Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: این رفتار ما است که تعیین می‌کند آیا سویه یا جهش دیگری در راه است یا نه و اگر ما شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی نگیریم و تصور کنیم که امیکرون شروع پایان کرونا است قطعا فضا را برای بروز یک جهش جدید مهیا کرده ایم.

خبرگزاری میزان - اثربخشی واکسن‌ها در مقابل سویه امیکرون کاهش یافته و این در حالی است هم اکنون مباحثی در رابطه با ظهور یک سویه جدید که ترکیبی از دلتا و امیکرون است در جهان مطرح است، حالا در دوسالگی ورود کرونا به کشور با این سوال مواجه می‌شویم که تا زمانی که جهش‌های کرونا ادامه دارند و اثربخشی واکسن‌ها هم در مقابل واکسن‌ها کاهش می‌یابد در چه صورتی می‌توانیم به پایان این پاندمی در جهان امیدوار باشیم؟

بروز جهش دلتاکرون زمینه علمی ندارد

مجید مختاری در گفت‌وگو با میزان در این خصوص گفت: دلتا کرون یک سویه کاملا ناشناخته است و در حال حاضر به عنوان یک عامل بیماری زای عمده وجود خارجی ندارد و هم اکنون سویه غالب در دنیا و در کشور ما امیکرون است و به طور کلی دلتاکرون، میکرو دلتا و یا اسامی مختلفی که به عنوان سویه جدید که ترکیبی از دلتا و امیکرون است مطرح می‌شود زمینه علمی و ویروس شناسی ندارد و مطرح کردن اینگونه مسائل که جهش جدیدی در راه است سبب آشفتگی خاطر مردم می‌شود و از لحاظ علمی صحت ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: آسیب‌های روانی کرونا برای مردان؛ سه پیشنهاد برای خنثی کردن فشارها

تفاوت عمده‌ای بین واکسن امیکرون و واکسن‌های رایج در دنیا برای کووید وجود ندارد

وی ضمن اشاره به اینکه بر اساس آنچه در جامعه جهانی شاهد آن هستیم واکسن‌ها در برابر امیکرون موثر هستند و اصلا اینگونه نیست که در برابر این سویه اثربخشی نداشته باشند، ادامه داد: برخی مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تفاوت عمده‌ای بین واکسن امیکرون و واکسن‌های رایج در دنیا برای کووید وجود ندارد و همچنین هم در کشور ما و هم در دنیا واکسن‌هایی بر علیه امیکرون ساخته شده و در حال تولید هستند و ممکن است این واکسن‌ها از نظر کارایی تفاوت چندانی با سایر واکسن‌های کرونا نداشته باشند و اینکه ما اثربخشی واکسن‌ها را زیر سوال بیریم بسیار بسیار مخرب است و نباید این شک را در دل مردم بیندازیم که برای مصون ماندن از این بیماری لازم است واکسن‌های دیگری تولید شود.

رفتار ما تعیین کننده بروز جهش بعدی کرونا است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه افراد واکسینه نشده هر چه زودتر باید برای واکسینه شدن اقدام نمایند و آن دسته از افرادی هم که دز یادآور را دریافت نکرده اند باید هر چه زودتر این اقدام را انجام دهند، افزود: این رفتار ما است که تعیین می‌کند که آیا سویه یا جهش دیگری در راه است یا نه و اگر ما شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله فیزکی، استفاده از ماسک، پرهیز از سفر‌ها و حضور در تجمعات غیر ضروری و همچنین پرهیز از انجام اعمال جراحی غیر ضروری را جدی نگیریم و تصور کنیم که امیکرون شروع پایان کرونا است در حالی که این چنین نیست، قطعا فضا را برای بروز یک جهش جدید مهیا کرده ایم.

این فوق تخصص ریه در واکنش به بالا رفتن آمار فوتی‌های کرونا در کشور در حالی که بیش از ۹۰ درصد جامعه حداقل یک دز واکسن را دریافت کرده اند، اظهار کرد: این تعداد از افراد که متاسفانه بر اثر این بیماری از دنیا رفته اند امروز و دیروز به این بیماری مبتلا نشده اند و چندی پیش گرفتار کرونا شده اند و به طور کلی برای افرادی که سن بالایی دارند و اشخاصی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند حتی در برابر امیکرون که بیماری‌زایی کمتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد، احتمال فوت وجود دارد.

۸۵ درصد بیماران بدحال و فوت شده واکسینه نشده و یا واکسیناسیونشان را کامل نکرده اند

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا متذکر شد: مطالعه بسیار مهمی که هم در اوایل شیوع امیکرون و هم اخیرا انجام شده است، نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از افرادی که بر اثر این بیماری در ICU بستری و یا فوت شده اند، واکسینه نشده و یا واکسیناسیونشان را کامل نکرده اند و از این رو نمی‌توان به راحتی نقش واکسن‌ها را انکار کرد و اثربخشی آن‌ها را زیر سوال برد.

 برای جنگ با ویروس باید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی بگیریم

وی در رابطه با زمان پایان پاندمی کووید با بیان اینکه خوشبختانه به تدریج شاهد سیر نزولی ابتلا به این بیماری در کشور هستیم، توضیح داد: اگر این سیر نزولی ادامه پیدا کند و مردم مراعات بیشتری در مورد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشته باشند شاهد روند نزولی ابتلا خواهیم بود و بعد از سه هفته شاهد سیر کاهشی مرگ‌ومیر هم خواهیم بود البته عوامل بسیار زیاد ناشناخته‌ای هم در رفتار ویروس وجود وجود دارد و از این رو نمی‌توان به طور قطعی در این رابطه پیش‌بینی کرد، اما آنچه که تمام ویروس‌شناس‌ها و اپیدمیولوژیست‌ها در دنیا در مورد آن هم نظر هستند، این است که نباید خسته شویم و باید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای جنگ با ویروس جدی بگیریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا واکسن کرونا کووید 19

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کرونا واکسن کرونا کووید 19 شیوه نامه های بهداشتی واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۴۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در راستای مقابله با بیماری نیوکاسل، طرح واکسیناسیون طیور در زنجان اجرا شد.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: در راستای برنامه ملی کنترل بیماری نیوکاسل و بر اساس وظایف قانونی سازمان دامپزشکی کشور در مبارزه با بیماری‌های دام و طیور و جلوگیری از سرایت و انتشار آنها، مرحله دهم واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت علیه بیماری نیوکاسل در سطح استان اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه نیوکاسل یک بیماری ویروسی است، گفت: در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی معمولاً نمی‌توان درمان خاصی انجام داد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی زنجان گفت: طی دو ماه گذشته بیش از ۳۵۷ هزار و ۷۰۰ قطعه طیور بومی در روستاهای شهرستان‌های تابعه استان با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت آشامیدنی مورد واکسیناسیون رایگان قرار گرفتند.

حاج‌کاظمی گفت: نیوکاسل یکی از بیماری‌های مهم و قابل توجه در گله مرغ و خروس یا ماکیان است که در صورت بروز، سبب خسارات سنگین به پرورش‌دهندگان طیور صنعتی (مرغداری‌ها) و روستاییان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل علاوه بر بالا بردن سطح ایمنی در طیور بومی، مانع از سرایت بیماری به مجموعه‌های پرورش صنعتی طیور می‌شود.

کد خبر 748669

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور