Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری راهکار ایجاد اشتغال برای افراد تحصیل‌کرده را توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: براساس طرح جدید این وزارتخانه هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ که شرکت دانش‌بنیان تاسیس کند، به‌ازای اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، یک پایه تشویقی دریافت می‌کند.

به گزارش ایمنا، محمدعلی زلفی‌گل امروز _یکشنبه یکم اسفندماه_ در نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با موضوع تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت در حوزه پژوهشی اظهار کرد: در طرح جدیدی که در معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم دنبال می‌شود، هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها که شرکت دانش‌بنیان ایجاد کند به ازای اشتغال هر ۱۰ فارغ‌التحصیل در مقطع دکتری یا ۱۵ فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این شرکت، یک پایه تشویقی به وی تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هدف ما این است که نشان دهیم فعالیت‌ها را می‌بینیم، تصریح کرد: فعالیت‌ها می‌توانند ابعاد مختلف داشته باشند؛ چراکه علایق و توانایی‌های اعضای هیئت علمی متفاوت است، ظرفیت رشته‌های مختلف هم متفاوت است و ما می‌خواهیم این تفاوت‌ها را ببینیم.

وزیر علوم با بیان اینکه حتماً باید شاخص‌های علمی و فناوری کشور را ارتقا دهیم، ادامه داد: در دولت مردمی سیزدهم ضمن توجه و بهره‌مندی از تجربیات چهار دهه گذشته در بخش آموزش عالی کشور باید با پشتوانه این تجربیات، گام‌های بلندی را برداریم.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: در قرن ۲۱ نباید تافته جدا بافته از دنیا باشیم؛ باید به افق‌های فناوری علم در عرصه جهانی توجه کنیم و برای مدیریت علم، پژوهش و نوآوری برنامه داشته باشیم. باید هدف ما در عرصه علمی پژوهشی، فناوری و نوآوری مشخص باشد.‌

وی همچنین گفت: برنامه‌ها و اسناد بالادستی اهداف را در این زمینه مشخص می‌کند که از جمله آن می‌توان به بیانیه گام دوم، نقشه جامع علمی کشور و نقشه فرهنگی اشاره کرد. باید برنامه‌هایی را که در اسناد بالادستی برای وزارت علوم پیش‌بینی‌شده است، محقق کنیم.

وزیر علوم یادآور شد: تیراندازی می‌تواند به هدف بزند که اول هدف را ببیند و بعد به سمت سیبل شلیک کند؛ باید هدف ما مشخص باشد. وقتی برنامه داشته باشیم حتماً درباره راهکار اجرایی آن می‌اندیشیم.

زلفی‌گل افزود: درحال‌حاضر نظام ملی نوآوری در کشور در حال تکامل است و ما در این دوره در پی آن هستیم که این نظام را به بلوغ برسانیم و اکوسیستم فناوری و نوآوری را جامع و کامل ببینیم. در نظام ملی نوآوری بین پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش ارتباط بسیار منطقی باید به وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه منابع انسانی سرشاری در کشور وجود دارد، گفت: یکی از عوامل مؤثر برای پیشرفت علم و فناوری، منابع انسانی است که علاقه‌مند باشد همچنین ظهور و بروز داشته باشد.

وزیر علوم تصریح کرد: منابع مادی خام هم به‌صورت فراوان در کشور داریم، اما در اعتبارات مالی مضیقه‌های داریم که درباره این موارد باید راهکار را پیدا کنیم تا بتوانیم ارتباطات علمی و منطقی با آن‌ها برقرار سازیم.

زلفی‌گل با یادآوری اینکه تولید علم برای ما مرجعیت و مصرف آن رفاه ایجاد می‌کند، گفت در نظام ملی نوآوری، آموزش پژوهش‌محور و آموزش مهارت‌محور بسیار حائز اهمیت است و باید به طور جد دنبال شود؛ برای تحقق این مهم، از معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه خواستیم که سند ملی نوآوری را تدوین کند و به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نامه نوشتیم که این سند را وزارت علوم تدوین می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین از بودجه کل دانشگاه در سال آینده باید حداقل ۱۵ درصد به پژوهش و سه درصد هم به مباحث فرهنگی اختصاص یابد.

وزیر علوم با بیان اینکه رفتار توأم با تحکم با دانشمندان و استادان و پژوهشگران مناسب نیست، تصریح کرد: البته تا جایی باید چهارچوب و شاخص داشته باشیم، اما اگر می‌خواهیم از نهایت ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم، باید بدانیم که ترغیب و تشویق بیشتر جواب می‌دهد.

زلفی‌گل افزود: باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای توزیع متوازن استعدادهای دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی صورت بگیرد. فردی که در دوره دانش‌آموزی مدال المپیاد جهانی در رشته ریاضی می‌آورد در صورت فراهم کردن شرایط، به دانشمندی افتخارآفرین تبدیل می‌شود. برای ترویج رشته‌های مختلف باید هماهنگی لازم با رسانه‌ها انجام شود تا این افتخارآفرینان رشته‌های علوم پایه را معرفی کنند.

وی با بیان اینکه معاونان پژوهشی باید تلاش کنند سهم خود را از بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها بگیرند، گفت: ماهیت دانشگاه‌ها متفاوت است، اما ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها باید به پژوهش و سه درصد بودجه به مباحث فرهنگی اختصاص یابد. معاونان باید بودجه پژوهشی را مستقل کنند؛ به‌طوری که معاونان پژوهشی تصمیم بگیرند بودجه در کجا صرف شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری اینکه در سیستم علمی نباید حسادت کرد، بلکه مدیران باید دیگران را تشویق کنند، افزود: مدیران عرصه علمی باید سخاوتمند باشند و با دید بازتری به مسائل بنگرند. باید به مرجعیت علمی دست یابیم و افرادی که در عرصه علمی بین‌المللی فعالیت می‌کنند را ترغیب کنیم.

گفتنی است؛ نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با موضوع «تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت در حوزه پژوهشی» در سالن ابوریحان بیرونی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 556834

منبع: ایمنا

کلیدواژه: وزیر علوم تحقیقات و فناوری وزیر علوم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فناوری و نوآوری معاونان پژوهشی دانشگاه ها ملی نوآوری هیئت علمی وزیر علوم برنامه ها زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۰۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز پژوهش، فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور در دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد.

روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌نیان رئیس‌جمهور با بیان این که تربیت و پرورش نیروی انسانی اثرگذار، اولین وظیفه ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم است، گفت: اطلاع رسانی و تبلیغ برای جذب سالانه حداقل دو هزار نفر در حوزه کوانتوم در دستور کار ستاد است.

وی در همین راستا افزود: همچنین از ۱۰ دانشجوی پسادکتری توسط ستاد کوانتوم برای فعالیت در این مرکز نوآوری حمایت می‌شود تا کمکی به تسهیل فرآیند تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی حوزه کوانتوم صورت بگیرد.

دهقانی با اشاره به نقش برجسته و‌ پررنگ علم و فناوری در اقتدارآفرینی و امنیت کشور عنوان کرد: عملیات غرورآفرین «وعده صادق» که یکی از مصادیق توانمندی و اقتدار کشور در عرصه دفاعی و نظامی است که بزرگی و هژمونی این عملیات بر دو رکن مهم اتکا دارد.

وی افزود: در حقیقت مصداق واقعی «العلم سلطان» به وضوح‌ در این عملیات، نمایان بود و جهان، توانمندی دانشی و فناورانه ایران و توانمندی در کاربردی سازی آن را به وضوح دریافت.

دهقانی ادامه داد: دومین رکن این عملیات را می‌توان بهره مند بودن کشورمان از موهبت فرماندهانی دارای شجاعت، وتدبیر و درایت استفاده و‌ به کارگیری این توانمندی دانست. فرماندهان توانمندی که به مدد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از چنین شجاعتی برخوردارند و این دو رکن در کنار هم، برای دوستان ایران مقتدر، امری تحسین برانگیز و برای دشمنانش، موضوعی هراسناک است.

معاون علمی رئیس جمهور، دانشگاه علم و صنعت را یکی از پیشران‌های توسعه علم و فناوری در صنعت کشور دانست و افزود: ورود این دانشگاه به عرصه حمایت و‌ توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین و پیشران، موضوعی دلگرم کننده و زمینه‌ساز تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب برای حرکت در توسعه و کاربردی‌سازی فناوری‌های تحول آفرینی همچون کوانتوم، به واسطه شرکت‌های دانش بنیان است.

وی ادامه داد:  در همین راستا، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از تحقیقات، پروژه‌های تحقیق و توسعه و شکل‌گیری شرکت‌های نوپای این دانشگاه و تعریف پروژه های جدید حمایت می‌کند.

معرفی ۱۱۰ استاد شاخص در تربیت نیروی انسانی با اعطای «جایزه شیخ مفید»

رئیس بنیاد ملی نخبگان ضمن تبریک روز معلم به تمامی معلمان و آموزگاران گفت: آن چه امروز از شرکت های دانش بنیان و دستاوردهای فناورانه و نواورانه در عرصه های مختلف در اختیار داریم را مرهون دانشگاه‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: بعضا کم لطفی و بی مهری هایی نسبت به دانشگاه ها صورت می‌گیرد و جایگاه آن‌ها در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کم اهمیت تلقی می‌شود، این در حالی است که رشد و رونق امروز زیست بوم دانش بنیان کشورمان را مرهون دانشگاه‌های کشور هستیم.

وی در همین راستا ادامه داد: انعقاد موافقت‌نامه های معاونت علمی و دانشگاه ها پیمانی است از سوی معاونت علمی با دانشگاه های مطرح کشور که در مسیر تقویت و تسهیل فعالیت های فناورانه، شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی و رشد و بالندگی فعالیت‌های فناورانه و‌نوآورانه گام برمی‌دارند.

 معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: دانشگاه فراتر از آن‌که که کارخانه تولید علم، تولید و توسعه فناوری باشد، کارخانه تربیت نیروی انسانی متعهد و توانمند است ولی این موضوع و نقش فاخر در دانشگاه قدری کمرنگ شده است.

وی افزود: امسال جایزه ای تحت عنوان جایزه شیخ مفید تعریف شده است که با کمک دانشجویان نخبه دانشگاهی و بدون اعلام هیچ فراخوانی، استادانی را که انتخاب اول دانشجویان هستند و نقش اثرگذاری در تربیت و اعتلای نیروی انسانی دانشجو دارند مورد تقدیر و حمایت قرار می‌دهد.

دهقانی با اشاره به اعطای یک بسته حمایتی ۱۰ میلیارد ریالی به برگزیدگان این جایزه عنوان کرد: این جایزه شامل ۱۰۰۰ امتیاز است که تا ۴۰۰ امتیاز آن قابل دریافت به صورت نقدی بوده و بخش دیگر آن شامل استفاده از گرنت‌های خدمات شبکه آزمایشگاهی، پژوهانه‌ها و دریافت حمایت‌های دانشجویان مانند تسهیلات سربازی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی لغو شد
  • لغو محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد