Web Analytics Made Easy - Statcounter

طراحی و ساخت پرینتر پنج درجه آزادی FDM بر پایه ساختار سینماتیکی موازی با همکاری دانشگاه تبریز و دانشگاه ارزروم تکنیک ترکیه انجام شد.


به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، طرح پژوهشی طراحی و ساخت پرینتر پنج درجه آزادی FDM بر پایه ساختار سینماتیکی موازی یکی از طرح های برنامه تبادل موثر اساتید طرح توبیتاک با همکاری مشترک مهران محبوب خواه استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز و احمد دوملو استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه ارزروم تکنیک ترکیه تعریف و به مرحله اجرا درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شجاعی مدیر همکاری علمی و بین المللی دانشگاه تبریز با اشاره به اقدامات و برنامه ریزی های دانشگاه تبریز به عنوان مسئول کار گروه ملی همکاری های علمی ایران با کشور ترکیه گفت: در راستای عملیاتی سازی تفاهم نامه منعقده بین مرکز همکاری علمی بین المللی وزارت عتف و سازمان پژوهشهای علمی و فناوری کشور ترکیه (TUBITAK) و اجرای دو فراخوان ملی در این خصوص، تاکنون ۴۷ طرح مشترک بین محققین دو کشور پس از داوری توسط طرفین مورد پذیرش قرار گرفته و به مرحله اجرا درآمده است که سهم دانشگاه تبریز از این تعداد ۹ طرح بوده است.

وی طرح پژوهشی طراحی و ساخت پرینتر پنج درجه آزادی FDM بر پایه ساختار سینماتیکی موازی را به عنوان یکی از طرح های برنامه تبادل موثر اساتید طرح توبیتاک توصیف نمود و افزود: این طرح با همکاری مشترک مهران محبوب خواه استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز و دکتر احمد دوملو استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه ارزروم تکنیک ترکیه تعریف و به مرحله اجرا درآمده است و تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.

مهران محبوب خواه عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز نیز ضمن اشاره به اینکه در این طرح پژوهشی یک ربات موازی پنج درجه آزادی با کاربرد پرینتر سه بعدی که جهت ساخت قطعات نیازی به ساپورت ندارد، در دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شده است افزود: با توجه به همکاری مشترکی که در این طرح وجود داشت، ارتباط بسیار نزدیک و موثری بین اساتید دانشگاه تبریز و ارزروم تکنیک از طریق فضای مجازی و همچنین حضور در دانشگاه‌های طرفین ایجاد شده است و تاکنون از این طرح مشترک چند مقاله کنفرانس علمی پژوهشی مستخرج شده و یک پتنت بین المللی نیز در مرحله ثبت است. 

لازم به ذکر است اقدامات سال های اخیر دانشگاه تبریز در مدیریت و اجرای فراخوان های بین المللی پژوهشی بین دو کشور، ظرفیت جدید و جذابی را در مناسبات علمی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکیه ایجاد کرده و موجبات شناسایی توانائی های علمی دو کشور در حوزه های تحقیقاتی گوناگون شده است که با اقبال قابل توجهی هم از سوی محققین دوکشور مواجه شده است. اقدام برای بسترسازی ایجاد دوره های آموزشی مشترک مابین دانشگاه های دو کشور و اجرای فراخوان های جدید طرح های پژوهشی از برنامه های آتی دانشگاه تبریز است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه تبریز دانشگاه ترکیه وزارت علوم استاد دانشکده مهندسی دانشگاه تبریز بین المللی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۸۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، در گزارش ناوال نیوز آمده است: در پی بازدید رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه در ماه آوریل، برای نخستین بار از طرح این دفتر برای طراحی و ساخت این ناو هواپیمابر رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، در طراحی این ناو هواپیمابر سه باند؛ دو باند برای برخاستن و یک باند برای فرود هواپیماها، در نظر گرفته شده است و طول آن ۲۸۵ متر، عرض آن ۷۲ متر و وزن آن هم ۶۰ هزار تن خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه همچنین قصد دارد چهار توربین گازی ال‌ام-۲۵۰۰ را به عنوان پیشرانه اصلی این ناوهواپیمابر بر روی آن نصب کند.

در ادامه این گزارش آمده است: در مرحله اول ساخت این ناو هواپیمابر از فناوری استوبار (STOBAR) استفاده شده و هواپیماها بدون کمک منجنیق‌های نصب شده روی عرشه این ناو و تنها با استفاده از نیروی موتور خود به پرواز در خواهند آمد اما برنامه بلندمدت این پروژه شامل توسعه و نصب یک سیستم منجنیق روی عرشه این ناو هواپیمابر برای کمک به پرواز هواپیماها خواهد بود.

بر اساس این گزارش، طرح اولیه ساخت ناو هواپیمابر ترکیه، ظرفیت ۵۰ هواپیما را برای آن تعریف کرده است که ۲۰ فروند در عرشه ناو و ۳۰ فروند در آشیانه آن مستقر خواهند شد.

بنا بر این گزارش، از جمله این هواپیماها می‌توان به نسخه دریایی هواپیمای تهاجمی سبک هورجت، جنگنده‌های بدون سرنشین تای آنکا-۳، پهپادهای بیرقدار کیزیلما و پهپادهای بیرقدار تی‌بی-۳ اشاره کرد که با پیشرفت پروژه ممکن است ظرفیت حمل هواپیماها توسط این ناو هواپیمابر افزایش یابد.

بر اساس گزارش ناوال نیوز، این ناو هواپیمابر از یک سامانه موشک‌انداز ۳۲ سلولی و چهار سامانه سی‌آی‌دبلیواس (سامانه‌ای که از ترکیب رادارها، رایانه‌ها و توپ‌های دوار چند لول شلیک سریع برای رهگیری و انهدام موشک‌ها و گلوله‌های وارده تشکیل شده است) به عنوان قابلیت‌های دفاعی خود برخوردار خواهد بود.

دیگر خبرها

  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو
  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
  • نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت» رونمایی شد