Web Analytics Made Easy - Statcounter

حامد تقوایی دوشنبه در نشست خبری اختتامیه کنگره جهانی محمد(ص)، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر اظهار کرد: این کنگره که از ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ مصادف با بعثت پیامبر در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با فراخوان آثار ادبی و هنری در هفت محور از جنبه‌های مختلف زندگی پیامبر آغاز به کار کرد، به مرحله نهایی و گام پایانی نزدیک می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل کنگره جهانی محمد(ص)، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر ادامه داد: هنرمندان از سراسر جهان آثار خود را در هفت زبان مختلف در ۲۵ رشته ادبی و هنری برای ما ارسال کردند که در هر رشته هم شرایط ارسال آثار مشخص شده بود و هنرمندان هشت ماه مهلت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کنند و در واقع دوم آبان سال ۱۴۰۰ آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه بود.

تقوایی بیان کرد: در این مدت برنامه‌های متعددی توسط کنگره اجرا شد. حدود ۶ ورک شاپ هنری خیلی گسترده در طی دو تا سه روز برگزار کردیم. همچنین هفت پیش‌کنگره ادبی با شعرخوانی ۱۰۰ شاعر برگزار شد.

وی عنوان کرد: تبلیغات گسترده‌ای برای رسیدن فراخوان به دست هنرمندان صورت گرفت و هنرمندان بسیاری از این کار حمایت کردند. در مجموع حدود ۵۷۰۰ اثر از ۴۰ کشور دنیا توسط دبیرخانه کنگره دریافت و از ۲ آبان ماه جاری، داوری گام نخست آثار آغاز شد.

تقوایی گفت: مشارکت قابل توجهی در بخش بین‌الملل برای رشته‌های ادبی صورت گرفت و از آنجا که کنگره با یک موضوع اختصاصی و آیینی در رابطه با حضرت محمد(ص) است، از نظر تعداد آثار و مشارکت کشورهای مختلف، رویدادی منحصر به فرد قلمداد می‌شود. 

دبیر کل کنگره جهانی محمد(ص)،در آینه ادب و هنر ادامه داد: حدود ۶۰ داور سرشناس کشور در رشته‌های مختلف را به عنوان هیات‌های داوری در نظر گرفتیم و داوری در تمام رشته‌ها به صورت دو مرحله‌ای بود. همچنین در چهار رشته داوری به صورت حضوری در شهر شیراز انجام شد.هرچند داوری پایانی برخی رشته‌ها در بستر مجازی انجام شد در برخی رشته‌ها همچون خوشنویسی (نسخ، ثلث، نستعلیق و شکسته)، نقاشیخط، نقاشی و نگارگری داوری به صورت حضوری بود چراکه داوری اصل آثار در این رشته‌ها برای ما اهمیت بسیاری داشت.

تقوایی اضافه کرد: برگزیدگان داوری نخست، پس از فراخوانده شدن، اصل اثر خود را به دبیرخانه کنگره فرستادند که داوری پایانی با حضور مشاهیر و برجستگان هنری کشور برگزار شد.

وی گفت: در مجموع حدود ۴۳۰ اثر منتخب نمایشگاه و چاپ کتاب داشتیم که از این مجموع حدود ۵۰ اثر جزو آثار حائز رتبه اول تا سوم شدند و حدود ۷۰ اثر هم به عنوان آثار شایسته تقدیر انتخاب شدند.

تقوایی گفت: در برخی رشته‌ها با توجه به سطح آثار دریافتی به پیشنهاد و درخواست هیات‌های داوری ناچار شدیم تعداد آثار برگزیده و شایسته تقدیر را افزایش دهیم. به عنوان مثال در رشته خوشنویسی بخش نستعلیق آثار به حدی باکیفیت بودند که علی‌رغم محدودیت‌های شدید مالی کنگره، سه برگزیده و پنج شایسته تقدیر را به چهار برگزیده و ۱۳شایسته تقدیر افزایش دادیم.

دبیر کنگره جهانی محمد(ص)، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر بیان داشت: مراسم اختتامیه نهم اسفند در ساعت ۹ صبح در تالار حافظ برگزار خواهد شد که رویدادهای متعددی برای برگزاری این مراسم تدارک دیده‌ایم.رویدادهای مراسم اختتامیه از هفتم اسفندماه آغاز خواهد شد و تا نهم اسفندماه با مراسم اختتامیه به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده در روز هفتم اسفندماه ساعت ۱۰ صبح در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود و در این نمایشگاه حدود ۱۰۰ اثر در رشته‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه از هفتم تا ۱۲ اسفندماه از نهم صبح تا ۱۷ بعدازظهر پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

تقوایی افزود: اکران فیلم‌های برگزیده در این کنگره نیز از دیگر برنامه‌های ما محسوب می‌شود. حدود ۲۱ فیلم در هفتم و هشتم اسفندماه در سینما فرهنگ در مرکز اسناد و کتابخانه ملی اکران خواهند شد. سینما فرهنگ از ساعت ۱۴ تا ۲۱ شب میزبان اکران این فیلم‌ها است‌.

وی گفت: چندین ورک شاپ تخصصی در حوزه نمایشنامه‌نویسی و فیلم کوتاه توسط دبیران با حضور مهمانان ویژه‌ای از جمله استاد نصرالله قادری و کوروش زارعی برگزار خواهد شد.

او بیان داشت: مراسم اختتامیه بخش عربی کنگره در هفتم اسفند ساعت ۲۰ به صورت آنلاین از شبکه اینستاگرام و سایت کنگره  برگزار می‌شود و چهار شاعر برگزیده از کشورهای مختلف از جمله کشور مصر، الجزایر،مغرب و عراق شعرخوانی خواهند کرد و تمامی آثار و تولیدات کنگره به زبان عربی در این برنامه پخش می‌شود و یک برنامه کامل و جامع به زبان عربی خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: هشتم اسفند جشنواره آواها و نواها تحت عنوان آوای حرا با حضور ۱۵ گروه‌ سرود منتخب استان فارس از شهرستانهای مختلف در سالن سینما فرهنگ برگزار می‌شود که این گروه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ بعدازظهر با هم به رقابت می‌پردازند. در این رویداد که با همکاری بسیج هنرمندان به عنوان یک رویدادمشترک باکنگره برگزار شده آثار داوری و برگزیدگان معرفی می‌شود.

تقوایی اظهار داشت: پس از مشخص شدن سرود برتر، تمامی این گروه‌ها در ۱۵ نقطه مختلف شهر شیراز همزمان قبل از اذان مغرب سرود خود را اجرا خواهند کرد که این اجرا به عنوان اجرای دسته‌جمعی بانگ اذان که رویداد فرهنگی بسیار مهمی محسوب می‌شود به اذان مغرب منتهی خواهد شد.

دبیر کنگره جهانی محمد(ص)، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر گفت: در هشتم اسفندماه ساعت ۱۹ پس از اذان مغرب در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) نیز شعرخوانی شعرای برگزیده بخش زبان فارسی را خواهیم داشت و صبح نهم اسفند ماه ساعت نه صبح اختتامیه کنگره با حضور سخنرانان ملی و برگزیدگان کنگره با هدف معرفی و تقدیر از برگزیدگان در تالار حافظ شیراز برگزار خواهد شد.

او با اشاره به پویش اذان در اذان در شهر گفت: در پویش اذان در اذان که در شب مبعث برگزار می‌شود افراد متقاضی در مکان های پرتردد شهر اذان را به صورت زنده اجرا خواهند کرد و به ازای هر پنجاه شرکت کننده یک جایزه دومیلیون تومانی به این پویش اضافه خواهد شد.

تقوایی اعلام کرد: اختتامیه به معنای اتمام کنگره نیست و این کنگره یک حرکت و رویداد جاری است. اختتامیه فقط اتمام فراخوان دور اول است و انشالله بعد از اختتامیه در همان مراسم رویدادهایی را رونمایی خواهیم کرد که این رویدادها حرکت مهمی برای تیم کنگره محسوب می‌شود.

وی گفت: یک سال مدت زمان فراخوان بود که ما حدود یک سال نشر آثار را در دست کار داریم. در واقع اهمیت نشر آثار هم برای ما به اندازه فراخوان اهمیت دارد. اگر نتوانیم هنر را از حالت گلخانه‌ای خارج کنیم قطعا به اهداف خود در این زمینه دست نمی‌یابیم.

تقوایی اضافه کرد: ما ۳۰ تا ۴۰ رویداد را در این کنگره برگزار کردیم که هر کدام از این رویدادها مجموعه وسیع و بزرگ است‌. در حال حاضر دست کنگره پر است و مسیولین شاهد دستاوردهای کنگره هستند و با اثرات آن در جامعه آشنا شدند. لذا اگر مشکلاتی که برای حمایت مسیولین در سال اول داشتیم برطرف شود در سال ۱۴۰۱ با قدرت بیشتری دور دوم کنگره رونمایی خواهد شد.

وی گفت: برای انتشار آثار اجرای نمایشگاه در شهرها و کشورهای مختلف چاپ کتاب شعر و داستان نبوی و راه‌اندازی سایت حرفه ای و نمایشگاه مجازی هم در دستور کار داریم.

غلامرضا کافی، دبیر علمی و ادبی کنگره جهانی محمد(ص)، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر نیز در این نشست اظهار کرد: این رویداد کاملا مردمی است. در کار هنری بخشی به حوزه ادبی برمی‌گردد و  امروزه اکثر ارگان‌ها وقتی می خواهند برنامه ادبی برگزار کنند شیراز را برای برگزاری این رویدادها انتخاب می‌کنند و شیراز را سرآمد برگزاری رویدادهای ادبی می‌دانند.

کافی بیان داشت: در بخش ادبی ۲۴۰۲ اثر دریافت کردیم که ۱۶۴۴ اثر در شعر و ۷۵۸ اثر در داستان در ۳ زبان فارسی عربی و انگلیسی بوده است. 

وی با بیان اینکه در گام اول کار را به صورت وسیعی انجام دادیم، گفت: کار داوری در بخش ادبی بسیار دشوار بود زیرا کارهای بسیار قدرتمندی به دبیرخانه کنگره ارسال شده بود.

کافی گفت: از تمام استان‌های کشور در این رویداد شرکت کردند و از ۲۸ استان برگزیده و شایسته تقدیر داریم که نشان دهنده این است که فراخوان کنگره مورد توجه واقع شده است‌.

وی ادامه داد: ۷ محفل شعرخوانی با حضور شاعران کشورهای مختلف  به صورت پیش کنگره برگزار شده است. این کنگره یکی از کنگره‌هایی بود که هیچ وقت توقف نداشت و هر ماه یک رویداد رقم می‌خورد و همین بازدهی کار را بالا برد.

دبیر علمی و ادبی کنگره اعلام کرد: در هشتمین محفل شعر  در روز هشتم اسفندماه در حرم مطهر شاهچراغ شعرخوانی شاعران برگزیده کنگره را خواهیم داشت.

برچسب‌ها هنر شیراز شعر ادبیات فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنر شیراز شعر هنر شیراز شعر ادبیات فارس پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر کنگره جهانی محمد ص دبیرخانه کنگره مراسم اختتامیه کشورهای مختلف برگزار می شود شایسته تقدیر هشتم اسفند برگزار شد خواهد شد رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۸۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی غروب شنبه در جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان سمنان به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان ضمن بیان اینکه مستند سازی، تهیه فیلم و رمان در خصوص کنگره به صورت ویژه در حال انجام است، ابراز داشت: طی پیگیری‌ها با همکاری رسانه‌ها این امر در دستور کار قرار دارد.

وی ضمن بیان اینکه مستندات، آثار و رمان‌ها حول محور زندگی تمامی شهدای والامقام استان انجام می‌شود، افزود: فیلم سینمایی ویژه زندگی شهید محمود اخلاقی و سریال تیم آزادی نیز در دستور کار است.

استاندار سمنان از برپایی نمایشگاه مستندات و آثار تولید شده مرتبط قبل از برگزاری کنگره خبر داد و ابراز داشت: این نمایشگاه برای بازدید ارزشمند رهبر معظم رهبری آماده می‌شود.

هاشمی برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان را از اولویت‌های کاری در استان در سال جاری خواند و تصریح کرد: به همین منظور از سفر دوم رئیس جمهور به استان نیز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برآورد می‌شود این کنگره در کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به عفاف و حجاب و حفظ سرمایه‌های اجتماعی اثرپذیری خوبی داشته باشد.

کد خبر 6090254

دیگر خبرها

  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • حفظ سرمایه اجتماعی با برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  • پیام تقدیر دبیرکل دومین کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد از رسانه ها
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است