Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@03:13:55 GMT

رد پای طرح های احمدی نژادی در مجلس

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۹۶۱۶

قربانیان بدهی دولت ۱۰۶ هزار میلیارد تومان واگذاری خلاف قانون رکوردشکنی تخلف در بودجه ۱۴۰۱ چوب حراج به ماشین سازی تبریز قصه دردآور هپکو واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به شبکه بانکی دولت روحانی هم رد دیون ها را آغاز کرد

اقتصادآنلاین - شادی همایونی؛ اوج رد دیون ها در دولت احمدی نژاد و در دقیقه ۹۰ دولت دهم شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدی نژاد در ماه های آخر ریاست جمهور خود ۴۴ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت های دولتی را واگذار کرد که ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این واگذاری در قالب رد دیون صورت گرفت.

در سال ۱۳۹۳ به دلیل مشکلاتی که رد دیون ها برای شرکت های دولتی ایجاد می کند؛ قانونی در مجلس تصویب شد که بر اساس آن هرگونه رد دیون از محل واگذاری شرکت های دولتی را ممنوع اعلام می کند. 

با وجود این مصوبه اما کمیسیون تلفیق برای سال آینده ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رد دیون پیش بینی کرده است. بر اساس مصوبه این کمیسیون ۹۰ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت های دولتی بابت پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، ۹ هزار میلیارد تومان به سازمان بازنشستگی و ۳۱ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح جهت استمرار همسان سازی حقوق بازنشستگان و بنیاد شهید و امور ایثارگران بابت اجرای احکام مندرج در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران واگذار می شود.

قربانیان بدهی دولت

صدای کارگران معترض هنوز به گوش می رسد. از هپکو تا ماشین سازی تبریز، قربانی بدهی های دولت شدند. واگذاری هایی که در قالب رد دیون صورت می گیرد؛ به دلیل عدم تخصص خریداران به سراشیبی و زیان دهی افتاده و مجبور به تعطیلی و اخراج نیروهای کار می شوند.

پیش از آنکه مجلس در سال ۱۳۹۳ ممنوعیت واگذاری شرکت ها در قالب رد دیون را تصویب کند؛ اصل ۴۴ قانون نیز این ممنوعیت را پیش بینی کرده بود. بند ۴ ماده ۶ اصل ۴۴ قانون اساسی، هر گونه تسویه، تهاتر و تادیه بدهی دولت به اشخاص حقوقی مطرح‌شده در بند اول همین ماده و همچنین بانک‌ها و شرکت‌های وابسته‌شان از طریق واگذاری بنگاه‌ها، اموال و دارایی‌های دولتی را ممنوع اعلام کرده بود. در واقع این ماده در سال ۱۳۹۳ اصلاح شده و در سال ۱۳۹۵ نیز ابلاغ می شود. 

بر اساس مفاد قانونی اشاره شده، تمامی واگذاری هایی که در سال های گذشته در قالب رد دیون از سوی دولت انجام شده، غیرقانونی و تخلف بوده است. 

۱۰۶ هزار میلیارد تومان واگذاری خلاف قانون

آمار عملکرد سازمان خصوصی نشان می دهد که از ۲۷۴ هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته از سال ۱۳۸۰ تا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۰۶ هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان در قالب رد دیون بوده است. به عبارت دیگر بیش از ۳۸ درصد از واگذاری ها در طی ۲۰ سال اخیر به ازای بدهی های دولت واگذار شده است. 

رکوردشکنی تخلف در بودجه ۱۴۰۱

با وجود اینکه ظرف ۲۰ سال گذشته ۱۰۶ هزار میلیارد تومان رد دیون صورت گرفته است اما کمیسیون تلفیق تنها برای سال آینده ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رد دیون پیش بینی کرده است.

در ۲۰ سال گذشته، سهام دولت در شرکت‌های دخانیات ایران، پتروشیمی دماوند، هپکو اراک، طلای زرشوران، آلومینیوم جنوب، توسعه گردشگری ایران، ماشین‌سازی تبریز و آلومینای ایران، پس از کسر سهام ترجیحی، توسط سازمان خصوصی‌سازی بابت رد بخشی از بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعیواگذار شده است.

چوب حراج به ماشین سازی تبریز

ماشین سازی تبریز که بعد از واگذاری تبدیل به یک شرکت ورشکسته شد به صورت رد دیون واگذار شد اما خریدار، آن را نخواست و به همین دلیل به حراجی عجیب گذاشته شد. این شرکت به یک اخلالگر ارزی که دلارهای ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات از بانک مرکزی گرفته بود؛ فروخته شد. بدون سنجش اهلیت خریدار، این شرکت بزرگ به حاج قربانعلی فرخزاد که تنها ۵ کلاس سواد داشت آن هم با قیمت ناچیز واگذار شد.

بیش از ۹۸ درصد گروه ماشین‌سازی تبریز در اواخر سال ۹۴ واگذار و منابع حاصل از آن صرف تسویه بدهی صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد شد. این مجموعه مجدد در سال ۹۷ با قیمت معادل سال ۹۴ به قربانعلی فرخزاد که مجرم اقتصادی بوده واگذار و در تیرماه امسال نیز ۳۵ درصد از سهام آن به سازمان تأمین اجتماعی جهت بدهیِ دولت واگذار شد.

قصه دردآور هپکو

هپکوی اراک که تامین ماشین آلات وزارتخانه هایی که کارهای عمرانی انجام می دادند را برعهده داشت بعد از واگذاری به سرنوشت درآوری مبتلا شد.

شرایط این شرکت به قدری وخیم شد که از پرداخت حقوق کارگران عاجز ماند و بارها اعتراض کارگری نتیجه رد دیون صورت گرفته شد.

بعد از خلع ید سهامدار شرکت و بازگشت هپکو به دولت گمانه‌زنی‌هایی راجع به واگذاری این مجموعه به ایمیدرو یا کنسرسیوم معادن زده می‌شد مسئله‌ای که خود دغدغه‌ی جدیدی برای کارگران شرکت شد، اما درنهایت دولت در تصمیمی ناگهانی و عجیب مجموعه‌ هپکو را به جای بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی‌اش به تأمین اجتماعی، به شستا واگذار کرد. نکته قابل تامل در واگذاری هپکو آن بود که وزارتخانه هایی که پیش از واگذاری مشتریان دائمی این شرکت بودند از خرید ماشین آلات این شرکت بعد از واگذاری سرباز زدند و این مساله نیز بر زمین خوردن هپکو اثری دو چندان داشت.

واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به شبکه بانکی

پالایشگاه کرمانشاه ازجمله صنایع مادری است که بابت تسویه بدهی‌های دولت واگذار شد. حدود ۵۵ درصد از سهام این مجموعه در قالب رد دیون با مصوبه هیئت‌وزیران به بانک‌های سپه، توسعه صادرات، رفاه کارگران، ملی ایران، ملت، تجارت، مسکن، صادرات ایران و پست‌بانک تعلق گرفت. هرچند این مجموعه‌ استراتژیک بعد‌ها به دولت برگردانده و مجدد به بخش خصوصی واگذار شد، اما درنهایت با تخلفات عمده‌ای که در قیمت‌گذاری و اهلیت خریدار صورت گرفت باعث رکود این مجموعه شد.

دولت روحانی هم رد دیون ها را آغاز کرد

هرچند در ابتدای دولت دوازدهم بارها در مذمت رد دیون ها سخنرانی سر داده شد اما با ادامه کار، تیم روحانی هم دست به رد دیون زد.

فراموش نمی کنیم حتی در دوره فرهاد دژپسند، رد دیون نقد شده و این شیوه اشتباه خوانده می شد. دژپسند وزیر اقتصاد وقت با انتقاد از واگذاری دارایی‌های دولتی به‌شیوه رد دیون در دی ماه ۹۹ گفته بود: این شیوه مشکلات مختلفی را برای اقتصاد کشور در پی داشته است، یکی از این مشکلات دور کردن شرکت‌ها از نظارت‌های مستقیم توسط نهادهای تخصصی آنهاست.

اما همین دولت هم با سنگین شدن بار بدهی ها شروع به رد دیون کرد. پالایش نفت تهران، تبریز، اصفهان، بندرعباس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملی ایران، تولید تجهیزات سنگین – هپکو و ایران ترانسفو از جمله شرکت هایی بودند که رد دیون شدند. 

در سال ۹۹ سازمان خصوصی سازی مکلف شد مبلغ ۴۳ هزار میلیارد تومان از باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های پالایش نفت تهران، تبریز، اصفهان، بندرعباس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملی ایران، تولید تجهیزات سنگین – هپکو و ایران ترانسفو را به بانک‌های ملت، صادرات و تجارت واگذار کند که ۲۹ هزار میلیارد تومان این سهام بابت تأدیه بدهی دولت به این بانک‌ها بود.

واگذاری های انجام شده در دولت های قبل دلایل مختلفی داشته است. به طوری که عمده واگذاری ها در دولت نهم و دهم تحت‌تأثیر شرایط سیاسی انجام می شد، اما دولت یازدهم و دوازدهم عمدتا به‌دلیل کمبود منابع مالی و رشد نکردن بخش خصوصی دست به واگذاری سهام در قالب رد دیون زد. 

 جالب آنجاست که با وجود تصویب چند باره ممنوعیت واگذاری به شیوه رد دیون، مجلس صراحتاخلاف قانون، واگذاری هایی در قالب رد دیون تصویب می کند و دولت نیز بدون معطلیخلاف قانون عمل می‌کند و در این بین  هیچ نهادی مسئولیت نظارت بر اجرا و سرپیچی از قانون را بر عهده نمی‌گیرد.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد رد دیون کمیسیون تلفیق بودجه دولت احمدی نژاد سهام شرکت های دولتی دولت سیزدهم بودجه 1401 اخبار مرتبط تصویب ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رد دیون در بودجه ۱۴۰۱ دستکاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی درآمدها در مجلس کمیسیون تلفیق شاکله بودجه را تغییر نداد جزییات حقوق کارمندان برای سال بعد آخرین مصوبه کمیسیون تلفیق درباره یارانه‌ ها کمیسیون تلفیق بودجه رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۱ را افزایش داد ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال والکس نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ آخرین خبر ها قیمت سکه امروز چند؟ (۱۴۰۰/۱۲/۱) رد پای طرح های احمدی نژادی در مجلس «وبملت» بیشترین ارزش معاملات اولین روز اسفند ماه را رقم زد مدل های مختلف هیوندای در بازار چند؟ + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) اگر همین الان پستی در ورزش به من پیشنهاد کنند، حتما می پذیرم اولین روز اسفند در مجلس چه گذشت؟ کارت رایگان مترو برای خبرنگاران کدام مشمولان، سود سهام عدالت دریافت نمی‌ کنند؟ / اگر سهام عدالت نگرفتیم، چه کنیم؟ سرنوشت سود سهامدارانی که سهام عدالت خود را فروختند چه می شود؟ تجمع بازنشستگان مقابل صندوق فولاد طلا و سکه ارزان شد؛ تمایل بازار به دلار قاچاق سوخت از طریق خط لوله دستگاه تست قند خون را چند بخریم؟ + قیمت بورس امروز با خروج پول ۲۲۰ میلیاردی حقیقی‌ ها مواجه شد آیا شاخص کل معیار خوبی برای سنجش اوضاع بورس است؟ بیانیه بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان خطاب به رییس جمهور درباره مذاکرات وین تاثیر وب ۳ بر آینده رمزارزها چیست؟ نتایج پیش فروش سایپا اعلام شد + جزییات و لینک از آمریکا وام که نمى خواهیم، دارایی‌های ما را به عنوان حسن نیت آزاد کند دلیل قطع برق ورامین چه بود؟ شاخص کل با افت حدود هشت واحدی معاملات را به پایان برد استخدام کارجویان تحت تکفل بهزیستی و کمیته امداد در کروز آغاز چانه زنی برای دستمزد سال آینده چطور زمین رایگان دولتی بگیریم؟ آمریکا دومین دوز یادآور واکسن را تایید می کند؟ تذکر ایران به طالبان رتبه بندی معلمان در یک قدمی اجرا فوری/ علت واریز نشدن عیدی بازنشستگان مشخص شد آزمون دکتری به تعویق می افتد؟ تنها تفاوت نیروهای مسلح ما در رنگ لباسشان است تعداد دارندگان شیبا به اوج تاریخی خود رسید پاسخ سفیر ایران در اتریش به ادعاى دبیرکل ناتو در کنفرانس امنیتی مونیخ اگر ابتکارات ایران نبود تا این حد به توافق نزدیک نبودیم اعاده پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران از سوی دادگاه تجدیدنظر سناتور منندز: عدم توافق با ایران بهتر از یک توافق بد است تاثیر سبک زندگی بر قدرت باروری مردان چه خبر از وضعیت سربازی مرادمند و یزدانی؟ تحریم های آلمان علیه روسیه کلید خورد شکایت از نانوایی ها به خاطر پروتکل های بهداشتی ثبت نام خودرو پیکاپ کلوت + جزییات قیمت دلار ۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ در کدام بانک ها می توان غیرحضوری حساب باز کرد؟ فوری: دلار آزاد وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد انگلیس دومین دوز یادآور واکسن کرونا را بررسی کرد قیمت های عجیب خرید و فروش کبوتر! اعلام پروتکل های بهداشتی ضروری برای آزمون دکتری روش مقابله با کرونا در بارداری و شیردهی گام های استوار ذوب آهن در مسیر بومی سازی ادعای عجیب؛ برای تعیین دستمزد ۱۴۰۱ عجله نداریم! عقب نشینی قیمت ها در بازار خودرو / ریزش ۵ میلیون تومانی قیمت سمند بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: رد دیون کمیسیون تلفیق بودجه دولت احمدی نژاد سهام شرکت های دولتی دولت سیزدهم بودجه 1401 هزار میلیارد تومان رد دیون ماشین سازی تبریز میلیارد تومان قالب رد دیون شرکت های دولتی کمیسیون تلفیق بدهی های دولت رد دیون صورت واگذاری ها رد دیون ها بدهی دولت واگذار شد صورت گرفت ۱۰۶ هزار بانک ها شرکت ها بدهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۹۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه»، مهمترین ماراتن سیاسی سال ۱۴۰۲ بود که در فضایی سرد و بدون شور و هیجان انتخاباتی برگزار شد.

انتخاباتی که از همان آغاز، رد صلاحیت های گسترده از سوی هیأت های اجرایی و نظارت، آن را به سمت و سویی دیگر برد و در نهایت پس از ۳ مرحله بررسی صلاحیت ها، از میان ۲۴۸۲۹ نفر، ۱۵.۲۰۰ نفر توانستند وارد گود رقابت برای تصاحب کرسی های سبز بهارستان شدند.

کهکیلویه و بویراحمد پیشتاز شد/ تهران عقب ماند

انتخابات در ۱۱ اسفندماه برگزار شد و تایید صلاحیت پرشمار چهره های گمنام و ناشناس نتوانست سایه ردصلاحیت های گسترده چهره های شاخص را از این انتخابات دور کند و بنابر گفته احمد وحیدی وزیر کشور میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم، تنها ۴۱ درصد بود و ۲۵ میلیون نفر پای صندوق های رأی حضور یافته بودند؛ حتی کمتر از انتخابات مجلس یازدهم در سال ۱۳۹۸. البته باید خاطرنشان کرد که این میزان مشارکت، کاملا پیش بینی شده بود و دور از انتظار نبود.

طبق گفته کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور، در این انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶۵.۷۴ درصد رتبه بالاترین مشارکت را از آن خود کرد و استان تهران با ۲۶.۱۷ درصد کمترین میزان مشارکت را داشته است.

۴۵ کرسی مجلس در انتظار دور دوم انتخابات

در مرحله اول انتخابات، تکلیف ۲۴۵ کرسی بهارستان مشخص شد و ۴۵ کرسی دیگر نیز در مرحله دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت ماه اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزارخواهد شد، تعیین تکلیف می شوند.

از میان ۲۴۵ منتخب مجلس آینده، ۱۰۳ نفر؛ یعنی ۴۲ درصد، سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را دارند و ۱۴۲ منتخب جدید؛ یعنی۵۸ درصد، راهی مجلس می‌شوند تا ۴ سال به عنوان موکل حوزه های انتخابیه خود، بر صندلی های ساختمان هرمی شکل پارلمان تکیه زنند.

تهران رکورددار، انتخابات مجلس دوازدهم شد

نکته قابل توجه در این دور از انتخابات لیست های متعدد اصولگرایان بود که یکی بعد از دیگری رونمایی می شد، آنهم در شرایطی که اصلاح طلبان و اعتدالیون و مستقلین بخاطر کم بودن کاندیدا در نهایت یک لیست تحت عنوان «صدای ملت» منتشر کرده بودند و در همه حوزه های انتخابیه نیز کاندیدا نداشتند اما اصولگرایان که دستشان برای معرفی کاندیدا باز بود تا توانستند لیست انتخاباتی روانه میدان انتخابات کردند.

هرچند در این انتخابات شورای ائتلاف انقلاب اسلامی، بار دیگر با سهم دهی به جبهه پایداری توانست لیست مشترک واحدی به سرلیستی محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی را منتشر کند، اما چند پاره شدن اصولگرایان و سونامی لیست‌ دهی در این انتخابات کار را یک سره کرد و به جای یک لیست واحد، ترکیبی از کاندیداها روانه بهارستان شدند.

قالیباف پدیده شد/ رأی نفر اول تهران چند؟

مشارکت حداقلی در انتخابات ۱۱ اسفند با ریزش محسوس آراء کاندیداهایی که در مجلس فعلی نیز حضور دارند همراه بود. بررسی آراء نمایندگان ابقا شده در انتخابات مجلس دوازدهم با آرای کسب شده آنان در انتخابات سال ۹۸، نشان داد که از میان ۱۰۳ نماینده، آراء ۷۳ نماینده فعلی در این دوره انتخابات ریزش قابل توجهی داشته است.

از جمله ۱۶ نماینده به نام های امیرحسین بانکی پور، عباس مقتدایی، محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، محمود نبویان، مالک شریعتی، علی خضریان، علی یزدی خواه، روح الله ایزدخواه، رضا تقی پور، نصرالله پژمانفر، روح الله نجابت، جعفر قادری، فاطمه محمد بیگی، مجتبی ذوالنوری و احمد مرادی که بیشترین ریزش رأی را به خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر، نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم بیشترین ریزش رأی را نسبت به نمایندگان اصلاح طلبی همچون مسعود پزشکیان داشته اند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم و عضو شورای ائتلاف، در انتخابات مجلس یازدهم ۱.۲۶۵.۲۸۷ رأی کسب کرده و به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه تهران وارد بهارستان شده بود، اما در انتخابات اسفندماه سال ۱۴۰۲ با ریزش عجیب رأی تنها توانست ۴۴۷.۹۰۵ رأی اخذ کرده و جایگاه اول را در میان ریزش آراء به خود اختصاص دهد.

همچنین، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان آباد که در انتخابات مجلس یازدهم ۱۷.۱۲۷ رأی کسب کرده بود، در انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲، با کسب ۱۷.۰۱۸ رأی، ۱۰۹ رأی کمتر از سال ۹۸ کسب کرده که کمترین میزان ریزش رأی بوده است.

در این میان باید از سیدمحمود نبویان نفر اول تهران در انتخابات نیز نام برد. وی با کسب ۵۹۷.۷۷۰ رأی، بیشترین رأی را در انتخابات ۱۴۰۲ از آن خود کرده است. ولی مقایسه آراء او با نفر اول تهران در سال ۱۳۹۸؛ یعنی محمدباقر قالیباف که ۱.۲۶۵.۲۸۷ رأی آورده بود، نشان داد که ۶۶۷.۵۱۷ رأی ریزش داشته است.

ریزش رأی نمایندگان ۱۲ استان کشور در انتخابات دوازدهم

ریزش پایگاه رأی نمایندگان فعلی استان های اردبیل، ایلام، البرز، چهارمحال بختیاری،سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کرمان، لرستان، مرکزی، همدان و یزد هم از دیگر نکات مهم در انتخابات مرحله اول مجلس دوازدهم بوده است.

این نمایندگان شامل؛ علی نیکزاد و صدیف بدری در اردبیل؛ علی حدادی در ساوجبلاغ البرز؛ سارا فلاحی در ایلام؛ احمد راستینه هفشنجانی در شهرکرد؛ سیدمحمد پاکمهر در بجنورد؛ مصطفی طاهری در زنجان؛ محمد سرگزی، حسینعلی شهریاری و فداحسین مالکی در استان سیستان و بلوچستان؛ روح الله عباس پور و فاطمه محمدبیگی در قزوین؛ مجتبی ذوالنوری در قم؛ موسی غضنفرآبادی و منصور شکراللهی در کرمان؛ عباس گودرزی، فاطمه مقصودی و سیدحمیدرضا کاظمی در لرستان؛ ولی الله بیاتی و محمد سبزی در مرکزی؛ محمدمهدی مفتح، احد آزادی خواه و حمیدرضا جاجی بابایی در همدان و سیدجلیل میرمحمدی ،محمدرضا صباغیان و محمدصالح جوکار در یزد بوده اند.

نماینده ای که رکورددار حضور در بهارستان شد

از سوی دیگر، بررسی نتایج انتخابات ۱۱ اسفند نشان داد، نماینده ای که رکورددار حضور در پارلمان است با ریزش رأی باز هم در پارلمان ماندگار شده است. محمدمهدی مفتح عضو شورای ائتلاف منتخب حوزه انتخابیه تویسرکان در استان همدان که در انتخابات سال ۱۳۹۸، ۱۶.۲۵۸ رأی کسب کرده بود، در دوره دوازدهم ۱۰.۳۹۲ رأی آورد و با وجود ریزش حدود ۶ هزار رأی بار دیگر نماینده مجلس شد.

محمد مهدی مفتح که نماینده فعلی تویسرکان در مجلس است، سابقه حضور در ادوار چهارم، پنجم، هفتم و هشتم، نهم و دهم، یازدهم را نیز در سابقه خود دارد.

مجلس دوازدهم چند فراکسیونی می شود

دعواهای درون گروهی میان اصولگرایان در انتخابات مجلس دوازدهم به اوج خود رسید، خروجی این اختلافات نیز لیست های چندگانه اصولگرایان در انتخابات اسفندماه بود. اختلافاتی که پیش بینی می شود در مجلس دوازدهم با شدت و حدت بیشتری ادامه پیدا کند.

برهمین اساس نیز برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند مجلس آینده مجلسی با یک فراکسیون اکثریت نباشد و فراکسیون های اقلیت چندگانه را در این مجلس شاهد باشیم.

قالیباف و یارانش، جبهه پایداری، شورای وحدت با لیدری متکی، امنا و شریان و ...هرکدام داعیه اصولگراتر بودن را دارند و به نظر می رسد در مجلس آینده هرکدام با ساز خود جلو بروند.

مستقلین، اصلاح طلبان و اعتدالیون نیز براساس شواهد موجود فراکسیونی را تشکیل خواهند داد که بنا به روایت نوری قزلجه حداقل ۸۰ عضو دارد و می تواند یک فراکسیون اقلیت با نفوذ و اثرگذار باشد.

۳ نماینده اقلیت ماندگار شد/ یک زن هم نماینده شد

آرا شاوردیان، شارلی انویه تکیه، همایون سامیه‌یح نجف آبادی، از نمایندگان اقلیت‌های مذهبی مجلس یازدهم، توانستند بار دیگر در پارلمان دوازدهم نیز حضور داشته باشد. شارلی انویه تکیه ۲.۲۶۸ رأی به دست آورد در حالیکه در دوره قبل تنها با ۱.۰۷۱ رأی راهی بهارستان شده بود. همایون سامیه‌یح نجف آبادی نیز با ۱.۴۰۶رأی نسبت به سال ۱۳۹۸ که ۱.۲۶۱ رأی کسب کرده بود، افزایش رأی داشته است. آرا شاوردیان سومین نماینده فعلی اقلیت های مذهبی در این دوره ۵.۰۵۸ رأی را از آن خود کرد که نسبت به انتخابات مجلس یازدهم که ۵.۲۷۵ رأی داشته است، آراءش روند کاهشی داشته است.

از سوی دیگر، باید از اولین زن در میان اقلیت‌های مذهبی نام برد که توانست به عنوان منتخب مردم خود قدم در ساختمان بهارستان بگذارد. او بهشید برخوردار نماینده زن زرتشتیان است که با کسب ۱.۰۲۱ رأی توانست کرسی پارلمان را از آن خود کند.

چهره هایی که با مجلس دوازدهم خداحافظی کردند

در انتخابات مجلس دوازدهم برخی از چهره های شاخص مجلس با مُهر قرمز ردصلاحیت بر پرونده هایشان روبرو شدند و از گود رقابت کنار رفتند. ۲۲ نماینده فعلی مجلس از جمله آنها بود که در میانشان منتقدان پروپا قرص دولت رئیسی هم حضور داشتند.

جلال محمودزاده نماینده مهاباد؛ جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت؛ احمدعلیرضا بیگی نماینده تبریز؛ معین الدین سعیدی نماینده چابهار؛ محمود احمدی بیغش نماینده شازند؛ جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت‌جام؛ شهریار حیدری نماینده قصرشیرین؛ مهدی عیسی‌زاده نماینده میاندوآب؛ سیدعلی موسوی نماینده ملکان؛ اسماعیل حسین‌زهی نماینده خاش و میرجاوه؛ مجید انصاری نماینده نورآباد ممسنی و رستم؛ رجب رحمانی نماینده تاکستان؛ محمد خدابخشی نماینده الیگودرز؛سیدکاظم موسوی نماینده اردبیل؛ سیدغنی نظری نماینده خلخال و کوثر؛ احسان ارکانی نماینده نیشابور؛ علی جدی نماینده شیروان؛ مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان؛ لفته احمدنژاد نماینده خرمشهر؛ قاسم ساعدی نماینده دشت‌آزادگان و هویزه و اسفندیار اختیاری نماینده اقلیت زرتشتیان نمایندگان ردصلاحیت شده مجلس یازدهم بودند.

علاوه بر این نمایندگان فعلی مجلس که از راهیابی به انتخابات مجلس دوازدهم بازماندند، برخی نمایندگان ادوار و چهره های سیاسی نزدیک به علی لاریجانی و حسن روحانی نیز بوده اند که نام آنها در میان رد صلاحیت شدگان خودنمایی می کرد. منصور حقیقت پور، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، جواد هروی، بهروز نعمتی، علی باقری، جواد کولیوند، عزت الله یوسفیان ملا، نادر قاضی پور، جواد جهانگیرزاده و عبدالرضا عزیزی از جمله آنها بودند.

در میان چهره های شاخصی که نتوانستند در مرحله اول انتخابات آراء لازم را در انتخابات حداقلی بدست آورند می توان به محمدرضا باهنر از حوزه انتخابیه کرمان، علی مطهری از حوزه انتخابیه تهران و محمدباقر نوبخت از حوزه انتخابیه رشت اشاره کرد.

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار که نامش با سیلی زدن به یک سرباز راهنمایی و رانندگی بر سر زبان‌ها افتاده بود، حسن نوروزی نماینده رباط کریم و از حامیان سرسخت لایحه عفاف و حجاب، حسین جلالی نماینده رفسنجان، فریدون عباسی نماینده کازرون، محمدحسین آصفری نماینده اراک و ولی اسماعیلی نماینده حوزه انتخابیه گرمی نیز از جمله نمایندگانی بودند که نتوانستند باردیگر صندلی های سبز رنگ بهارستان را تصاحب کنند.

۱۰۳ نماینده فعلی ماندگار در مجلس دوازدهم/ قدیمی ها به مجلس بازگشتند

از دیگر نکات قابل توجه در اولین دور از انتخابات مجلس، ابقای تعدادی از نمایندگان فعلی بر کرسی های خود در پارلمان است. ۱۰۳ نماینده فعلی بار دیگر منتخب مردم حوزه های انتخابیه خود شدند. هرچند اصولگرایان همچون دوره یازدهم، جناح غالب در مجلس آینده هستند، اما در میان آنها چهره های اصلاح طلب و میانه رویی مانند مسعود پزشکیان، غلامرضا تاجگردون، نوری قزلجه، سیدفرید موسوی و ...نیز دیده می شوند.

۵ وزیر احمدی نژادی روانه بهارستان شدند

از نکات قابل توجه دیگر انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ این است که در میان راه یافتگان به مجلس دوازدهم، نام ۵ تن از وزرای دولت محمود احمدی نژاد هم به چشم می خورد. علی نیکزاد، رضا تقی پور، شمس الدین حسینی و حمیدرضا حاجی بابایی ۴ وزیری بودند که در مجلس یازدهم نیز حضور داشتند و در این دوره از انتخابات مجلس در جایگاه خود ابقا شدند. منوچهر متکی پنجمین فرد است که سمت وزارت امور خارجه در دولت احمدی نژاد را بر عهده داشت و در انتخابات مجلس دوازدهم توانست منتخب تهران شود.

اما در میان ۲۴۵ راه یافته به مجلس دوازدهم نامی از وزرای دیگر دولت ها دیده نمی شود.

جابجایی آراء منتخبان/ چه کسانی رأی‌شان باطل شد؟

از سوی دیگر، اعتراضات صورت گرفته در برخی از حوزه های انتخابیه، بازشماری آراء را به همراه داشت که باعث ایجاد تغییراتی در نتایج انتخابات شد.

از جمله در حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک که مهدی زمانی افشار به عنوان منتخب آراء کافی را کسب کرده بود، در پی بازشماری صندوق های رأی، صلاحیت وی رد شد و نفرات دوم و سوم به مرحله دوم راه یافتند.

طبق اعلام نتایج اولیه، در حوزه انتخابیه مسجد سلیمان و لالی، علی عسگر ظاهری با کسب ۲۸.۶۹۸رأی منتخب این حوزه اعلام شده بود، اما در بازشماری کامل تمامی صندوق‌های اخذ رأی، با جابه‌جایی نفر اول و دوم، رضا جباری رأی لازم را کسب کرد.

لنجان در استان اصفهان حوزه انتخابیه دیگری است که در آن حسین رجائی و علی کیایی به مرحله دوم راه یافته بودند، اما بازشماری آراء باعث ابطال رأی علی کیایی شد و حسین رجائی با نفر سوم به مرحله دوم راه یافتند.

اما بازشماری صندوق‌ها در شهرستان همدان، هم جالب توجه بود؛ چراکه باعث افزایش آراء منتخبان شد و در مجموع تعداد پنج رأی به آراء حمیدرضا حاجی‌بابایی، ۵۸ رأی به آراء عباس صوفی و ۱۶ رأی به آراء احمدحسین فلاحی اضافه شد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900357

دیگر خبرها

  • احمدی نژاد عازم مجارستان شد
  • محمود احمدی نژاد به خارج از کشور رفت /علت چیست؟ +تصاویر
  • رییس سازمان خصوصی سازی: ۵ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد
  • ۵.۲۲ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد/ واگذاری سهام به ۳۰۰۸ کارگر در دولت سیزدهم
  • ۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد+ فیلم
  • سه رقیب جدید قالیباف در کرسی ریاست مجلس؛ وزرای احمدی نژاد به صف شدند
  • (ویدئو) خواننده‌های مورد علاقه استاد شجریان؛ از سلن دیون تا پاواروتی
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان