Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان تئاتر فردوسی با اشاره به اجرای نمایشش در ایران گفت: حضور و اجرای نمایش در ایران تجربه خوبی بود و امیدوارم روابط هنرپیشگان ایران و تاجیکستان بیشتر شود.

سلطان عثمانف در گفت‌وگو با ایسنا ضمن ابراز خشنودی از حضور و اجرای نمایش در ایران اظهار کرد: این نمایش از زندگی حکیم ابوالقاسم فردوسی است و بر اساس اشعار شاهنامه تهیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمایش چهار سال پیش روی صحنه تئاتر تاجیکستان رفته و ایده تهیه آن ۱۰ سال پیش متولد شد. این از عجایب بود که بعد از ۱۰ سال نمایش فردوسی در ایران اجرا شد.

وی با اشاره تقاوت دیدگاه تماشاگر تاجیکستانی و ایرانی افزود: سفر به ایران و روی صحنه رفتن نمایش در ایران خیلی دشوار و هیجان‌انگیر بود و نگران واکنش تماشاگران بودیم. خوشبختانه نمایش در ایران قبول شد و تماشاگران ابراز رضایت کردند. ما نیز به هدف خودمان رسیدیم.

این کارگردان تئاتر تاجیک افزود: امکان اجرای نمایش در مشهد خود هدیه و عطای خداست و به خاطر حکیم بزرگ این فرصت برای ما پیش آمد که نزد مقبره او سر تعظیم فرود آوریم و این باعث خوشحالی همه عوامل این نمایش است.

وی ضمن تشکر از مردم ایران و استقبال از نمایش فردوسی گفت: میهمان‌نوازی، لطف و محبتی که در ایران تجربه کردیم، به ما این حس را منتقل کرد که میهمان نیستیم و در خانه خودمان هستیم. بسیار مشتاقم که روابط بین هنرپیشگان ما و ایران بیشتر شود و این روابط همیشگی و پیوسته باشد.

به گزارش ایسنا نمایش فردوسی در تئاتر ابوالقاسم لاهوتی شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار و به نویسندگی و کارگردانی، سلطان عثمانف، تهیه شده است. این نمایش به منظور اجرا در چهلمین دوره جشنواره فجر در شهرهای تهران و مشهد به روی صحنه رفت.

نمایش فردوسی به حوادث زندگی ابوالقاسم فردوسی، شاعر بزرگ ایرانی، پس از پایان سرایش شاهنامه و اتفاقاتی که در مسیر تقدیم این اثر به سلطان محمود غزنوی رقم می‌خورد، می‌پردازد. عثمانف این نمایش را بر پایه اشعار شاهنامه و داستان بلند فردوسی نوشته ساتم الغ‌زاده، نویسنده تاجیک، تهیه کرده است.

قربان صابر، هنرپیشه شناخته تئاتر و سینمای تاجیک، در این نمایش در نقش ابوالقاسم فردوسی روی صحنه رفته است. از دیگر بازیگران این تئاتر می‌توان به ملکه عزیزمحمداوا در نقش فاطمه، همسر فردوسی، آرتق قادر در نقش عنصری، ملک‌الشعرای دربار غزنویان، محمدجان شادی‌یف در نقش خواجه ‌بزرگ وزیر میمندی، اسفندیار غلامف در نقش  شاعر ماهک، صلاح‌الدین شکورزاده در نقش شاعر منشوری، عبدالکریم مشربف در نقش سلطان محمود غزنوی و ابراهیم لیاسف در نقش عبدالواحد راوی دربار اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تئاتر فردوسي تاجيكستان ایران و تاجیکستان روابط ایران و تاجیکستان مشهد خراسان رضوي نمایش در ایران نمایش فردوسی اجرای نمایش روی صحنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۸۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی ؛ در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: شادروان حاج عیسی قلی پور که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در پرونده داشت، سینه اش لبریز از روایات، حکایات و اشعاری بود که زلالی مذهب، عشق، عرفان، حماسه و احساس را تجلی می‌بخشید.

این پیام افزوده است: دیدار با این هنرمند فقید و شنیدن هنر روح بخش او از بیادماندنی‌ترین خاطرات اینجانب در سفر به خراسان شمالی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد با نکوداشت نام و یاد این هنرمند فقید، درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری ایران اسلامی، هنرمندان خراسان شمالی، خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.

 عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی، خواننده و نوازنده دوتار و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان ۱۴ اردیبهشت ماه پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان در بجنورد دارفانی را وداع گفت.

وی ۱۱ آبان سال ۱۳۲۱ در روستای سلاخی بجنورد در خانواده‌ای هنرمند متولد شد، استاد قلی پور در کنار پدرش (سلیمان) که یکی از بخشی‌های قدیمی و دوتارنواز بوده است، پرورش یافت، سپس نزد حسن یزدانی مشهور به حسن بخشی، یادگیری‌های خود را در زمینه موسیقی نواحی خراسان کامل کرد.

قلی پور خواننده گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی، بیش از شصت سال خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود.

وی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرد و کسب مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی از افتخارات این هنرمند فقید است.

این هنرمند گواهینامه درجه یک هنری را سال ۱۳۹۵ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرد و سال ۱۳۹۸ اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.

دیگر خبرها

  • احمدیان: امیدواریم روابط اقلیم کردستان با ایران در بُعد امنیتی گسترش یابد
  • «قلیچ» به مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران رسید
  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید
  • عدالت آموزشی در همه نقاط استان زنجان گسترش یابد
  • «عیسی بخشی» در خانه ابدی آرام گرفت
  • جدیدترین همکاری افشاریان و خاکزاد
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند
  • وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند/ اجرا در تالار قشقایی