب مخزنی است که خطوط انتقال بین مخازن باید باشد تا مردم ۲۴ساعته آب پایدار و مطمئنی داشته باشند.

کاکاوند با بیان اینکه اکنون کمتر از چهار متر مکعب بر ثانیه آب داریم و با حدود هزار و ۵۰ لیتر در ثانیه کمبود مواجه هستیم، گفت: اکنون ۱۲۹ هزار متر مکعب مخزن داریم و با نصف شدن حجم مخازن روبرویم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این موارد با فرسودگی شبکه مواجه هستیم و  ۳۰۰کیلومتر از شبکه آب شرب شهر کرمانشاه بیش از ۵۰سال قدمت دارد و بین ۳۰۰تا ۷۰۰کیلومتر از ۳۰سال به بالا عمر دارد که همه این عوامل موجب قطعی آب در برخی از محلات شهر کرمانشاه شده است.

ورود هزار لیتر بر ثانیه از آب گاوشان به کرمانشاه

کاکاوند یادآور شد، تامین آب شهر کرمانشاه برعهده آب منطقه ای است و قرار بر این است بخشی از آب شهر کرمانشاه از طریق سدگاوشان تامین شود که قرار براین بود خط گاوشان وارد مدار شود که برای ۲ هزار و ۶۰۰لیتر بر ثانیه طراحی شده است که باید تحویل شرکت آب و فاضلاب شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود هزار لیتر بر ثانیه آب وارد خط می شود و این بدان معناست که این پروژه تکمیل نیست و نواقصی دارد که در حال رفع شدن است و قرار است تا پایان سال تحویل شرکت آب و فاضلاب داده شود.

کاکاوند اضافه کرد، آزمایشگاه مجهز برای بررسی کیفیت آب در استان وجود دارد که از استان های برتر در این زمینه هستیم و در منطقه غرب کشور از نظر تجهیزات آزمایشگاهی و نیروی انسانی رتبه نخست را داریم.

این مسوول با بیان اینکه نزدیک به ۱۷ اکیپ در این حوزه وجود دارد که در سطح شهر و روستاهای استان مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: حدود ۹ آزمایشگاه به صورت پراکنده در سطح استان وجود دارد.

کاکاوند با بیان اینکه منابع تامین آب متفاوت است، گفت: آب چاه های ما املاحی دارد ولی به هیچ وجه از نظر بهداشتی مضر نیست، سختی آب متفاوت است ولی در مجموع هیچگاه این منابع از استانداردهایی که باید داشته باشد عدول نکرده است.

اختصاص ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبارات آب روستایی استان

وی یادآور شد،اعتبارات مصوب آب روستایی ۷۷۰میلیاردتومان است ۴۶۰روستا در تابستان گذشته دچار تنش آبی شد که وارد برنامه اجرایی شد که ۱۲۲ روستا در ایام دهه فجر به بهره برداری رسید و ۱۶۶روستا کلنگ زنی می شود و حدود ۳۴۹روستا در قالب اعتبارات محرومیت زدایی قراردادی با سپاه بسته شد.

کاکاوند یادآور شد، پیش‌بینی می‌کنیم با اتمام این پروژه‌ها شاخص بهره‌مندی که ۸۰ درصد است به ۹۰درصد برسد و امیدواریم در تابستان آینده کمترین چالش را در این حوزه داشته باشیم.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

برچسب‌ها شركت آب و فاضلاب كرمانشاه توسعه روستایی آبرسانی کرمانشاه آب آشامیدنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شركت آب و فاضلاب كرمانشاه توسعه روستایی آبرسانی شركت آب و فاضلاب كرمانشاه توسعه روستایی آبرسانی کرمانشاه آب آشامیدنی تصفیه خانه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه بهره مند هستند شهر کرمانشاه جمعیت شهری درصد جمعیت جمعیت شهر بهره مندی سال گذشته یک میلیون یادآور شد بر ثانیه هزار نفر تامین آب قطعی آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب استان در سال گذشته در راستای اجرای طرح تامین آب روستاهای استان و محرومیت زدایی از چهره روستاها از ۲ محل اعتباری طرح های ملی و استانی اقدام به تحت پوشش قراردادن ۴۰ روستا با بیش از ۱۵۷۰ خانوار در شهرستان اهر نموده است.

وی افزود: ارتقای هرچه بیشتر شاخص‌های فعلی به خصوص در بخش روستایی با روی کار آمدن دولت مردمی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، بر این مبنا جهاد آبرسانی با هدف ارتقای شاخص‌های دسترسی جمعیت روستایی به آب پایدار جزو اولویت‌های وزارت نیرو قرار دارد تا از این طریق با استفاده از ابزارهایی نظیر تخصیص، توسعه زیرساخت توزیع آب و سایر ساخت و سازهای مورد نیاز شرایط جهش در آبرسانی روستایی مهیا شود.

خانی افزود: در این طرح با اجرای حفر و تجهیز ۳ حلقه چاه، احداث ۱۰ باب مخزن با مجموع ظرفیت ۶۵۰ متر مکعب و اجرای ۱۴ کیلومتر خط انتقال، ۵۵۰ نفر جمعیت از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند شده و تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی قرار گرفته اند.

کد خبر 6092837

دیگر خبرها

  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • دسترسی ۷۸ هزار روستایی به آب آشامیدنی سالم
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • روایت ۲۰۰۰ نفری که بعد از چند دهه صاحب «آب» شدند
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب
  • بیش از ۷۰ درصد جمعیت کردستان از خدمات وزارت کار بهره‌مند هستند
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است