Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه «کتاب بان» یکشنبه اول اسفند، با نگاهی به ظرفیت های برنامه های تلویزیونی کودک و نوجوان در ترویج کتابخوانی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ علی اکبر زین‌العابدین کارشناس مجری برنامه«کتاب بان» این هفته میزبان سید مجتبی ظریفیان (عمو مهربان) است و به بررسی ظرفیت های برنامه های تلویزیونی کودک و نوجوان در ترویج کتابخوانی می پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از گذشته دور، کتاب به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مورد توجه بوده است. مطالعه و بهره‌گیری از تازه‌های علمی، در روح ‌آدمی مؤثر است و سبب پیشرفت و تعالی خواهد شد. تجربه جهانی نشان می‌دهد که رشد و توسعه تمدن‌ها، در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه ریشه دارد و بدون رشد فرهنگ کتاب‌خوانی در جوامع نمی‌توان به تعالی هیچ تمدنی دل خوش کرد. بدون شک، ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی موجب رشد فرهنگی و علمی هر کشوری خواهد شد.

در عصر حاضر که آن را «عصر اطلاعات» می‌خوانند، به بهره‌گیری از منابع گوناگون اطلاعاتی به عنوان منابع مختلف تغذیه بشر توجه شده است. جوامع اطلاعاتی برای آنکه شهروندانی فرهیخته و باسواد داشته باشند، باید از راه‌های مختلف، اطلاعات مناسب و لازم را در اختیار آنان قرار دهند. با این روش، افراد در زمینه‌های گوناگون رشد می‌کنند و علاوه بر داشتن تخصص‌های مورد نیاز جامعه، از بینش و دانشی برخوردار می‌شوند که برای هر شهروند و برای گذران یک زندگی متفکرانه لازم است. کودکان معمولاً در یادگیری مطالب آموزنده و مفید، سرعت بالاتری دارند و در دوران نوجوانی و جوانی نیز علاقه به دانستن در آنها شکوفا می‌شود. پس بهترین راه گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه، سرمایه‌گذاری برای کودکان و نوجوانان و نسل جوان است.

فرهنگ کتاب‌خوانی بسیار ارزشمند است و باید کودک را از همان زمان طفولیت، با مطالعه و کتاب آشنا کرد. از همان زمان که مادر برای کودک لالایی می‌خواند، باید ذهن او را از طریق کتاب‌های مصور با تصویرخوانی آشنا ساخت و خاطره‌ای از کتاب در ذهنش به وجود آورد. نبودن کتاب در سبد مصرفی خانواده‌ها به هر دلیلی که باشد، نشانه‌ای از نبود فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه است و باید با شناخت موانع کتاب‌خوانی و رفع آنها کاری کرد که کتاب در فهرست نیازهای ضروری خانواده‌ها قرار گیرد. از سوی دیگر، همان گونه که کتاب‌ها، مجله‌ها و فرم‌های چاپی، افراد را در معرض اطلاعات متنوع قرار می‌دهند، رسانه‌های دیگری چون تلویزیون، رادیو و اینترنت به ما کمک می‌کنند دانش خود را در زمینه‌های گوناگون افزایش دهیم.

تلویزیون، یکی از وسایل ارتباطی جذاب و نیرومندی است که معمولاً سرگرمی جالب توجهی برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان است. آنها به دلایلی چون تفریح و سرگرمی، کسب آگاهی و مهارت یافتن در برقراری ارتباط اجتماعی، به تماشای برنامه‌های تلویزیون می‌پردازند. وسایل ارتباط جمعی به ویژه تلویزیون در تغییر ارزش‌ها، سنت‌ها، باورها، اعتقادات و نگرش افراد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان نقش بسزایی دارند. اگر بتوان از طریق وسایل ارتباط جمعی، تغییر و تحول فرهنگی مناسبی به وجود آورد و جامعه را به سوی ارزش‌ها و اعتقادات و باورهای صحیح هدایت کرد، می‌توان گفت زیربنای توسعه و پیشرفت فرهنگی و اجتماعی فراهم آمده است. بر این اساس، رسانه‌های یاد شده در زندگی کودکان و نوجوانان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

 همچنین؛ شنوندگان این هفته با مروج فعال ترویج کتابخوانی؛ زهرا مومن آبادی از روستای مومن آباد استان سمنان آشنا می شوند و وی درباره تجربیات خود در این زمینه سخن می‌‌گوید.

برنامه «کتاب بان» را فریده گودرزی با اجراکارشناسی علی اکبر زین العابدین برای گروه کتاب رادیو فرهنگ تهیه می‌کند که یکشنبه ها  از ساعت ۱۲:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه می‌شنوید.

انتهای پیام//

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فرهنگ و هنر برنامه های تلویزیونی رشد و توسعه جامعه رشد شهروند نسل جوان ذهن استان سمنان برنامه های تلویزیونی خانواده سرمایه کودک و نوجوان کودکان و نوجوانان برنامه های تلویزیون ترویج کتابخوانی کتاب خوانی کتاب بان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۷۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اومافیلم، آیین قدردانی و تشکر از عوامل سازنده مستندمسابقه «نامیرا» روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در موسسه جامعه معلولان ایران صورت گرفت.

در این مراسم، با رونمایی از قسمت هایی از مسابقه، هم اندیشی مدیران جامعه معلولان و اهالی هنر صورت گرفت.

مجموعه مسابقه «نامیرا» یک رئالیتی شو با محوریت معلولان است که ایام نوروز امسال، روی آنتن شبکه نسیم رفت. این مسابقه در مرکز سیمرغ صدا و سیما و موسسه فیلمسازی اومافیلم، به تهیه کنندگی سیدجمال عودسیمین تولید شده است.

امیر منیری کارگردان «نامیرا»، بیان کرد که ضمن ساخت برنامه، با سبک زندگی و مشکلات مصداقی از زندگی افراد دارای معلولیت روبه‌رو شده اند که این مهم باعث شد نوع برخورد با شیوه رفتاری با آن ها، در قالب برنامه، فرهنگ سازی شود.

در این نشست علی همت محمودنژاد مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان بیان کرد که اگر در سایر مسابقات تلویزیونی از قبیل مسابقات فکری، اطلاعات عمومی و ... نیز از افراد دارای معلولیت استفاده شود، بازخورد خوبی خواهیم داشت.

در این نشست آیین قدردانی از عوامل برنامه «نامیرا» با حضور مسؤولان و مشاوران انجمن های مرتبط با معلولان انجام گرفت.

آرشیو مستند مسابقه «نامیرا» از تلوبیون قابل مشاهده است.

کد خبر 6092241 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • تجلیل جامعه معلولان از یک برنامه تلویزیونی/«نامیرا» فرهنگسازی کرد
  • فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی روی آنتن می‌رود
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • قرائت قرآن و حمایت از فلسطین در برنامه تلویزیونی تونس+فیلم
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟