Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا افزود: این اقدام باعث بهبود ارائه مراقبت سلامت به بیمه شدگان می شود و هزینه های غیرضروری و اضافی را کنترل می کند.

وی اظهارداشت: هرگاه برنامه کشوری پزشک خانواده در کشور به طور کامل مستقر شود، نظام ارجاع بیمه ای نیز در شبکه ادغام خواهد شد و شاهد هیچ گونه موازی کاری نخواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضایی با بیان اینکه اولین چالش درحوزه سلامت، تعهد و اراده سیاسی دولت در اجرای برنامه پزشک خانواده است، ادامه داد: در ۱۶ سال گذشته علی رغم تاکید اسناد بالادستی دولت ها به طور جدی خود را متعهد به اجرای برنامه پزشکی خانواده ندانستند و در اولویت دولت و وزارت بهداشت قرار نداشت. بنابراین اولین موضوعی که باید تعیین تکلیف شود تعهد واقعی و عزم جدی دولت در اجرای برنامه است، انتظار می رود که این ضرورت در این دولت احساس شود.

وی تصریح کرد: سازمان بیمه سلامت ایران اقدامات موثری را در اجرای برنامه پزشک خانواده انجام داده و برای بهبود ارائه مراقبت سلامت و کاهش هزینه سرانه سلامت از اجرای این برنامه حمایت می کند و برای مدیریت منابع خود قبل از تحقق کامل پزشک خانواده، استفاده از مکانیزم نظام ارجاع بیمه ای را حق مشروع خود می داند.

به گفته رضایی، سازمان بیمه سلامت براساس سیاست های کلی سلامت، قانون برنامه ششم، قانون بودجه ۱۴۰۰، خرید خدمات از طریق پزشک خانواده و نظام ارجاع را در اولویت قرار داد، لذا برای توسعه این نوع خرید خدمات از ابتدای امسال برنامه ریزی کرد که بیمه شدگان صندوق همگانی به پزشکان خانواده انتساب پیدا کنند و در ادامه برای دریافت خدمات تخصصی با رعایت نظام ارجاع امکان دسترسی به خدمات بخش تخصصی و فوق تخصصی در بخش دولتی و خصوصی را داشته باشند.

۱۳ میلیون بیمه شده صندوق همگانی 
وی اظهارداشت: در این طرح که حدود ۱۳ میلیون بیمه شده صندوق همگانی جمعیت شهری را شامل می شود، الگویی خواهد بود که چگونه برنامه پزشک خانواده در مناطق شهری کشور قابلیت اجرایی می تواند یابد.

به گفته رضایی، در طرح ارجاع بیمه ای صندوق همگانی سعی شده اجرای  پزشک خانواده با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی آغاز و به تدریج تیم سلامت و بسته خدمتی جامع تر به آن افزوده شود.

وی، آموزش نیروی انسانی مورد نیاز را چالش دیگری مربوط به حوزه سیاستگذاری و مدیریت اجرایی برنامه پزشک خانواده عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر نیروی آموزش پزشکی در کشور ما تخصص محور است و پزشکی که فارغ التحصیل می شود، به رشته های تخصصی راه می یابد یا به عنوان پزشکان عمومی آمادگی کافی برای خدمت در جایگاه پزشکی خانواده آموزش کافی ندیده است که باید فکری به حال آن شود.

رضایی خاطرنشان کرد: تکمیل نشدن پرونده الکترونیک سلامت چالش دیگری دراین حوزه است، یکی از انتظارات صحیح پزشکی خانواده پیوستگی مراقبت های بهداشتی و درمانی بیماران بوده که مستلزم ثبت داده های خدمات دریافتی و بازخورد آنها و پیگیری توسط پزشک خانواده است و این مهم در قالب دسترسی به پرونده الکترونیک قابل تحقق می باشد.

وی افزود: بیشتر مردم تصور می کنند پزشکان خانواده یا عمومی، دانش کافی ندارند و درمانگر نیستند و صرفاً وظیفه دارند بیماران را به سطوح تخصصی ارجاع دهند، در صورتی که این طور نیست اکثر برنامه های بهداشتی و درمانی توسط پزشک خانواده و تیم سلامت قابلیت پاسخگویی دارد و نیاز به ارجاع به سطوح بعدی را ندارد و برای رسیدن به این مرحله نیازمند آگاه سازی مردم و کار فرهنگی دارد.

رضایی گفت: نظام درمانی کشور ما بر اساس پزشکان متخصص و یا تخصص محور است و این با اساس پزشک خانواده در تعارض بوده  و به همین دلیل به علت نفوذ متخصصین در کانون های تصمیم گیری مانع اصلی اجرای برنامه پزشکی خانواده شده است.

وی اظهار داشت:نگاه غالب در درمان کشور، تخصص محوری است اما فراموش نکنیم نظام تعرفه گذاری در کشور ما بسیار ارزان است و ما می توانیم با پزشکان متخصص وارد تعامل شویم، هم اینک پزشکان متخصص با ویزیت انبوه یا تکرار ویزیت جبران نقص پایین بودن تعرفه را می کنند. پس از اجرایی شدن برنامه پزشک خانواده می توان تعرفه هارا به قیمت واقعی نزدیک تر کرد، بیمه ها پوشش خود را بالاتر ببرند و با این دو مکانیزم چتر حمایتی بیمه ها از مردم افزایش می یابد و از آن سو هم منافع ارائه دهندگان خدمت بهتر تامین می شود.

رضایی تصریح کرد: برای ارائه خدمات سلامت فراگیر، مقرون به صرفه، با کیفیت و منسجم تنها راه پیش رو استقرار کامل برنامه پزشک خانواده بوده و برای تحقق آن عزم ملی دولت، توانمندی اجرایی متولی و همراهی سایر ذینفعان عرصه سلامت ضروری است.

برچسب‌ها بیمه سلامت بهداشت و سلامت بیمه درمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیمه سلامت بهداشت و سلامت بیمه درمان بیمه سلامت بهداشت و سلامت بیمه درمان برنامه پزشک خانواده اجرای برنامه پزشک پزشکی خانواده ارجاع بیمه ای صندوق همگانی نظام ارجاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۶۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج هزار و ۵۵۸ متقاضی واحدهای مسکن ملی در زنجان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند

بهزاد کردلو رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی راه و شهرسازی استان زنجان گفت: سه هزار و ۶۹۰ نفر از متقاضیان تحت پوشش نهادهای بهزیستی و کمیته امداد استان در شهرستان زنجان سکونت دارند.

وی اضافه کرد:هم اکنون ۶۱۷ نفر از متقاضیان در مرحله تایید نهایی هستند که از این تعداد ۴۹۹ نفر هم افتتاح حساب کرده اند.

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی راه و شهرسازی استان زنجان گفت: درخواست ۲ هزار و ۸۳۱ نفر از متقاضیان تحت پوشش نهادهای حمایتی طرح نهضت ملی مسکن به دلیل احراز نشدن شرایط آنها رد شد.

این مسوول خاطرنشان کرد: راه و شهرسازی استان برای خانه دار شدن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مدیریت و برنامه ریزی لازم را دارد و برای اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن بسیار جدی است.

وی با بیان اینکه استان زنجان برای چهار سال ساخت ۶۸ هزار واحد مسکونی را در دستور کار دارد، خاطر نشان کرد: برش استانی در نهضت ملی مسکن در بخش حمایتی ۲۷ هزار واحد، خود مالکی ۱۲ هزار واحد و در بافت فرسوده ۹ هزار واحد است.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • بانک رفاه دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد
  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • خانواده محور بودن برنامه‌های دهه کرامت در آذربایجان شرقی
  • برای خانه‌دار شدن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی برنامه داریم
  • پزشکی به شرط کسب درآمد
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • پنج هزار و ۵۵۸ متقاضی واحدهای مسکن ملی در زنجان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند
  • هوشمندسازی حداکثری و عدم ارجاع پرونده‌های ناقص
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد