Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف اثر منفی تحریم های چند ساله اخیر بر اقتصاد ایران بر هیچکس پوشیده نیست اما درباره ابعاد و وزن آن میان کارشناسان اقتصاد همواره اختلاف نظر وجود داشته است. یک راه حل برای پایان دادن به این اختلاف ها مراجعه به فعالان اقتصادی و شنیدن روایت دست اول آنان از فعالیت در دوران تحریم است . 

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی در گفتگو با الف در این باره گفت: وجود تحریم ها برای آسیب زدن به اقتصاد کشور است، اما این که بگوییم تحریم روی همه مسایل اقتصادی اثر گذاشته است درست نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

مجید روحی خاطرنشان کرد: ما در زمان جنگ شاهد اعمال تحریم‌های مختلفی بودیم اما در همان شرایط نیز فرصت‌هایی برای کشور به خصوص  در بخش صنعت و تجهیزات پزشکی داشتیم.  

وی گفت: در زمان تحریم ها بیش از ۷۰ درصد نیاز کشور را تولید کنندگان تامین کردند و در  بحث تجهیزات پزشکی دندانپزشکی و آزمایشگاهی خوداتکا شدیم.  ما در این چهار دهه اخیر رشد خوبی داشتیم و صنعتگران و بخش خصوصی  تهدیدها را به فرصتها تبدیل کردند.

روحی ادامه داد: نبود مدیران کارآمد و همچنین نداشتن برنامه‌های راهبردی و نقشه راه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت از جمله  مشکلات ما در دوران تحریم های اخیر است.

بخش خصوصی واقعی راه حل مشکلات

وی یادآور شد: بعد از انقلاب تمام بخش هایی که دولت در حوزه صنعت ، کسب و کار بر عهده  داشت و بسیاری از صنایع، کسب و کارها و کارخانجات در حوزه‌های مختلف به بخش دولتی واگذار شده بودند، قرار بود بر اساس تفسیر اصل ۴۴قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شود.

روحی با بیان اینکه اصل و دیدگاه خصوصی سازی  بسیار پسندیده و علمی است، افزود: در تمام دنیا هم به این دیدگاه رسیده‌اند که دولت‌ها باید بسترخصوصی سازی را فراهم کنند و بر اجرای قوانین نظارت کنند و از تولید و به خصوص تولید ناخالص ملی کشور حمایت کنند.

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ، دندانپزشکی ، آزمایشگاهی و دارویی گفت: قطعا بخش خصوصی هم ایراداتی دارد نمی‌توانیم فقط دولت‌ها را مقصر بدانیم چرا که دولت‌ها هم برگرفته از مردم و شرایطی است که خود مردم رقم می‌زنند.

به گفته وی در مسئله خصوصی سازی  باید به چابک کردن دولت توجه شود؛  دخالت در حوزه های کسب و کار ،  صنعت و اقتصاد، تولید کمرنگ تر شود و بیشتر در بسترسازی و حمایت از تولید و نظارت بر اجرای درست قوانین کار را انجام دهند.

هر ایرانی باید در اقتصاد کشور سهم داشته باشد

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ، دندانپزشکی ، آزمایشگاهی و دارویی عنوان کرد:  اگر بخواهیم کیک اقتصاد بزرگ داشته باشیم باید برای ایجاد آن همه‌ی ایرانی‌ها حضور داشته باشند و بر اساس تلاشی که می‌کنند و سهمی که در ایجاد اقتصاد دارند از آن بهره برداری و بهره‌وری عادلانه داشته باشند. 

روحی گفت: عدم برنامه‌ریزی و در واقع واگذاری‌های غلط و نداشتن شناخت کافی در حوزه خصوصی سازی از جمله اشکالاتی است که وجود دارد. متاسفانه در این حوزه از  روی روابط ناصحیح کار به کسانی داده شده که تخصصی ندارند. 

وی با بیان اینکه خصوصی سازی نتیجه خوبی داشته است، افزود: طی سالیان گذشته کشور باید به سمت خصوصی سازی حرکت می‌کرد اما متاسفانه در بسیاری از جاها هم نظارتی نبوده و حتی شاهد تعدیل نیرو هم بوده‌ایم. 

مدیریت صحیح منابع شرایط اقتصادی بهتری را در جامعه ایجاد می‌کند

روحی با بیان اینکه قطعاً پتانسیل و ظرفیت کیک اقتصاد به اندازه اقتصاد ایران هست، افزود: اگر با برنامه‌ریزی، افزایش بهره وری و مدیریت صحیح منابع در همه حوزه ها و به خصوص تقسیم عادلانه این کیک درست عمل می کردیم اقتصاد می‌توانست شرایط بهتری را در جامعه ما رقم بزند. 

وی با بیان اینکه باید در بحث حفظ ابعاد کیک اقتصادی ایران و همین طور تقسیم عادلانه آن دقت شود، تصریح کرد: با اینکه بخشی از ثروت در بخش‌های مختلف تجارت در اختیار افراد خاصی باشد همیشه مشکل داشتیم. از طرفی باید برای اینکه مردم بتوانند بیشتر در این اقتصاد و در تولید ناخالص ملی کشور وهم در بهره‌برداری از آن سهم بیشتری داشته باشند، برنامه ریزی کنیم.

روحی گفت: اگر مردم را با روش های نوین اقتصاد روز دنیا و مبانی اقتصادی در دانشگاه‌ها خوب تعلیم می دادیم و فرهنگ توزیع اقتصاد و کل فرایندها را برای یک کار گروهی آموزش می‌دادیم،  قطعا در بحث توزیع اقتصاد و کار گروهی کردن و رعایت عدالت موافق‌تر بودیم.

وی گفت: معتقدم نه بهره‌وری خوبی در خیلی از فرایندها داشتیم و نه توزیع برابر لذا باید در این زمینه خیلی کار شود. جامعه ما نیاز به بهره‌وری بیشتری در تمام مراحل کاری چه در صنعت ، چه در اقتصاد و چه  در تولید ثروت در کشور دارد.

ارز ترجیحی تجربه ناموفقی بود

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ، دندانپزشکی ، آزمایشگاهی و دارویی با اشاره به  مهمترین مشکل اقتصاد ایران، گفت: وجود تورم و همچنین در بحث ارز و ارز ترجیحی  به خصوص در چهار سال اخیر مشکلاتی وجود داشت. 

وی با بیان اینکه  نرخ ارز قطعا روی تورم و بهره بانکی تاثیر مستقیم دارد، افزود:  قطعاً با افزایش حقوق و دستمزد ما نمی‌توانیم تورم را کنترل کنیم یا معیشت خانوار را ارتقا دهیم. 

وی ادامه داد: این که دولتها هر جا که به مشکل مواجه می شدند چند نرخی کردن ارز را چاره می دانستند این تصمیم بسیار اشتباهی بوده است. 

روحی با بیان اینکه دولت ها باید با توجه به شرایط اقتصادی کشور نرخ ارز را تک نرخی نگه دارند، افزود: در حال حاضر نیز می توانیم نرخ ارز را به صورت تک نرخی نگه داریم.

رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ، دندانپزشکی ، آزمایشگاهی و دارویی گفت: عده ای سودجو بیشتر از  ارز ترجیحی استفاده کردند لذا آثار مخرب انرا در سفره مردم و حتی در  بخش تجهیزات پزشکی شاهد بودیم .

وی گفت: ارز ترجیحی تجربه ناموفقی بود امیدوارم دیگر تکرار نشود.

روحی ادامه داد:  باید ارز ترجیحی در مواردی مثل ارزاق و مایحتاج که به قشر آسیب پذیر کشور کمک می کند اختصاص داده شود.

 

 

منبع: الف

کلیدواژه: آزمایشگاهی و دارویی خصوصی سازی ارز ترجیحی بخش خصوصی بهره وری تحریم ها دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۸۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعهد تولیدکنندگان داخل بر تامین ۴۰درصد مودم‌های پروژه فیبرنوری

به گزارش خبرنگار مهر، امیر لاجوردی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوال یکی از کاربران مبنی بر تولید مودم نسل ششم در داخل کشور گفت: هفته پیش دقیقاً همین‌کار را کردیم. در جهت حمایت از مصرف کننده و تولید داخل، با تفاهم با تولیدکنندگان عزیز داخلی و اپراتورها قرار شد چهل درصد نیاز اپراتور، در تامین مودم پروژه فیبر، از داخل تامین شود البته به شرطی که تا شش ماه آینده محصولی با کیفیت مناسب تولید شود.

کد خبر 6092720 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • تعهد تولیدکنندگان داخل بر تامین ۴۰درصد مودم‌های پروژه فیبرنوری
  • توسعه شرق کشور در گرو حل مسائل مشترک استان های شرقی
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست