Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صبح امروز مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با "مامیشف" معاون وزارت اکولوژی، زمین‌شناسی و منابع طبیعی کشور قزاقستان دیدار و راه‌های توسعه همکاری‌ بین دو کشور در زمینه آب، خاک و منابع طبیعی مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعود منصور در این دیدار با اشاره به تاریخچه منابع طبیعی کشورمان، یادآور شد: تا سال ۱۳۴۱ شمسی جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌زارها در ایران در قالب مالکیت خصوصی اداره می‌شد و پس از این سال، قانونی در کشور تصویب شد و منابع طبیعی از مالکیت خصوصی خارج و در اختیار دولت قرار گرفت.

وی گفت: قانون ما را مکلف کرد تا منابع طبیعی را در قالب طرح‌های فنی و توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مدیریت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: در منابع طبیعی نقش و مشارکت مردم پیشران تلقی می‌شود و مردم در قالب طرح‌های منابع طبیعی با سازمان همکاری دارند و هم‌اکنون حدود یک میلیون خانوار روستایی و عشایری زندگی‌شان وابسته به مراتع کشور است.

منصور به وجود ۱۴ میلیون هکتار جنگل، بیش از ۸۰ میلیون هکتار مرتع و ۳۰ میلیون هکتار اراضی بیابانی در ایران اشاره و اظهار کرد: منابع طبیعی بویژه جنگل‌ها اکنون با اقدامات حفاظتی و بدون بهره‌برداری چوب از جنگل توسط سازمان منابع طبیعی مدیریت می‌شود.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که در زمینه بیابان‌زدایی در ایران به توفیقات چشمگیری دست یافته‌ایم، افزود: ایران در این زمینه پیشینه طولانی دارد و تاکنون یک و نیم میلیون هکتار از اراضی بیابانی را به جنگل تبدیل کرده است.

به گفته وی، تجربیات خوبی در زمینه مقابله با بیابان‌زایی در ایران وجود دارد که می‌توان این تجربیات را در قالب همکاری‌های دوجانبه به کشور قزاقستان منتقل کرد.

در ادامه این نشست، معاون وزارت اکولوژی، زمین شناسی و منابع طبیعی کشور قزاقستان با ابراز خرسندی از این نشست به همکاری ایران با قزاقستان در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: ایران می‌تواند با انتقال تجربیات زمینه همکاری خوبی را با قزاقستان ایجاد کند.

مامیشف، خشک شدن دریاچه اورال در قزاقستان را به عنوان بزرگترین چالش زیست‌محیطی این کشور نام برد و خاطرنشان کرد: با خشک شدن دریاچه اورال سالانه بیش از صدها هزار تن گردوغبار نمکی تولید و به هوا پراکنده می‌شود از این رو ایران می‌تواند با کار کارشناسی و تکنولوژی‌هایی که در اختیار دارد در زمینه احیای دریاچه اورال، جنگل‌کاری در اراضی بیابانی و غیربیابانی و همچنین با ارائه خدمات فنی در زمینه آبخیزداری به قزاقستان کمک کند.

وی به موضوع جنگل‌کاری در قزاقستان اشاره کرد و گفت: تنها در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۱ هزار هکتار جنگل‌کاری در قزاقستان انجام شده است و در حال حاضر سطح جنگل این کشور ۶ میلیون هکتار است.

معاون وزارت منابع طبیعی کشور قزاقستان همچنین یادآور شد: راه‌های همکاری زیادی بین ایران و قزاقستان در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی وجود دارد و کارشناسان ما توافق کرده‌اند از خدمات فنی و تخصصی پیمانکاران ایرانی برای آموزش و انتقال دانش و تجربیات کمک بگیرند.

بر اساس این گزارش، رییس سازمان منابع طبیعی کشور در پایان این نشست نماد درخت بلوط را به یادگار به مامیشف معاون وزارت اکولوژی، زمین شناسی و منابع طبیعی کشور قزاقستان تقدیم کرد.

شایان ذکر است؛ در این دیدار، مامیشف ضمن بازدید از یادمان جانثاران منابع طبیعی، یک اصله نهال در اطراف این یادمان غرس کرد.

کد خبر 5429800

منبع: مهر

کلیدواژه: مسعود منصور وزارت جهاد کشاورزی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قزاقستان قیمت نفت نهضت ملی مسکن وزارت جهاد کشاورزی مسکن بانک مرکزی ایران رستم قاسمی بورس آزادراه تهران شمال ایالات متحده امریکا وزارت نیرو گمرک ایران اوپک روسیه سازمان بنادر و دریانوردی سازمان منابع طبیعی منابع طبیعی میلیون هکتار معاون وزارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۷۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است

معاون اول رئیس جمهور گفت: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمد مخبر عصر امروز (شنبه) در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رییس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه های همکاری های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت نیز می باشد، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ده ساله همکاری های دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه ها و قراردادهای امضاء شده هر چه سریع تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رییس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی ، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می توانند با تعمیق روابط خود تحریم های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای 12 تفاهم نامه امضاء شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت های شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت های ایران در زمینه های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد