Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر دانش قدرت‌آفرین است آیا دسترسی به دی ان ای(DNA) یک فرد می‌تواند بدل به سلاحی قدرتمند شود؟ پاسخ به این سوال می‌تواند دلیل تن ندادن برخی رهبران جهان را به مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با نشستن پشت میزی ۵ تا ۶ متری توضیح دهد چرا که به نظر می‌رسد آنها از انجام آزمایش‌ تشخیص ویروس کرونا از سوی روسیه، سر باز زده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، پیش از دیدار اخیرش با آقای پوتین به مقام‌های روسی اجازه انجام آزمایش پی‌سی‌آر را نداد. به گفته مقام‌های آلمان، طرف روس رسما اعلام کرده که نتیجه منفی آزمایشی برای صدور مجوز دیدار بدون فاصله‌گذاری با آقای پوتین مجاز است که در روسیه انجام شده باشد.

مقام‌های فرانسوی نیز اعلام کردند که امانوئل ماکرون، رسیس جمهوری فرانسه نیز زیر بار برخی الزامات برای ملاقات با همتای روس خود نرفته تا این گمانه‌زنی تقویت شود که او نیز پیش دیدار با آقای پوتین که ظاهرا چندان علاقه‌ای به استفاده از ماسک ندارد، حاضر به انجام تست کرونا به روش پی‌سی‌آر نشده است.

اما آیا اطلاعات ژنتیکی سیاستمداران از نظر امنیتی بسیار حساس و افشای آن پر مخاطره است؟

دی ان ای حاوی چه اطلاعاتی است؟

دی ان ای نام شیمیایی ترکیبی است که مجموع داده‌ها و اطلاعات ژنتیکی و ویژگی‌های وراثتی موجودات زنده را در بر دارد؛ اطلاعاتی که برای رشد، تکامل، بقا، تولید مثل و سایر عملکردهای موجودات، حیاتی است.

دی ان ای در هر سلول بدن وجود دارد و می‌توان آن را از روش‌های متعددی استخراج کرد که بررسی مخاط بینی یکی از این روش‌هاست.

کنی بکمن، مدیر مرکز ژنومیک دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا، گفت: «نمونه‌ مخاط بینی که در آزمایش پی‌سی‌آر استخراج می‌شود حاوی هزاران دی‌ ان ای فرد تحت آزمایش است. قطعا از این نمونه می‌توان دی ان ای فرد را استخراج کرد.»

دی ان ای هر شخصی منحصر به فرد است. می‌توان از آن برای یافتن پاسخ به این سوال‌ که اجداد فرد اصالتا اهل کدام منطقه زمین هستند و یا شناسایی بستگان ناشناخته‌ استفاده کرد. دی ان ای همچنین حاوی اطلاعاتی است که نشان می‌دهد آیا فرد از بیماری‌ ژنتیکی خاصی رنج می‌برد و یا ناهنجاری‌های ژنتیکی خاصی دارد که با بیماری‌ها یا مراقبت‌های پزشکی مرتبط است یا خیر.

البته در علم پزشکی قانونی نیز از دی ان ای می‌توان برای شناسایی متهم یا تبری او بر پایه شواهد کشف شده در صحنه جرم و جنایت بهره برد.

چگونه می‌توان از دی‌ان‌ای علیه رهبران جهان استفاده کرد؟

هاوارد مک‌لئود، متخصص ژنتیک در فلوریدای آمریکا، می‌گوید: «می‌توانید از دی ان ای برای شناسایی خطر بیماری استفاده کنید، بنابراین (رهبران جهان) ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری باشند. می‌توانید نگاه کنید و ببینید آیا می‌توان برخی از عناصر وراثتی آنها را مورد بهره‌برداری قرار داد.»

اما کنی بکمن معتقد است، تصور اینکه اطلاعات جمع‌آوری‌شده می‌تواند از نظر سیاسی مضر باشد، بعید به نظر می‌رسد. مدیر مرکز ژنومیک دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا می‌گوید: «می‌خواهید با این اطلاعات چه کار کنید، مثلا بفهمید که فشار خون ماکرون کمی بالا است؟ من که زمان زیادی را صرف این نمی‌کنم که راه‌های استفاده از اطلاعات ژنتیکی یک فرد را بیابم.»

جورج آناس، یک متخصص اخلاق زیستی که به طور گسترده در حوزه برجسته کردن اهمیت حریم خصوصی اطلاعاتی ژنتیکی افراد فعالیت کرده، می‌گوید: «دی ان ای یک چیز جادویی نیست. اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهد اما به شما نمی‌گوید که چگونه می‌توانید یک فرد را ترور کنید.»

ولی دسترسی به دی ان ای فارغ از این که بتواند توانایی ساخت یک سلاح زیستی هدفمند فردی را ایجاد کند، می‌تواند منجر به باج‌‌خواهی از سیاستمداری شود که در معرض انتشار اطلاعات ویژه‌ فردی قرار گرفته است.

آیا ایالات متحده نیز بر آزمایش رهبران جهان اصرار دارد؟

به گفته یکی از مقام‌های کاخ سفید، مقام‌های بلندپایه جهان باید پیش از دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، تحت آزمایش قرار گیرند ولی الزامی به انجام آن از سوی پزشکان آمریکایی نیست.

آقای بایدن نیز چه در دیدارهای داخلی و چه در سفرهای خارجی مدام مورد آزمایش تشخیص ویروس کرونا قرار می‌گیرد ولی نمونه برداری و پردازش اطلاعات منحصرا از سوی واحد پزشکی کاخ سفید انجام می‌شود.

البته گفته می‌شود که دولت ایالات متحده حداقل در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما برای جمع‌آوری دی ان ای رهبران خارجی تلاش کرده است. بر پایه اسناد دیپلماتیک دوران ریاست جمهوری باراک اوباما که از سوی ویکی‌لیکس فاش شد، دولت آمریکا به دیپلمات‌های خود در کشورهای منتخب آفریقایی دستور داده بود تا اطلاعات «اثر انگشت، تصاویر چهره، دی ان ای، و اسکن مردمک چشم» مقام‌های «کلیدی و نوظهور»، از جمله رهبران مذهبی و تجاری را جمع‌آوری کنند.

چند سال پیش نیز یک گروه ناشناس که خود را پروژه ارنست(Earnest) می‌نامید، ادعا کرد که دی ان ای تعدادی از رهبران جهان را که در اجلاس داووس شرکت کرده بودند، جمع‌آوری کرده است. این گروه اعلام کرد که نمونه‌ها را به عنوان اقدامی علیه خطرات نظام سرمایه‌داری به حراج می‌گذارند، اما حراج به دلیل نگرانی‌های قانونی به تعویق افتاد و هرگز هم انجام نشد. این گروه بعدها نیز به درخواست خبرگزاری آسوشیتدپرس برای گفتگو در این خصوص پاسخ نداد.

برچسب هاامانوئل مکرون اولاف شولتز دی ان ای شبکه خبری یورو نیوز (EuroNews) ولادیمیر پوتین

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: امانوئل مکرون اولاف شولتز دی ان ای ولادیمیر پوتین آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو رهبران جهان جمع آوری دی ان ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۷۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند

به گزارش خبرگزاری مهر، شهروز همتی، در خصوص اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها از نتایج، کیفیت و انجام آزمایشات پزشکی در سطح آزمایشگاه‌های کشور، جهت آگاهی افکار عمومی، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی چه در بخش دولتی یا خصوصی به واسطه صدور جواب کتبی جزو مراکزی هستند که عملکرد شفافی داشته و این عملکرد قابل راستی آزمایی است و آزمایشگاه در قبال صدور جواب باید پاسخگو باشد.

وی گفت: نتیجه هر آزمایش باید در خروجی هر دستگاه وجود داشته باشد و ما از این خروجی به نام سند یاد می‌کنیم. در واقع از لحظه پذیرش درخواست آزمایش و اینکه توسط چه فردی خونگیری انجام شده، توسط چه دستگاه یا دستگاه‌هایی آزمایش انجام شده و توسط چه کسی آزمایش تحویل بیمار شده همگی مستند و قابل رهگیری و اثبات بوده و هر گونه مخدوش بودن آنها می‌تواند مورد بررسی و شکایت قرار گیرد.

همتی افزود: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور تحت نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های استان‌ها بوده و در سال چند بار در خصوص استقرار استانداردهای سخت گیرانه ایزو ۱۵۱۸۹ که از سال ۱۳۸۶ اجباری شده است، مورد بازرسی قرار می‌گیرند و تمدید پروانه آزمایشگاه‌ها منوط به استقرار این الزامات است.

وی ادامه داد: این استانداردها تمامی آیتم‌های را که در انجام آزمایش‌ها دخیل هستند مانند پذیرش، جواب دهی، قیمت‌های اعلام شده توسط دولت، انجام آزمایش‌های کنترل کیفیت در بخش‌های مختلف، ایمنی فضا و تجهیزات، استخدام و آموزش پرسنل و بسیاری از موارد دیگر را شامل می‌شود.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران یادآور شد: از چند سال پیش که پذیرش نسخ به صورت کاغذی حذف شده و پذیرش به صورت آنلاین صورت می‌گیرد، آزمایش توسط پزشک درخواست داده شده و توسط آزمایشگاه‌ها ثبت می‌شود و این درخواست قابل دخل و تصرف نیست.

همتی تاکید کرد: امروزه حدود ۸۰ درصد آزمایش‌های درخواستی بیماران به صورت آنلاین بوده که در سایت بیمه‌های پایه نیز همزمان ثبت می‌گردد. بنابراین امکان صدور جواب‌هایی که ضروری نباشد وجود ندارد.

وی همچنین گفت: از طرفی در سال‌های اخیر جهت افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی تعداد زیادی از آزمایشگاه‌ها وارد فرآیند اعتبار بخشی داوطلبانه شده‌اند. بدین صورت که آزمایشگاه‌ها خود را به صورت داوطلبانه طی فرآیند سخت گیرانه ای مورد ممیزی نهاد اعتبار بخشی قرار می‌دهند.

همتی بیان داشت: به رغم اینکه سالانه میلیاردها جواب توسط آزمایشگاه‌های کشور صادر می‌گردد، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در بین گروه‌های مختلف پزشکی دارای کمترین شکایت در نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند.

وی افزود: جهت حفظ و افزایش کیفیت، آزمایشگاه‌ها سه نوبت در سال توسط نهادهای کنترل کیفیت خارجی مورد پایش قرار گرفته و نتایج این ارزیابی‌ها نیز توسط ادارات امور آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس الزامات ۱۵۱۸۹ آزمایشگاه‌ها مکلفند بسته به نوع آزمایش، نمونه‌های بیماران را برای مدت مشخصی نگهداری کنند و اگر ادعایی مبنی بر عدم نمونه گیری و وجود نمونه در آزمایشگاه صورت گیرد این ادعا کاملاً قابل بررسی است و وجود نمونه در آزمایشگاه قابل اثبات می‌باشد.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته قابل توجه است که به رغم تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز، آزمایشگاه‌ها در تلاشند تا کیفیت خدمات خود را حفظ کنند. از آنجا که نتایج آزمایش‌ها ۷۰ درصد در تصمیم گیری بالینی تأثیر دارد، آزمایشگاه‌ها تمامی تلاش خود را در ارائه یک جواب درست و قابل قبول معطوف داشته زیرا معتقدند که افزایش کیفیت خدمات و ارائه به موقع و درست آن تأثیری انکار ناپذیر در سلامت بیماران داشته و از طرفی موجب کاهش هزینه بیماران و نظام سلامت خواهد شد.

همتی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوانی که آزمایشگاه‌های کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، صحبت‌هایی که در خصوص نتایج آزمایشگاه‌ها می‌شود، علاوه بر اینکه زحمات ۶۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور را زیر سوال می‌برد بلکه بازرسی و نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های کشور و بیمه‌ها را نیز زیر سوال خواهد برد.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران افزود: در شرایط سختی که آزمایشگاه‌ها با آنها روبرو هستند آزمایشگاهیان ترجیح می‌دهند که آزمایشگاه‌های خود را تعطیل کنند تا به کارهای خلاف روی بیاورند و ما شاهد آن هستیم که هر ساله تعدادی از آزمایشگاه‌ها به دلایل اقتصادی درخواست تعطیلی آزمایشگاه خود را به کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند.

وی در پایان گفت: امیدوار هستیم اساتید گرامی هنگام مصاحبه‌های خود با اشراف بیشتری موضوعات را تجزیه و تحلیل کنند و اگر مشکلی وجود دارد از طریق مجاری قانونی با آن برخورد کرده و موضوعات را به شنیده‌ها و حدسیات واگذار نکنند و صحت و سقم آن را بررسی نمایند. زیرا درج این گونه مطالب موجب کدورت خاطر مسئولین فنی و بیش از هزاران پرسنل آزمایشگاه خواهد شد. قابل ذکر است که پرسنل و مسئولین آزمایشگاه‌ها در دوران کرونا با از خود گذشتگی و تلاش فراوان در ساخت کیت‌های تشخیصی، نمونه گیری و انجام آزمایش‌ها و حتی کمک در امر واکسیناسیون سهم بزرگی در کنترل بیماری کووید ۱۹ داشتند که قابل ستایش است.

کد خبر 6089655 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت
  • آزمایشگاه‌های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در بین حرف پزشکی دارند
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • انجام بیش از ۳۰۰ هزار آزمایش کلرسنجی توسط شرکت آبفای یزد
  • خوش و بش دنیله ده روسی و فابیو کاناوارو در بازی اودینزه - رم / عکس
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • جوزپه روسی: روی کین انتخابی عالی برای انجام یک خانه‌تکانی در منچستریونایتد است