Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:52:26 GMT

حال تضرع در انسان باید ملکه شود

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۲۴۰۴۶

حال تضرع در انسان باید ملکه شود

ایسنا/قم استاد اخلاق گفت: اهل سلوک وقت زیادی را در سجده می‌گذرانند لذا حال تضرع در انسان باید ملکه شود و در مقابل نزول بلاها شاکر و صبور باشد.

آیت‌الله کمیلی خراسانی در رابطه با فصل نهم کتاب آداب الصلاه که موضوع آن درباره روایات مربوط به حضور قلب شخص نمازگزار است، عنوان کرد: امام (ره) با تأکید بر لزوم و وجوب عرفان، حال شخص نمازگزار را بیان می‌فرماید و تصریح می‌کنند که انسان می‌تواند با قصد قربت الهی همه‌ اعمال خود را به صورت عبادت درآورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انسان نباید در نماز خود را ببیند و کاملاً باید از حالت انانیت و عالم نفس خارج شده و انقطاع تام به خدا پیدا کرده و فقط او را ببیند و این کار خیلی مشکل است و نیازمند سال‌ها مجاهدت با نفس است.

وی گفت: امام (ره) در ادامه فصل نهم می‌فرماید: انسان باید از حضور و محضر نماز غافل نشود و فقط خدا را ببیند و از وجود خودش و اشیا دست بکشد و نباید برای غیر خدا هیچ قدرت مستقلی ببیند که در این صورت شرک است و برای شخص عارف چنین چیزی بسیار مشکل است که چنین حالتی داشته باشد.

این فقیه عارف بابیان اینکه اگر انسان نتواند حضور خدا را در خود پیدا کند لااقل باید ایمان بیاورد به اینکه خود را در محضر او ببیند، اظهار کرد: امام (ره) می‌فرماید مرتبه دیگر که نازل‌تر است این است که انسان خود را در محضر خدا ببیند و ادب حضور را در پیشگاه الهی داشته باشد و بداند که در محضر ربوبیت است.

وی تصریح کرد: انسان می‌تواند با تلقین به ملکه و عادت برسد به طوری که نتواند از حال مراقبه دائمی خارج شود ولی این امر به‌سادگی میسر نمی‌شود و نیازمند کشیک نفس کشیدن همیشگی است تا آن جائی که در تمرین واجبات و ترک محرمات، عدالت ملکه‌ انسان شود.

استاد عرفان عملی افزود: آیت‌الله خوئی صرف استقامت در واجبات و ترک محرمات را منجر به پیدایش ملکه شدن عدالت در انسان می‌دانستند ولی امام (ره) افزون بر این موضوع تأکید داشتند که در اثر مراقبات مکرر در مکرر می‌توان تحصیل ملکه عدالت و تقوی نمود و عبد زمانی عبد است که معبود را در خود ببیند و در محضر او باشد.

وی تأکید کرد: در حدیثی به نقل از ابوحمزه ثمالی آمده است که امام سجاد (ع) را دیدم که در حال نماز خواندن است و عبایشان از دوش مبارک افتاده ولی حضرت توجهی نفرموده تا از نماز فارغ شدند و این موضوع را از ایشان پرسیدم. فرمودند وای بر تو آیا می‌دانی که در خدمت چه کسی بودم؟ و این در حالی بود که تمام اعضای آن حضرت از نشستن در برابر خداوند می‌لرزید و مانند کسی نماز می‌خواند که گویا آخرین نماز ایشان است.

آیت‌الله کمیلی خراسانی افزود: این آموزش خیلی خوبی است و ما باید قبل از ورود به نماز کمی فکر کنیم که شاید این آخرین نماز ما است و فوری وارد نماز نشویم و تفکر در مرگ می‌تواند توجه بیشتری برایمان ایجاد کند.

وی بیان کرد: از برخی روایات استفاده می‌شود که نماز فردی که غرق در توجه و عروج الهی است با نماز شخصی که فقط به ظواهر اکتفا می‌کند فاصله‌ای به مقدار زمین تا آسمان است و اگر نتوانستیم چنین حال عرفانی در نماز پیدا کنیم که فقط خدا باشد و بس، بکوشیم لااقل در نماز خود را در محضر خدا ببینیم.

شایان‌ذکر است درس اخلاق آیت‌الله کمیلی خراسانی در خصوص شرح دروس اخلاقی حضرت امام خمینی (ره) روزهای یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در محل مسجد سلماسی واقع در شهر مقدس قم، خیابان ارم، کوچه سلماسی برگزار می‌گردد و حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۴۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل تکان‌دهنده ملکه زیبایی اکوادور در ملأعام

فرارو- ملکه زیبایی اکوادور در روز روشن توسط دو مرد مسلح هدف حمله قرار گرفت و به ضرب گلوله کشته شد. 

به گزارش فرارو، فیلم وحشتناک دوربین مداربسته که این حادثه را ضبط کرده است نشان می‌دهد که چگونه دو مرد مسلح نقابدار در حالی که خانم لندی پاراگا گویبورو  و مرد دیگری پشت میز ایستاده بودند به داخل غذاخوری حمله کردند.

نیویورک پست گزارش داد، ملکه زیبایی سابق اکوادور روز یکشنبه در شهر کوئودو توسط دو مرد مسلح مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. 

در فیلم منتشر شده همانطور که ملکه زیبایی در آنجا ایستاده بود و با رئیس باند صحبت می‌کرد، دو مرد مسلح بدون اینکه او متوجه شود وارد رستوران شدند. در حالی که اولین مرد مسلح به سمت آن‌ها دوید، و به گویبورو تیراندازی کرد او روی زمین افتاد. 

مرد مسلح دوم در کنار درب رستوران نگهبانی می‌داد، و پس از این حادثه هر دو مهاجم مسلح از صحنه گریختند. 

تصاویر بعداً ملکه زیبایی سابق را نشان داد که بی حرکت غرق در خون روی زمین افتاده است. 

به گفته منابع محلی، او برای شرکت در مراسم عروسی در روز شنبه در کوئودو بوده است. 

پلیس در حال حاضر در حال تحقیق در مورد این حادثه، برای کشف انگیزه و شناسایی مهاجمان است. 

خانم گویبورو شرکت کننده سابق میس اکوادور بود که در سال ۲۰۲۲ نماینده استان لوس ریوس بود. او بیش از یک میلیون دنبال کننده در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود داشت. وی در سن ۲۳ سالگی صاحب یک واردکننده کالا‌های خانگی بود و خط تولید لباس ورزشی بود.

او در دسامبر گذشته زمانی که نامش در گفتگوی بین قاچاقچی مواد مخدر لئاندرو نوررو و حسابدارش هلیو آنگولو مطرح شد، خبرساز شد. 

آنگولو به قاچاقچی مواد مخدر گفته بود که پلیس از او در مورد خانم گویبورو سوال کرده است. 

نوررو در سال ۲۰۲۲، شش ماه پس از حبس، در زندان کشته شد.

دیگر خبرها

  • حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • اعلام ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق(ع )در حرم مطهرحضرت شاهچراغ(ع)
  • دعای خیر عباس‌میرزا در حق ناصرالدین‌شاه یک‌ساله: پنجاه سال خوشی‌ها ببیند
  • ویژه‌ برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق (ع) در شاهچراغ اعلام شد
  • ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ
  • ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق(ع) در حرم شاهچراغ
  • قتل تکان‌دهنده ملکه زیبایی اکوادور در ملأعام
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی