Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - دکتر محمدی در خصوص عوارض مصرف بی رویه دارو گفت: در حال حاضر بیشترین مصرف خود سرانه دارو مربوط به مسکن ها و آنتی بیوتیک ها می‌باشد که علاوه بر عوارض زیاد، از جانب جامعه جدی گرفته نمی‌شود.

فرهنگ صحیح مصرف دارو بین مردم جامعه رایج نیست، به طوری که بسیاری از افراد دارو‌های مصرفی خود را به دیگران توصیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمدی می گوید: مشکلات گوارشی به خصوص خونریزی گوارشی از شایع‌ترین عوارض مصرف خودسرانه و بی رویه مسکن‌ها (ضد دردها) است.

همچنین مهمترین عارضه مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک ها، مقاومت میکروبی و عارضه شایع دیگر آن از بین بردن باکتری‌های مفید بدن است.

بیشتر بخوانید

تکمیل واکسیناسیون موثر‌ترین راه برای مقابله با سویه امیکرون

دهان، روده و چند قسمت دیگر بدن حاوی باکتری‌های مفید برای کمک به اعمال بدن است، از جمله باکتری‌های روده در جذب مواد غذایی و املاح موثر است.

باکتری‌های مفید که به اصطلاح به آن‌ها فلور نرمال بدن گفته می‌شود از فعالیت عوامل پاتوژن (بیماری زا) مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و ... جلوگیری می‌کنند.

مصرف خود سرانه و بی رویه آنتی بیوتیک‌ها سبب از بین رفتن باکتری‌های مفید بدن، به دنبال آن فعالیت عوامل پاتوژن و ایجاد بیماری می‌شود.

موضوع قابل اهمیت در مورد مصرف آنتی بیوتیک ها، تجویز از سوی پزشک، مصرف سر ساعت و تا انتهای دارو‌ها می‌باشد، چا که به وفور مشاهده شده بیمار بعد از چند روز مصرف و رفع علائم بیماری به صورت خودسرانه اقدام به قطع دارو می‌کند، در صورتی که دوره درمان دارو‌های آنتی بیوتیک بین ۷تا ۱۰ روز است.

اکثر آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌ها در لیست دارو‌های OTC (دارو‌های بدون نسخه) قرار ندارد از این رو بهتر است قیمت دارو واقعی و البته صد در صد تحت پوشش بیمه پایه قرار بگیرد.

در حال حاضر مسکن‌های موجود در بازار دارویی کشور برای تسکین درد‌های خفیف، متوسط و شدید می‌باشد، اما بار‌ها دیده شده که فرد برای درمان درد ملایم و خفیف به غلط از یک مسکن قوی و تسکین دهنده درد‌های شدید استفاده می‌کند.

بسیاری از مردم دارو‌های پر مصرف و روتین (مانند استامینوفن) را داروی کم عارضه می‌دانند درصورتی که مصرف دوز زیاد استامینوفن، عوارض شدید کبدی و حتی مرگ را به دنبال دارد که نشان از ضرورت محدودیت مصرف در این داروهاست.

بار‌ها گزارش‌هایی مبنی بر مسمومیت کودکان به علت نگهداری نادرست دارو گزارش شده است، از این رو همواره بر نگهداری دارو‌ها در محل مناسب و دور از دسترس اطفال در منزل مورد تاکید است تا از مسمومیت ناخواسته کودکان خردسال پیشگیری شود.

یکی دیگر از مسمومیت‌های شایع، مسمومیت عمدی (اقدام به خودکشی) است، که اغلب از سوی دختران جوان به علت وجود مشکل در زندگی یا اختلاف با والدین رخ می‌دهد.

یکی دیگر از مسمومیت‌های دارویی مربوط به افراد افسرده (دپرس) برای دارو‌های پرخطر و پرعارضه می‌باشد که مصرف بی رویه این دارو‌ها حتی سبب مرگ می‌شود.

مسمومیت با اپیوئید‌ها (دارو‌های ضد درد مخدر) در بین افراد معتاد (ادیکت) از دیگر مسمومیت شایع در جامعه است.

نکته حائز اهمیت تصحیح و نهاینه کردن فرهنگ مصرف صحیح دارو با افزایش آگاهی مردم در جامعه از طریق بهره گیری از ظرفیت وزارت علوم، آموزش و پرورش، سازمان نظام پزشکی، بسیج جامعه پزشکی، مدارس، دانشگاه ها، صدا و سیما، فضای مجازی و همه ارگان‌های مربوطه نه فقط وزارت بهداشت است.

انتهای پیام/خ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مصرف خودسرانه داروها عوارض مصرف بی رویه دارو باکتری های مفید آنتی بیوتیک ها باکتری ها دارو ها بی رویه مسکن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۲۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها

راضیه کشاورز ملکی با اشاره به هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه فضای مجازی، عدم‌اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی را از دلایل موثر در مصرف بالای دارو‌هایی دانست که بدون نسخه هم بفروش می‌رسند.

به گزارش ایلنا، به گفته وی، این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده، تاثیر بیشتر و بهبودی سریعتر است، یک باور غلط می‌باشد و هیچوقت نباید دارو‌های OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوز‌های بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده، استفاده کرد. اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد و اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه دارو‌های OTC ادامه پیدا کند، حتما عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سلامت غذا و دارو همچنین توجه به فرهنگ‌سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه‌شده و بدون توجه به هشدار‌ها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این دارو‌ها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این‌باره آموزش‌های دقیق و فرهنگسازی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مردم نباید تصور کنند که این دارو‌ها خطرات و عوارض کمی دارند. مهم نحوه مصرف آنهاست که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز ملکی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو براساس دستورالعمل‌های روی برچسب، طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروسازی که در داروخانه حضور دارد، می‌باشد.

دیگر خبرها

  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K