Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:44:34 GMT

زیان انباشته ۵۶ هزار میلیارد تومانی سه بانک بورسی

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۴۵۴۹

زیان انباشته ۵۶ هزار میلیارد تومانی سه بانک بورسی

روزنامه ایران دوم اسفند در گزارشی عملکرد ۵ بانک بورسی را بررسی کرد و نوشت: زیان انباشته بانک‌های سرمایه، ‌دی و پارسیان به ترتیب ۳۸ هزار میلیارد تومان، ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها و بررسی عملکرد آنها، همواره زوایای جدیدی از مشکلات موجود نظام بانکی را به تصویر می‌کشد چرا که مشخص شده، نظام بانکی کشور با زیان انباشته بالایی روبه‌رو بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نسبت کفایت سرمایه پایین، بروز برخی تخلفات در تعدادی از بانک‌های دولتی یا خصوصی و عملکرد ضعیف نهاد ناظر سیستم بانکی یعنی بانک مرکزی در سال‌های گذشته، تنها بخشی از این معضلات بوده است. واقعیت این است که زیان انباشته بانک‌ها منجر به ایجاد هزینه‌های گزافی برای سهامداران آنها شده که به نظر می‌رسد اثرات آنها همچنان هم پابرجاست.
به‌تازگی و با انتشار صورت‌های مالی ۵ بانک سرمایه، پارسیان، دی، ملت و تجارت مشخص شده که این بانک‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. زیان انباشته بانک سرمایه به بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده و روند سوددهی بانک پارسیان نیز با کاهش شدیدی روبه‌رو شده است.

این موضوع برای بانک دی نیز صادق است و زیان انباشته این بانک نیز با افزایش روبه‌رو شده است. دو بانک ملت و تجارت که در بین بانک‌های پذیرفته شده در بازار سهام، عملکرد بهتری را از خود نشان داده بودند با کاهش قابل توجه سوددهی مواجه شده‌اند. همچنین در مورد بانک پارسیان باید توجه داشت که عملکرد خود بانک با زیان روبه‌رو بوده و این بانک تنها از طریق شرکت‌ها و صرافی‌های وابسته به خود توانسته بخشی از این زیان را جبران کند. این گزارش به بررسی اجمالی عملکرد این بانک‌ها می‌پردازد.

کاهش ۶۲ درصدی سود خالص بانک پارسیان

در آخرین روز بهمن ماه، صورت‌های مالی تلفیقی بانک پارسیان برای ۶ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰ منتشر شد. بر اساس این صورت‌های مالی، سود خالص گروه با ۶۲ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل به حدود یک هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان رسیده است. هر چند که بانک (بدون درنظر گرفتن عملکرد شرکت‌های تابعه)، در حدود ۳هزار و ۴۸۳ میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است.

بر اساس صورت‌های مالی تلفیقی، بانک پارسیان از محل درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری‌ها حدود ۳ هزار و ۹۸۷میلیارد تومان زیان شناسایی کرده که در مقایسه با ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹، با افزایش ۲۸۰ درصدی روبه‌رو شده است. این رقم به همراه افزایش ۶۶درصدی هزینه‌های عمومی و اداری، افزایش ۲۱۹ درصدی در هزینه‌های مالی و افزایش ۱۷ درصدی در هزینه استهلاک، مهمترین عناوین تأثیرگذار در کاهش روند سودسازی بانک پارسیان بوده‌اند. از قرار معلوم، بانک در حدود ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول دارد که گرچه در مقایسه با سال گذشته، کاهش یافته اما همچنان قابل توجه است.

گروه پارسیان توانسته زیان خود را از طریق سه بخش فروش کالا و خدمات، سود حاصل از معاملات و مبادلات ارزی و خالص درآمد کارمزدی جبران کند که بانک در خصوص این منابع درآمدی، توضیحات بیشتری را ارائه نکرده است. با این حساب، مجموع زیان انباشته بانک پارسیان به حدود ۷ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پایان سال ۱۳۹۹، درحدود ۳۱ درصد افزایش یافته است. این بانک از محل سهام خزانه نیز با زیان یک هزار و ۶۸۰میلیارد تومانی روبه‌رو بوده که جمع حقوق مالکانه بانک را با ۹ درصد کاهش روبه‌رو ساخته است.

زیان انباشته بانک دی به بیش از ۱۰هزارمیلیارد تومان رسید

گزارش‌ها نشان می‌دهند که بانک دی تا پایان آذرماه از محل خالص تسهیلات و سپرده‌گذاری‌ها حدود ۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان زیان شناسایی کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۱۲درصدی روبه‌رو شده است. به عبارتی، بانک در شناسایی درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری ناکام بوده و به همین علت در مدت مذکور با زیان روبه‌رو شده است. از سویی دیگر، افزایش ۵۲ درصدی هزینه‌های عمومی و اداری، ۷۰۰ درصدی مطالبات مشکوک‌الوصول و ۱۸۰ درصدی هزینه استهلاک، منجر به تشدید زیان بانک شده است. با این حساب مجموع زیان انباشته بانک به بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پایان سال ۱۳۹۹، به میزان ۵۸ درصد افزایش یافته است.

زیان انباشته بانک سرمایه به ۳۸ هزار میلیارد تومان رسید

صورت‌های مالی بانک سرمایه هم نشان می‌دهد که این بانک تا پایان آذرماه سال‌جاری، بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد. این بانک در مدت مذکور از طریق خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری، در حدود یک هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان زیان شناسایی کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش ۲ درصدی روبه‌رو شده است. همچنین هزینه‌های عمومی و اداری بانک با افزایش ۳۲ درصدی روبه‌رو شده و بانک به دلیل استقراض از بانک مرکزی و تأمین مالی از طریق دیگر بانک‌ها، حدود ۲ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان هزینه مالی شناسایی کرده است.

بر این اساس عملکرد ۹ ماهه بانک منجر به شناسایی زیان خالص ۵ هزارمیلیارد تومانی شده تا مجموع زیان انباشته بانک به بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان برسد. با توجه به سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی بانک، جمع حقوق مالکانه به همین میزان منفی شده است.

کاهش ۴۵ درصدی سود خالص بانک ملت

طبق صورت‌های مالی منتشرشده برای ۹ ماهه منتهی به آذرماه سال‌جاری، خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری بانک ملت با افزایش ۷۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین درآمدهای شناسایی شده بانک از محل کارمزدهای بانکی و سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بوده. با وجود عملکرد مناسب بانک در این بخش‌ها، افزایش بسیار زیاد در هزینه‌ها، منجر به کاهش قابل توجه سودآوری فعالیت‌های بانک شده است.

افزایش ۷۳ درصدی هزینه‌های اداری و عمومی در کنار افزایش ۳۶درصدی هزینه‌های مالی و ۳۳۳ درصدی هزینه‌های مالیاتی سال‌های قبل، از جمله مهمترین دلایل کاهش سود شناسایی شده است. بر این اساس، این بانک در ۹ ماهه سال‌جاری حدود ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش ۴۵درصدی روبه‌رو شده است. همچنین سود انباشته بانک با ۲۱درصد افزایش به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

کاهش ۷۶ درصدی سود خالص بانک تجارت

صورت‌های مالی بانک تجارت نیز از کاهش ۷۶ درصدی سود خالص ۹ماهه منتهی به آذرماه سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهد. این بانک در بخش هزینه‌های اداری و عمومی و هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده است. این ارقام در کنار کاهش قابل توجه درآمدها در بخش‌های غیرعملیاتی، مهمترین عوامل کاهش سوددهی بانک تجارت بوده‌اند.

این بانک در بخش غیرعملیاتی به ازای هر سهم ۵۴ تومان زیان شناسایی کرده که در مقایسه با عملکرد سال گذشته با افزایش ۶۰۰ درصدی روبه‌رو شده است. لازم به ذکر است که بانک تجارت بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان در سهام و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کرده که با افزایش تورم و کاهش قیمت و بازدهی سهام از این محل متحمل هزینه‌های قابل توجهی خواهد شد. در عین حال، این بانک توانسته در سال مالی گذشته زیان انباشته خود را جبران کند. مجموع سود انباشته بانک تجارت تا پایان آذرماه به حدود یک هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسیده است.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها بانک تجارت بانک پارسیان بانک دی بورس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بانک تجارت بانک پارسیان بانک دی بانک تجارت بانک پارسیان بانک دی بورس میلیارد تومان رسیده ۳۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات و سپرده گذاری درصدی روبه رو شده زیان انباشته بانک درصدی هزینه میلیارد تومانی درصدی سود خالص صورت های مالی مشابه سال قبل بانک پارسیان روبه رو بوده بانک سرمایه بانک تجارت قابل توجه یک هزار سال جاری بانک ها بانک دی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۴۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد

  کاهش نرخ بهره با خوشبینی رو به رشد بانک‌مرکزی نسبت به پایین‌آمدن نرخ تورم ماهانه صورت می‌گیرد که برای بهبود اقتصاد کشوری که در آن قیمت‌ها رشد حدود ۳۰۰درصدی سالانه دارند، حائز اهمیت است. انتظارات بانک مرکزی آرژانتین از کاهش نرخ تورم ماهانه، بسیار سریع‌تر از روندی است که تحلیلگران انتظار دارند.بانک مرکزی آرژانتین، دو هفته قبل هم با اشاره به کندی رشد تورم در بحبوجه تدابیر ریاضتی دشواری که توسط دولت خاویر میلی اجرا می‌شود، نرخ بهره را ۱۰ درصد کاهش داده بود.این کاهش نشان می‌دهد که چگونه دولت با وجود نرخ‌های پایین‌تر، از ثبات بازارها اطمینان بیشتری دارد، چراکه گردش پول کمتر به‌صورت واقعی به جلوگیری از افزایش تورم کمک می‌کند وخطرفراربه سمت دلاربه‌عنوان ارز امن راکاهش می‌دهد. سیاست‌های مالی سختگیرانه میلی، اعتماد سرمایه‌گذاران را در آرژانتین بهبود بخشیده و باعث تقویت ارزش سهام، اوراق قرضه و پزو شده است، اما سطح فقر به همراه رکود اقتصادی افزایش یافته؛ زیرا فعالیت، تولید و مصرف دچار کاهش شده است.با وجود این که نرخ مبادله رسمی و تحت کنترل پزو، مدام کاهش پیدا کرده، اما این ارز در بازارهای موازی محبوب که برای دور زدن کنترل‌های سرمایه استفاده‌می‌شوند،درچندماه گذشته،یکی‌ازقوی‌ترین عملکردهارادرسراسرجهان‌داشته‌است.به گفته معامله‌گران، کاهش نرخ بهره‌ همچنین بانک‌ها را به سرمایه‌گذاری درمزایده‌های خزانه‌داری ترغیب کردوبدهی‌های دولت را پذیرفتند.یکی از معامله‌گران مالی در بوئنوس‌آیرس که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: کاهش نرخ‌ها توسط بانک مرکزی، باعث می‌شود بانک‌ها مجبور شوند پول خود را در مناقصه بگذارند و در نتیجه، کاهش حجم بازپرداخت‌های یک‌شبه ادامه می‌یابد.
   
شوک‌تراپی جواب داد؟
خاویر میلی، رئیس‌جمهور آرژانتین اعلام کرد دولت او در مارس، بیش از ۲۷۵میلیارد پزو (۳۱۵.۴میلیون دلار) مازاد مالی ثبت کرده است. برای سه‌ماهه نخست، این مازاد که نخستین مازاد در نوع خود از سال ۲۰۰۸ است، معادل ۰.۲درصد از تولید ناخالص داخلی آرژانتین است. وی با انتقاد از دولت‌های قبلی به‌دلیل تنگناهای وخیم اقتصادی کشور گفت: ما همه چیز را خواهیم داد تا این کشور را از جهنمی که به ارث برده‌ایم بیرون بیاوریم.درحالی‌که دولت آرژانتین خوشبین است اقداماتش برای کاهش یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان موثر واقع شده است اما خریداران هنوز کاملا متقاعد نشده‌اند.این کشور آمریکای جنوبی در حال مبارزه با تورمی است که بر مبنای سالانه، نزدیک به ۲۹۰درصد است و بر مبنای ماهانه، در مارس به ۱۱درصد رسیده است. بااین‌حال، این رقم نسبت به اوج ۲۵درصد در دسامبر که خاویر میلی، رئیس‌جمهور لیبرتارین روی کار آمد و ارزش پول پزو را به‌شدت کاهش داد، کمتر است. میلی از آن زمان به دنبال اقدامات ریاضتی سخت و کاهش هزینه‌ها بوده است که به آغاز کاهش کسری مالی شدید، جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و کاهش قیمت‌ها کمک کرده است.درحالی‌که لوئیس کاپوتو، وزیر اقتصاد آرژانتین اعلام کرد نرخ تورم به‌شدت در حال کاهش است، با افزایش فقر، میلیون‌ها نفر از مردم این کشور، شرایط سختی را تجربه می‌کنند.قیمت‌ها از خواربار تا مراقبت‌های بهداشتی، حتی برحسب دلار، همچنان به‌شدت در حال افزایش هستند. تحلیلگران و اقتصاددانان می‌گویند تورم مبنا، نشانه‌هایی از کاهش را نشان داده است اما نرخ ۱۱درصد، هنوز بسیار بیشتر از افزایش قیمتی است که اکثر کشورها در یک سال مشاهده می‌کنند.

دیگر خبرها

  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • رفع ابهام حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب در خوزستان+فیلم
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!