Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@00:26:19 GMT

آیا "لکتین" برای سلامتی خطرناک است؟

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۰۷۴۳

آیا 'لکتین' برای سلامتی خطرناک است؟

باشگاه خبرنگاران جوان - دکتر یکاترینا بورلاوا، متخصص تغذیه روسی اعلام کرد که تعداد مخالفان لکتین در میان پیروان تغذیه سالم به دلیل آسیب آن به بدن در حال افزایش است. آیا این پروتئین واقعاً به بدن آسیب می‌رساند؟

لکتین‌ها بخشی از بسیاری از غذا‌های گیاهی، به ویژه غلات، حبوبات و آجیل هستند. خواص این پروتئین‌ها دلیلی برای ظهور توهماتی در مورد آسیب‌هایی است که به بدن وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: لکتین‌ها پروتئین‌هایی با درصد کمی پلی‌ساکارید هستند که توانایی اتصال سایر مواد را بر روی سطح سلول‌ها دارند؛ به همین دلیل است که خواص افسانه‌ای به آن‌ها داده می‌شود. به عنوان مثال، این پروتئین بر روند هضم و جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی تاثیر منفی می‌گذارد، نفوذپذیری دیواره روده را افزایش می‌دهد و به گلبول‌های قرمز آسیب می‌رساند.

واضعان رژیم غذایی بدون لکتین که در دوره اخیر رایج شده است، بسیار اشتباه می‌کنند.

بورلاوا گفت: همه آن چه که می‌گوید لکتین باعث ایجاد مخاط در روده می‌شود و بر پرز‌ها تاثیر می‌گذارد، درست نیست؛ البته، برخی افراد باید مراقب خوردن مواد حاوی لکتین باشند.

افرادی که از بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند باید به وجود لکتین در غذا‌هایی که می‌خورند توجه کنند. زیرا برخی از انواع لکتین‌ها می‌توانند وضعیت سلامتی آن ها را بدتر کنند، مانند کولیت اولسراتیو که ناشی از لکتین نیست.

مکانیسم اتصال مواد دیگر روی سطح سلول‌ها برای عملکرد سیستم ایمنی ضروری است؛ زیرا هنگامی که پاتوژن‌ها به دیواره‌های سلولی نزدیک می‌شوند، توسط لکتین‌های روی سطح سلول گرفته می‌شوند تا خود را شناسایی کرده و پاسخ ایمنی را آماده کنند. لکتین‌های هپاتوسیت، کربوهیدرات‌های ساده (گالاکتوز) را متصل می‌کنند که به تنظیم سطح گلوکز در خون کمک می‌کند.

این کارشناس تاکید کرد که استفاده از لکتین در آینده در درمان بیماری‌های سرطان منتفی نیست؛ به گونه‌ای که نتایج مطالعات انجام شده در طول ده سال اخیر تاثیر مثبت خود بر روی بدن در هنگام ابتلا به سرطان خون، غدد لنفاوی، سینه، معده، پوست و سایر موارد را نشان داده است.

منبع: ریانووستی

بیشتر بخوانید

فواید غیرمنتظره برگ موز بهترین منبع پروتئین گیاهی که جایگزین گوشت است

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: لکتین آجیل ها بیماری های گوارشی لکتین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۰۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب به انتشار مطلبی پیرامون ریشه کنی فقر اقتصادی در زمان حکومت امام زمان علیه السلام پرداخته که تقدیم علاقه‌مندان می‌شود:

سلامتی یکی از نعمت‌های است که قدر آن به درستی دانسته نمی‌شود و بشر تا زمانی که از آن برخوردار است، نسبت به آن بی توجه می باشد و شاکر این نعمت بزرگ نیست. همانطور که در روایت نبوی به این حقیقت اشاره شده است: « نِعْمَتَانِ مَکْفُورَتَانِ الْأَمْنُ وَ الْعَافِیَةُ[۱] دو نعمت است که قدر آن دانسته نمی شود امنیت و عافیت.»

یکی از گرفتاری‌های بشر در عصر کنونی بیماری‌هایست که منشأ تعدادی از آنها دست ساز جریان‌های ضد بشری و زیست محیطی و برخی بخاطر تغییر سبک زندگی انسانها است که به همراه دیگر عوامل باعث شیوع و حتی پدید آمدن بیماری های جدیدی در بین انسانها شده است.

در عصر حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) به خاطر پیشرفت علم از یک طرف و نابودی جریان‌های ضد بشری و تصحیح سبک زندگی انسانها در امور مادی و معنوی باعث افزایش طول عمر انسانها خواهد شد و امید به زندگی در آن عصر، به شدت افزایش می یابد. همانگونه که از امیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل شده است: « فیَبْعَثُ المهْدِیُّ (علیه السلام) اِلی أُمَرَائِهِ بسائرِ الأمْصارِ بالعَدْلِ بینَ النَّاسِ و یذهب الرّبا و الزّنا، و شرب الخمر و الرّیاء، ...و تطول‏ الأعمار[۲] پس مهدی (علیه السلام) فرماندهان خود را به سائر شهرها می‌فرستد و دستور رعایت عدل در بین مردم ... و ربا و زنا و شراب خواری و ریا از بین می رود ...و عمرها طولانی شود.»

در نتیجه عصر حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، عصر سلامتی و طول عمر انسان است تا در سایه این عمر طولانی خویش، به بندگی خدا پرداخته و بشر زندگی عاری از ناخوشی‌ها را تجربه بنماید.

پی نوشت:

[۱]. ابن بابویه، محمد بن علی، الخصال، جامعه مدرسین - قم، چاپ: اول، ۱۳۶۲ش، ج‏۱ ؛ ص۳۴.

[۲]. مقدسی شافعی سلمی، یوسف بن یحیی، عقد الدرر فی أخبار المنتظر (عج)، مسجد مقدس جمکران، سوم، ۱۴۲۸ ه.ق، ص۲۱۱

دیگر خبرها

  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • همایش پیاده‌روی میمند
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • طرح عجیب و خطرناک شهرداری تهران +فیلم
  • (ویدیو) شاهکار خطرناک و باورنکردنی یک هم‌وطن در تونل
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • (ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)