Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@08:14:28 GMT

اجرای طرح صیانت بدون سر و صدا؟

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۲۸۸۳

دور زدن همه چیز برای رسیدن به محدودیت مخالفت نمایندگان مجلس زیرساخت‌ها مشکلی ندارد وزیر ارتباطات کجاست؟

اقتصادآنلاین-موسی حسن‌وند: از روزی که مجلس یازدهم کار را به دست گرفت، همواره این فکر وجود داشت که اینترنت باید "سر و سامان" یابد. اما نزد کسانی که همه چیز را در محدودیت و پاک کردن صورت مساله می‌بینند، سر و سامان دادن یعنی "فیلتر کردن"، "محدود کردن" و "امنیتی کردن" فضا، حالا ممکن است آن فضا حقیقی یا مجازی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر حال راه حل همیشه برای اقلیت مجلس یکی است. البته این روزها مساله دیگر مصوبه مجلس هم نیست. چرا که این طرح ظاهرا و براساس گزارش‌های عمومی مردم در فضای مجازی، بی سر و صدا توسط وزارت ارتباطات در حال اجرا شدن است. طرحی که هوشمندانه فیلتر نمی‌کند، اما چنان عرصه را برای کاربر تنگ می‌کند که عطای حضور در آن را به لقایش ببخشد. البته وزیر ارتباطات در پیج تازه‌تاسیس اینستاگرامش با جعلی خواندن نمودارهای منتشر شده درباره کاهش پهنای باند که در روزهای اخیر مطرح شده نوشت: «یکی از جعلیات رایج در فضای مجازی "فیک‌نیوزها" هستند.» و شکایات مردم از سرعت اینترنت را جعلی خواند.

دور زدن همه چیز برای رسیدن به محدودیت

واقعیت این است که طرح صیانت را از هر منظری که بنگریم طرحی غیر کارآمد است. زیان هنگفت اقتصادی جامعه، بالاترین میزان مخالفت مردمی در سایت کارزار، مخالفت بخش عمده نمایندگان مجلس و البته صحبت‌های رئیس جمهور و رهبری و البته سند قانون اساسی، اجازه انجام این کار را به متولیان امر نمی‌دهد. این در حالیست که ما در ایران حتی قانون درستی برای سامان دادن به همین اپ های داخلی را نداریم و احکام قضایی برای مدیران سایت‌هایی همچون "دیوار" و "آپارات" که روی محتوای منتشر شده دخالتی ندارند، نشانگر میزان عقب بودن کشور به لحاظ قانون ساماندهی فضای مجازی است.

مخالفت نمایندگان مجلس

البته پر واضح است که محدودسازی اینترنت به بهانه دفاع از کشور و... ایده اقلیت مجلس است. مثلا جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با سایت دیجیاتو گفته: «ارتباطات یکی از ضروریات جهان امروز است؛ در اسناد بین‌المللی معتبر حق دسترسی آزاد و حق نشر اندیشه، باورها و دیدگاه‌ها و همچنین حق ارتباط انسان‌ها با هم به عنوان حقوق‌ مصرح مورد اشاره قرار گرفته و جهان آن را به عنوان حقوق بشر به رسمیت می‌شناسد.» او تاکید کرده که: «طرح صیانت به صورت آشکار با قانون اساسی، حق آزادی ارتباطات و حقوق شهروندی ایرانیان در تضاد است. ایرانیان حق دارند از پلتفرم‌های داخلی و بین المللی و به طور کلی از اینترنت آزادانه استفاده کنند که این طرح حق ایرانیان را ضایع و محدود می‌کند. از طرف دیگر به فضای اقتصادی و کسب‌وکارها در فضای مجازی آسیب اساسی وارد می‌کند. در شرایطی که در کشور ما برای ایجاد یک شغل باید میلیون‌ها تومان هزینه شود، یک فردی بدون تحمیل چنین هزینه‌هایی از بستر فضای اینترنت برای فروش کالاها و خدمات مختلف همچون خشکبار، پارچه و عسل استفاده می‌کند؛ یعنی کالاهایی که فروش آن جرم نیست. قطعا این وضعیت شامل فروش کالاهایی همچون سلاح و مواد مخدر و مشروبات الکلی نمی‌شود که طبق قانون جرم بوده و مجازات آن در قوانین جزایی و کیفری آمده است.»

زیرساخت‌ها مشکلی ندارد

عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید: «به‌رغم توسعه مستمر اینترنت در دولت روحانی، اکنون سرعت اینترنت به نحو آزاردهنده‌ای کاهش پیدا می‌کند. به‌طوری که در بهمن ماه رتبه جهانی سرعت اینترنت در ایران، ۷ پله سقوط کرد. به این علت که جلوی افزایش ماهانه ظرفیت را گرفتند. همچنین مسوولان وزارت علوم اعلام کردند: "کندی اینترنت" باعث استرس و فشار روانی شدید در دانشجویان شده است‌. موضوعی که ربطی به زیرساخت‌ها ندارد، چون در دولت روحانی هر سال سرعت بهبود می‌یافت و ظاهرا این وضع ناشی از اجرای بی‌سروصدای همان طرح صیانت پیش از تصویب قانون است.»

همچنین سیده زهرا عبداللهی خبرنگار پارلمانی در صفحه توییتر خود با عنوان "به‌ امید اصلاح تاکنون سکوت کرده بودیم" نوشته: «آخرین نسخه از طرح صیانت با عنوان طرح تنظیم مقررات ۹ بهمن منتشر شد. دو نسخه‌ آخر محدودیت‌های قدیمی را در قالب و الفاظ جدید به نمایش گذاشتند. یعنی همانطور که در رشتو می‌بینید، بجای حل مشکلات طرح‌ قبلی، اون‌ها را با الفاظ جدید به نمایش گذاشتند. فیلترینگ و مسدودسازی همچنان در طرح‌های جدید وجود داره، منتهی صرفا کلمه‌ی "مسدودسازی" را حذف کردند و به جای "محدودیت ترافیک" از "اعمال خط مشی ترافیکی" استفاده کردند. همه هم می‌دانند که ترافیک دادهی یک پلتفرم اونقدر می‌تونه پایین بیاد که با فیلترینگ فرقی نکنه، جالب اینجاست که طرح جدید همه‌ی پلتفرم‌ها، کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی رو شامل می‌شه. در صورتی که طرح قبل فقط می‌تونست روی پیام‌رسان‌ها و خدمات پایه اثر بذاره. یعنی از این بعد علاوه بر اینکه باید منتظر فیلتر واتس‌اپ و گوگل باشیم، باید حواسمون به آمازون هم باشه... هم در این طرح و هم طرح‌های قبلی یک ردیف بودجه برای حمایت از کسب‌وکارهای داخلی تعیین شده، با این تفاوت که در طرح‌های قبلی اون پول می‌رفته توی یک صندوق که شخصیت حقوقی داشته و روش نظارت بوده. اما در طرح جدید این پول مستقیم میره توی حساب مرکز ملی! دیگه خود حدیث مفصل بخوان... توزیع عمده‌ی فیلترشکن همچنان جرمه. یعنی اگر کسی چه با قصد تجاری یا غیر تجاری فیلترشکن رو توی کانالش بذاره یا توئیت کنه به حبس و جزای نقدی درجه ۶ محکوم می‌شه... توی طرح جدید، هر کسب‌وکار چه بزرگ چه کوچک باید از تعداد زیادی نهاد دولتی مجوز بگیرند و بهشون پاسخگو باشند. اگر همه‌ی مجوزها رو نگیرند، ممکنه با پرداخت جریمه یا کاهش ترافیک داده روبرو بشن... بنابراین نه‌تنها وضعیت تغییر نکرده بلکه در برخی موارد بدتر هم شده. تازه دیگه بخش خصوصی در ترکیب کمیسیون تنظیم مقررات نیست و همگی دولتی هستند؛ سختگیری‌ها نسبت به شبکه‌های خارجی هم بیشتر شده و باید از چند جا مجوز بگیرند.»

وزیر ارتباطات کجاست؟

واقعیت این است که کمترین انتظار از یک متصدی اینترنت در کشور، حضور در پلتفرم‌های مختلف مجازی و "پاسخگویی" به افکار عمومی است. اما وزیر ارتباطات دولت سیزدهم که در ابتدای تصدی وزارت در هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی عضو نبود، دو ماهی است که در اینستاگرام یک اکانت به نام خود دارد. اکانتی که بیشتر کارکرد خبری دارد و احتمالا امید پاسخگویی در آن وجود ندارد. آقای زارع‌پور وزیر محترم ارتباطات علاقه‌ای به ارتباطات مجازی نشان نمی‌دهد و در ابتدای دولت گفته بود: «در شبکه‌های اجتماعی هستم، اما ترجیح می‌دهم وزیر "برقراری ارتباطات" باشم تا "وزیر رسانه".» هر چند این جمله طعنه‌ای به وزیر ارتباطات سابق بود، ولی به نظر می‌رسد آقای وزیر نه تنها وزیر رسانه نیست، بلکه در موفقیتش برای "برقراری ارتباط" هم جای ان‌قلت زیادی وجود دارد.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد اینترنت سرعت اینترنت وزیر ارتباطات طرح صیانت از فضای مجازی طرح صیانت محدودسازی اینترنت اخبار مرتبط سقوط آزاد سرعت اینترنت / شکافی که هر روز عمیق تر می‌شود کاهش سرعت اینترنت عمدی است؟ هیچگاه مخالف رسانه‌ ای شدن طرح صیانت نبوده‌ ام وعده بهبود سرعت اینترنت به این زودی‌ها محقق نمی‌شود طرح جدید صیانت با طرح قبلی خیلی متفاوت است مجلس به دنبال حمایت از مشاغل خرد در بستر اینترنت است ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال والکس نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ آخرین خبر ها اجرای طرح صیانت بدون سر و صدا؟ قیمت خودروهای چانگان + جدول قیمت کاملاسفند ۱۴۰۰) زمان پرداخت سود سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت اعلام شد ارزان ترین مدل سمند صفر چند؟ + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) سهمیه بنزین در کیش از امروز تغییر کرد سرمایه گذاری آمریکا و امارات برای مقاوم سازی کشاورزی موبایل های جدید شیائومی چند؟ (جدول) خرید مسکن با وام به صرفه است؟ با ۳۱۲ میلیون برلیانس بخرید + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) ریزش بیت کوین ادامه دارد؟ پیش بینی قیمت دلار برای ۲ اسفند / نوسان دلار در کانال ۲۵ هزار تومان رییسی: بودجه ۱۴۰۱ می‌تواند به رفع مشکلات کشور کمک کند قیمت کوییک صفر ارزان شد + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) تاکید رییسی بر گسترش روابط همه جانبه با کشورهای آسیای میانه تفاوت ۷۰ میلیونی مدل های مختلف بسترن + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) قیمت خودروهای اس دبلیو ام + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) خون و خون ریزی در دیدار یونایتد- لیدز! + عکس بلیت متروی کرج ۱۵۰۰ تومان شد پژو ۲۰۷ سقف شیشه ای ۸ میلیون ارزان شد + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) فیله ماهی کیلویی چند؟ (جدول) ارزان ترین مدل بنز بیش از ۶ میلیارد قیمت دارد + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه ۷۰ دلار تعیین شد قیمت رانا پلاس در نمایندگی چقدر ارزان تر است؟ + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) روند افزایشی فوتی های کرونا تا دو هفته آتی افزایش گزارش گران فروشی و کم فروشی برنج در بازار دیگنیتی دانگ فنگ چند؟ + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) قیمت هتل های ۵ ستاره هند در نوروز ۱۴۰۱ + جدول شرکت نفت مکلف به ارائه گزارش هزینه کرد به مجلس شد افزایش ماهانه قیمت نان رکورد ۷ ساله خود را شکست تقویت انواع مو با این نوع ماسک! قیمت خودروهای لوکسژن + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) نظر رهبری درباره منابع صندوق توسعه ملی درباره خواص پیاز بیشتر بدانید! ۳درصد از درآمدهای نفتی به تمام استان ها اختصاص می یابد چرا گاهی هنگام ایستادن سرگیجه داریم؟ خطرات لکتین برای دستگاه گوارش چیست؟ مدیرعامل جدید شرکت هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران(TIT) منصوب شد قیمت دنا صفر در سراشیبی سقوط + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) ​رایزنی باقری با مورا ارزان ترین موبایل اپل چند؟ (جدول) ارسلان کشتی گیر تیم ملی صربستان: از بردن عبدولی خوشحال نشدم پارابن چیست و چرا سرطان زا است؟ ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی تمدید شد رسیدگی قضایی به هرز رفت منابع استقلال و پرسپولیس/ تعیین بلوک های مدیریتی سهام دو باشگاه در سال آینده رفع استرس با این ترفند! استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس گشایش نماد می شوند گران ترین خودروی چری چند؟ + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) تست کرونای ملکه انگلستان مثبت شد قالیباف از دولت برای تامین منابع ۱۳۷ هزار میلیارد تومانی درخواست اصلاحیه کرد سرمایه گذاری در باشگاه استقلال و پرسپولیس منوط به امضای بیانیه ریسک بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اینترنت سرعت اینترنت وزیر ارتباطات طرح صیانت از فضای مجازی طرح صیانت محدودسازی اینترنت جدول قیمت کامل وزیر ارتباطات سرعت اینترنت ۱ اسفند ۱۴۰۰ فضای مجازی طرح صیانت طرح جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۲۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا می‌شود

سید‌صولت مرتضوی؛ امروز؛ دوشنبه در دیدار با نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی در گزارشی از آخرین وضعیت اشتغال و اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترو‌نیک در کشور با بیان اینکه ۱۹ میلیون خانوار و حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت به عنوان جامعه هدف طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور محسوب می‌شوند، اظهار داشت: این طرح از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شد، اما اجرای آزمایشی آن در برخی نقاط کشور، دولت را مصمم کرد تا ایرادات آن را رفع و به صورت ملی و سراسری اجرا کند.

به گزارش تسنیم، وی با برشمردن اهمیت اجرای این طرح و استقبال مردم از آن تصریح کرد: دستور رئیس‌جمهور نیز بر استمرار اجرای این طرح دلالت دارد، بنابراین طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش قابل توجه نرخ بیکاری در کشور افزود: به تازگی سامانه‌ای در وزارت‌خانه تعریف شده که آمار کاملی از همه افراد بدون شغل در هر گوشه از کشور در آن گردآوری شده است؛ به گونه‌ای که به تفکیک هر شهرستان می‌توان استعلام گرفت که افراد زیرِ خط فقر یا بدون شغل چه کسانی هستند.

دیگر خبرها

  • هفته ۲۵ لیگ برتر فوتبال | نصف پرسپولیس مقابل سپاهان و استقلال بدون کاپیتان در تبریز
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا می‌شود
  • تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
  • تلاش ها برای تحقق تابستان بدون خاموشی در قم
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • غوغای دروازه‌بان اشتوتگارت در اینترنت
  • قیمت سکه و طلا امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • اجرای عمليات پليس فتا عليه فروشندگان سلاح در اینترنت
  • امکان ارسال پیوست بدون اینترنت در واتس‌اپ