Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - دکتر هومن شریفی*: تا آن روز جهان ما پر از سئوال‌ها با جواب‌های آماده بود و از آن روز پاسخ‌ها را به تلخ‌ترین شکل هم پیدا نمی‌کنیم. امروز، بدون حیرت، در گورستان زندگی، بدون روزهای از دست رفته‌مان، پیش می‌رویم. روزها و هفته‌ها و ماه‌ها چون ماژلان و کلیسا که می‌گفت زمین مسطح است، گفتیم: من نمی‌گیرم، من نمی‌میرم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. و بدون باور، ایمان آوردیم.

به زحمت و به دلخواه زندانبان خود شدیم. باورناپذیرترین و غیرانسانی‌ترین قوانین برده‌داری را به خودمان و خانواده و دوست دیکته کردیم و... حافظه خونی و عشق و محبت برای پدر و مادر و فرزند و دوست آشنا را از دست دادیم! مثل درختی تنومند، ولی دیگر کم‌ریشه و بی‌ریشه شدیم.

آن روزگاران چون شد و آن دوستان کجا
دیدارشان حرام شد و یادشان حلال

بد شدیم و وااسفا که با هر انتخاب بدتر شدیم. تن و روح همدیگر را با فقدان محبت، معرفت، دلجویی، کامجویی و کامیابی ... خوردیم تا زنده بمانیم. ماسک‌هامان پوششی پوشالی شد برای تمام همدلی‌هامان و غافل از شخصیت جدید و حق به جانب تازه متولد شده‌مان!

قبل از اسفند ۹۸، برای جراحی ساده یک فرد، ۲۰ نفر دوست و فامیل دو روز جلوی چشم ما بسیج بودند و امروز برای تحویل متوفی، ۲ نفر فامیل، فامیل اداری‌مسلک با ترس و مدارک، بی‌اشک و ماتم! ... و هیچ مرگی تعجب ندارد! بعد از این دو سال اگر بمیریم، هیچ چیز از ما نمی‌ماند. هیچ، جز همان ماسک پوشالی از شخصیت این دو سالمان و فقط خاطره آنچه بودیم قبل از پنجشنبه ۲ اسفند ۹۸.

زندگی ما از دیگران بود و برای دیگران بود. جلب توجه دیگری، قسمت بزرگی از روزمرگی ما بود. بودن ما، از جریان یافتن در جان دیگران درک می‌شد (یادش به خیر). امروز جز پوسته و نقابمان چیزی باقی نمانده و این تنها داشته‌مان است. می‌دانیم ولی بی‌رگ شدیم، مثل ابراهیم که اسماعیل را به قربانگاه می‌برد و می‌دانست پسرش را از دست نمی‌دهد! خرافاتی شدیم، خرافاتی شدیم...

ارزش و حرمت مردن ۵۰ درصد یا بیشتر و کمتر، پایین آمد. ارزش دیگر محاسن و معایب‌مان هم. ارزش رفاقت، عشق، احوالپرسی، ... تلفن و واتس‌اپ و شکلک و گل قرمز و لایک کردن جای عیادت و ملاقات و سوپ و گل و مسجد را نخواهد گرفت!

آخر همه گرفتیم
ولی به گمانم قبلش مردیم...
هنوز زمستان به پایان نرسیده...

***

دکتر هومن شریفی - متخصص ریه

پی‌نوشت:
۲۴ سال پیش در بزغان نیشابور، اولین مطبم را با تابلویی که سال‌ها آرزویم بود تزیین کردم: تا توانی به جهان خدمت محرومان کن، به دمی یا درمی یا قدمی یا قلمی

همگی محرومیم و همه نیازمندیم به دمی، درمی، قدمی یا قلمی.

* هومن شریفی - ادیکتولوژیست، دکترای تخصصی پژوهش - سلامت تنفس و مسئول کلینیک کاهش آسیب بیمارستان دکتر مسیح دانشوری

کد خبر 658711 برچسب‌ها كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۶۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی غروب شنبه در جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان سمنان به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان ضمن بیان اینکه مستند سازی، تهیه فیلم و رمان در خصوص کنگره به صورت ویژه در حال انجام است، ابراز داشت: طی پیگیری‌ها با همکاری رسانه‌ها این امر در دستور کار قرار دارد.

وی ضمن بیان اینکه مستندات، آثار و رمان‌ها حول محور زندگی تمامی شهدای والامقام استان انجام می‌شود، افزود: فیلم سینمایی ویژه زندگی شهید محمود اخلاقی و سریال تیم آزادی نیز در دستور کار است.

استاندار سمنان از برپایی نمایشگاه مستندات و آثار تولید شده مرتبط قبل از برگزاری کنگره خبر داد و ابراز داشت: این نمایشگاه برای بازدید ارزشمند رهبر معظم رهبری آماده می‌شود.

هاشمی برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان را از اولویت‌های کاری در استان در سال جاری خواند و تصریح کرد: به همین منظور از سفر دوم رئیس جمهور به استان نیز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برآورد می‌شود این کنگره در کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به عفاف و حجاب و حفظ سرمایه‌های اجتماعی اثرپذیری خوبی داشته باشد.

کد خبر 6090254

دیگر خبرها

  • نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ رشد ۶ درصدی ارزش سهام تسلا
  • نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ ارزش سهام تسلا ۶ درصد رشد کرد
  • ببینید | اولین تصاویر از مرحل آماده کردن موشک‌های سپاه برای حمله به اسرائیل؛ نوشته‌های خاص بر روی موشک‌ها
  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • اولین نشست مجازی مدیر عامل در سال ۱۴۰۳ با کارکنان صندوق
  • نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • اولین زیردریایی نظامی ساخت چین تحویل پاکستان شد
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • آیین زورخانه ای به مناسبت اولین سالگرد نکوداشت پهلوان بهمن ضیایی