Web Analytics Made Easy - Statcounter

نزدیک به ۱۵ سال است که پروژه پتروشیمی بروجن به دلیل جانمایی اشتباه در خواب عمیق فرو رفته درحالی که مسئولان وقت آن زمان می‌گویند کار مطالعاتی و کارشناسی زیادی بر این پروژه صورت گرفته است.

به گزارش قدس آنلاین،پتروشیمی بروجن مطالبه مردم و یکی از پتروشیمی‌های هفت‌گانه کشور است که قرار بود از طریق خط اتیلن جنوب به شمال‌غرب به پتروشیمی بالادستی و صنعت مادر تبدیل شود اما اجرایی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نزدیک به ۱۵ سال است که این پروژه در خواب عمیق فرو رفته، پروژه‌ای که قرار بود اشتغال جوانان بروجن را به ارمغان داشته باشد، اما حالا خود معطل و بیکار مانده است، این طرح از ابهام‌های فراوانی برخوردار بوده که این ابهامات مانع از رونق و شکل گیری آن شده، ابهاماتی از جمله مسئله خوراک و آب مورد نیاز که این پروژه را زمین‌گیر کرده است.

می‌توان گفت با وضعیت نابسامان آبی شهرستان بروجن و خشکسالی شدید در این شهرستان، در حال حاضر مهمترین مانع برای احداث پتروشیمی در این شهر مسئله آب است چرا که این پروژه نیاز آبی بسیار بالا دارد درحالی که اکنون بروجن حتی برای آب آشامیدن ندارد.

آلودگی، مصرف بالای آب، عدم اجرای خط انتقال خوراک، از مهم‌ترین مشکلات ۱۵ ساله پتروشیمی بروجن به‌شمار می‌رود اما اوضاع این پروژه در گذشته چه چیزی بوده است؟ با این مسائل چرا این پروژه در بروجن جانمایی شد؟ در حال حاضر آیا اجرایی شدن این پروژه به نفع بروجن است؟

برای پاسخ به این سوال ها به سراغ ۲ نفر از فرمانداران اسبق شهرستان بروجن رفته است، افرادی که در دهه ۸۰ و ۹۰، مسئولیتی مستقیم در خصوص پروژه پتروشیمی بروجن داشتند. حیدرعلی خدیوی از سال ۱۳۸۵ به مدت ۳ سال و سیدسیف‌الله فیاضی نیز از سال ۹۲ به مدت ۴ سال فرماندار بروجن بوده‌اند.

برای پروژه چند بار کار کارشناسی صورت گرفت

حیدرعلی خدیوی، فرماندار اسبق شهرستان بروجن، اظهار داشت: برای خط اتلین غرب باید یک پتروشیمی در عسلویه یا گچساران احداث می‌شد سپس مواد تولید شده را به غرب می‌فرستاد، در آن زمان مسئولین استان چهارمحال و بختیاری با توجه به محرومیت این استان در تلاش بودند این خط یا یک خط فرعی از آن را در استان راه اندازی کنند.

وی افزود: با تمام کش و قوس‌ها، ۳۰۰ هکتار از زمین‌های گردنه حلوایی بروجن که محل چرای دام هم بود با تمام مسائل خود به این کار اختصاص پیدا کرد، شایان ذکر است این منطقه توسط کارشناسان انتخاب شد، پس از اختصاص زمین برای پتروشیمی بروجن بنده فرماندار این شهرستان شدم.

فرماندار اسبق شهرستان بروجن گفت: رجبعلی صادقی سفید دشتی، استاندار استان چهارمحال و بختیاری در دولت نهم و اوایل دولت دهم بود که برخی خرده گرفتند و گفتند چون شما اهل شهرستان بروجن بودید، پتروشیمی را برای بروجن می‌خواهید و در زمان فرمانداری بنده اعتراضات بالا گرفت که این کارشناسی نیست و اعمال نظر شده است.

خدیوی با اشاره به کارشناسی مجدد این پروژه، گفت: با توجه به اعتراضات، خواستار کارشناسی مجدد بودیم که اینکار دو ماه به طول انجامید اما مجددا، بروجن برای پتروشیمی انتخاب شد البته باید قبل از احداث این پروژه، تونل سبزکوه برای تامین آب پتروشیمی بروجن، احداث می‌شد.

۶ ماه مطالعات پروژه / مشکلی پیدا نشد

فرماندار اسبق شهرستان بروجن تصریح کرد: احداث تونل سبزکوه با هدف گرفتن آب از چشمه‌های آن قسمت نبود بلکه بارش‌های رگباری در آن قسمت موجب سیل می‌شد و خوزستان را دچار مشکل می‌کرد، با احداث این تونل آب به سد چغاخور منتقل می‌شد و آب مورد نیاز پتروشیمی بروجن را تامین می‌کرد.

وی افزود: بیش از ۶ ماه مطالعات و ... پتروشیمی بروجن به طول انجامید تا اینکه در سال ۸۶ کلنگ پتروشیمی بروجن و لردگان بر زمین زده شد، روز کلنگ‌زنی مشکلات این خط فرعی اتلین در بروجن را بیان کردند و سپس برای کلنگ زنی پتروشیمی لردگان رفتند، جانمایی پتروشیمی لردگان مطلوب و خوراک آن هم گاز طبیعی بود.

خدیوی بیان داشت: در آن زمان دیوار این زمین با مسائل مربوط به خود کشیده شد و یک انباری هم در آن ساخته شد اما کم کم بحث محیط زیستی آن مطرح شد و یک سری موافق و مخالف در شهرستان بروجن به وجود آمد که پس از مطالعات  مجدد مشکلی از نظر محیط زیستی ندیدند.

فرماندار اسبق شهرستان بروجن ادامه داد: در زمان فرمانداری بنده مطالعات صورت گرفت و قراردادها بسته شد اما پس از آن استاندار جدید یعنی قاسم سلیمانی دشتکی موجب تحریک مردم شد و متاسفانه تونل سبزکوه علیرغم اینکه بیش از صد متر حفاری شده بود تعطیل شد و سرمایه‌گذاران هم به دلیل نبود آب عقب نشینی کردند.

پروژه نباید منحل شود اما فعلاً امکان‌پذیر نیست

خدیوی گفت: در آن زمان یک سری مسائل علمی در رابطه با تامین آب پتروشیمی بروجن گفته می‌شد که احساس کردم خط انحرافی اتیلن از گچساران به بروجن دشواری دارد اما در حال حاضر زمین پتروشیمی بروجن برقرار است و می‌توان گفت این پروژه نباید منحل شود.

وی با اشاره به کم آبی شهرستان بروجن در سال‌های اخیر، اظهار داشت: با توجه به کم آبی اخیر در شهرستان بروجن فعلاً اجرایی شدن این پروژه امکان پذیر نیست چرا که آب برای صنعت مهم بوده اما پارک پتروشیمیایی بروجن که جدیداً توسط نماینده بروجن در حال پیگیری بوده بسیار مطلوب است.

خدیوی افزود: پارک پتروشیمیایی بروجن مغایر پتروشیمی نیست چرا که جزو صنایع زیردستی پتروشیمی است، انجام این پروژه آب کمتری لازم داشته و اشتغال خوبی در پی دارد، پتروشیمی بروجن هم رها نشده اگر مسئله آب حل شود این اقدام هم صورت می‌گیرد و موجب اشتغال می‌شود.

بحران آب در زمان تایید پروژه وجود نداشت

سیدسیف‌الله فیاضی از دیگر فرمانداران اسبق شهرستان بروجن اظهار داشت: با نماینده وقت شهرستان بروجن امیرعباس سلطانی و بنده چند جلسه با وزیر نفت وقت در خصوص پتروشیمی بروجن برگزار شد اما شرط آنها تکمیل خط انتقال مواد از گچساران به بروجن بود که هنوز هم همین مسئله باقی است.

وی بیان داشت: پیشنهاد سرمایه‌گذار در آن زمان تغییر خط و تغییر خوراک پتروشیمی بروجن به گاز بود تا سرمایه‌گذاری کند اما مورد مخالفت قرار گرفت چون خوراک پتروشیمی بروجن اتلین بود.

فرماندار اسبق شهرستان بروجن گفت: هدف اصلی این است که خط انتقال اتلین از گچساران به بروجن صورت گیرد تا پتروشیمی بروجن به سرانجام رسد، شایان ذکر است در زمان تایید این پروژه بحران خشکسالی به این شکل نبود و احتمال کمبود آب این چنینی نمی‌دادند که اگر پیش بینی شده بود نباید تصویب می‌شد.

پتروشیمی آب فراوانی نیاز دارد و بروجن از نظر آب بحرانی است

وی با اشاره به پارک پتروشیمیایی بروجن، تصریح کرد: اجرای صنایع زیردست پتروشیمی در یک بخشی از زمین گردنه حلوایی برای شروع کار خوب است اما باید پتروشیمی و خط انتقال اتیلن رها نشود و آن را دنبال کرد تا اشتغال ایجاد شود.

فیاضی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پتروشیمی صنعت مادر بوده و آب فراوانی نیاز دارد و وضعیت شهرستان بروجن از نظر آب بحرانی است منطقی این است که در حال حاضر  و شرایط آبی منطقه صنایع زیر دستی که کمتر آب نیاز دارند را فعلاً راه‌اندازی کنند و موجب اشتغال شوند تا در آینده تصمیم‌گیری‌های مقتضی داشته باشیم.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: پروژه اب بر پتروشیمی بروجن حال حاضر آن زمان خط انتقال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۵۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری



به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، فرماندار بروجن در نشست با مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه بین فرمانداری شهرستان بروجن و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان ظرفیت‌ها و جغرافیای این شهرستان مورد توجه قرار گرفت و زمینه راه‌اندازی نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در دستور کار قرار گرفته است.
کرمی افزود: ارائه خدمات تخصصی علمی و آموزشی نجوم و رصد ویژه کودکان و نوجوانان از اهداف راه‌اندازی مرکز شهرستان بروجن به‌شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • مرکز آموزشی دارالفنون اردبیل در آستانه بهره برداری
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره برداری می رسد؛ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • برگزاری آیین بهره‌برداری از پروژه تعریض و ایمن‌سازی بزرگراه آزادگان
  • بهره‌برداری از بخش نخست رینگ چهارم ترافیکی اصفهان تا پایان سال
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
  • فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد/ تکمیل فاز دوم فتح-باغستان تا پاییز
  • افتتاح پایگاه اورژانس ۱۱۵ در چغاخور
  • عملیات احداث زیرگذر روستای سرخون آغاز شد