Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن زارع روزیکشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به کاهش میزان بارندگی و تداوم ۲۵ سال پدیده خشکسالی، شیوه های نوین آبیاری به ویژه آبیاری تیپ ( نواری) در این مورد بیشتر توصیه می شود.

وی تصریح کرد: کشاورزان برای کاشت محصول کم آبخواه با ارزش افزوده بالا از جمله گلخانه ای ، پسته ، گیاهان دارویی و اجرای توسعه آبیاری نوین بیشتر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زارع اظهارکرد: همچنین کشت پیاز به روش نشایی و با رعایت توصیه کارشناسان می تواند میزان تولید و سطح زیرکشت را تا ۳۰ درصد افزایش دهد و با کشت این گیاه به صورت نشایی که صرفه جویی در بذر، کاهش مصرف آب و کوتاه کردن زمان کاشت تا برداشت را به همراه دارد، می توان کشت آن را توسعه داد.

 این کارشناس ارشد تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه تعداد کشاورزان سبزی، صیفی و پیازکاران را در مجموع ۵۰۰ خانوار ذکر کرد و یادآور شد : محصول پیاز محلی این شهرستان شیرین و از طعم خاصی برخوردار است و  علاوه بر مصرف مردم منطقه به شهرهای همجوار در استان های فارس و یزد ارسال می شود.

به گفته زارع بذر پیاز اواخر اسفند ماه در ابرکوه کشت و آبان ماه سال بعد برداشت آن شروع می شود.

وی با بیان اینکه ابرکوه از لحاظ تولید محصول پیاز در استان یزد رتبه نخست را دارد با اشاره به اهمیت مصرف آن در سبد غذایی خانوارها گفت: در سال زراعی گذشته حدود ۲۰ هزار تن پیاز از ۲۳۰ هکتار زمین های زیرکشت برداشت و روانه بازار مصرف شد که این میزان از نظر تولید و سطح زیرکشت ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت .

وی کاهش بارندگی ، تداوم ۲۵سال خشکسالی ، افت سطح آب های زیرزمینی و پر آبخواه بودن این محصول و همچنین تغییر الگوی کشت را علت کاهش ذکر کرد.

زارع اضافه کرد: با توجه به خاک مرغوب منطقه «اَردی » بخش بهمن ، آبدهی، تغذیه کود مغذی ، محلول پاشی و استفاده از نظر کارشناسان ترویج ، متوسط تولید در هر هکتار ۸۰ تن و در برخی مزارع تا ۱۵۰ تن محصول امسال برداشت شد.

زمین های قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ،۸۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود.

با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصول کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت ، در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها کشاورزی صیفی جات خشکسالی آبیاری ابرکوه پیاز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی صیفی جات خشکسالی کشاورزی صیفی جات خشکسالی آبیاری ابرکوه پیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۸۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران

علی چاله‌چاله رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : با توجه به هشدار‌های هواشناسی در خصوص وقوع بارش‌های سنگین از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۵ اردیبهشت ماه که هسته اصلی بارش‌ها از چهارشنبه تا شنبه خواهد بود، از کشاورزان استان تقاضا می‌شود تمهیدات لازم را جهت مراقبت از زمین‌های کشاورزی، باغات و دام‌های خود بکار گیرند.

علی چاله‌چاله افزود: کشاورزان برای جلوگیری از خسارت احتمالی باید آبیاری مزارع را در مناطق دربرگیرنده بارندگی ها، بویژه در مزارع غلات جهت جلوگیری از خوابیدگی مزارع، بیماری‌های قارچی و زنگ گندم به تاخیر بیندازند.

وی اضافه کرد: بهره برداران از سمپاشی مزارع و باغات خود طی این بازه زمانی اجتناب کرده و نسبت به پاکسازی مسیر آب مزارع و باغات و کانال‌ها اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: کنترل رطوبت انبار‌ها جهت جلوگیری از بیماری‌های قارچی، بسته نگه داشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش‌ها و پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخر‌ها نیز باید در اولویت قرار گیرد.

چاله‌چاله با بیان اینکه لازم است دامداران و عشایر استان نیز طی این مدت از عبور دام‌ها در ارتفاعات اجتناب کرده و دام ها، علوفه و خوراک دام و طیور را به اماکن سرپوشیده منتقل کنند یادآور شد: زنبور داران نیز تمهیدات لازم را جهت مراقبت از کندو‌ها در زمان بارندگی‌ها اعمال کنند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • کشاورزان خوزستانی گندم را به مراکز سرپوشیده تحویل دهند
  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود